Díkůvzdání - sborová neděle 5.října 2003 Stůl s dýní a hrozny vinné révy vedle kalichů, kalíšků a chleba, přichystaných k Večeři Páně. Neděle díkůvzdání. Kázání Jaroslava Vokouna, faráře z Domažlic, kterého z opačného kouta republiky přivezl náš farář Martin Zikmund. Setkali se na Vsetíně při celocírkevním srazu mládeže. Martin tam doprovázel skupinu vinohradských a přijel pak sám s hostem v sobotu v noci, zatímco mládež zůstala na Vsetíně. Chyběla nám, ale všechno se do života nevejde. Kdyby měli být při sborové neděli konané jindy, nebyl by při ní Jaroslav Vokoun. Tak tedy - i pro ně - alespoň krátké ohlédnutí. Kázání rozpjaté mezi texty Gn 1 ("chvalozpěv na stvoření") a Žd 1 (o Božím Synu, "skrze něhož" Bůh tvořil). Stvoření světa i příběh Ježíše Krista patří k sobě. Všechny krásy světa i jeho vznešenost jsou jakoby směrovkou k tomu, co chtěl Pán Bůh doopravdy říci: k Ježíši Kristu. Svět i se svými "světskými" pravidly není mimo jeho sféru vlivu. Dvě kola večeře Páně. Sbírka na vypálený evangelický kostel v Rumburku. Děti pak v prostorách nově otevřeného mateřského centra "skrmily" mísu s hrozny ze stolu Páně. Přichystala ji Jasna Krupičková. Po požehnání se přesouváme do sborové místnosti. Jaroslav Vokoun: Evangelická identita. Skromně předesílá, že byl inspirován známým německým teologem. Trojice tezí zní: 1) Evangelická identita je "vedlejším produktem" toho, oč reformaci šlo. Nešlo jí o novou církev, ale o obnovu té všeobecné - a to z Božího slova kázaného a přijímaného s vírou. 2) To mějme na paměti tam, kde se jako sloupy evangelické identity tváří pozdější hodnoty, zejména ty z 19. století, s jeho - o sobě jistě dobrými - ideály demokracie, občanské spořádanosti a racionality. 3) A už vůbec bychom se neměli nechat určovat negativně: snahou nebýt jako katolíci nebo letniční. Byl by to projev nesvobody, kde téma určuje ten druhý a my jenom reagujeme. Při rozhovoru přišly ke slovu vztahy s pravoslavím, smysl slov "toto jest mé tělo" při večeři Páně, možnosti dalšího vývoje římské církve za nového papeže aj. V čase pak poledním nastal oběd. Co stůl, to téma. Někdy i několik. U jednoho stolu tiše sedí Miluška Bukovanská. S vinohradským sborem prožila celý život a teď bydlí v Libici nad Cidlinou, v domově odpočinku ve stáří. Ráno ji přivezli Šarounovi, nazpátek Chábovi. Někdo přišel i se svým smutkem. Ovdovělí již delší dobu i docela nedávno, nesou si někteří z nás v sobě otisk toho, jehož ztratili. Jejich smutek i prázdná místa po známých tvářích připomínají: smrti jdeme vstříc všichni. To, co je před ní, je důvodem k děkování. To, co je po ní, je otázka naší víře. Dík patří sestrám, které ve sboru již den předem a v neděli od rána připravovaly jídlo (zejména Anně Kantorové a Květě Střelbové) nebo přinesly cukroví. I těm, kdo byli dopoledne s dětmi. Farářům hostu i hostiteli a všem, kdo přispěli jinak. Petr Sláma |
číslo 36, říjen 2003 Obsah Nakonec máš totiž jenom jeden hlasHistorie vinohradského sboru X Homo christianus Díkůvzdání - sborová neděle 5.října 2003 Mateřské centrum v novém Staršovstvo Janské Lázně 2004 Program sborových akcí Archiv Výběr z Hroznůročník 2024 Ke stažení Rozhovor na téma "Krize v ČCE?", Vinohrady 24.1.2010 (122 kB) Bohemská kuchařka (899 kB) Kazatelé Pujmanovi z Bohemky a český pobělohorský evangelický exil na jižní Ukrajině ( 387 kB) |