Nedělní kázání, 28. 4. 2024 (Zdeněk Šorm)
Čtení: Jan 3,16 — 21
Text: Židům 10, 18—25
Jiří Suchý říká v jedné staré skeči s Jiřím
Šlitrem, že svědomí, to je hlodavec. A pokračuje: „Mně například svědomí
připomíná, že tady pan Šlitr je taky člověk. No, vážně… je to taky člověk. Taky
ho bolí, jako mě, když mu kroutím ruku. Já vám řeknu, já nemít svědomí, já bych
mu ty pazoury někdy ukroutil!“
Nemá asi cenu teď rozebírat, kde se tu ten hlodavec pana
Suchého vzal. O tom vedou filosofové a teologové diskuzi už hodně dlouho.
Podstatné je, že tu je a že má svůj dobrý význam — v tom zlém nás zarazí, nebo
alespoň brzdí.
Ale není to vždycky příjemné. Každý někdy ujede, každý někdy
až pozdě uslyší ten hlásek, který mu připomíná, že ten druhý vedle něho je také
člověk. A pak se ten hlodavec ozve a je zlý. Nedá pokoj a hlodá a hlodá. A
s tím se nedá kloudně žít. Podobně jako když se vám v domě rozmnoží
myši nebo potkani. Navíc tím domem jste přímo vy. O to je to nesnesitelnější.
A tak se možná celý život dá nahlédnout jako úsilí, jak
udržet toho hlodavce na uzdě, jak s ním uzavřít příměří. Děláme všechno
pro to, abychom se před ním ospravedlnili, abychom ho nevydráždili nebo ho
uklidnili. Je to nejspíš jedna z našich nejzákladnějších potřeb. Jenomže
tahle potřeba zbavit se zlého svědomí je zároveň strašně zrádná.
Stačí si pozorně všímat, k čemu často vede.
Jednou z nejčastějších strategií, jak si uchovat klidné
a čisté svědomí, je poslušnost. Ta bývá sice náročná, ale svědomí dobře ošetří.
Pokud se člověk drží daných pravidel a splní zadaný úkol, může ho mít dobré.
Potíž ovšem je, že se tak často nevyhne jenom zlému svědomí, ale zbaví se
svědomí vůbec. Přenáší totiž odpovědnost mimo sebe — na ten příkaz, na toho,
kdo jej vydal. Ale to nám většinou dochází až v krajních situacích, až
když máme co do činění s protagonisty zlotřilých režimů.
Velitelé koncentračních táborů se hájili právě tím, že jenom
poslouchali příkazy. Ředitel, který za komunistů psal studentům do posudků, že
jsou nábožensky aktivní a znemožnil jim tak třeba další studium, také jenom
plnil příkazy. A ten, kdo před čtyřmi lety vypustil do Bečvy kyanidy, možná
také jen plnil příkaz nadřízeného nebo se řídil zavedenými pravidly.
Ale ona ta pravidla nemusí být ani zlotřilá a zvrhlá. Ona
mohou být dokonce svatá. Právě evangelia svědčí o tom, jak lze svědomí vyřadit
i poslušností Písmu. Zákoníci a farizeové se ho drželi opravdu důsledně. Co na
tom, že Ježíš někomu pomohl, uzdravil ho, zbavil ho bolesti a vyloučení?! Ale
udělat to v den odpočinku! A ten přece máme podle desatera světit, všeho
nechat, žádnou práci nedělat! A tak nejen že ti potřební nechávali jejich
svědomí v klidu, ale ještě nad tou Ježíšovou pomocí vzpláli spravedlivým
hněvem. A k čemu až taková obrana čistého svědomí, založená na
poslušnosti, vede, odhalují pašije.
Jiná strategie ochrany svědomí je zvlášť patrná na dětech.
Když vyjde najevo, co provedly — třeba se někomu posmívaly, nebo rozbily okno —
téměř automaticky se ozve: „Matěj se taky posmíval.“ „Jirka taky házel šutry.“
Odvádějí pozornost od sebe. Nebyly v tom přece sami. Nejsou žádná výjimka.
A tak za to ani nemohou. Dělají to přece všichni!
A my dospělí se nechováme jinak. Proto si možná tak často
notujeme ve stížnostech na poměry, jak je všechno samý podvod a nepoctivost.
Hudráme, ale spíš je to to dětské: „Matěj se taky posmíval!“ Uklidňujeme
svědomí. Mezi slepými je jednooký králem. U dětí je nám jasné, že to žádná
omluva není, ale my z toho dovedeme udělat i okřídlenou moudrost jako
třeba v minulosti: „Kdo nekrade, okrádá rodinu.“
A všimli jste si, jak neradi se potkáváme s tím, komu
jsme nějak ublížili. I když nám nic nevyčítá, raději se mu vyhneme, abychom ty
výčitky necítili sami. A ještě bezpečnější je najít na něm nějakou chybu—
zpochybnit jeho motivy, čistotu, upřímnost, poctivost. To jako by si to pak
zasloužil a my si nemáme, co vyčítat.
