Nedělní kázání, 7. 4.
2024 (Zdeněk Šorm)
Čtení: Izajáš 5,1 — 7
Text: Jan 15,1 - 11
Já jsem pravý vinný kmen a můj Otec je vinař.
Sestry a bratři, všimli jste si toho, jak často bible mluví
o víně a o všem, co s ním souvisí? Jak často hraje víno důležitou roli
v Ježíšových příbězích a výrocích? Jakobyčbibib Ježíš
ani nebyl tesař, ale spíš znalec vína nebo vinař. Obrazy a přirovnání si přece
vybíráme z oblasti, která je nám vlastní. Napít se dobrého vína nemohlo
být Ježíšovi proti mysli. Podle evangelií si také nálepku „pijan vína a
milovník pitek“ vysloužil.
Samo sebou, že víno
v bibli není jenom věc pitek. Patřilo k bohoslužbě, bylo součástí
obětí. Stejně tak bylo ovšem zdrojem veselí, radosti, odlehčení a bible právě
v tom vidí boží dar. „Dáváš víno pro radost lidskému srdci, až se tvář
leskne víc než olej“, dobrořečí Bohu žalmista. A právě v evangeliu
podle Jana začíná Ježíš svoje působení na svatbě v Káni Galilejské, kde
proměnou vody ve víno zabrání tomu, aby svatební radost skončila na suchu. Díky
Bohu, díky Ježíšovi radost trvá. To nejlepší přichází naposled. A Jan
k tomu dodává, že tak učinil Ježíš počátek svých znamení a zjevil svou
slávu. Radost, radost úplná, trvalá, věčná, která si přitom neprotiřečí
s družným veselím při víně — takové je předznamenání Ježíšova díla.
A o radost jde i v tom
úryvku Ježíšovy řeči na rozloučenou, který jsem teď četl. Však to Ježíš na
závěr přímo řekne: To jsem vám pověděl, aby moje radost byla ve vás a vaše
radost aby byla plná. Pro radost vypráví to o vinném kmeni. Mějme to na
paměti. Dokud nás ten Ježíšův obraz nedovede k radosti, jsme pořád vedle,
míjíme se s jeho smyslem.
A on je takový omyl nasnadě,
on se přímo nabízí. Vždyť tu čteme o ovoci — rozumějme o ovoci života, tedy o
našem jednání. Je tu řeč přímo o zachování přikázání. Snadno tedy můžeme
celému tomu obraznému výroku rozumět jako napomenutí, výzvě, příkazu či úkolu:
snažte se, ať je na vašem životě vidět, že jste Kristovi. Konejte dobré skutky,
ať je za vámi něco vidět, ať má váš život nějaký výsledek, nějaké plody hodné
Krista.
Takové apely jistě nejsou
špatné a jsou potřebné. Mám za to, že nám dokonce ani nejsou proti mysli.
Morální výzvu od bible očekáváme. Často v ní vidíme přímo smysl víry, smysl
křesťanství. Že by nás ale napomenutí, příkazy a výzvy naplňovali radostí? To
sotva. Ježíš asi míní ještě něco jiného.
Stejně dobře bychom tomu
obrazu o vinném kmeni mohli rozumět jako varování. Máme tu přece ratolesti,
které ovoce nesou a které ho nenesou a je také jasně řečeno, jak které skončí.
Ta, která nenese ovoce, bude odříznuta, uschne, pak ji seberou, hodí do ohně a
spálí. Něco podobného jsme četli z proroka Izajáše — píseň o vinici, pro
kterou vinař udělal, co mohl, ale místo sladkých hroznů se dočkal jenom
odporných pláňat. No řekněte, co s takovou vinicí?, ptá se v tom
podobenství Bůh. Škoda práce, škoda vláhy. Ať je z ní spoušť. Nic jiného
si nezaslouží. A pokračuje: A hádejte, kdo tou vinicí je? Vy, boží lid, ve
kterém schází právo a spravedlnost!
