Nedělní kázání, 9. 11. 2025
(Zdeněk Šorm)
Čtení: 1.Kor
12,12 — 27
Text: Ester 8
Sestry a bratři,
zlo, které se na světě děje, si
často personifikujeme. Když jde o nacismus, mluvíme prostě o
Hitlerovi, když o ruskou agresi na Ukrajině, tak o Putinovi. Jestli se to
zlo zrodilo opravdu jen v jejich hlavách, to můžeme stěží
vědět. Ale zosobňují ho. Představují ho. Vystupují za
ně, zdůvodňují je, obhajují, propagují, svým jménem je
šíří. Jsou jistě jeho strůjci. A tak možná každého, kdo tu hrůzu
vnímá a není mu lhostejná, napadne: Kdyby je tak někdo odstranil. U
Hitlera se o to také několikrát pokusili. Ale vyřešilo by to
něco? Není to jen iluze, že zlo zmizí se svým strůjcem?
Zloduch Haman doplatil na své pikle. Sám
skončil na kůlu, který nachystal pro Mordokaje. Je definitivně
zlikvidován. A Ester a Mordokajovi se dostalo jednoznačné satisfakce.
Ester dostala Hamanův dům, tedy veškerý jeho majetek. Mordokaj získal
přístup ke králi a obdržel králův pečetní prsten, který
dřív dával Hamanovi hrozivou moc. Karta se obrátila.
Jenomže to právě nic nevyřešilo.
Hrozba vyhlazovacího pogromu nad židy visí dál. Odstraněním Hamana nebyla
vůbec zažehnána. Semeno nenávisti bylo zaseto a žije si už nezávisle na
svém strůjci. Zlo nemá jen osobní, ale i strukturální podobu.
Likvidační zákony a výnosy zůstávají v platnosti, nenávist skrze
ně dál pracuje ve správních strukturách a vždycky se najde dost těch,
kdo se stanou jejím ochotným nástrojem. Někteří ze slepé poslušnosti,
jiní proto, že zlo nabízí vždycky nějaký zisk a pro další je to vítaná
příležitost, aby si vyřizovali osobní účty a řešili vlastní
předsudky a mindráky. Zlý džin vypuštěný z láhve prostě
nezmizí s tím, kdo jej vypustil. Spoléhat se na to je iluze. Boj se zlem
nekončí, ani když se nám dostane téhle satisfakce.
Právě v té euforické chvíli se ale
rozhoduje, oč nám ve skutečnosti šlo a jde. Protože v ní nám,
jako Ester a Mordokajovi, už žádné bezprostřední nebezpečí nehrozí.
V ní už kvůli sobě nemusíme dělat nic. Žádného sobeckého
jednání, kdy myslíme jen na vlastní záchranu, které by nám mohl někdo
vyčíst, se dopouštět nemusíme. Můžeme si naopak v klidu
užívat pověsti zasloužilých bojovníků. V tomhle momentě je
pokušení spokojit se s vlastní záchranou mnohem větší, protože po nás
nic nežádá. Stačí nedělat nic. Jenom přihlížet. (A třeba se
pohoršovat nad tím, co má ten padouch ještě na svědomí.)
O sobectví a solidaritě prostě
nerozhoduje jenom to, jak se zachováme v situaci všeobecného ohrožení, ale
možná mnohem víc to, jestli nebudeme pasivní, když se nás samotných už netýká.
Do té doby se můžeme i v odvážném nasazení starat jenom sami o sebe.
Teprve ta chvíle, kdy už jsme sami za vodou, odhalí, jestli nám šlo
skutečně o druhé, jestli opravdu nedovedeme nečinně
přihlížet jejich ohrožení a utrpení.
Dnešní technické možnosti, které nás zahlcují
obrazy válečných hrůz a nejrůznějších pohrom
v přímém přenosu, tuhle požehnanou neschopnost a citlivost
otupují. Zvykáme si na ty záběry. Nechceme-li v té otrlosti
přihlížejících utonout, je třeba hledat, jak na ně aktivně
reagovat — přispět do sbírky na podporu obětí, zadat trvalý
příkaz pro organizaci, která se jich zastává, oslovit ty, kdo mohou
změnit pořádky, které ty hrůzy umožňují. To je
nesmírně důležité. Skutečná solidarita závisí právě na tom,
jestli pro nás bude, jako pro Ester, nepřijatelná ta role pouhého diváka,
přihlížejícího, nezúčastněného pozorovatele: „Jak bych mohla
přihlížet pohromě, která má postihnout můj lid?!“
Samozřejmě je také možné zavřít
oči, vypnout zprávy, nečíst noviny. Ale reakce Ester, reakce víry je
jiná — činná, aktivní. Znovu se přimlouvá, znovu se ozve, znovu žádá.
Aktivně se zastává druhých. Jejich utrpení ji motivuje k činu.
