Nedělní kázání, 14. 4. 2024 (Zdeněk Šorm)
Čtení: Ezechiel 33,7 - 16
Text:
Matouš 18,10 - 17
Sestry a
bratři,
Instituční
církev, její organizace, sbory a představitelé — to bývá pro mnoho lidí často
pohoršení. Ježíš Kristus, evangelium, láska, víra a naděje - to ano, to berou,
to je někdy zaujme, strhne a drží. Jenomže církevní instituce a konkrétní
společenství sboru mívá k téhle síle a čistotě většinou hodně daleko.
Projevuje se na tom mnoho lidského a nedokonalého. A tak si od toho lidé radši
drží odstup. S tím se identifikovat nechtějí. A my to někdy děláme taky.
Buď mluvíme o církvi a o sboru jako by to byli ti druzí a ne my, nebo si
nedostatky svého společenství nechceme připustit, abychom nepřišli o svůj
ideál.
Mně ale
čím dál tím víc připadá, že se Kristovská láska s tou lidskou nedokonalostí
církve rýmují podle bible jinak. Jinak než bychom si přáli a jinak než jsme si
vysnili. Bible přece ani to společenství kolem Krista nevykresluje nijak
ideálně, a přesto se od něj nedistancuje. I v tom dnešním úryvku je řeč o
těch, kdo zhřešili, zabloudili a ztratili se. A Ježíš je stále nazývá bratry.
Nejen že se od nich neodděluje, ale jeho zájem prozrazuje, že i na ně se
vztahuje, co později napsal apoštol: „Kdo nemiluje bratra, kterého vidí, nemůže
milovat Boha, kterého nevidí.“
Bez lásky
k tomu konkrétnímu nesvatému společenství je láska k Bohu jenom
iluze. Pouze se zájmem o církev, sbor, či bratry a sestry, nad kterými nás
někdy právem nervy berou, je ta láska k Bohu a z Boha skutečná. Teprve
pak totiž nejde jenom o vzájemné oplácení sympatií a slušnosti, na kterém — jak
říká Ježíš v kázání na hoře — není nic zvláštního. Teprve pak jde o
skutečnou lásku, nezištnost a věrnost a nejen o vlastní prospěch, pohodu nebo
dobrou pověst. Hledat ideální církev či sbor, to může být spíš projev pomýlenosti
a cesta do pekel. Jen uprostřed nedokonalých se člověk může přiblížit Bohu,
který dává svému slunci svítit na dobré i na zlé a déšť sesílá na spravedlivé i
nespravedlivé.
Společenství,
která tato láska tvoří, pak ale asi bude mít trochu jinou podobu, než kterou
považujeme za ideál a na kterou si někdy snažíme hrát. Nepůjde o vřelou a milou
pohodu, kde se jeden na druhého stále usmívá. Bude asi syrovější, méně uhlazené
a nebude bezkonfliktní, protože v něm bude třeba vyjádřit i nesouhlas a
říkat i nepříjemné věci. Nepůjde si v něm s každým jenom notovat. Blíž
než k vzájemným sympatiím bude mít asi k odpovědnosti, která se kvůli
druhým dovede nasadit, leccos unese a dovede jít do rizika. Myslím, že právě o
tom Ježíš v dnešním úryvku mluví.
Nejdřív
varuje před pohrdáním maličkými. To mohou být děti, o kterých mluví na začátku
kapitoly. Ale stejně tak to mohou být lidé z jakéhokoli důvodu
bezvýznamní, dezorientovaní, neuvědomělí a všelijak pomýlení. A nepohrdat jimi
znamená víc, než je blahosklonně snášet. Přitom by nám také mohli být
lhostejní. Prostě bychom to s nimi vydrželi, aby si nikdo nemohl myslet,
že jsme netolerantní.
Následující
známé podobenství o ztracené ovečce ale ukazuje, že má Ježíš na mysli něco
úplně jiného. V něm jde o aktivní zájem.
Mezi námi
křesťany je tohle podobenství oblíbené. Rádi ho připomínáme. Slyšíme z něj
ujištění, že nejsme ponecháni svému osudu. Je tu někdo, komu na nás i přes naše
chyby záleží, kdo o nás stojí a nelituje času ani námahy, aby si nás našel jako
ten pastýř ztracenou ovečku. To je jistě skvělá zpráva.
Jenom si
nejsem jistý, jestli nám dochází, že abychom mohli takhle to podobenství číst,
tak bychom se museli identifikovat s tou ztracenou ovečkou. A je tomu
skutečně tak? Opravdu si o sobě myslíme, že jsme se ztratili? Že jsme totálně
vedle? Že jsme ti dezorientovaní a pobloudilí, kteří správnou cestu opustili a
sami ji nejsou schopní najít?
Mně tedy
přijde, že se spíš většinou počítáme do toho pastýřova stáda, které nebloudí,
které se ho drží, nebo přinejmenším tu správnou cestu k němu zná. Jenomže
pak nám to podobenství sděluje něco úplně jiného. Totiž že ten zájem pastýře
není vždycky soustředěný jenom na nás. Že v jeho lásce a péči jde také o
někoho jiného, než o nás. Že se netočí jen kolem nás. A že má před námi dokonce
ten dotyčný někdy přednost. A vůbec to nezáleží na spořádanosti ovcí. Právě
naopak. Právě té zbloudilé patří jeho zájem a čas. Protože nejde o odměnu, ale
o záchranu.
