Nedělní
kázání, 30. 3. 2025 (Zdeněk Šorm)
Čtení: Joel 2,12 — 17
Text: Jonáš 3
Sestry a
bratři,
I když
člověk zvoral, co mohl, a na svém útěku od Boha skončil
málem definitivně na dně, začínáme znovu. Jsme zase na
začátku. Dostáváme druhou šanci. To není samozřejmost. To je milost.
A nejen díky té záchraně z bezedných propastí, nejen díky tomu, že
jsme se nesetkali jenom s tím, co jsme sami rozpoutali, ale i s tím,
co Hospodin nastrojil. Začínáme znovu především díky jeho slovu,
které se stále děje, které se nás týká a dotýká.
I stalo se
slovo Hospodinovo k Jonášovi podruhé. Oslovení a
povolání není jenom úkol a nárok. Kdo z nás osloví znovu toho, kdo
zklamal? Kdo z nás zadá znovu zakázku firmě, která tu první
přivedla na buben? Oslovení a poslání je o důvěře. Kdo
prožil vlastní krachy a selhání, ten to ví. Úkol není tíživá povinnost, ale
milost. Bůh od tebe stále něco čeká. A to očekávání dává
novou šanci. Je to obdarování a síla, abys mohl jako Zacheus odolat
veřejnému mínění, které je s tebou hned hotovo, a přihlásit
se ke svému lepšímu já; abys mohl vybřednout ze zajetí viny a
pokračovat jako Petr, když po zapření znovu slyšel „Pas beránky mé“;
abys jako Jonáš poznal, že nejsi na odpis, že s tebou Bůh stále
počítá. Důvěra a milost nejsou v tom, co nemusíš, ale
v tom, že máš v božím díle stále svoji roli. „Vstaň, jdi a
volej!“, ta výzva ji potvrzuje. A všimněte si, že se to děje bez
výčitek, bez varování, bez poznámek o tom, co bylo. Prostě jako na
začátku.
Drobný rozdíl tu
ale přece jenom je. Možná spíš v důrazu než v obsahu. Už
napoprvé slyšel Jonáš „jdi do Ninive“, ale tentokrát to Hospodin výslovně
zdůrazní: „Provolávej v něm!“ Proti zlu je třeba se
veřejně ozvat, ale máš přitom mluvit k nim, nikoli o nich.
Nejde o obecné soudy, které i dnes rozhořčeně chrlí každý
rozumbrada za bukem nebo na sociálních sítích. Jde o oslovení, jde o
bezprostřední kontakt, o vztah. Ten je jistě mnohem
riskantnější. Člověk se při něm vydává všanc. Ale dává
také šanci reagovat. Bez něho se může stěží něco změnit.
A ještě
důležitější je asi ten dovětek, který výzvu provází:
„Provolávej, co ti uložím.“ I když není pochyb o tom, že je zlo do nebe
volající a člověk se proti němu má určitě ozvat, tak
to jednoduše neznamená, že by bylo předem jasné, co má říct; že by
mohl být se vším hotov, že by si už vystačil se svými zbožnými soudy, že
by byl jeho úkol jen v tom horlivém volání.
Má-li být
člověk opravdu poslem božím, pak nemůže mít nikdy předem
jasno, pak se neobejde bez otevřenosti, bez hledání, bez naslouchání.
Přijmout boží poslání neznamená osvojit si hotovou šablonu a pak už jen
jet v předem známých kolejích. Přijmout boží poslání znamená
zůstat ve vztahu, ve kterém se na to, co je třeba dělat,
říct a vyřídit, budu muset vždycky znova ptát a nikdy nebudu
předem úplně vědět, k čemu mě to naslouchání
dovede. O tom je, na rozdíl od vlastního přesvědčení,
důvěra.
„Jonáš tedy
vstal a šel do Ninive“. Tentokrát neutek. Napodruhé tu
odpovědnost přijal. A bible otevřeně přiznává, že to
není žádná procházka růžovým sadem. „Ninive bylo město veliké
před Bohem; muselo se jím procházet tři dny.“ Tak se v té
odpovědnosti člověk asi často cítí: jako venkovan
uprostřed metropole — nepatrný, ztracený, sám, uprostřed toho, co ho
přesahuje, sám proti té mašinérii, ve které se nevyzná a která hrozí, že
ho převálcuje. O těch třech dnech přece nečteme
v Jonášově příběhu poprvé. „Jonáš byl v útrobách
ryby tři dny a tři noci.“ Možná je to odkaz. Možná to bylo to
samé. Jako když ho obklíčily proudy a všechna vlnobití a příboje se
přes něj převalily. Jako když se nad ním zavřely závory
země a měl za to, že se ocitl v lůnu podsvětí.
Když přijmeme
odpovědnost, ke které nás Bůh volá, nemusíme díky tomu prožívat jenom
jistotu, že jsme na té dobré straně, ze které nás už nic vykolejit
nemůže. Možná se to vůbec nemusí lišit od toho zmatku, který člověka
zachvátil, když před ní utíkal. I v ní se můžeme ocitnout
uprostřed chaosu a na dně, mezi životem a smrtí. A snad právě
ten, kdo to už jednou třeba vlastní vinou prožil a poznal přitom, že
ani to dno nemusí být díky Bohu konečná, nemusí pak tu odpovědnost
vzdát. Ani ty útěky od Boha a vlastní krachy nemusíme odepisovat a
vytěsnit. Díky Bohu se můžou zhodnotit a právě díky nim
může důvěra růst. Však apoštol píše, že milujícím Boha
všechny věci napomáhají k dobrému.
