![]() ![]() |
|
Chápeš všechny články Apoštolského vyznání víry a považuješ je za stejně důležité? Bereš je za své? Otázka pro náhodně vybrané členy a náhradníky staršovstva na duben: Matěj Cháb Nebýt té poslední části otázky, tak bych odpověděl asi dost stručně – myslím, že textu v jeho většině rozumím a jednotlivé články nepovažuji za stejně důležité. Ohledně poslední otázky cítím nejistoty. A nejsem si jist, že své nejistoty budu umět stručně objasnit. Ale alespoň se o to pokusím. Předem chci jen uvést, že apoštolské vyznání mám v úctě jako text, který naznačuje, jak se v obdobích více i méně vzdálených formovalo křesťanské učení v západní církvi, i jako text, který je částečně ekumenický, protože jej přijímají jak římští katolíci, tak církve vzešlé z reformace. Ale ohledně toho, zda zachycuje to, co vyznáváme, mám velkou nejistotu v tom, zda je tento text srozumitelným vyznáním víry pro dnešek nebo zítřek, zda srozumitelně nese křesťanskou zvěst. Zmíním dva články, které tuto nejistotu prohlubují nejvíce. Prvním z nich je „sestoupil do pekel“ a druhým „věřím v těla z mrtvých vzkříšení“. U obou se velmi těžko nachází přímá vazba na evangelium nebo epištoly, a pokud nás reformovaná tradice zve k tomu, abychom měli Písmo za určující míru toho, co naše společenství vyznává, tak cesta k přijetí těchto dvou článků je přinejmenším složitá. Jen krátce si to dovolím rozvést. Cesta k ustálení textu apoštolského vyznání byla dlouhá, přes dvě nebo spíše tři století. Článek o sestoupení do pekel do něj vešel poměrně pozdě, v době, kdy toto téma promýšleli církevní otcové, a dnes představuje ozvěnu těžko srozumitelné tradice, která navíc není pro evangelijní zvěst nijak důležitá. Je dost možné, že ve své době znamenal přiznání k důvěře v to, že Ježíš skutečně zemřel, že nezemřel zdánlivě, což bylo v době, kdy vyznání vznikalo, jedním z hodně diskutovaných témat. Ale přijmout středověký pohled, ve kterém Ježíš během Velikonočního třídenní sestoupí do limbu, tam najde Abraháma, Evu, Adama a další a vyvede je do ráje? Moc rád se dívám na reliéfy a obrazy na tohle téma, ale přijmout je neumím. Druhý zmíněný článek používá pro „tělo“ velmi materiální výraz, který popisuje „živočišnou“ stránku bytí, to, co bychom mohli nazvat masem. Naproti tomu čteme v prvním listu Korintským „že tělo a krev království Božího dědictví nedosáhnou“. A i když věřím, že výraz „tělo“ tu má jiný význam než v apoštolském vyznání, přeci jen je překvapující, v jakém rozporu je v tomto případě text vyznání s apoštolovými slovy z listu do Korintu. Navíc dnes většinu z nás tenhle výraz opravdu obrací k tělu z masa a kostí daleko spíše nežli k jiným stránkám našeho bytí. Mám za to, že mnoho důležitého, co o Bohu vyznávám, ve vyznání chybí. Vyznání mluví o Ježíšově narození a o jeho smrti, ale neříká nic o jeho životě, že byl soucitný, že kázal proti formalistickému přístupu k náboženství a že za to nejdůležitější v životě považoval lásku k Bohu a lidem. Vyznání obsahuje důvěru v odpuštění hříchů, ale neříká nic o spasení, o zvěstování Božího království o lásce k bližnímu. Vyznání mluví dvakrát o církvi, ale nezmiňuje se ani o křtu nebo Večeři Páně. Přes všechny nejistoty mám apoštolské vyznání rád, beru ho za své jako text, který ve své době sloužil k vymezení se proti herezím, jako symbol, podle kterého se poznávali křesťané mezi lidmi, kteří se odkláněli od evangelia. Z tohoto úhlu pohledu chápu i to, že je textem, který neobsahuje důležité důrazy důvěry v Boha, které nás Kristus učí. A tím by nás měl vést k promýšlení toho, čemu důvěřujeme. Snažím se dávat pozor, abych slova, která obsahuje, jen mechanicky neopakoval, ale abych nad nimi přemýšlel a abych přemýšlel i nad tím, jak bych text vyznání vysvětlil člověku, který by uviděl na ulici