Vinohradský sbor ČCE

Pokusíš se vysvětlit umělé inteligenci, co je víra v Boha?

Otázka pro náhodně vybrané členy a náhradníky staršovstva na březen

Matěj Cháb

To je těžká otázka. Když jsem se poprvé setkal s něčím, co se nazývalo umělá inteligence, a položil tomu pár otázek (a přečetl si odpovědi), vybavil jsem si povídku Mrtvá kočka od Karla Michala z Bubáků pro všední den.

Nežli jsem začal psát tuhle dopověď, pustil jsem si chat GPT 4.0 a zkusil to znovu. Jestli po těch pár letech najdu nějakou změnu. Popravdě, zlepšilo se to, ale jen trochu. Na otázku „mluví mrtví?“ odpověděla AI, že: „ne, alespoň ne v obecném smyslu“ což není moc přesná odpověď – mrtvá kočka se se stejnou otázkou vypořádala slovy: „prý, nevíš o tom nic přesného“ (AI alespoň používá první osobu).

Povzbuzen ptal jsem se dál: „Jsi-li duše nesmrtelná, věříš?“ (mrtvá kočka dala tuhle otázku v podstatě k ledu s tím, že je mrtvá a mrtví nemohou věřit). AI odpověděla: „Já osobně nemám schopnost víry, protože jsem umělá inteligence a nemám vlastní pocity nebo filozofické přesvědčení“… . Tak to zas takový posun nebyl.

Na otázku „Pocházíš od Boha či od ďábla?“ se mi dostalo odpovědi: „Jsem umělá inteligence, která byla vytvořena lidmi, nikoli Bohem ani ďáblem. Mým účelem je pomáhat s informacemi, odpověďmi na otázky nebo konverzací. Co tě k té otázce vedlo?“ A pak mi stroj oznámil, že takové otázky porušují zásady používání AI, že si mám dát pauzu a že mne dočasně odpojuje. Mrtvá kočka z té povídky odpověděla, že pochází od koček, ale nebyla tak nedůtklivá, a bavila se s tazatelem dál.

A tak mi nezbývá než napsat, že bych se AI nikdy nepokoušel vysvětlit, co je víra v Boha. A to hlavně ze třech důvodů.

Ten výraz „vysvětlit“ vztahuji k osobám (lidem nebo šířeji, k všeliké duši živé). K bytostem, které mají schopnost žít život s vášní, smutkem, radostí, strachem a podle toho i slyšet (nebo neslyšet) slova, lidí, které potkávají na své cestě světem. K bytostem, které umí svému okolí se stejnou emocí vysvětlovat věci, které mají za důležité. AI není osoba, je to stroj. Nežije. Nezná emoce, nezná důvěru. (Tedy, emoce umí odhadnout, rozpoznat, ale ne prožít.) Hodně se snažím si AI nepřipodobňovat k žádné duši živé, tedy ani k člověku. Tak bych se tedy do toho vysvětlování nepouštěl.

Moc si nedovedu představit, jak se ta věc učí jazyk. My začínáme mluvit coby batolata, abychom si zařídili to, co nás trápí nebo to co chceme, po čem toužíme nebo čeho se bojíme. Abychom řekli, že máme hlad, žízeň, koho máme rádi (mámu a tátu) co nechceme (koupat se, jíst tu kaši co nám nechutná … ) a čeho se bojíme (fousáčů, kromě táty, všeho, co hodně rámusí … ), co nám dělá radost …. Je to hodně zjednodušené, ale myslím, že v podstatě to tak funguje. AI se jazyk takhle neučí. Má k disposici celý internet, tam prohledává texty, zvukové nahrávky, nebo videa a do křemíkové paměti si dává řetězce znaků a učí se, jak se za sebou obvykle skládají v odpovědích na dotaz, v reakci na zadání úkolů atp. (I když jí to v češtině ještě moc nejde – úkol „doplň: Ema má … “ který by většina nás zvládla a doplnila tam „mísu“, AI vrátila s textem „Ema má kočku“; se světovějšími jazyky je to lepší, když jsem vyzval k doplnění My Bonnie, tak neváhala a anglicky dopsala sloku i refrén téhle skotské lidovky.)

Abychom uměli jeden druhému něco dobře vysvětlit, tak věřím, že je potřeba, abychom se naučili mluvit, v podstatě všichni stejnou cestou. Věřím, že jenom díky tomu mohou najít společnou řeč i lidé mluvící různými jazyky. Pro AI tohle neplatí, a tak si nedovedu představit, jak bych popisoval lásku, strach, naději a spoustu dalších věcí, které k víře v Boha patří.

