Co mi dávají bohoslužby? Při poslední rodinné neděli měl na toto téma hovořit bratr profesor Filipi. Nakonec nešlo o přednášku - spíše o rozhovory ve skupinkách na téma kázání, modlitba, písně apod. Shodou okolností se mnozí z nás (včetně mě) této sborové neděle neúčastnili. Otázky i odpovědi jsou však zajímavé, a proto se k nim na stránkách Hroznu vracíme. Pro naši kazatelku i pro staršovstvo by jistě bylo zajímavé a důležité, kdyby se o této tématice rozvinula větší diskuse. Jistěže vedení bohoslužeb do značné míry určuje kazatel sboru, jeho spiritualita, jeho osobní spočívání v tom, jak bohoslužby vypadají. Příliš jinak to asi ani být nemůže - má-li něco sdělovat, musí sám cítit, že se k pořadu i průběhu bohoslužeb může přiznat a ztotožnit se s ním (nejde asi každou neděli předstupovat před farníky s tím, že mi něco na bohoslužbách opravdu nepřekonatelně vadí). Jistě ale i účastníci bohoslužeb mohou mít na věc svůj názor - což ukázala i nedávná anketa o VP, která se setkala s poměrně velkou vstřícností při vyplňování i s poměrně vyhraněně převažujícím názorem. Pro mě osobně to bylo překvapení - možná že stojí za to o těch věcech více mluvit. Obvykle to děláme v osobních rozhovorech a ve skupinkách přátel - pokud by však stránky Hroznu mohly sloužit k diskusi na toto téma, jistě se na nás Pán Bůh ani sestra kazatelka nebudou zlobit. Otázky psané kurzívou předložil bratr profesor k diskusi - reakce pod nimi nejsou vždy přímými odpověďmi na ně, ale spíše volnými úvahami na dané téma. Kázání
Co očekávám od kázání?
Modlitby Mají být dlouhé, nebo krátké? Co lépe přispívá k soustředění, abych mohl přednášenou modlitbu považovat za svou?Nebylo by vhodné každou modlitbu ukončovat společně vysloveným Amen? Co by to vyžadovalo? Přímluvy: Jak konkrétní by měly být? Mají mít nějaké pevné schéma? Mohou do nich vstoupit i konkrétní prosby účastníků bohoslužeb? Jakým způsobem? Volnými vstupy z pléna? Má být úkon kajícnosti (vyznání hříchů a slovo milosti) v každých bohoslužbách? Proč ano, proč ne? Nebo jen pro VP? Pokaždé stejnou formou?
Písně Zpíváme s chutí písně nové, staré, žalmy, citové, jiné? Nezáleží na tom, jen je-li píseň pěkná?Učíme se rádi zpívat nové písně (Dodatek, Svítá)? Vadí mi, že nové písně neznám, a proto si pořádně nezazpívám, dávám tedy přednost těm, které znám? Je výběr písní výlučnou záležitostí toho, kdo vede bohoslužby? K čemu by měl při výběru přihlížet? K souvislosti se zvěstí kázání? K období církevního roku? K liturgické struktuře bohoslužeb? K oblíbenosti mezi účastníky shromáždění? Jaká doporučení bychom v této věci dali naší kazatelce?
Ostatní prvky Proč na úvodní pozdrav neodpovídáme liturgicky, jak je to obvyklé v jiných tradicích? (např. Pán s vámi, i s tebou) a slušné i v občanském životě?Co brání i jiným aktivním vstupům účastníků shromáždění do průběhu bohoslužeb, který je u nás omezen jen na společnou recitaci Modlitby Páně - např. střídavou recitací žalmu či jinými formami? Pokus Martina Zikmunda o společnou recitaci tajemství víry aj. prvků při VP se příliš neujal, proč, co brání? Ohlášky - proč při nich nezmiňujeme např. narození dětí, důležité vzkazy o nemocných nebo od nich apod. Jaká doporučení pro naši kazatelku a všechny, kdo ohlášky připravují, máme?
A na závěr ještě první příspěvek do diskuse - mě osobně hodně oslovil nápad, aby při VP byl dán prostor pro tichou chvíli, v níž by člověk mohl vyznat své konkrétní hříchy a na Večeři Páně se připravit, pokud již to nestihl udělat dříve. Nejde přece o nějakou všeobecnou, nejasnou milost, v níž se snadno se svými hříchy schováme, aniž bychom je museli vůbec pojmenovat (Pane, všichni jsme zhřešili a Ty jsi hodný, že nám to odpouštíš). Jde přece o milost drahou, danou konkrétně nám (zhřešil jsem v tom a v tom, selhal jsem tady a tam, sám si nepomohu, prosím odpusť mi a pomoz mi již neselhávat). Otázka konkrétnosti mě ostatně trochu trápí i při přípravě presbyterských přímluvných modliteb pro bohoslužby - myslím, že když se za někoho přimlouváme, máme věřit, že jeho situace se skutečně může změnit, že Pán Bůh nás slyší a má moc zasáhnout. A asi ten Boží zásah máme i trochu vyhlížet, ne se jen pomodlit, odejít a zapomenout, že jsme Pána Boha za někoho či něco prosili. Nemá přece smysl jen odříkávat bezzubé všeobecné modlitby (ať je všude mír, ať se všichni mají rádi, ať se všichni nemocní uzdraví), v jejichž splnění ani sami nevěříme, protože v tomto případě jsou nad naše chápání světa, v němž žijeme. Snad jednou, v Božím králosvtví. Je však velmi těžké najít hranici, jak se modlit konkrétně, a přitom nevyslovit určitá jména. Obvykle se snažím modlit za určité skupiny lidí a věřit, že každý z účastníků bohoslužeb ví o někom, koho se to může týkat, a může si tedy tuto modlitbu nějakým způsobem přivlastnit a zkonkrétnit. Někdy se však konkrétní jména derou sama na jazyk - víme však, zda by to konkrétním lidem nebylo spíše nepříjemné? Jana Šarounová |
číslo 88, červenec-srpen 2008 Obsah Když Ježíš viděl jejich víruOtevření ven je prospěšné a zdravé Obrázky z výletu za Českými bratry Řády a chudoba Co mi dávají bohoslužby? Sborové akce Archiv Výběr z Hroznůročník 2024 Ke stažení Rozhovor na téma "Krize v ČCE?", Vinohrady 24.1.2010 (122 kB) Bohemská kuchařka (899 kB) Kazatelé Pujmanovi z Bohemky a český pobělohorský evangelický exil na jižní Ukrajině ( 387 kB) |