Reformované hádanky pražské III.
Odpověď na druhou hádanku: Kostelní štít byl vyzdoben podle návrhu Rokycanova takto: ve výklenku byla mramorová socha Jiřího z Poděbrad s pozdviženým mečem a s nápisem Veritas vincit (Pravda vítězí) a nad ní byl veliký kovový pozlacený kalich. Kronika Královské Prahy a obcí sousedních uvádí, že v kalichu hnízdili čápi a snášeli tam mláďatům hady. Někdy nemilé zvíře spadlo před kostel, proto pak prý kalich přikryli stříškou. Roku 1623, dne 27. ledna, jezuitští alumnové v noci snesli ze štítu veliký kalich a shodili Poděbradovu sochu, až se rozbila. Roku 1626 byla na místo kalicha dána socha P. Marie s děťátkem; záře kolem ní udělána byla z onoho husitského kalicha a silně pozlacena. Socha Poděbradova měla být nahrazena sochou Ferdinanda II, k čemuž ale nedošlo. Severní portál zdobí v tympanonu plastika zobrazující závěr Velikonočního příběhu (bičování a ukřižování Krista).
Hádanka třetí: Karlovo náměstí patří k místům, kde začala husitská revoluce – roku 1419 tu došlo k první defenestraci (neb konšelé byli odpůrci kalicha), o čemž když se dozvěděl král Václav IV., raněn byl mrtvicí a do 16 dnů skonal. Do roku 1781 stával na Karlově náměstí kostel Božího Těla. Za Karla IV. se tu jednou ročně ukazovaly říšské klenoty a svátosti (k tomu dostal svolení od papeže). Sice nikoliv ve spojitosti s reformací českou, ale nikoliv bez zajímavosti je, že náklad na kostel učinilo „Bratrstvo Božího těla se znamením obruče a kladivem uprostřed visícím“ – podle některých pramenů Svobodní zednáři prohlašují zakládací list této kaple za první dokument svého spolku. Roku 1437, při posledním ukazování svátostí s výkladem v jazyce českém, německém, uherském a latinském, zde slavně vyhlášeno, že Čechům bylo stvrzeno, že přijímající pod obojí způsobou jsou pravými křesťany a syny církve, a to za přítomnosti císaře Zikmunda (v tomto roce se také pod dohledem Zikmundovým dohodli Staroměstští a Novoměstští, že do příkopu obě obce oddělujícího nebudou Novoměstští metat zemní hnůj ani jiné nečistoty, bláta ani smetí. Toto s mnoha dalšími články vytesáno do desek kamenných a zvenku kostela vystaveno, proti ulici tehdy zvané Sviňská. Otázka je jednoduchá – jak se jmenuje dokument, který byl v kostele Božího Těla vytesán do kamene, jak se dnes jmenuje bývalá Sviňská ulice a kde bychom mohli najít podobné kamenné desky se stejným textem, jaký byl vystaven v kostele Božího Těla. Odpovědi vhoďte do krabičky vzadu v kostele.
Matěj Cháb |
číslo 123, leden 2012 Obsah KázáníPolitika jako skromnější část života duchovního Stanislav Rejthar: Dobří vojáci padli Překonat strach MAGNI – Cesty s příběhem Reformované hádanky pražské III. Program nedělní školy leden 2012 Kurz pro začátečníky Sborové akce Archiv Výběr z Hroznůročník 2024 Ke stažení Rozhovor na téma "Krize v ČCE?", Vinohrady 24.1.2010 (122 kB) Bohemská kuchařka (899 kB) Kazatelé Pujmanovi z Bohemky a český pobělohorský evangelický exil na jižní Ukrajině ( 387 kB) |