Rozhovor s Pavlem Coufalem o jeho cestě (nejen) k víře (16) Vypadá to, že Vaše cesta k víře a sem do sboru byla snadná. Narodil jste se do evangelické rodiny a již život Vašich rodičů byl spojen s domem vinohradského sboru. Oba moji rodiče byli evangelíci. Maminka mojí maminky pocházela z evangelického již předtolerančního rodu Štolců ze Škvorce u Prahy a její tatínek Lukšů, ač rodem katolík, sem s ní chodil do kostela celý život. Moje maminka se seznámila s mým tatínkem Coufalem za války asi tady v mládeži. Chodili sem, protože obě ty rodiny, jak Lukšů, tak Coufalovi, bydleli na Vinohradech a tehdy to bylo podle čtvrtí. Byl jsem tu pokřtěn a chodil na nedělku, náboženství ve škole nebylo. Po dvouleté přípravě jsem tady byl konfirmován a během té přípravy došlo ke změně farářů – začínali jsme s panem farářem Moravcem a končili s panem farářem Otřísalem. Konfirmace byla na jaře 1971, bylo nás pět a byli jsme u Bohuslava Otřísala první. Se mnou byli konfirmováni oba Paynové a Eva Smolíková. Museli jsme umět celé žalmy zpaměti a spoustu jiného. Měli jsme takovou brožurku, ve které bylo tak 150 otázek a odpovědí, a to jsme celý rok probírali. Bylo to horší než ve škole. My jsme sem s bratrem chodili automaticky každou neděli, pak na konfirmační přípravu a do mládeže. Ve škole se o tom nemluvilo. Zažil jsem tu faráře Moravce, Otřísala, Mirka Duse, pak tu tři a půl roku nebyl nikdo, pak Petr Sláma a Mikuláš Vymětal, Martin Zikmund a Ester Čašková. Sborová sestra tu byla, co pamatuji, spíše na poloviční úvazek, a když nebyla, stejně byla kancelář obsazená dobrovolnicemi.Maminka pracovala celý život na poště, tatínek vystudoval na konzervatoři hru na klavír a varhany. Tíhnul k vážné hudbě a doma měl nahrávky tisíce hodin vážné hudby. Nahrával si ji na magnetofon z německého rádia, protože tady to za socialismu nešlo, a tak celé dny chytal německé stanice. Hudbu nejen poslouchal, ale také skládal, i písničky. Hrál tady v kostele na varhany, učil hru na varhany i budoucí faráře na fakultě. Byl to jeho koníček, pracoval jako kulisák v Národním divadle a my jsme tak měli lístky za 2 Kč na jedno představení. Také studoval matematiku a učil ji na střední škole. Tady měl pěvecký sbor Kostnické jednoty, takové sbory se za socialismu povolovaly. Přeložil z němčiny Mesiáše, což je asi čtyřhodinová opera, a oni ji zpívali. Já jsem hrál od deseti let na lesní roh, ale po vojně jsem toho nechal, protože jsem bydlel v paneláku a tam to nešlo. Když pak rodiče zestárli a táta nebyl schopný v tom paneláku vyjít do třetího patra, dostali tady v domě přízemní byt. Skončil jste devítiletku a byl konfirmován. Co bylo pak? Tři roky jsem se učil elektromechanikem a pak ještě při zaměstnání studoval večerně na průmyslovce silnoproudou elektrotechniku. Spravoval jsem u Dopravního podniku v trojsměnném provozu tramvaje a studoval, takže vlastně čas nebyl na nic jiného a pak jsem šel na dva roky na vojnu. Když jsem se vrátil, tak mě nedali zpátky na vozovnu, protože už jsem měl průmyslovku, a to tehdy nebylo běžné, ale po zaučení v kanceláři jsem dělal revizního technika tlakových nádob a zdvihacích zařízení a o dva roky později ještě lanové dráhy na Petřín.O sborový dům se staráte půl století. Jak k tomu došlo? Vlastně se už od těch 70. let kolem tady toho domu motám. Při zaměstnání jsem tady pořád něco dělal s Mirkem Filipi, který mě k tomu přitáhl. Pak po devadesátém roce se vlastně začal ten náš dům opravovat. Stoupačky byly původní, voda v olovu, furt někde něco