Nedělní kázání, 23. 6. 2024
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Ezch
17,22-24
Text: Matouš
13,31-33
Sestry a bratři,
podobenství je vlastně nabídka, pozvání
k účasti. Ve své obraznosti zůstává nedopovězené,
nekonkrétní. Je jasné, že nechce poučit ani o zemědělství ani o
pečení. S čím, v našem životě konkrétně souvisí,
to musíme vytušit, uhodnout a dopovědět sami. Je to na nás.
Můžeme to vnímat jako nedostatek: To si
pak může každý ten obraz vyložit po svém. Třeba úplně
mylně. Ale můžeme také nahlédnout, jak je ta nedopovězenost
vlastně přiměřená, jak dává šanci pravdě.
Souvisí to s naší řečí. Totéž
slovo může totiž v různých okolnostech vyznít různě. A
mluvčí nikdy nemůže postihnout všechny situace, v kterých se
právě nacházíme. Totéž slovo má také pro každého z nás jiný význam.
Záleží na tom, co máme za sebou. Naše osobní zkušenost dává slovům obsah.
Čím konkrétnější slovo je, tím větší je možnost
nedorozumění.
Pravdivé oslovení se bez naší účasti
zkrátka neobejde. Nezáleží jen na mluvčím, ale na nás. To, co uslyšíme je
také otázkou naší poctivé sebereflexe. Tuhle odpovědnost podobenství
připomíná. Jak se slova konkrétně spojí s naším životem, to je
vždycky jen na nás. A jinak to ani být nemůže.
A tak i já zůstanu u obrazu. Dotažení je
na vás. Jen tak můžeme jeho poselství zaslechnout každý právě
v souvislostech svého života.
Království nebeské je jako
hořčičné zrno nebo jako kvas. U obou těch přirovnání
je na první poslech zřetelný důraz na kontrast mezi nepatrným
začátkem a nečekaně velikým výsledkem. Jsou to podobenství o „ohromných
maličkostech“, jejichž význam se svým časem dozajista projeví.
Kontrastem maličkého zrnka a vzrostlé
hořčice, nepatrnosti kvásku a množstvím prokvašeného těsta chce
Ježíš nepochybně povzbudit nebo také varovat svoje posluchače — tedy
i nás — abychom to, co je nyní snadno přehlédnutelné, drobné a „slabé“,
nepodceňovali a neodepsali. Vlastně otevřeně říká, že
s královstvím nebeským — tedy s tím, jak se projevuje boží moc - je
to právě tak. Nyní je to jako to zrno hořčice — nepatrné, malé,
v rámci celé skutečnosti života je to pouhé nic. Zdánlivě bez
šancí.
Hledat nyní boží moc a vládu
v něčem očividně velikém — ať už jde třeba o
živelné katastrofy, domněle světodějné události, ohromující
zázraky nebo úspěšné masové evangelizace — je asi omyl. Ti, kdo chtějí
boží vládu dokazovat podobně „obrovskými“ věcmi, prozrazují spíš, jak
jsou poplatní světskému pohledu. Ježíš se nás snaží získat pro
důvěru ve velikost maličkostí, pro pohled, který nevidí jenom
přítomnost a nesoudí jenom podle ní, který má na paměti, že se
věci vyvíjejí, rostou, mění a že právě ty nepatrné začátky
mohou mít veliký význam.
Může jít o milý úsměv, o podanou
ruku, o slovo, na které je spolehnutí, o uznání vlastní chyby, o pár minut,
které věnujeme druhému, o trapnost, kterou kvůli někomu uneseme,
o to polínko, které si nepřihodíme, když se dělají řeči,
nebo o to „nevím“, když je každému hned všechno jasné. Jsou to maličkosti,
ale mají obrovský význam. Je to síla, která může úplně proměnit
atmosféru. Vůbec to není málo. Jenom to chce trpělivost a výdrž.
Semínko taky nevzejde hned a než těsto vykyne, tak to taky chvíli trvá.
Ale ta podobenství nemluví jenom o významu
těch zdánlivě nepatrných věcí. Ona říkají něco
důležitého i o té velikosti, která jim dává smysl. To už ovšem není na
první pohled zřejmé. Snadno to přehlédneme a Ježíšovo ujištění
pak považujeme spíš za zbožné přání, než za skutečnost. Protože
postrádáme onu velikost, o které Ježíš nejspíš vůbec nemluví.
On si totiž pro obě ta přirovnání
vybral dost zvláštní a přinejmenším kontroverzní příklady.
Hořčice se sice skutečně
v Palestině dorůstala 4-5 metrů, takže na ní opravdu mohli
hnízdit ptáci. Nicméně i přes ten vzrůst šlo pořád spíš o
takové přerostlé křoví, které se s pořádným stromem
vůbec nemohlo rovnat. Ten v bibli představují majestátné
libánské cedry, které se třeba dovážely na stavbu Šalomounova chrámu.
Těm také proroci, jak to na začátku četla Lída,
přičítají onu ochranu, domov a bezpečí pro ptactvo nebeské, do
které ústí Ježíšovo podobenství.
Jestliže on tohle všechno přiřkl
hořčici, pak to zní spíš jako záměrná ironie, která má
posluchače vyvést ze zažitého stereotypu. Pokud tu velikost, o které
podobenství ujišťuje, spojujeme jenom s očividnou velikostí,
důstojností a majestátem, kterých se nám dostane, pak není divu, že ji
nikde nevidíme. To prostě vězíme v tom zažitém omylu.
