Slovo pro Květnou neděli Zdeněk Šorm
Textem z Písma pro tento den je podle tradice příběh o Ježíšově vjezdu do Jeruzaléma. Přečteme si ho z evangelia podle Matouše: A kdyby vám někdo něco říkal, odpovězte:,Pán je potřebuje.' A ten člověk je hned pošle." To se stalo, aby se splnilo, co je řečeno ústy proroka:,Povězte dceři siónské: Hle, král tvůj přichází k tobě, tichý a sedící na oslici, na oslátku té, která je podrobena jhu.' Učedníci šli a učinili, co jim Ježíš přikázal. Přivedli oslici i oslátko, položili na ně pláště a on se na ně posadil. A mohutný zástup prostíral na cestu své pláště, jiní odsekávali ratolesti stromů a stlali je na cestu. Zástupy, které šly před ním i za ním, volaly: „Hosanna Synu Davidovu! Požehnaný, který přichází ve jménu Hospodinově! Hosanna na výsostech!“ Když vjel Ježíš do Jeruzaléma, po celém městě nastal rozruch; ptali se: „Kdo to je?“ Zástupy odpovídaly: „To je ten prorok Ježíš z Nazareta v Galileji.“ Ježíš vešel do chrámu a vyhnal prodavače a kupující v nádvoří, zpřevracel stoly směnárníků i stánky prodavačů holubů; řekl jim: „Je psáno:,Můj dům bude zván domem modlitby,' ale vy z něho děláte doupě lupičů.“ I přistoupili k němu v chrámě slepí a chromí, a on je uzdravil. Když velekněží a zákoníci viděli jeho udivující činy i děti volající v chrámě „Hosanna Synu Davidovu“, rozhněvali se a řekli mu: „Slyšíš, co to říkají?“ Ježíš jim odpověděl: „Ovšem! Nikdy jste nečetli:,Z úst nemluvňátek a kojenců připravil sis chválu'?“ Milí přátelé, bratři a sestry, prožíváme teď kvůli mimořádným opatřením neděle bez kostela, bez bohoslužeb. Někdo je z toho nesvůj, někdo to vidí jako velkou újmu, někdo – jako my – se to snaží suplovat alespoň na sociálních sítích. Ale co když je to naopak dobrá šance a důležitý vzkaz, který není dobré zamluvit? Biblický příběh, který dal dnešní neděli název i obsah, se děje mimo kostel. Jedná se o pouliční happening. Můžeme v něm vidět jen idylický obrázek – něžnost oslátka, svěžest jarních ratolestí a rozjásané Hosanna. Bez znalosti bible nám může úplně uniknout, že to „Hosanna“ patří právě tomu, kdo se rozjásané idyly vzdal a na cestě do Jeruzaléma kráčí vstříc utrpení, odsudku a zavržení. Ale i při hlubším pohledu můžeme být vedle. Kontrast mezi Ježíšem na oslátku a tehdejšími i soudobými potentáty je sice očividný a už od nepaměti v něm čtenáři evangelia viděli důraz na pokoru a tichost, které se neprosazují násilím. Ty má Ježíšův happening nepochybně vyzdvihnout. Jenomže kdo nezná biblické souvislosti, ten si je snadno poplete s ochočenou nevýrazností a pohodlnou pasivitou, která nic nevyžaduje, vždycky se drží skromně v pozadí a každému ustoupí. Ze starozákonních proroctví je však jasné, že se Ježíš svým vjezdem nehlásí jen k tichosti a pokoře, ale zároveň i o tu nejvyšší možnou autoritu a pravomoc Bohem zaslíbeného krále. S touhle autoritou a nárokem také jedná. Pokora neznamená být zticha a stáhnout se. Pokora znamená zasazovat se o pravdu a o Boží věc, i když nejsme na koni, i když se o nic jiného než o důvěru nemůžeme opřít. S tímhle nárokem Ježíš přichází. A způsobí v celém Jeruzalémě i v chrámě hotové zemětřesení. Ať už to bylo symbolicky jen pár stánků, musel to být pořádný šok a poprask. My se možná zase chystáme s pochopením přitakat: „Jasně, komerce do kostela nepatří!“ Na kšeftování jsme hákliví. Jenže jsme nejspíš opět vedle. Zase si to gesto vykládáme po svém, Ježíš ho ale komentuje slovy proroka. A ten v souvislosti s doupětem lupičů o žádných nekalých kšeftech nepíše. Tím doupětem se podle něj chrám stává tehdy, když lidé vidí podstatu víry jen v řádně konaných bohoslužbách, od kterých zůstává ostatní život oddělen. Jako by záleželo jen na správném zvířeti k oběti, na správné minci do pokladničky nebo dokonale provedeném obřadu. Proto tam ty stánky také byly. Poskytovaly náboženský servis. A Ježíš ho nebourá kvůli komerci, ale proto, že živil tuhle iluzi. Dneska by nám v kostele nejspíš nevyrazil z ruky košíček se sbírkou. Možná by spíš smetl z poliček zpěvníky s těmi správnými písničkami, bibli ze stolu Páně a mně by oknem vyhodil nachystané kázání, aby v té prázdnotě, bez všeho zaručeného, nezbylo než přemýšlet nad sebou. Abychom bez těch osvědčených slov přinesli v modlitbě – třeba všelijak koktavě a se zajíkáním – před Boha sami sebe. Tomu ta prázdnota dělá prostor. To je možná ta šance uzavřených kostelů a nedělí bez bohoslužeb. Šance k bohoslužbám, které jen nepřilepíme k životu, které se s ním prolnou, včetně veškeré jeho nedokonalosti. Ta není na škodu. Ta nám naopak může potvrdit slávu boží. Stejně jako ta ústa nemluvňátek. Amen.
Pomodlíme se: Amen.
A jako slovo do dalších dní přijměte jednu z výzev apoštola Pavla: |
číslo 200, duben 2020 Obsah Slovo pro Květnou neděliVzpomínka na kolínského faráře Miroslava Frydrycha Modlitba Střídmost? Tělo a duše ve zdraví a nemoci Do doby koronaviru Zprávy ze staršovstva Sborové akce Archiv Výběr z Hroznůročník 2024 Ke stažení Rozhovor na téma "Krize v ČCE?", Vinohrady 24.1.2010 (122 kB) Bohemská kuchařka (899 kB) Kazatelé Pujmanovi z Bohemky a český pobělohorský evangelický exil na jižní Ukrajině ( 387 kB) |