Nedělní kázání, 25. 5. 2025
(Zdeněk Šorm)
Čtení: List
Jakubův 1,12 — 18
Text: Rút 1,19 -
22
Sestry a bratři,
někdy se člověk stane
středem pozornosti, vzbudí rozruch, vyvolá pozdvižení. Aniž by chtěl.
A může mu to být třeba i proti mysli. Ale uniknout tomu nelze.
Stačí, když se po delší době vrátíte mezi ty své. Třeba do
bývalé práce, nebo dorazíte po létech na třídní sraz, nebo se vrátíte do
sboru, z kterého jste kdysi odešli, nebo do Betléma, který jste
v době nouze opustili. To se kolem vás hned lidi nahrnou. To si o tom
každý šušká. To se na vás zraky všech upřou.
A zvlášť když je ten návrat úplně
jiný, než se dalo předpokládat, když se výrazně liší od toho, co asi
všichni čekali. Nadějný premiant třídy teď pracuje jako
noční vrátný. Nerozlučná dvojice, která spolu chodila už od primy,
přijde každý s jiným partnerem a ani se k sobě nehlásí.
Ten, kdo dělal karieru v hlavním městě, se vrací jako
nezaměstnaný. Ta, co odešla za lepším bydlem, se vrací s prázdnou,
bez muže a bez dětí.
O tom si hned všichni povídají. To je
důvod k řečem. Ano, k řečem, protože o
oslovení ani o skutečné setkání tady nejde. Tu, které se to týká, nikdo
neosloví, nikdo se jí přímo nezeptá, nikdo neřekne: „Jé, to jsi ty,
Noemi?“
Ženy se ptaly: „Je toto Noemi?“ Nemluví s ní, mluví o ní. Mezi sebou. Čeho jsou ty
řeči projevem, to se můžeme jen domýšlet. Je to jenom nejistota?
Dlouho se neviděly a tak si nejsou jisté, jestli je to skutečně
ona? Nebo je to spíš výraz překvapení právě proto, že ji poznali? A
překvapení z čeho? Že se vůbec vrátila nebo z toho,
jak se vrátila, jak se změnila? Možná, když odešla, tak si říkaly, že
na to vyzrála. A teď jsou sami zaskočené. Její návrat odhaluje to, o
čem i ony sní, jako iluzi. Vyrazilo jim to dech. Možná jí tehdy taky
záviděly, a teď jí to škodolibě vrací. Ptají se, aby podtrhly,
jak ta „Rozkošná“ dopadla. Myslela si, že je chytřejší, a teď aby šla
žebrat. Užívají si zadostiučinění. Ale nemusí to tak být. Možná je
ten úžas jen výrazem zděšení, hrůzy nebo lítosti. Nevíme. Není
třeba se hned domýšlet a soudit.
Něco tu ale zoufale chybí. Shluklo se
kolem nich celé město, staly se středem pozornosti, ale o
nějakém projevu osobní účasti, laskavosti nebo solidarity se tu
nedočteme ani slovo. Jak jsem říkal, nikdo je ani neosloví. Všichni
Noemi znají jménem. Nepochybně vědí, že měla muže a syny.
Všichni vidí, že se vrací bez nich. Ale nikdo se jí nezeptá: „Co se vám stalo?
Ty jsi sama, Noemi? Jak ti je?“ Nikdo neřekne: „To musí být strašně
těžké. To je nám líto.“ Nikdo ji neobejme, nikdo nenabídne
útočiště nebo praktickou pomoc.
Pozornost uprostřed božího lidu vzbudí,
to ano. Ale vlastně se to příliš neliší od toho, s čím se
setkaly na moabských polích, kde se každý staral jen o sebe. Odstup
zůstává, ke kontaktu nedojde, sdílení se nekoná. Se svým trápením zůstává
i při té pozornosti člověk pořád sám.
Samozřejmě to nemusí být proto, že
by se i v božím lidu staral každý jen o sebe. V oslovení mohou bránit
rozpaky nebo ohledy, aby se člověk druhého nedotknul. Přiznám
se, že to sám moc neumím. Ostýchám se vstupovat druhým do soukromí. Brzdí
mě zkušenosti se zbožnou suverenitou, která se útěchami a radami spíš
sama brání a druhé klidně převálcuje. Jindy mlčím proto, že
opravdu nevím, jak bych potěšil nebo poradil, a vím, že pomoct
nemůžu nebo nedokážu. A tak se radši držím stranou. Ale nejspíš je to
chyba. Bible nás přece nevybízí jenom k útěchám, radám a pomoci.
Apoštol píše prostě: „Radujte se s radujícími, plačte
s plačícími.“, tedy sdílejte se.
