Vinohradský sbor ČCE

O „našich varhanicích a varhanících“

Už se dá říci, že je to několik let, co zařizuješ, aby při bohoslužbách v našem sboru byl varhanní doprovod. Jak ses do takové situace dostal?
Začalo to asi v polovině roku 2023, ale prehistorie se táhne až do roku 2019, kdy jsme začali s nahráváním bohoslužeb, s čímž se mnoholetá varhanice vinohradského sboru Ester Slaninová těžko smiřovala. A nebylo to jistě jen to, proč nás opustila. Když jsme to pak museli dost rychle vyřešit, nabídl jsem staršovstvu moji představu obrátit se na mladé hudebníky, což korespondovalo i s naším rozvojovým plánem, který význam orientace na mladé lidi zdůrazňuje. Presbyteři ji přijali s tím, ať se tedy o zajišťování varhanního doprovodu starám. Mohl jsem to na sebe vzít protože mám díky své mamince poměrně přímou konexi na prof. Tůmu, což je veliký český varhaník, často hraje s Českou filharmonií, létá po světě a je profesorem na HAMU. Obrátili jsme se na něj a požádali ho, zda by nebyl tak laskavý a nepoptal se mezi svými studenty. Od něj jsem dostal kontakt na Moniku Šnorbertovou, ta řekla „ano“, a tak to vlastně začalo. Její hra se velice blíží profesionalitě, přemýšlí o ní a bere ji tady nesmírně vážně. Viselo to ale zpočátku jen na ní, těžko vše stíhala a po krátké době přizvala svoji spolužačku z nižšího ročníku Tetianu Tischenko. Tak jsme i s bratrem farářem s ní hovořili a řekli jí ať si najde parťáky „aby se nám tady neuvařila“. A to bylo moc dobře, připojil se tak Matouš Hejl, který také hraje moc hezky a pak se přidal také Pavel Veber. No ale i v těch čtyřech jsme najednou zjistili, že Monika je na Erasmu ve Vídni, že Tetiana učí někde v Příbrami a že toho všichni mají prostě hodně. Tak se teď nově objevil Kryštof Hlavnička, který bude mít premiéru už koncem prosince. Na něj jsem moc zvědavý a těším se, protože muzikantsky je určitě na výši, a dostal i doporučení z jiného evangelického sboru.

Pět mladých lidí, většinou studentů s mnoha povinnostmi a brigádami, a ty. Jak fungujete?

Máme WhatsAppovou skupinu. Snažím se vše koordinovat vždycky zkraje měsíce. Píšu jim, aby si rozebrali termíny, kdo si který vezme, a postupně se to daří. Když nějaký termín zůstane volný, tak se musím ptát a doptávat a otravovat. A když to nikam nevede, tak máme ještě nějakou databázi varhaníků, kteří jsou z jiných sborů a podobně. V nejhorším máme v rukávu nouzové řešení, že by to prostě celé odzpíval Zdeněk Šorm s kytarou, což mi ale přijde nefér nejen vůči jeho hlasivkám, ale i vůči jeho nastavení a osobě vůbec. Písně nedělních bohoslužeb se varhaníci dozvídají ve čtvrtek a mají tak možnost si je připravit. Mohou cvičit na zdejší varhany kdykoliv je kostel volný, což je podle mě, zejména pro studenty, obrovský benefit. Kostel má skvělou akustiku, naše varhany jsou veliké, s hodně rejstříky, oproti mnoha jiným kostelům s velkou ozvěnou, jsou v suchém prostředí, a tak jsou docela výjimečné. Romantické. Jsou technicky a dispozičně v takové kondici, že nabízejí poměrně širokou škálu možností a ti mladí varhaníci si to všechno mohou vyzkoušet, „osahat“.

Můžeme mluvit o jejich motivaci, co je k nám v neděli přivádí, asi to nebude jen slušná možnost přivýdělku?

Ale ty peníze nejsou veliké za ten čas, který tomu dají a dávají a musí dát, aby to mělo nějakou hodnotu. A ty jsi svědkem toho, že ta kvalita je poměrně hodně vysoká. Podle mě je především motivuje možnost si jako studenti zahrát na takové varhany před relativně náročným, zvídavým a vděčným auditoriem v prestižní vinohradské lokalitě. Dáváme jim možnost nejen doprovodu k našim písním, ale někdy se i v rámci postludia koncertně „předvést“ – třeba na Louis Vierne - Carillon de Westminster (česky Westminsterské zvony), které Monika letos „vyšvihla“ v opravdu top koncertní formě, byly výborné ohlasy. Máme skvělá kázání, máme krásné prostory na dobré adrese a nádherně tady hrajou, vždyť to je oslava Pána Boha. Kde hezky hrajou, tam je hezky. A asi je pro ně také významné, že hrají v kostele, všichni pocházejí z křesťanského prostředí. Bůh pro ně není dědeček na obláčku.

