Nedělní kázání, 5. 5. 2024
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Matouš 25,14-30
Text: Galatským 5,13-14
Bratři a sestry,
minulou neděli jsem na začátku
kázání citoval Jiřího Suchého. Dnes začnu známým a krásným výrokem herce Jana
Wericha, který v jedné ze slavných předscén Osvobozeného divadla řekl: Když
už člověk je, tak má koukat, aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být
tím, čím je, a nemá být tím, čím není, jak tomu v mnoha případech je.
Tenhle výrok, který asi znáte,
má mnoho společného s podobenstvím, které četl Radek od stolu Páně. Mluví o
našem životě, o lidském pobývání na tomto světě, jako o úkolu, o poslání.
Opravdu být není žádná samozřejmost. Ke skutečně lidskému životu je třeba ještě
něco víc, než jen aby člověk prostě byl, vegetoval, přežíval. Lidský život není
daný, je to možnost, je to poslání, které je třeba naplnit. Člověk, na rozdíl
od zvířat, musí koukat, aby byl. Máme volbu, musíme se rozhodovat. Vyžaduje to
nějakou aktivitu, nějaké úsilí.
Při pozornějším čtení
podobenství ale zjistíme, že nejde o nárok, který by byl nad síly kohokoli z
nás. Pán v něm každému svěřuje úkol podle jeho schopností, a ačkoli první
dva služebníci získají každý jinou částku, jejich ocenění je stejné. To, co
máme za úkol, odpovídá našim schopnostem. Nikomu nebylo uloženo víc, než čeho
je schopen. Už v tom se ohlašuje svoboda, o které ještě bude řeč. Před
služebníky není postaven nějaký univerzální ideál, nemají naplnit nějakou
všeobecně stanovenou normu, bez ohledu na to, jací jsou. Každému je svěřeno
jenom to, nač stačí.
Pan Werich a evangelium se ovšem
shodují ještě v jedné věci: I když člověk nežije jenom jako hovádko boží, když
si nevystačí jenom s tím, že je, že přežívá a přežije, i když přijme
odpovědnost svého života a kouká, aby byl, může být úplně vedle. Právě v té
snaze obstát můžeme prohrát všechno, i sebe. Ta odpovědnost, kterou všichni
máme, se nám může stát pastí, do které se sami chytíme. Tak tomu v mnoha
případech je.
Jak se to stane, o tom, myslím,
vypráví právě to podobenství. Třetí služebník nebyl ani nezodpovědný, ani to
nebyl flákač. Naopak - hledal pro svěřené peníze nejbezpečnější úkryt a dal si
s ním práci. Rozhodně se při kopání jámy nadřel víc, než kdyby dal peníze
peněžníkům. Jeho chyba byla v něčem jiném. On viděl smysl té odpovědnosti v
jediné věci, totiž aby obstál, aby mu jeho Pán nemohl nic vyčíst, aby se před
tím, komu bude skládat účty, měl čím vykázat.
Kdyby podnikal jako ostatní dva
služebníci, mohl by prodělat nebo zkrachovat a o svěřené peníze přijít. To bylo
veliké riziko. Kdežto v zemi, kam ji ukryl, byla hřivna jistá. I kdyby jí
někdo ukradl, byl by podle tehdejších zákonů bez viny. Pán by mu nemohl nic
vyčítat. Mohl se před ním kdykoli ospravedlnit. A o to mu šlo.
Ale právě to byla ta chyba. V
tom se osudově mýlil. Kvůli tomu, že viděl cíl všeho svého úsilí ve vlastní
spravedlnosti. Kvůli tomu, že ho vedl jenom strach, aby obstál. Právě kvůli
tomu se minul s tím, o co ve skutečnosti šlo, totiž, aby měl z jeho jednání
někdo užitek, aby někomu posloužil.
To je, bratři a sestry, ta past
odpovědnosti, do které se chytáme, když přijímáme povolání, abychom žili podle
Boží vůle, abychom žili skutečně lidsky, když koukáme, abychom opravdu byli.
Chápeme ji jako zkoušku, při které se má prokázat naše dobrota, spravedlnost a
čistota, zkrátka to, že jsme hodni přijetí, že máme nárok na přízeň,
důstojnost, úctu, na to, abychom byli jako lidé přijímáni a oceněni.