Tohle obyčejné sdílení a účast na
tom, co druzí prožívají, jsou nejspíš strašně důležité a úplně
základní. Bez nich zůstává člověk sám. Bez nich nelze
s druhými žádná jejich břemena nést. Bez nich se i pomoc stává jenom
naším výkonem a veškerá pozornost dělá z člověka pouze
exota, a jeho osamělost jenom umocňuje. Není divu, když to nevydrží,
vybuchne a reaguje podrážděně jako Noemi. Její výlev hořkosti je
pochopitelný.
To, co říká, je ovšem sebeklam. Podobný
jako Jonášova modlitba v útrobách veliké ryby, o které jsem kázal nedávno.
V ní Jonáš také hází všechno na Boha. Říká: „Uvrhl jsi mne do hlubin“
a přitom to byl jeho nápad, jeho útěk. On sám lodníkům navrhl,
aby ho hodili do moře. A v případě Noemi je to stejné:
Čí to byl nápad odejít na moabská pole? Radil snad Noemi Hospodin, aby
opustili boží lid? Může snad on za tu osamělost, do které jejich
cesta za dostatkem vyústila?
To jen nepříčetná víra, která
úplně pomíjí vlastní odpovědnost za to, co se stalo, může
prohlásit, že je Hospodin proti ní a Všemohoucí jí připravil velmi trpký
úděl. Právě jménem „Mara“, které si dává, Noemi nevědomky
odkazuje na příběh, který svědčí o tom, že Bůh jedná
úplně jinak. Reptajícímu lidu na poušti proměnil hořkou vodu ve
sladkou. Neoplácel, netrestal, osvěžil. A příběhy Abrahama a
Jákoba potvrzují, že dokonce i ti, kdo se vlastní vinou připravili skoro o
všechno, se právě díky Bohu navrátili s plnou náručí (Gn 13,1n;
32,11)
Noemi ale ve své hořkosti není
nespravedlivá jenom vůči Bohu. Copak si neuvědomuje, jak svými
slovy o prázdné náruči křivdí Rút, která jí právě vyznala
věrnost až za hrob? Copak pro ni ta bezpodmínečná solidarita
vůbec nic neznamená? To jí vůbec nedochází, jak se mohou její slova
Rút dotknout, jak ji mohou ranit?
Asi ne. Když jsme ponořeni do svého
smutku a trápení, býváme asi často takhle slepí a bezohlední. Jsme tak
pohlcení tím, co prožíváme, že nevidíme nic jiného, že vůbec nedomýšlíme,
jak naše slova zasáhnou druhé. Neděláme to ze zlé vůle, ale může
to být stejně zraňující, nespravedlivé a zlé. A je dobré si to
uvědomit. Abychom se nedopouštěli toho, co nechceme. Abychom lží a
zlostí neškodili sobě ani druhým.
To ovšem mluvím o vlastním smutku, trápení a
slepotě, kterou je dobré mít na paměti.
Něco úplně jiného je, když jsme toto
výlevu hořkosti svědky. Betlémským ženám slouží ke cti, že tentokrát
mlčí, že se hned nepohorší a nevytasí se zbožnými argumenty, aby Noemi
dokázaly, jak je vedle, jak se plete, protože Hospodin je přece dobrý.
Nepustí se hned do horlivé obrany Hospodina, aby její hořkost
umlčely, jako to dělají Jobovi přátelé. Hospodin to totiž
nepotřebuje. To bývá spíš projev naší nejistoty a strachu. Však to také
Hospodin Jobovým přátelům nakonec otevřeně řekne, že
na rozdíl od Joba jenom bohapustě žvaní.
Skutečná důvěra v boží
dobrotu se projevuje jinak. Totiž tak, že se na ni opravdu spolehne, sama ji
následuje a proto má pochopení i pro to, co druzí nezvládají. Nereaguje
dotčeně. Ani jejich necitlivost si nemusí brát osobně.
Právě díky té důvěře nemusí vycházet jen z toho, co
druzí dělají. Nemusí se od nich hned distancovat nebo zklamaně
odvracet. Může v solidaritě vydržet a pokračovat jako Rút.
Může druhé provázet třeba i v tom hořkém údělu, který
Hospodin nikomu neurčil, ale často si za něj můžeme sami.
Důvěra v boží dobrotu totiž nehledá ideální společenství.
Ona ho díky Bohu i uprostřed vší lidské nedokonalosti tvoří.
Protože Hospodin svoji dobrotu
neodměřuje za odměnu podle našich kvalit, ale dává svému slunci
svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé. To je
začátek té sklizně, ke které spolu Rút s Noemi dorazily. V ní
už věrnost ani soucit nejsou vydány vrtkavosti našich emocí, ale mají
svůj pevný základ v Bohu. Jako přikázání, jako řád, který
pomáhá i ty emoce dobře zvládnout a dává jim dobrý smysl, aby v nich
každý pomoc našel. Amen.