Takový přístup odpovídá víře. Apoštol to později napíše naprosto
jasně: „Jedni druhých břemena neste, tak naplníte zákon
Kristův.“ Bez této sounáležitosti se víra ani skutečný zápas se
zlem neobejde. „Trpí-li jeden úd, trpí spolu s ním všichni“, to je
podle Pavla podstata těla Kristova, těla toho, kdo zlo přemáhá.
Samozřejmě přitom vždycky
nemusíme dosáhnout toho, oč usilujeme. Ani Ester nedosáhla. Vyšlo totiž najevo,
jak je král ve skutečnosti bezmocný. Právě absolutní neomylná moc,
kterou si nechal namluvit, se mu stala pastí. Připravila ho o možnost
rozhodovat. Zákon sepsaný jeho jménem nemohl ani on sám odvolat.
K takové absurditě dochází, kdykoli
svým slovům přisuzuje větší váhu než jim, jako projevu omylného
člověka, jímž jsme, náleží. A to nemusí být jen z touhy po moci,
ale třeba z nekritické odpovědnosti. Před tím Ježíš varuje
v kázání na hoře, když mluví o přísaze. Pokud se pro svoje slova
dovoláváme vyšší garance, než je naše všelijak nedokonalá lidská
odpovědnost, je to lež, která se krutě vymstí. Místo aby
odpovědnost posílila, tak ji znemožní. Král je zajatcem své moci a
nemůže s tím nic dělat. Vrátit nebo odvolat dopisy
s vražedným dekretem, jak Ester žádala, prostě není možné. Dané
poměry to nedovolují.
To se jistě může stát. I my žijeme
v poměrech, ve kterých často to nejjednodušší a logické
řešení není reálné. A nejsme bozi, abychom mohli to, co se stalo,
jednoduše vrátit zpátky. Někdy jsou věci už moc rozjetý a na tu zlou
setrvačnost zavedené pořádky nestačí.
Ale ani to není důvod, abychom složili
ruce do klína. Naopak, to je právě výzva pro nás, abychom hledali
řešení, které i v těch všelijak deformovaných poměrech
reálné je. Když jsou odpovědné orgány bezradné a bezmocné, není to konec,
ale prostor pro naši iniciativu. Tak to říká i král Achašveroš: „Vy
sami teď napište židům, jak uznáte za vhodné…“
Zlu nejde vždycky předejít, ale je
třeba se mu postavit. A tak se rodí nový zákon, který dává židům
právo na sebeobranu. Autor knihy Ester popisuje jeho vydání doslova stejně
jako v případě Hamanova výnosu. Možná proto aby zdůraznil,
že má stejnou váhu, stejný dosah, stejnou účinnost, že představuje
skutečný zvrat. Možná ale také proto, abychom si uvědomili, že
postavit se zlu neznamená jenom protestovat nebo prostě ignorovat
poměry. Pokud chceme opravdu pomoct, je třeba do nich vstoupit a dát
si s tou správní mašinerií přinejmenším stejnou práci jako ti, kdo tu
hrůzu zosnovali.
Má to ovšem jeden háček. Takhle to zní,
že Mordokajův zákon dává židům volnou ruku k úplně stejným
krutostem jako dal ten Hamanův jejich nepřátelům,
včetně vyhubení žen a dětí a loupení. Tomu se nechce
věřit. Překlady se tu také liší. Některé tvrdí, že
hebrejský text takové krutosti nedovoluje, ale dává naopak právo se jim bránit
— zničit vojsko těch, kdo by se chovali nepřátelsky k nim,
k dětem a ženám a chtěli uloupit jejich kořist.
Přiznám se, že neumím natolik hebrejsky, abych mohl rozhodnout, který
z těch překladů je přiměřenější. Ale
mám za to, že i ten první má, jak jsem říkal, jiný význam, než
ospravedlnit bezuzdnost pomsty nebo odvety. Ani ono pověstné „oko za oko,
zub za zub“ k ní totiž nevyzývá.
Mordokajovo závěrečné defilé také
nepotvrzuje jenom moc. Má na sobě královské roucho, to ano. Tak jako už
jednou, když ho do něj oblékli za odměnu za jeho věrnost.
Teď se ta jednorázová událost trvale potvrdila. Ale to roucho má stejné
barvy jako měl stánek setkávání na poušti, tedy místo pro Hospodina, a
jaké také mělo roucho velekněze.
Když se karta obrátí, nedává to prostě za
pravdu moci, která si může dovolit cokoli, ale boží spravedlnosti, která
té moci určuje meze. Ta je zdrojem světla, radosti, veselí a pocty,
které tehdy vzešly židům a nad kterými dokonce jásalo i královské
město Šúšan. A žalmy, jak jsme slyšeli na začátku bohoslužeb,
k ní zvou i nás. Je nad čím jásat, protože nenávist nemá volné pole
působnosti, protože jsou lidé, kteří se nespokojí s osobní
satisfakcí, protože pro spravedlivého je zaseto světlo a Hospodin střeží
duše svých věrných. Amen.