Vede nás strach, abychom
obstáli. Ten nás svazuje, bere nám odvahu, abychom něco dobrého opravdu udělali
- protože to asi bez přijetí rizika není možné. A tak se raději uchylujeme k
plnění předpisů a předem jasných povinností, místo abychom se prostě v důvěře
snažili žít svobodně v lásce a sami bez záruk hledali, co v té které situaci
láska znamená.
Tak se také stává i to, o čem
mluví pan Werich, že totiž často nejsme v té odpovědnosti sami sebou, že si
jenom na něco hrajeme, že se jenom snažíme splnit to, o čem si myslíme, že se
po nás žádá, ale sami jsme to vnitřně ve svém svědomí nepřijali. Nejde to z
nás, jenom si myslíme, že se to má. Taková odcizená poslušnost ovšem s vírou
nemá nic společného, i kdyby byla sebepravověrnější. O ní praví Hospodin u
proroka Izajáše:
Protože se tento lid
přibližuje ke mně ústy a ctí mě svými rty, ale svým srdcem se ode mne vzdaluje
a jejich bázeň přede mnou se stala jen naučeným lidským příkazem, proto i já
budu dále podivuhodně jednat s tímto lidem… zanikne moudrost moudrých a
rozumnost rozumných bude zakryta.
Bez vnitřní integrity, bez toho,
abychom byli svým srdcem ve svých činech, aby naše činy vyrůstaly z našeho svobodného
rozhodnutí, bez toho není ani víry, ani lásky, bez toho je jenom odcizení.
A právě proto, abychom se do
této pasti odpovědnosti, která nás připravuje o radost, a odcizuje nás Bohu i
sobě, nechytili, připomíná Pavel nám i Galatským křesťanům: Vy jste byli
povoláni ke svobodě, bratři a sestry. Vy nic plnit nemusíte. Vás ten
strach o sebe svírat a deformovat nemusí. Vy se o svou spravedlnost a přijetí
nemusíte starat. To není na Vás. Vy jste nebyli povoláni k tomu, abyste
prokazovali svoji dobrotu, abyste pracovali na své spravedlnosti. Vy jste byli
povoláni k tomu, abyste žili v lásce - svobodně, bez předpisů, bez šablóny,
sami za sebe. Vy na sebe můžete a máte brát riziko svobody. K tomu Vám dává
možnost, k tomu Vás osvobodil svou láskou Kristus. Žil i zemřel proto, aby vám
ukázal, že vás Bůh přijímá, že raději sám všechno strpí než, aby vás vaše
nevěrnosti a selhání od něho oddělily.
Byli jsme přijati, píše Pavel o
pár řádek dřív. Na to se můžeme a máme spolehnout a v důvěře v tuto lásku žít.
V té důvěře je svoboda od strachu o sebe, a proto je v ní i prostor ke skutečné
lásce. Kdo se o sebe nebojí, ten může opravdu myslet na druhé. Kdo je přijímán,
ten nemusí svými činy dokazovat svoji skvělost, čistotu a dobrotu, a proto
nepotřebuje mít všechno přesně nalinkované, aby se mohl ujistit, že má splněno.
A to se pak i přikázání ukážou v
úplně jiném světle. Namísto zotročujících povinností, stanou se nám inspirací k
lásce, kterou lze svobodně, osobně a odvážně domýšlet. Každý tak, jak je mu
dáno. V té svobodě, ke které jsme byli povoláni, je dost místa pro naši
rozmanitost. Uniformita a slepá poslušnost, která láme svědomí, je jí bytostně
cizí. Proto si apoštol v jiném dopise může dovolit napsat: Každý ať má
jistotu svého přesvědčení. A církevní otec Augustin řekne: "Miluj a
dělej, co chceš". K takové svobodě jsme byli povoláni.
Jistěže i svoboda je
zneužitelná. Apoštol je si toho dobře vědom. Lze ji snadno zneužít
k sebeprosazování, kdy člověk na nic jiného než na vlastní názory, pocity
a zájmy nebere ohled. Bezohlednost se často vydává za autenticitu. Přikázání
mají dobrý význam. Jenom je třeba mít vždycky na paměti, že v nich jde o
lásku, o službu druhým, a ne vlastní morální kredit a naše výkony.
Amen