Velikost, která podle Ježíše potvrzuje smysl a
význam malých začátků je v tom, co skýtají druhým. A takhle
posloužit může dobře právě i to přerostlé křoví. Možná
že nám připadá poselství podobenství jen jako zbožné přání právě
proto, že pro tohle nemáme oči, že jsme zaměření na něco
jiného, než na službu.
Hořčice se také nepěstovala
jako pšenice z jiných podobenství. Však tu Ježíš vůbec nezmiňuje
její výnos a plodnost, který by snad bylo možné vykázat. Byla považována za doplňkovou
rostlinu. Sela se jen na okrajích pole, a člověk si musel dávat dobrý
pozor, aby se moc nerozrostla a „nezaplevelila“ celé pole. Kdyby moc
zbytněla, přinesla by víc škody než užitku. Ten záleží právě na
tom, že není sama sobě cílem.
A podobně je to i u toho druhého
příkladu, který je možná ještě paradoxnější. Ani u kvasu přece nejde o prostý nárůst a velikost. Výsledkem není prostě
veliký kvas, nýbrž prokvašená mouka, tedy těsto, či obecněji
„proměněné okolí“.
Kvas — podobně jako sůl
z jiného známého Ježíšova příměru — může mít smysl nikoli,
když se sám uchová nebo rozmnoží, ale naopak když se ve svém okolí vlastně
rozpustí, zmizí, ztratí. Jenom tak mohou splnit svojí úlohu a proměnit
něco, co je samo o sobě — stejně jako ony samy o sobě —
nepoživatelné, v něco chutného a stravitelného.
A zajímavá a možná významná je přitom
ještě jedna drobnost. My máme obvykle za to, že k proměně
okolí je třeba, abychom v něm byli jako křesťané
viditelně přítomní. Ježíš ale původně nepoužil pro jednání
ženy prostě slovo „vmísí“, jak jsme to četli v ekumenickém
překladu, nýbrž sloveso „ukryje“, což bylo i v tehdejším jazyce
hodně nezvyklé. Asi to nebyl omyl, ale spíš záměr.
Ty počátky, které mají podle Ježíše
takovou sílu, že promění celé svoje okolí, jsou nejen malé, ale jsou
skryté. Nepůsobí svojí očividností, ale svojí skrytou silou.
Přítomnost kvasu nemusí být zpočátku vůbec vidět, a
přece k té podstatné celkové změně nakonec dojde. Ta
trocha, která vlastně ani není patrná, zkrátka beze stopy nezmizí, a
byť by jí mouka úplně překrývala, způsobí nakonec její
proměnu. Samozřejmě, je-li to opravdu kvas. Podobně jako u
soli záleží na tom, je-li opravdu slaná.
Ale právě při tom srovnání se solí
vynikne provokativní paradox tohoto Ježíšova podobenství. Sůl totiž konzervuje,
ale kvašení naopak vede většinou ke zkáze. A to nejen podle naší
zkušenosti. I v bibli je obvykle kvas obrazem zlého a zkázonosného bujení.
Ježíš varuje před kvasem farizeů a zákoníků. Pavel varuje
před lhostejností vůči nemravnosti ve sboru téměř stejnými
slovy, jaká zde užil Ježíš: „Nevíte snad, že trocha kvasu všechno těsto
prokvasí.“ A v tom by mu asi dneska mnoho lidí dalo za pravdu: „Pozor
na zlo, na špatné příklady, na lhostejnost vůči nemravnosti!
Stačí trocha a začne se šířit zlověstně nezadržitelnou
silou!“
Ale Ježíš tenhle obraz použije
nečekaně právě o dobru. Jakoby chtěl záměrně
provokovat, jakoby chtěl právě zdůraznit:
Důvěřujte tomu, že se boží království šíří stejně
nezadržitelně, jako to přičítáte zlu. Věřit neznamená
něco si zbožně přát a přitom pochybovat, jestli to má
vůbec nějakou šanci. Věřit znamená důvěřovat
v sílu dobrého; důvěřovat tomu, že má každý
sebenepatrnější a třeba úplně skrytý projev věrnosti
svůj veliký význam a dosah.
Podmínkou proměny světa nebo
společnosti není, aby mělo křesťanství nebo „boží věc“
očividně navrch, ale právě tahle důvěra v sílu nebo
nezadržitelnou nakažlivost dobrého. Jen tak jsme totiž s to na ně
opravdu dát. Jinak o tom budeme jenom zbožně snít, nebo zůstaneme
jenom u té iluzorní a zhoubné role horlivých služebníků, o kterých jsem
kázal před týdnem, kteří se soustředí jen na
vykořeňování zla.
Chceme-li se na božím království
účastnit, pak je třeba přidat se k té jeho nynější
podobě — k té věrnosti, která je nepatrná, přehlédnutelná,
zdánlivě bez šancí, která nemá při své službě reprezentativní a
heroickou podobu, nemusí být vůbec vidět, neizoluje se od svého okolí
a nebojí se, že se v něm rozpustí. A to všechno
s důvěrou, že to vůbec není marné. O tom nás Ježíš
ujišťuje - že dobré věci mají přinejmenším stejnou
životaschopnost a nakažlivost jako zlo. Věřme tomu. Amen.