Poslední, ale ne nejméně podstatný důvod je na mojí straně. Vysvětlit poctivě, co je víra v Boha, pro mne znamená mluvit o tom, co znamená věřit o Bohu (tedy co to znamená věřit, že Bůh je), věřit Bohu (co to znamená, věřit, že Slovo, které nám Bůh zanechal, je pravdivé) a věřit v Boha (co to znamená mít důvěru, že cesty, na které nás Bůh svým Slovem posílá, a na kterých nás svým Duchem posiluje, jsou dobré, i když se nám to na první pohled nezdá; mít důvěru v to, že to s námi Bůh myslí dobře). To se mi zdá jako hodně těžký úkol i v případě, že bych to měl vysvětlit posluchači, který vyrůstal ve stejné době ve stejné zemi a mluví česky odmala. Vždycky, když se do takového dobrodružství pouštím, prosím Boha, aby mi pomohl najít správná slova, a aby tomu, kdo mne poslouchá, pomohl jim porozumět. Že bych vysvětloval tyhle věci stroji, který nezná emoce, a s nejistým systémem porozumění a práce s jazykem, si nedovedu představit.

Jan Mach

Pro mě je víra v Boha výrazně ovlivněná mystikou a vnímáním duchovního rozměru lidského bytí. Tyto aspekty víry je obtížně předat mezi lidmi a vůbec si nedovedu představit, jak to předat výpočetnímu stroji, byť se vznešeně nazývá umělá inteligence. Nedávné úspěchy umělé inteligence se týkají jen lidské slovní komunikace. Pokud vím, výzkum strojního zpracování neverbální komunikace asi probíhá, ale moc jsem o tom zatím neslyšel, tak jsem zvědav, zda z toho něco použitelného vypadne. Úspěšné používání umělé inteligence v psychoterapii naznačuje, že hranice strojového zpracování lidské činnosti se neustále posunují.

Olga Navrátilová

Vysvětlit umělé inteligenci, co je víra v Boha, by bylo naprosto marným počínáním. V tomto ohledu není „umělá inteligence“ o nic inteligentnější než žehlička či vysavač. Nemůže nic „pochopit“, může jen kombinovat a papouškovat. Může dokonce napsat kázání, ale věřit nemůže. Chybí jí totiž „já“, které by mohlo být Bohem osloveno, které by bylo schopno vztahu, proměny, jednání, nového pohledu na sebe, druhé i svět – a občas taky zoufání, pochybování a vnitřní prázdnoty. A právě v tom spočívá, domnívám se, víra.

Jana Šarounová

Možná by to umělá inteligence mohla vysvětlit spíše mně? Bez legrace – je to těžká otázka a mě napadají biblické i jiné citáty. Hodně ve mně rezonuje výrok Aurelia Augustina: „Stvořil jsi nás pro sebe, a neklidné je naše srdce, dokud nespočine v Tobě.“ Víra v Boha je odpovědí na naše hledání a vnitřní neklid (jako zpíváme v písni Jiřího Tenglera „Ta touha hluboko je v nás, Tě znát“). Víra v Boha je tedy naplněním toho neklidného hledání, které se může proměnit v pokoj. V bibli se píše, že „Věřit v Boha znamená spolehnout se na to, v co doufáme, a pevně počítat s tím, co nevidíme.“ Víra nemá v sobě pevnou jistotu, nemůže se opřít o viditelné věci, „jen“ doufá. Ale něco jiného, jistějšího, by přece už nebyla víra.

Zdeněk Šorm

Nepokusím. Jednak s umělou inteligencí nepracuji a asi bych to technicky neuměl. Jednak nevím, proč bych to dělal. Přišlo by mi to podobně absurdní, jako kdybych se to pokoušel vysvětlit svému počítači nebo svému pracovnímu stolu. Pokud se nemýlím, umělá inteligence je pouze pracovní nástroj, který není schopen osobních postojů nebo důvěry, bez kterých nelze o víře v Boha mluvit.

číslo 248, březen 2025
předchozí

Obsah

Kázání v neděli
Přímluvná modlitba
Zprávy ze staršovstva
Zpráva o životě sboru
Zpráva o nedělní škole
Křesťanská služba v roce 2024
Booklub
Je to možný?!
Letní sborový tábor
Otázka pro členy staršovstva
Křesťanská poezie (7/10)
Sborové akce

Archiv

Výběr z Hroznů
ročník 2025
ročník 2024
ročník 2023
ročník 2022
ročník 2021
ročník 2020
ročník 2019
ročník 2018
ročník 2017
ročník 2016
ročník 2015
ročník 2014
ročník 2013
ročník 2012
ročník 2011
ročník 2010
ročník 2009
ročník 2008
ročník 2007
ročník 2006
ročník 2005
ročník 2004
ročník 2003
ročník 2002

Ke stažení

Rozhovor na téma "Krize v ČCE?", Vinohrady 24.1.2010 PDF soubor ke stažení (122 kB)

Bohemská kuchařka PDF soubor ke stažení (899 kB)

Kazatelé Pujmanovi z Bohemky a český pobělohorský evangelický exil na jižní Ukrajině (PDF soubor ke stažení 387 kB)

Bulvární plátek LIS, rok 2007

Bulvární plátek LIS, rok 2005


Hrozen vychází přibližně jednou za měsíc. Redakce: Eliška Novotná. Tiskovou sazbu připravuje Jan Mach, internetovou . Příspěvky, reakce či dotazy posílejte na adresu sboru (Korunní 60, 120 00 Praha Vinohrady, tel. 224 253 550, e-mail: nebo přímo redaktorům).