Nedělní kázání, 17. 11. 2024
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Matouš
24,1 — 27
Text: Matouš 24,32
- 39
Sestry a bratři,
dnes je nejen neděle, den vzkříšení,
ale i státní svátek, den boje za svobodu a demokracii. Připomínáme si
události na Národní třídě před třiceti pěti lety,
které vedly k tomu, že se zhroutil komunistický režim a před námi se
zase otevřela možnost svobody.
Pro někoho je to už jen historie. A
někteří to ani nepovažují za nic tak převratného. Rozvíjejí
teorie, jak to bylo všechno vlastně předem dané, domluvené a
zrežírované a potvrzují si tak moc sil, které jsou podle nich hybateli
dějin. Jiní zase tvrdí, že není, co slavit. Nic se nezměnilo, jsme de
facto tam, kde jsme byli. Jejich naděje se nepotvrdily. Jsou i tací,
kteří mluví o nové totalitě. Interpretací dějinných zvratů
a vývoje je hodně. A možná v nich nejde ani tolik o historii. Každý
si tou svou spíš zdůvodňuje svůj přítomný postoj a pohled
na život. Způsob, kterým ty události čtou, dává prý jasně za
pravdu jejich přístupu k životu.
Apokalyptické texty, jaký jsme četli
z Matoušova evangelia, působí podobně. Proto často
přitahují pozornost. Zvlášť v rozkolísaných a nejistých dobách,
jakou právě prožíváme. Hrůzy a otřesy, při kterých se
hroutí to, co jsme doposud považovali za základ svojí víry a civilizace, jakoby
přesně odpovídaly těm předzvěstem konce, o kterých
Ježíš mluví. A to nabízí možnost, jak se s jejich absurditou vyrovnat. Pak
totiž ty horory nejsou nesmyslné. Mají svou funkci. Jsou to znamení, která —
pokud jim člověk rozumí — dávají šanci se zorientovat a na to
rozhodující finále se předem připravit. Zasvěcení pak mají
výhodu a také jim to dává moc. Ten, kdo se domnívá, že prokoukl dějiny,
z toho odvozuje mimořádnou autoritu. Může druhé vést a ovládat. V tom
nejspíš tkví i přitažlivost nejrůznějších konspiračních
teorií.
A podobenství o fíkovníku jako by tomu všemu
dávalo za pravdu.
Zní jako výzva, abychom i my prohlédli
dějiny, abychom byli pozorní k těm znamením konce času a poučili
z nich. Tak jako víme, že když raší listí, je léto blízko, tak máme
vědět, že když jsme svědky oněch znamení, přichází ten
rozhodující okamžik dějin a máme se na něj nachystat.
Má to ale jeden háček. Co vlastně
Ježíš míní, když říká, „až toto vše uvidíte“? Nás asi bezděky
napadnou právě ty hrůzy, o kterých před tím mluví v malé
apokalypse: zvěsti o válkách, zemětřesení, střet
národů, živelné katastrofy, nárůst nepravostí a podobně —
zkrátka všechno to, čeho jsme i dneska svědky.
Ale všimli jste si, co o tom Ježíš
vlastně říká? Ano, potvrzuje, že se tohle všechno bude dít. Ohlašuje
to dopředu, aby nás to nezaskočilo. Ale zároveň
jednoznačně varuje před domněnkou, že by tohle byl onen
konec. A především důrazně varuje: „Dejte si pozor právě na
ty, kdo to budou za znamení konce prohlašovat! Kdo z toho budou jasně
odvozovat, kde je záchrana a za čím máte jít.“ Nelekejte se,
nepodlehněte strachu a panice. Dejte si pozor, aby vás nesvedli!
Určitě se objeví, ale jsou to lžiproroci a lžimesiášové.
Nesedněte jim na lep. Jsou to supi, mrchožrouti, kteří se jen
přiživují na cizím neštěstí, zmatku a strachu.
Ježíš nenabízí žádný šifrovací klíč
k tomu, co nastane. Naopak varuje před těmi, kdo se budou
holedbat, že ho mají. „Nevěřte jim“, říká. Je to lež, protože
příchod Syna člověka bude jako blesk. Bude jasný a zřetelný
pro každého. Nikdo ho nepřehlédne.
Jaký pak má ale smysl to podobenství o
fíkovníku?
Sestry a bratři, já myslím, že je to
z Ježíšovy strany vlastně trochu ironie. V Palestině totiž
prý raší listí na fíkovníku hodně pozdě, zato však velmi rychle,
takřka přes noc. Nejde o pozvolné pučení jako u nás. Do poslední
chvíle jakoby se nic nedělo, a když se listí objeví, tak už je léto
vlastně tady. Tak je to s příchodem Syna člověka. Nic
ho předem nenaznačí. Všechna jeho znamení budou k ničemu.