A stejně jako člověka lze kvůli vlastnímu svědomí zpochybnit
i nároky spravedlnosti. To se, myslím, děje i při výkladech bible, třeba
Ježíšova kázání na hoře. Určitě znáte jeho radikální výzvy: jak nejen ten, kdo
zabije, ale i ten, kdo se hněvá na svého bratra, nebo ho nazve bohapustým
bláznem, propadá soudu; nebo jak mámě milovat nepřátele, nastavit druhou tvář a
neodvrátit se od toho, kdo nás o něco prosí. Je to tak náročné, že nám to
přijde nesplnitelné. A tak to jedni vykládají jako slovo pouze pro učedníky,
tedy pro úzký okruh mimořádně povolaných. Jiní zase tvrdí, že to platí jenom
pro soukromé vztahy. A další říkají, že to má pouze vyjevit lidskou hříšnost,
aby vynikla boží milost. Zkrátka, co není obecně splnitelné, to přece nemůže
být závazné. Jinak by nás pronásledovalo to zlé svědomí.
A vůbec nám přitom nedochází, že se tak připravujeme o
pomoc, která nás právě tím přesahem může inspirovat, posunovat a orientovat
k dobrému, i když jí třeba vždycky nedostojíme. Právě o té spravedlnosti,
která přesahuje splnitelnou spravedlnost zákoníků a farizeů přece Ježíš mluví
jako o cestě do božího království.
Nejčastěji se ale asi snažíme toho hlodavce v sobě
zaplašit tím, že svoje prohřešky prostě omlouváme a pokoušíme se je skrýt. Před
druhými i sami před sebou. Je za tím takový dětinský pohled na soud a na trest.
Jakoby byl jen věcí nějaké vnější autority, která může člověku spočítat jenom
to, o čem se ví. Ale Jan nás z téhle představy v evangeliu vyvádí.
Bůh nás nesoudí. Odsuzujeme se sami a právě při tom ututlávání chyb a
skrývání vin: „Soud pak je v tom, že světlo přišlo na svět, ale lidé si
zamilovali více tmu než světlo, protože jejich skutky byli zlé. Neboť každý, kdo
dělá něco špatného, nenávidí světlo a nepřichází ke světlu, aby jeho skutky
nevyšly najevo“ Právě při tom zatloukání se sami připravujeme o život ve
světle, ve svobodě, v přímosti a jasu. Sami se odsuzujeme k životu
v temnotách. Sami v obavách z toho hlodavce před upřímností, po
které toužíme, uhýbáme.
Ale i když necháme stranou všechny tyhle úhybné, deformované
a iluzorní manévry a budeme přemýšlet o poctivé snaze o dobré svědomí, kdy se
chce člověk kvůli němu opravdu napravit a být dobrý, nedopadá to o moc lépe.
Co je totiž cílem takového jednání, které je motivováno
dobrým svědomím? No — přece naše dobré svědomí, tedy my sami, naše dobrota,
naše ospravedlnění. A lze potom opravdu ještě mluvit o lásce, která má druhého
za přednějšího než sebe? O nezištnosti, ve které člověk bezděky pomáhá, takže
pravice neví, co činí levice? O skutečném vztahu k druhým - když je člověk
i ve své dobrotě de facto zaměřený na sebe?
A to nejsou otázky nějaké neskutečně přecitlivělé etiky?
Dřív nebo později se naprosto konkrétně ukáže, jak omezená je dobrota
motivovaná dobrým svědomím. Stačí, aby pomoc představovala riziko pro vlastní
dobrou pověst; aby odpovědnost, kterou by měl člověk přijmout, nezaručovala, že
z ní najisto vyjde s čistým štítem; aby solidarita a věrnost
znamenala spolunést i vinu druhých. Tohle ta dobrota zaměřená na vlastní
ospravedlnění nedokáže, to by šla sama proti sobě.
Je to s tím hlodavcem zkrátka takový beznadějný
kolotoč. Čím cílevědoměji se na něj člověk zaměří, tím víc se točí
v bludném kruhu, který skutečnou dobrotu a spravedlnost znemožní. Čím víc
touží očistit se, tím víc čistotu deformuje.
Snad až když tuhle bezvýchodnost poctivě nahlédneme, může
nám osvobodivě, nadějně a v plné slávě a síle zaznít poselství o Kristu,
jak je tlumočí autor listu Židům. Zvěstuje totiž, že už není třeba se takhle
osudově stále zaměstnávat svým ospravedlněním, že není třeba utratit a
zdeformovat svůj život kvůli čistému svědomí, že díky Bohu už není třeba točit
se v tom beznadějném kolotoči.
Zve nás k tomu, abychom v důvěře přijali srdce
očištěné od zlého svědomí darem — díky tomu, co pro nás Bůh udělal, ne díky
našemu snažení. On se rozhodl pro věrnost a lásku bez podmínek včetně toho, co
stojí, včetně oběti sebe sama, abychom se my nemuseli vykupovat ze svých vin,
abychom mohli vstoupit do života s Bohem a neoddělil nás od něho ani
strach z našich nedostatků, ani ta snaha je odčinit. Zve nás k tomu,
abychom se víc drželi jeho dobroty a věrnosti, než spoléhali na tu svou;
abychom se drželi neotřesitelné naděje, kterou vyznáváme a kterou každému
zvěstuje a potvrzuje křest. Totiž že nás Bůh sám pro sebe očistil. A my proto
můžeme a máme žít svobodně — ne už pro své dobré svědomí, ale jeden pro druhého
a společně. Tahle boží milost neprotiřečí dobrým skutkům. Ta k nim naopak
osvobozuje. Abychom při nich stále nehledali jenom vlastní dobrotu.
A nemusíme přitom uhýbat ani napomenutí. Protože ta nás
nediskvalifikují. Jde jen o pomoc na cestě k budoucnosti, kterou pro nás
Bůh připravil. Amen.