Sborová procházka v březnu
kdy: 17.3.
Patrik Hábl – Postní obrazy pro Nejsvětějšího Salvátora
Postní obrazy pro kostel Nejsvětějšího Salvátora (Popeleční středa – Velký pátek 2013) Koncept malířské intervence Patrika Hábla pro letošní Popelec umělců v pražském akademickém kostele Nejsvětějšího Salvátora u Karlova mostu je radikální. Všechny obrazy barokních oltářů „nahradilo“ umění současnosti. Křesťanská ikonografie se jakoby mávnutím proutku vytrácí, nebeské vysílání přeladilo na jiný program. Poučený pozorovatel však konstatuje, že tomu možná není tak docela. Možná se mu vybaví třeba slavný Děčínský oltářní obraz od krále romantických malířů Caspara Davida Friedricha…Háblovy monotypy se však nedají redukovat jen na krajiny vnitřní a vnější, a to i přes vzdálenou příbuznost např. s tušovými malbami umění Dálného východu. Jsou nejspíš tím vším dohromady, a zároveň něčím víc! Hranice zcela abstraktního výrazu je nejasná, křehká a těkavá a jde ještě o kousek dál, než čeho se dotkl např. již zmíněný Friedrich u svého dalšího slavného obrazu Mnicha na břehu moře. Vlastně tomu je naopak: „Náhodné“ barevné mapy matou tím, že mohou připomínat krajinu, ve které následně člověk hledá sám sebe. Otevírají tak prostory vlastní imaginace: ve svých zlatých variantách na černém podkladě se rozlitá barva proměňuje jak v absolutní záři vznešeného, tak ale i v obraz zmatku, tekutého zhroucení a zrcadlo vnitřního výkřiku, kde kasulový bohatě vyřezávaný zlatý rám jen zostřuje nadčasové napětí. Výsek plynutí tu tak ale paradoxně nachází pevnou hráz. Současnost je tím nekompromisně zasazena do svého historického kontextu. Nutno ještě dodat: Setkání s jinakostí a překvapení z nových souvislostí jsou v postní době v prostoru chrámu zcela na místě. Určitá redukce, vycházející z tradičního postního zakrývání kostelních obrazů, se v Háblově salvátorském souboru potkává se subjektivními obrazy, „zpovědními zrcadly“ odvážně nastavenými mnohdy nemile překvapeným návštěvníkům bohoslužeb. Z náhodných doteků a uskupení barev však nakonec vyrůstá v celku kostela, a to i díky jeho historické struktuře, pevný a pečlivě promyšlený celek. Není to nakonec povzbudivý podnět pro tuto postní dobu?
Malíř a grafik Patrik Hábl (* 1975) vystudoval VŠUP v Praze u prof. Pavla Nešlehy. V roce 1996 absolvoval roční litografické školení u M. Axmanna a 1997 Akademii výtvarných umění v Petrohradu. Roku 1998 studoval na AVU experimentální grafiku u Vladimíra Kokolii. V letošním roce vystavoval nejen v českých galeriích, ale i v Lyonu, Istanbulu, New Yorku, Mnichově či Amsterodamu. Pedagogicky působí na VŠUP v Praze. Kurátoři instalace: Norbert Schmidt a Petr TejPořadatel: Akademická farnost Praha a Centrum teologie a umění při KTF UK Zdroj: http://salvator.farnost.cz/index/patrik–habl–postni–obrazy–pro–nejsv–salvatora |
číslo 135, březen 2013 Obsah Hospodine, zkoumej měKonfirmace IV. Konfirmace sestry Bružové – 1937 Z přímluvných modliteb Vzpomínka na papeže Benedikta XVI. Janské Lázně 2013 Rozhovory z Janských Lázní Sborová procházka v březnu NŠ březen 2013 Noc kostelů 2013 Sborové akce Archiv Výběr z Hroznůročník 2024 Ke stažení Rozhovor na téma "Krize v ČCE?", Vinohrady 24.1.2010 (122 kB) Bohemská kuchařka (899 kB) Kazatelé Pujmanovi z Bohemky a český pobělohorský evangelický exil na jižní Ukrajině ( 387 kB) |