Jenomže i když
člověk boží poslání přijme, před odpovědností neutíká
a proti zlu odhodlaně a neohroženě vystoupí, nemusí to mít ještě
s Bohem mnoho společného. Jonáš procházel Ninive a volal: „Ještě
čtyřicet dní, a Ninive bude vyvráceno.“ Horlivě a
jednoznačně ohlašoval boží soud. Ale byl to skutečně boží
soud? Bylo to opravdu slovo Hospodinovo, které se k němu stalo? Copak
Bůh mluvil o nějakých čtyřiceti dnech? Zmínil se snad o
vyvrácení města? Ano, mluvil o do nebe volajícím zlu. Vyzýval Jonáše, aby
proti němu vystoupil. Ale o jeho zničení nepadlo ani slovo. Tak si to
zkrátka vyložil Jonáš sám. To on Ninive definitivně odepsal.
Jako na
začátku i napodruhé tu totiž něco zásadního chybí. Jonáš už nic
nenamítá, ale taky se zase na nic neptá. Zase si vystačí sám. Zase si jde
po svých. To lze totiž nejen, když od Boha utíkáte, ale i když chcete plnit
jeho vůli. Mezi svévolí a zbožnou horlivostí nemusí být velký rozdíl.
V obou případech můžeme prosazovat jenom sami sebe. Zvlášť
když je nám předem všechno jasné. Když zapomeneme, že zbožnost je
především rozhovor. Když nám unikne, že máme-li opravdu vyřizovat, co
nám Bůh uloží, tak je na prvním místě třeba naslouchat, na jeho
oslovení čekat, po jeho vůli se teprve ptát, nevystačit si
s tím, co nám přijde jasné, zůstat kritičtí k vlastní
zbožnosti. Protože ta se boží vůli vůbec rovnat nemusí.
O to větší
zázrak je, že se v ninivanech hnulo svědomí. Panovníci si obvykle
nenechají mluvit do duše nějakým potulným kazatelem. A lid nepohodlného
kritika označí většinou za fanatika a také s ním podle toho
naloží. Buď se mu vysměje, nebo ho zlynčuje. Všeobecné pokání je
opravdu nečekaný div. Mnozí kazatelé proto spekulují nad tím, co muselo
být na Jonášově vystoupení tak přesvědčivé, že mělo
takový účinek. Jedni to přičítají jeho razanci a
jednoznačnosti a vyčítají pak dnešní církvi, že jí chybí; druzí zase
tomu, co měl Jonáš za sebou. Zkušenost vlastního útěku, pádu do
hlubin i božího vysvobození prý určitě dodala jeho slovům
autentičnost. Měl to zkrátka prožité.
Bible je ale
mnohem střízlivější. Ten div vůbec nepřipisuje Jonášovi.
Čteme v ní: „I uvěřili ninivetští muži Bohu.“ Kdyby
uvěřili Jonášovi, výsledkem by byla spíš rezignace a lhostejnost.
Běžnou reakci na život bez výhledu zmiňuje už apoštol: „Jezme a
pijme, neboť zítra zemřeme.“ Ostatně ani dnes se nezdá, že
by četné katastrofické scénáře vedly lidi k půstu a
modlitbám, že by se díky nim chtěli uskromnit a svůj život opravdu
změnit. Bible nám žádný Jonášovský fígl na pokání nenabízí. Nevíme, jak se
to stane, že se člověk skutečně změní.
Nejpravdivější a nejpoctivější je vyznat, že je to opravdu div, který
je dílem božím. Nemáme ho ve své moci. Ale nemáme ho proto ani vzdát a odepsat.
Děje se. A Bůh si k němu může použít i naše všelijak
popletená a ušinutá kázání. Aspoň doufám. Jinak bych to musel sám dávno zabalit.
Ninivané také
naštěstí nepřijali Jonášův konečný verdikt jako osud.
Odvážili se doufat, že Bůh není neúprosný zákon a řád ani ješita,
který si musí dávat za pravdu. Odvážili se doufat, že jeho soudy nemíří
k zatracení a přijali je jako výzvu. Vsadili na to opravdu všechno. I
když to byla jenom možnost a naděje. Žádný nárok si na ni nedělali. „Kdo
ví, možná, že se Bůh v lítosti obrátí.“ Žádnou jistotou spasení
rozhodně neoplývali.
Ale právě
tahle chudá a nejistá víra asi potvrzuje, že pokání není jenom zbožný kalkul. A
má obrovský význam. Na ni zareaguje i Bůh. On je totiž schopen nedodržet
své slovo — nebo slovo svých svědků. Je schopen neprosadit za každou
cenu svou, změnit verdikt, odvolat rozsudek. O tom je opravdová lítost. Ne
o citech, ale o té schopnosti zarazit se, netrvat pouze na svém, vnímat druhé,
skutečně reagovat — tj. měnit i sám sebe. Bůh neučinil
zlo, které ohlásil.
Lidi, kteří
milují pořádek a řád, to pohoršuje a dráždí. Vidí v tom
nedůslednost, která ohrožuje morálku. Ale Bůh ví, že právě ta
lítost jí dává šanci a potvrzuje, že má pokání skutečný smysl. Není to jen
psychologická finta, jak se vyrovnat s vlastním svědomím. Reálně
situaci mění. Díky Bohu. On je lítosti schopen. O tom není pochyb. Otázkou
je, jestli jsme jí schopni my. Ale o tom až příště. Amen.