Ano proroci varují. A má to
obrovský význam. Varování je pomoc, projev zájmu, opak lhostejnosti. Otevřeně
vyslovené varování dává možnost předejít zkáze, změnit styl, obrátit kormidlo.
Je v něm naděje.
Přesto si ale myslím, že
slyšet z Ježíšova příměru pouze varování, to je také omyl. To bychom mohli
zůstat u těch proroků. Věříme, že Kristus je víc. A radost, kterou dává, plyne
ještě z něčeho jiného než z varování.
Abych k ní spolu
s vámi došel, musím se vrátit k tomu, co jsem už zmínil. Tohle
vinařské podobenství je, jak jsem říkal, součástí Ježíšovy řeči na rozloučenou.
Ježíš v ní připravuje svoje učedníky na svou smrt a hlavně na to, co bude
po ní, na čas, kdy tu už tak, jak byl, nebude. To je naplňovalo nejistotou,
z toho je svírala úzkost. Co bude a jak to bude, až tu s nimi Ježíš
nebude? Dá se pak ještě čekat něco z toho, co s ním prožili? Setkají
se ještě s takovou milostí, s takovou silou pravdy, s takovou
mocí lásky, s takovým osvobozením?
Zdá se, že my už tu jejich
ustrašenost můžeme brát trochu s rezervou, jenom jako projev dočasného
nedostatku informací. My už přece víme, jak to dopadlo. Víme o vzkříšení, o
seslání Ducha. Vyznáváme, že Ježíšův příběh smrtí neskončil, že je tu
s námi dál. Máme to vyřešené. Mohli bychom učedníky poučit nějakým článkem
z katechismu.
Máme to ale opravdu tak
vyřešené? Máme opravdu tak jasno o božím díle a jeho přítomnosti v naší
současnosti? Vidíme zřetelně živého a jednajícího Krista v naší době?
To je ta zásadní otázka — ne
jestli Bůh je nebo není, ale kde je?
Kde a jak se projevuje jeho
moc? Kde je dnes jednající, činný Bůh, či Kristus? Umíme si na to odpovědět?
Bez té odpovědi totiž zbude z víry jenom vzpomínka, jenom učení, jenom
přesvědčení a program. A to je skutečně zoufale málo.
Jestli dnes nevidíme, jak
Bůh jedná, jak proměňuje, jak koná spravedlnost, vyvádí z otroctví,
osvobozuje od zlého, navštěvuje milosrdenstvím, pak jsme ve skutečnosti bez
něho, i kdybychom uměli teoreticky dokázat jeho existenci. Jestli Bůh jedná —
na tom záleží. Vidíme to, nebo ne?
Jsou ti, kdo jednoznačně
tvrdí, že ano a vidí boží prst za každou katastrofou, přírodním neštěstím,
zhoubnou nemocí nebo válečnou vřavou. Ty já ale, pokud se budu držet bible,
nemůžu brát vážně. Znáte přece ten příběh o Elijášovi na Chorébu, jak mu tam
Bůh přehrál katastrofické divadlo, aby mu ukázal, kde ho může a kde nemůže
hledat. Viděl zemětřesení, viděl vichr rozervávající skály, viděl oheň
z nebe, ale vždycky to skončilo stejně: Bůh v tom nebyl.
A stejně tak Ježíš pěkně
zčerstva vypakuje ty, kdo by chtěli vidět Boha za masakrem na chrámovém
nádvoří nebo za nemocí slepého od narození. Před takovou katastrofickou
zbožností Ježíš své učedníky varuje: „Povstane národ proti národu a
království proti království, bude hlad a zemětřesení na mnoha místech. Ale
těm, kteří v tom budou chtít vidět Mesiáše, nevěřte!“ A svoje varování
zakončí větou: „Kde je mrtvola, slétnou se i supi“. Ano, vždycky se
najdou ti, co se přiživují na lidském neštěstí, ale vy nejste mrchožrouti, vy
jste věřící. Vidět Boha za lidskými tragédiemi, to přenechte jiným.