A co ty sám, jak moc tě tahle presbyterská činnost oslovuje?

Děkuji za otázku. Svým způsobem se v ní nacházím, protože hudba pro mě celý život znamená hodně moc. Umí umocnit dojem z toho krásna, z toho dobra, kterého se nám tady dostává znovu a znovu. Když jsme obdarováni tím, že nám někdo nabídne svůj talent, který rozvíjí, může nás to posunout jinam, můžeme v ten okamžik malinko zapomenout na věci, které nás obklopují a jsou nám obtížnou každodenní zátěží. A vlastně je pro mne ta nedělní hudba v našem kostele i odměnou za starosti, které s ní mám. Ač vím, že můj názor mnozí nesdílí, nemohu tady neříci, že já bych tomu varhaníkovi za krásný zážitek vždycky zatleskal, i v kostele. Považuji to za spontánní poděkování, velmi na místě a velmi správné. Ty říkáš, že když někdy jsme úplně bez sebe nad krásou nějaký krajiny nebo jinak, tak Pánu Bohu taky nezatleskáme, že to udělal tak pěkně - a já mu za to poděkuji, no ano, jenom v duchu. Vím, že se mnozí různíme také v tom, jaký význam vůbec hudbě v kostele přikládáme. Někdo je na ni prostě zvyklý, jiný si bez ní nedokáže bohoslužby vůbec představit a někoho naopak v rozjímání ruší. Já bych třeba měl nesmírně rád tak minutu, minutu a půl na usebrání mezi kázáním a písní po něm. Moc by se mi líbilo, kdyby se podařilo uspořádat koncert těch našich mladých varhaníků. Také by se mi moc líbilo při nějaké radostné události nebo třeba Noci kostelů zapojit do hry sbor - rozdat bubínky, tamburíny, tyčky, xylofony, různá drnkátka …abych třeba ohřál i klarinet. Museli by to ovšem být ti, kteří si nemyslí, že hudba v kostele vlastně vadí, že? I když podle mě většina lidí je prostě šťastná, když má varhanní hudbu a je to v kostele. Pro mne je jako modlitba.

foto: michal
Mám to tak - když tady prostě ta hudba je tak krásná, tak limitně blízká dokonalosti, tak mě to nesmírně naplňuje. Jsme významný sbor v krásném místě v naší zemi a budu vždycky za to plédovat, aby ta varhanní hudba tady byla na vysoké úrovni. S takovým postojem se snažím k této své službě sboru přistupovat. Mě v dětství a mládí vychovávali hudební precizové. Učil jsem se několik let na zobcovou flétnu u profesora Žilky, přešel jsem ke studiu hry na klarinet na krásných a náročných patnáct let k profesoru Bretšneiderovi, prvnímu klarinetistovi Smetanova divadla (dnes Státní opery), a pak doplnil i saxofon.

A pošleš mi fotku? Děkuji za rozhovor.

2. prosince 2025


Eliška Novotná


(od ledna se budeme v Hroznu krátce seznamovat s „našimi“,
zde zmíněnými, varhanicemi/varhaníky)

číslo 255, prosinec 2025
předchozí

Obsah

Nedělní kázání
Přímluvná modlitba
Zprávy ze staršovstva
BOOKLUB
Adventní trh našeho sboru
Ohlédnutí za prof. Pavlem Filipim
O našich varhanících
Putování okolo (4)
Vylušti jméno
Byli jsme tam (4)
Zasmějme se
Sborové akce

Archiv

Výběr z Hroznů
ročník 2025
ročník 2024
ročník 2023
ročník 2022
ročník 2021
ročník 2020
ročník 2019
ročník 2018
ročník 2017
ročník 2016
ročník 2015
ročník 2014
ročník 2013
ročník 2012
ročník 2011
ročník 2010
ročník 2009
ročník 2008
ročník 2007
ročník 2006
ročník 2005
ročník 2004
ročník 2003
ročník 2002

Ke stažení

Rozhovor na téma "Krize v ČCE?", Vinohrady 24.1.2010 PDF soubor ke stažení (122 kB)

Bohemská kuchařka PDF soubor ke stažení (899 kB)

Kazatelé Pujmanovi z Bohemky a český pobělohorský evangelický exil na jižní Ukrajině (PDF soubor ke stažení 387 kB)

Bulvární plátek LIS, rok 2007

Bulvární plátek LIS, rok 2005


Hrozen vychází přibližně jednou za měsíc. Redakce: Eliška Novotná. Tiskovou sazbu připravuje Jan Mach, internetovou . Příspěvky, reakce či dotazy posílejte na adresu sboru (Korunní 60, 120 00 Praha Vinohrady, tel. 224 253 550, e-mail: nebo přímo redaktorům).