praskalo, začaly se adaptovat byty. Dělalo se topení a nově sociální zařízení, tehdejší záchody byly na dvoře. Protože nebyly firmy, dělalo se toho hodně svépomocí a přípravné práce brigádnicky. Vyhlásila se třeba brigáda na čištění cihel a přišlo 6 – 8 lidí ze sboru s kladívkama!Mně to všechno bralo stále více a více času. No, a v dvaadevadesátém se to potom vyšponovalo tak, že už toho bylo moc. A tak došlo k domluvě, že bych měl celý dům na starosti na plný pracovní úvazek, a ty revize jsem pak dělal na vedlejší pracovní poměr. Začínal jsem úklidem: schody jsem myl dva dny, protože každý schod se musel vydrhnout kartáčem a mazlavým mýdlem, a to každý týden. Stavěla se uhelná kotelna, pak se přešlo z koksu na plyn a stavěla se plynová kotelna, instalovaly se plynové kotle… Já vím prakticky kudy který drát vede, což tady nikoho moc nezajímá, tedy nebyla potřeba se o to zajímat... A jako správce domu jsem se naučil dělat vlastně všechny údržbářské práce. Neumím jenom nahazovat omítku a obkládat zdi. Když jsme dělali byty, tak sem jezdil vždycky na týden jeden výborný zedník z Vysočiny, dělali jsme třeba do deseti do večera. No a od roku 2021 se moje práce rozdělila mezi více lidí, protože já jsem přešel na nižší úvazek s tím, že budu dělat jenom údržbu. Což je práce, ke které se furt nemůžu dostat – pořád se něco mailuje, vysvětluje, zdůvodňuje, hlásí… Ono to nejde rozdělit, co dělám jako zaměstnanec a co jako dobrovolník, jako člen sboru. Je to propletený, některý den bych vůbec neměl pracovat, to ale nejde. Teď jsem zrovna po odjezdu z Prahy řešil ve čtvrtek, můj volný den, zatopený byt. Paní mi volala, že jim teče voda na hlavu a já jí říkám, že tam žádné vodovodní trubky nejsou, jenom topení. A ona: „Ne, ne, topení to není, to je nějaká voda“. Pak mi volala v pátek, můj další volný den, že je to skutečně topení, a kdo prý alespoň do týdne bude ochoten přijít to spravit… Jste pamětník, zavzpomínáte, jak ten dům žil dříve? Vinohrady původně patřily pod Klimenta a když se oddělily, postavily si modlitebnu v Máchově ulici. Pak vrchnost nepovolila postavit samostatný kostel jako mají katolíci, takže tady na dvou parcelách vznikl tento obytný dům s modlitebnou ve dvoře. Záměr byl, aby nájem z přízemních obchodů do ulice a ateliérů v posledním patře přinášel sboru peníze. Později se vybudovaly další ateliéry a ve sklepě klubovny a dílna. Tohle všechno plus byty se pronajímá a všechny tyhle příjmy nám de facto pomalu nestačí ani na údržbu domu.Za socialismu jsme dům vlastnili, ale byty obsazoval Národní výbor. Jednou mi Mirek Filipi říkal, že potkal někoho v domě a ptal se ho, co tady hledá, a on mu řekl, že tady bydlí. V přízemí byly obchody – vždy jedna místnost do ulice a druhá za ní. Všechno vlevo od vchodu, a ještě část vpravo, byla Umělecká řemesla – zlatníci. Těch bylo obtížné se pak v 90. letech zbavit, protože se tvářili, že jsou umělci a nemohou tudíž dostat výpověď. Pak tu byl Chemoprojekt a vpravo uprostřed byl něco jako sklad tiskovin, občas se tam někdo objevil, ale až po devadesátým roce se zjistilo, že to byla buňka státní bezpečnosti, která nás tady hlídala a my jsme to nevěděli! V padesátých letech se vpravo udělaly byty a do jednoho z nich se pak v jedenasedmdesátém roce přestěhoval bratr Moravec s manželkou, když šel jako farář do důchodu. Pak se to pořád přestavovalo a měnilo – bydleli tam studenti, vznikl domovnický byt… Z dědictví od jednoho pána se na jeho přání vybudovala Domovinka, což měl být vlastně denní stacionář