Slova, slova, slova VIII. Bůh Tohle slovo sem vlastně nepatří. Staroslověnština, ze které přešlo do jazyka českých překladů Bible, jej vzala jako hotovou věc. Jediný významový posun, který byl křesťanstvím proveden, bylo upřesnění, že pravým Bohem je Hospodin. Přesto je zajímavé podívat se na rozličné pohledy předků dnešních Evropanů na bytosti nejvyšší, kterým přičítali moc nad během světa a svých životů. Všechna označení – slovanská, germánská i románská – mají své kořeny ve starém společném indo-evropském jazykovém základu. Náš výraz „bůh“ se dá stopovat až k výrazu, který se prý vyslovoval „bhagat“ a který znamenal „dávající“. Odkud si odvodili naši germánští sousedé slovo „Gott“, není zcela jasné (alespoň podle Oxford English dictionary), a většina výkladů se přiklání k tomu, že za ním stojí původní kořen „gheu“ , který měl význam: „vzývaný“. Románsky mluvící část Evropy si vzala za základ latinské Deus, které má svůj původ v indo- evropském kořenu „dei wo“, což v češtině značí světlo nebeské, světlo dne. Asi každý z nás občas přemýšlí, čím je pro nás Bůh. Správné odpovědi se asi v časnosti tohoto světa můžeme jen dohadovat. Přesto je mi hodně blízká představa dárce, kterou v sobě skrývá slovo Bůh. Přijde mi i celkem laskavá, neboť v této představě není člověk, který Boží dary nepřijal, a tudíž je nemá, zatracen. Je „nebohý“ a věřím, že nad nebohým se lépe slitovává než nad zatraceným. mch |
číslo 99, září 2009 Obsah Otec k sobě lidi táhneSborový dopis Ekumena v praxi Slova, slova, slova VIII. Přervaný život - Deníky Etty Hillesum 1941-1943 Tábor Orlovy 2009 Fair Trade Sborové akce Archiv Výběr z Hroznůročník 2024 Ke stažení Rozhovor na téma "Krize v ČCE?", Vinohrady 24.1.2010 (122 kB) Bohemská kuchařka (899 kB) Kazatelé Pujmanovi z Bohemky a český pobělohorský evangelický exil na jižní Ukrajině ( 387 kB) |