Ale kde ho tedy máme vidět?
Ježíš už po zemi nechodí, v katastrofách ho vidět nemůžeme, nezůstáváme tedy
nakonec opravdu sami, nejsme osiřelí?
Nejste! To právě říká
Ježíš tím podobenstvím o vinném kmeni učedníkům i nám. Ano, bude to a je to teď
se mnou jinak, než jste si na to z evangelií zvykli. Právě proto to říkám,
abyste stále nehledali jenom to, jak to tehdy bylo, a kvůli tomu nezůstali pro
moji novou přítomnost slepí. Jsem tu s vámi a jednám. Ale jinak - tak jak
vám to tu povídám: jako ten vinný kmen.
Ten přece sám bezprostředně
také žádné ovoce nenese. Za to nese ratolesti a ty mají ovoce, a hojné! Tak to
je. Teď jednám skrze vás. Já jsem vinný kmen, vy jste ratolesti. Ve
vašich plodech, ve vašich činech tu teď jsem. Prostřednictvím vašich úst,
vašich rukou, pohledů, úsměvů, prostřednictvím vaší solidarity, vzájemnosti a
věrnosti se teď mohou lidé
setkat s mým
životem, s mocí mé milosti a spravedlnosti. A vy mě v nich - tedy
v sobě - můžete zahlédnout. „Ještě malou chvíli a svět mě už neuzří, vy
však mě uzříte, ponevadž já jsem živ a také vy živi budete. V onen den
poznáte, že já jsem ve svém Otci, vy ve mně a já ve vás“.
Jedna švýcarská
teoložka tuhle novou podobu božího pobytu na světě vyjádřila svého času tak, že
Bůh nemá ve světě žádné jiné nohy a jiné ruce než ty naše. A tak to čteme už u
apoštola Pavla, že jsme údy těla Kristova.
Ale neskončil jsem teď
takhle zase u toho, co jsem na začátku odmítl jako mylné pochopení — u našeho
úsilí, u těch úkolů a napomenutí? Není to tedy opět zase jen na nás?
Ne tak docela. Nemluvím
totiž - tedy vlastně ne já - Kristus totiž nemluví jen o ratolestech. Kdyby šlo
jen o ně samotné a o jejich plodnost, tak by to skutečně nebylo moc radostné.
Ratolest sama o sobě a sama od sebe nemůže nést ovoce, brzy uschne, shoří nebo
vyhoří. To tu Ježíš také říká. Není naivní, není to žádný ideolog mravní
uvědomělosti, neživí iluze hrdinství lidské vůle.
Celý ten obraz je přece o
životě z kmene, o ovoci, které je dílem toho napojení na něj. Ani jednou
se to tu neozve jako příkaz: „Neste tedy ovoce!“ Ale neustále slyšíme:
„Zůstaňte ve mně a já ve vás, zůstaňte v mé lásce a uvidíte, budou se dít
věci! Kdo zůstává ve mně a já v něm, ten nese hojné ovoce.“ To není
napomenutí nebo přikázání, to je ujištění, zaslíbení. Máte z čeho čerpat,
máte z čeho žít. Máte někoho, kdo váš život nese a v něm je jistota,
že váš život nebude planý.
Zůstaňte u zdroje té
životodárné mízy, v proudu a prostředí té lásky, kterou vám Bůh nabídl
třeba i ve svých přikázáních, u té nepřevážené studnice milosti a síly.
Neodpojujte se od pramenů života. To zní spíš, jako pozvání ke stolu, nebo k
občerstvení než jako úkol.
Zůstaneme-li, nemusíme se
bát, že náš život vyzní naprázdno, nemusíme se ustrašeně starat, zda je náš
život dostatečně plodný a upachtěně se snažit, aby takový byl. Bude, věřme
tomu. Neboť skrze tu důvěru, skrze to pouto, přichází v nás ke slovu moc
Kristova. A ta s námi dělá divy. Jenom z ní čerpat. Amen.