Pérák – na jméně nezáleží, rozhodují činy! Akční historická fikce Divadla VOSTO5 „Pérák je jednou z nejzáhadnějších legendárních postav českých dějin. O tomto skákajícím fantómovi se vyprávělo během nacistické okupace českých zemí; kořeny této postavy ale sahají ještě hlouběji do minulosti. Záhadný fantóm se údajně objevoval především v noci a nejvíce si oblíbil opuštěná zákoutí velkých měst, kde prý nic netušící kolemjdoucí překvapoval neuvěřitelnými skoky ze tmy. Pérák byl schopen přeskočit nejen ploty nebo ohrady, ale i tramvaje a autobusy, podle některých pamětníků i vysoké domy či dokonce celá náměstí. Vyprávění o Pérákovi se začala mezi lidmi masově šířit na počátku druhé světové války, přičemž nejvíce se o něm vyprávělo v Praze.“
PhDr.Petr Janeček (program hry Pérák) Minirecenze diváků z vinohradské skupiny, která v počtu 10 navštívila inscenaci této hry v divadle Archa 26. dubna. Byla to náramná podívaná s prvky bojových umění a kaskadérských výstupů, propletená slovním humorem. I když období Protektorátu moc humorné nebylo a občas nám běhal mráz po zádech, přesto jsme se i zasmáli (píšu za nás Svobodovy). Náš pocit po konečném „nekonečném“ potlesku byl: „Nepamatuji si, že bych něco takového viděl!“ Svěží, poetické, zajímavé, naučné, akční, vtipné (ale humor nesmí být vulgární). Vřele vám všem toto představení doporučujeme!!Hra se mi líbila, pro střídání tragických okamžiků s humorem, pro neotřelé kulisy v kombinaci s promítáním i pro výkony herců. Rozhodně jsem se nenudila ani chvíli, a i když se humor mohl zdát někdy až nemilosrdný či nevkusný vůči uctívaným ikonám naší historie, vysvitly za ním skutečné charaktery i skutečné tragédie. Jen ten Pérák jako organizovaný odbojář – tak nějak jsem čekala, že bude jen tajemně skákat přes střechy a nadstranicky napomáhat dobru, bez konspirativních odbojářských schůzek a tajných hesel, protože on přece nebyl z masa a kostí. Představení ve mně vyvolalo velmi rozporuplné pocity: na první pohled se zdá být hravou oslavou statečnosti a odvahy hrdinů českého odboje určené pro náctileté a mladší diváky (využívající postupy z komiksů, bojového umění i artistických a tanečních prvků) a na druhý pohled až příliš alternativní mix historické fikce se zjednodušenými (až zkarikovanými) charakteristikami skutečných historických osobností. Přivede ten první pohled diváky k zájmu zjistit, jaký byl český odboj doopravdy? Byl to mýtus z 2. světové války. Účinkující představovali skutečné postavy, každá měla přezdívku, např. Jaroslav Foglar – Jestřáb. Divadlo se mi líbilo, hlavně proto, že tam používali slepé náboje, petardy a opravdové ohně. Nejlepší bylo blikání světýlek reflektorů (stroboskopy). Herec – Pérák měl na nohou pružící chůdy, na kterých dělal akrobatické kousky, při nichž se tajil dech.
Bára Uličná a ostatní diváci |
číslo 137, květen 2013 Obsah Zatímco my to vzdáváme ...Z přímluvných modliteb Varhaníci v našem sboru I. Vzpomínky na vinohradské faráře II. Pérák – na jméně nezáleží Prosba o pomoc Labyrint světa jazyce 21. století Sborové akce Archiv Výběr z Hroznůročník 2024 Ke stažení Rozhovor na téma "Krize v ČCE?", Vinohrady 24.1.2010 (122 kB) Bohemská kuchařka (899 kB) Kazatelé Pujmanovi z Bohemky a český pobělohorský evangelický exil na jižní Ukrajině ( 387 kB) |