náš poutač na nedělní bohoslužbu, vešel dovnitř, vyznání slyšel a pak se přišel zeptat, o čem jsme to mluvili. Eva Karlíčková Apoštolské vyznání je pro mne důležité, obsáhne všechny pohledy víry. Když ho vyznávám, postupně se zamyslím nad jednotlivými slovy a cítím, že je to pro mne dobré, silné a srozumitelné. Jsem ráda, že jsme se přiklonili k používání revidovaného znění, protože to se stalo pro mne ještě srozumitelnější.Olga Navrátilová To je těžká otázka. Apoštolské vyznání chápu jako souhrn toho, co církev v prvních staletích považovala za podstatné vyznat o tom, co ve vzájemné shodě (a po mnohých sporech) poznala a promyslela o Bohu. Nechci tedy k jednotlivým článkům přistupovat tak, že bych si mezi nimi vybírala, ale snažím se pochopit, jakou zkušenost s Bohem vyjadřují a jak mohou mluvit i ke mně. Ale musím se přiznat, že to pochopení se také posouvá. V počátcích své víry jsem si nejspíš věděla rady s Bohem Otcem. Význam toho, že Bůh se bytostným způsobem zjevuje v Ježíši Kristu, jsem objevovala až postupně. A nejpozději jsem pochopila, jak je důležité, že působí v Duchu svatém. Ale vůbec třeba netuším, jak by mohlo probíhat „vzkříšení těla“, protože další, tentokrát nekonečná existence v čase a prostoru, jak je chápeme teď, mě už od dětství spíše děsila. Je mi ovšem jasné, že pokud se o něčem takovém dá vůbec mluvit, musí se jednat o skutečnost naprosto jiného řádu, než jakou zakoušíme v tomto světě. Takže pouze doufám v to, že Boží láska překonává i smrt, a více neřeším.Jana Šarounová Určitě je dokonale nechápu, ale za své je beru. Pro mě je to souhrn toho, co čtu v Bibli, a můžu je vyznat upřímně. Když jsem o tom teď znovu přemýšlela, říkám si, že je vlastně zvláštní a hezké, když na roveň všech těch rozumem těžko pochopitelných duchovních věcí, jako je víra v Boha, v Ducha svatého apod., je kladeno i společenství nás lidí, které je často opravdu plné tolika velmi nesvatých věcí?I to je ale pro mě svědectvím o tom, že Bůh nás bere vážně.Zdeněk Šorm Nemyslím si, že bych všem článkům Apoštolského vyznání víry plně rozuměl. Přijímám je ale jako vytýčení prostoru, kde má smysl hledat a konfrontovat s nimi svoji víru, a o to se stále pokouším. Uvědomuji si přitom, že je to podobné jako s biblickými texty – jejich další významy se mi otvírají s tím, co prožívám. Je to tedy nikdy nekončící cesta, na které si člověk stěží může myslet, že by byl někdy hotov.Právě proto mi připadají důležité všechny články, včetně těch, které pro mne třeba momentálně zůstávají záhadou nebo se s tím jejich významem, ke kterému jsem zatím došel, nemohu plně ztotožnit. Není to chyba – ani vyznání, ani moje – ale výzva. I když jsou pro mne důležité všechny, přece jen si myslím, že je prostřední článek o Ježíši Kristu pro mne a pro naši víru ústřední a ostatní dva (o Bohu a o Duchu svatém) zkonkrétňuje. V Boha a v nějakou božskou sílu věří všechna náboženství a mohou mít rozličný obsah. Teprve příběh Ježíše Krista přibližuje, kým jsou v naší víře. A z jeho příběhu považuji za nejdůležitější jeho ukřižování, smrt a vzkříšení. Ten paradox ukřižovaného Spasitele, který je – jak píše apoštol Pavel – z lidského pohledu bláznivý a nerozumný mi přijde nejpodstatnější a zároveň pro pochopení a přijetí nejnáročnější. A vždy znovu se ptám, jestli nám opravdu dochází, jaká důvěra mu odpovídá. |
číslo 249, duben 2025 Obsah Nedělní kázáníPřímluvná modlitba Zprávy ze staršovstva Letošní letní sborový tábor Booklub 14 zastavení v Tichém údolí Otázka pro členy staršovstva Křesťanská poezie (8/10) Zasmějme se Sborové akce Archiv Výběr z Hroznůročník 2025 ročník 2024 Ke stažení
Rozhovor na téma "Krize v ČCE?", Vinohrady 24.1.2010
Bohemská kuchařka
Kazatelé Pujmanovi z Bohemky a český pobělohorský evangelický exil na jižní Ukrajině
( |