Protože když se objeví, tak už tu vlastně bude. Pak už se na něj
připravit nepůjde. Žádné předběžné upozornění nebo varování
zkrátka není.
Však to Ježíš vzápětí naprosto jasně
říká: „O onom dni a hodině neví nikdo, ani andělé
v nebi, ani Syn; jenom Otec sám.“ Bude stejně nečekaný jako
potopa. Do posledka bude možné žít, jakoby se nic nedělo.
Co z toho plyne?
Především je to výzva ke
střízlivosti. Stejně jako nemáme přisuzovat příliš velký
význam svým jistotám — celá apokalypsa začíná obdivem učedníků
k jeruzalémskému chrámu, který ovšem Ježíš vzápětí shodí tím, že
z něj nezůstane kámen na kameni — stejně tak nemáme
přikládat velký a osudový význam tomu, když se nám ty jistoty hroutí.
Určitě to je a bude těžké, ale není to konec. Není to důvod
k panice, abychom sedli na lep těm, kdo se ohánějí třeba
„křesťanskými hodnotami“, aby nás dostali tam, kam chtějí. Mluví
o Kristu ale přitom se jako supi přiživují jen na tom, že naděje
zemřela. Jsou to lháři.
Víra totiž nezáleží na tom, koho se
dovoláváme, ale na tom, zda naše myšlení a jednání určuje strach a panika,
nebo opravdu důvěra třeba i navzdory situaci. Právě
v náročných obdobích tísně a úzkosti je třeba setrvat
v důvěře a nenechat se pod jejich tlakem strhnout
k řešením, které jen přizvukují dobovým trendům a dávají za
pravdu beznaději a sobectví.
Nepředvídatelnost Kristova příchodu prostě
odhaluje, že naše orientace nemůže být jen otázkou znamení doby.
Určitě jsou případy, kdy je dobré vědět dopředu,
co přijde. Například jízdní řády jsou skvělá věc. Díky
nim nemusíme na nádraží vysedávat pořád, aby nám vlak neujel. Můžeme
si čas rozvrhnout a věnovat se svému. Stačí být na nástupišti
chvíli před odjezdem. Jenomže příchod Syna člověka je
právě něco jiného. Nelze se na něj nachystat jako na
příjezd vlaku. Není jen záležitostí toho jednoho okamžiku. Souvisí
s celým životem. Nepotvrzuje jenom, co vyplývá z dané chvíle, odhaluje, co
platilo a platí vždycky. Pouze to do té doby nebylo tak jasné a zřejmé.
Potvrzuje důvěru, která se právě neřídí podle toho, co je
očividné.
Proto je ta touha po zaručených znameních
a orientace na základě toho, co jsme nebo nejsme schopní odečíst
z různých událostí, vedle. Věřit, jak píše apoštol, znamená
doufat v to, co nevidíme. Kdo něco vidí, proč by v to
ještě doufal? Ale doufáme-li v to, co nevidíme, trpělivě to
očekáváme. O víře se dá mluvit jen tehdy, když existuje možnost
nevěry, když žádný zaručený jízdní řád v ruce nemáme. Ten
k víře nevede. To je právě iluze, které často propadáme.
Mocná znamení a vnější důkazy mohou
člověka jistě přesvědčit, ale jenom k tomu,
že dá na to, co je očividné a dokázané. A to nemá s vírou co
dělat. To ji spíš protiřečí. Víra je o naději navzdory
tomu, co se dá čekat. Potvrdí se až na konci. Do té doby bude mít vždycky
podobu nezajištěné důvěry.
Poučit se od fíkovníku znamená spolehnout
se na to, v co doufáme, žít teď a tady v důvěře,
že to, co známe z Ježíšova příběhu, má smysl a naději a je
to rozhodující, a nečekat až na to, že nám to nějaké znamení potvrdí,
neodezírat svou orientaci až z toho, co se právě děje, nebo o
čem lze předpokládat, že se stane. Bez toho, abychom odolávali
napětí mezi realitou a tím, čemu důvěřujeme, víra
prostě neexistuje.
Tomáš Garrigue Masaryk, první president
československé republiky, proto mluvil o víře jako o životě „sub
specie aeternitatis“ — pod zorným úhlem věčnosti, jako o životě,
který není vydán dobovým tanečkům, který je založen hlouběji.
Kdo se orientuje jen na těch tanečcích, ten se s tím podstatným
vždycky mine a ve svých nadějích se
zklame. Ovšem nikoli proto, že by ty
naděje byly prostě marné, ale proto, že se řídil jen podle
momentální situace a tak sám přispěl k tomu, co naději
nemá. Zatímco ten, kdo stále očekává nepředvídatelný Kristův
příchod, ten si od těch tanečků může udržet odstup a
vytrvat v naději, protože ví, že už následující okamžik může
odhalit, že je láska v duchu Kristově skutečně rozhodující,
ať se děje, co se děje. Amen.