pro starší věkem. S tím, že se ti lidé ráno přivezou, pobudou tady, najedí se, a pak se zase odvezou. A my se sborovou sestrou a s farářem se jim budeme také věnovat. Dopadlo to tak, že ti, kteří ještě mohli něco dělat, tak buď pracovali, nebo tady pomáhali s čímkoliv, i s údržbou, a ti, kteří už nemohli, se sem nedostali. Tak to zaniklo a po zrušení Jirchářů se to pronajímalo studentům fakulty. Později se ten prostor nabídl Diakonii a nyní je tam Dobroduš. V devadesátých letech byla dole také církevní cestovní kancelář, která zajišťovala cesty našich farářů do ciziny a zahraničních farářům k nám. Teď to tady v domě žije. Nahoře jsou ateliéry, v přízemí obchody a Diakonie, dole skautské klubovny a dílna. O Vás se ví, že jste tělem i duší skaut. Skauti tady k tomu domu tak nějak patří. Původní myšlenka byla, že sbor a skauti budou spolupracovat. Dole se ze sklepů udělali klubovny. Akorát ta spolupráce nic moc, protože de facto narážíme na to, že my holt s dětma jednou za tři neděle jedeme na víkend pryč a na bohoslužby sem vlastně nechodí. A evangelické děti zase nechodí, až spíše na výjimky, do skautu. Teď tam máme tak osm, deset dětí ze sboru.Já jsem skautem od mých čtrnácti let, vstoupil jsem do něj rok před jeho opětovným zrušením v roce 1970. Se spolužáky jsem chodil do Prvního pražského skautského oddílu. Ten, co ho vedl, byl na černé listině, protože obnovoval skauta v osmašedesátém, a vlastně se mezi námi nemohl vyskytovat a jenom nás varoval na co si dávat před bezpečností pozor. Tak jsem mu dělal jakoby zástupce. Sedmdesátá léta byla nejtvrdší. Byly čtyři oddíly a bylo nás málo, na táboře tak 25, pak i 12 dětí. Vedoucí byli vesměs padesátníci. Teď je nás hodně, děti si vybíráme. Dělal jsem vedoucího oddílu, někdy i dvou, dělal jsem vedoucího střediska, to je 6 oddílů dětí a mládeže plus 3 oddíly dospělých, to všechno asi deset let. A zároveň předsedu okresu Prahy 3 a hospodáře celé Prahy. Teď mě ještě přesvědčili do pražské revizní komise a jsem zástupce vedoucího oddílu malých kluků. Do devadesátých let jsme vlastně všechno jako skauti dělali tajně, pak to už šlo veřejně a rozjelo se to. Vlastně nešlo skončit, protože oddílem prošlo tak 1200, 1500 kluků. Letos je to 55 let co ten „můj“ První pražský oddíl existuje. Přejděme od všech těch zajímavých praktických záležitostí k Vaší cestě k víře. No, a to je u mě ten problém, že pro mě je víc ta práce a technika než takové to filozofování kolem stolu. Já jsem tomu nikdy ani moc nerozuměl, ale míval jsem rád Ježíšova podobenství a příběhy o Davidovi. Pro mě nebyl v dětství ani sloh nebo kreslení, z toho bych snad i „propadl“, kdyby mně nepomáhal brácha. Pravítko a technické výkresy, malování matiček a šroubků, to bylo moje. Ovšem o sboru si pamatuji a vím hodně – já už jsem ve staršovstvu právě letos plných 40 let! Celý můj život je spojený se skautem, tímhle domem a naším sborem.Eliška Novotná, 21. dubna 2024 |
číslo 241, červen 2024 Obsah Kázání na synoduStojíme na straně obětí Co přineslo zasedání 36. synodu Zprávy ze staršovstva Ekumenická bohoslužba Booklub v květnu a tak dále Noc kostelů 7. června Rozhovor s Pavlem Coufalem (16) Náboženství v Rusku (6/6) Dojmy ze Země vycházejícího slunce (5) K svobodě je dlouhé putování Na tento den Sborové akce Archiv Výběr z Hroznůročník 2024 Ke stažení Rozhovor na téma "Krize v ČCE?", Vinohrady 24.1.2010 (122 kB) Bohemská kuchařka (899 kB) Kazatelé Pujmanovi z Bohemky a český pobělohorský evangelický exil na jižní Ukrajině ( 387 kB) |