Kdyby
Ježíš mluvil dnes, možná by použil jiné přirovnání. Třeba k záchrannému vrtulníku.
Ty také startují pro ty, kdo se dostali do úzkých a jsou v ohrožení
života. A startují pro ně bez ohledu na to, jestli si to zavinili sami. Bylo by
absurdní uvažovat, jestli by nebylo spravedlivější, aby je měli
k dispozici ti spořádaní a opatrní, kteří se do žádných problémů
nedostali, třeba k vyhlídkovým letům.
Svým
posluchačům, věřícím a zbožným, to ale Ježíš radši výslovně připomene a
zdůrazní. Asi tuší, že nás takové absurdity napadají. Vězme tedy, boží vůlí (a
radostí) není odměňovat zasloužilé, ale zachránit ohrožené a ztracené, i kdyby
to bylo jejich vinou.
Oni
nepředstavují vadu na kráse, které je třeba se zbavit. Právě jejich přítomnost
potvrzuje, že to má celé dobrý smysl. Protože nejde o klub vyvolených, ale o tu
záchrannou misi, která vrací ztracené do hry. Proto nestačí ani pouhá
snášenlivost. Láska podle Boha to je činný zájem o dobro odcizených a
vzdálených. A ten, komu na druhém opravdu záleží, nemůže nečinně přihlížet, jak
bloudí nebo si ničí život. V lásce neplatí, že je každý svého štěstí strůjce.
Láska nás pojí k sobě, a tak se — jak připomíná prorok Ezechiel — stáváme
spoluodpovědní za osudy druhých. Kdo mlčí, kdo druhého nevaruje a nepokusí
zastavit, stává se spoluviníkem.
Aby se ale
tahle odpovědnost nezvrhla v moralizování, ke kterému máme — zvlášť my věřící —
sklony, je třeba tu výzvu k bratrskému napomínání slyšet právě v souvislosti s
předchozím podobenstvím. Bez něho bychom z Ježíšových slov mohli také udělat
kárný řád, na jehož konci by bylo veřejné vyloučení z církve a jehož účelem by
byla jen obrana čistoty víry a církve. To se, bohužel často stává. Ale stačí si
znovu pozorně přečíst, jak Bohu záleží i na té nejposlednější pobloudilé ovci
a klidně kvůli ní nechá těch devětadevadesát spořádaných na horách, abychom
pochopili, že vůbec nejde o obranu pověsti církve, ale o pomoc člověku. Teprve
pak jeho slovům porozumíme dobře.
Když tedy
někdo bloudí a dělá věci podivné, které by neměl — jistěže ti to nebude
lhostejné, jistěže ti nebude jedno, jak skončí. Ale nevytrubuj to hned do
světa, jak se to dneska dělá. Ani o tom nemluv s druhými, jemu za zády.
Jdi a rozumně si s ním promluv v soukromí, mezi čtyřma očima. Třeba ho
najdeš, třeba pochopíš, proč to dělá, a třeba se ti podaří mu pomoct z jeho
zmatků. Pokud ano, je to skvělá věc. Získal si svého bratra a můžeš se radovat
jako v nebi, kde nad tím jásají víc, než nad těmi, kdo nikdy nebloudí.
Pokud se ti to ale nepodaří, kdo jsi ty, abys nad ním hnedka lámal hůl a
vynášel soudy?
Kde bereš
jistotu, že je tvůj pohled nebo dojem správný? Vždyť i na soudu se potvrzuje
svědectví z několika stran. Tak nedělej závěry předčasně, ale přiber
k tomu rozhovoru dva nebo tři, kterým by on mohl spíš důvěřovat, než tobě.
Možná taky tvůj dojem nepotvrdí, anebo ho budou umět sdělit lépe než ty.
Teprve
když ani tohle nepomůže a nebudete si vědět rady, přichází na řadu společenství
sboru. Ale zase — ne jako kárná komise nebo soudní tribunál, nýbrž jako stádo
ovcí, které poskytuje zázemí, ve kterém se může najít pomoc, která vás třeba vůbec
nenapadla.
Je ovšem
samozřejmě možné, že ani tohle nepomůže. Ale až po všem tomhle úsilí říká
Ježíš: „ať je ti jako pohan a celník.“
I tomu je ale třeba dobře rozumět. Pokud se podíváte do
evangelia, jak Ježíš právě o pohanech a celnících mluví a jak s nimi
jedná, tak to stěží můžete chápat jako odsudek a zavržení. Mnohem spíš to
znamená: „Dobře, udělal jsi, cos mohl. Tady tvá odpovědnost končí. Netlač na
pilu. Někdy opravdu pomoct nemůžeš. A ani tehdy není třeba vynášet definitivní
soudy. Přenech ho milosti boží. Doufej, že stačí i na to, co se nám nedaří.“
Nejsme přece soudci ani spasitelé, ale věříme v něho. Amen.