Nedělní kázání, 31. 6. 2025
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Matouš
1,1 — 16
Text: Rút 4,13 -
22
A byla svatba, zazvonil zvonec a pohádky byl
konec. A jestli nezemřeli, tak tam žijí šťastně až dodnes.
Takový je vzorový happyend našich pohádek, bratři a sestry.
Závěr knihy Rút začíná stejně —
svatbou. I vzal si Boaz Rút a stala se jeho ženou. Ale tím veškerá shoda
končí. Zbytek se od té naší zaběhané představy happyendu
diametrálně liší. Zní skoro neuvěřitelně, jako provokace.
Možná nám to při prvním čtení ani nedojde. Máme tu šablonu tak
zažitou, že už ani neslyšíme, co vlastně bible říká. Vnímáme to
prostě jen jako její potvrzení. Vůbec si nevšimneme, že o štěstí
Boaze a Rút nepadne ani slovo. Naopak, ti jako by se z toho závěru
úplně vytratili. Doslova vlastně vůbec není o nich.
Ani ten syn jako by nebyl jejich dílem.
K Rút sice vešel Boaz, ale otěhotnět a porodit syna jí
dopřál Hospodin. Hrdost rodičů, kteří si zakládají na tom,
že svoje potomky přivedli na svět, tady naráží. Vnímat vlastní
děti jako sebepotvrzení nebo zásluhu, je omyl. Dítě je milost a nesamozřejmý
dar. Dnešní komplikace s plodností to jenom potvrzují.
Děti tu také nejsou kvůli nám. Jaký
význam nebo přínos měl narozený syn pro Rút, přejde autor
úplně bez povšimnutí. Skoro to vypadá, jako by se ani nenarodil pro ni,
ale pro babičku Noemi. Jí ženy blahopřejí. Jí podle nich prokázal
Bůh jeho narozením věrnost a milost. Ji také bude syn udržovat
při životě a pečovat o ni ve stáří. Sousedky to řeknou
rovnou bez všech servítků: „Noemi se narodil syn“. Také mu dají
jméno. Matka jako by do toho vůbec neměla co mluvit. A otce, který se
nasadil, riskoval a roli zastánce důsledně splnil žádná
nepřipomene. Zastáncem jako by byl jenom ten syn.
A závěrečný rodokmen není ani
Boazův, ani Obedův a Rút v něm vůbec nefiguruje. Boaze
a Obéda sice zmíní, ale autor výslovně napíše, že se jedná o rodopis
Peresův. Ti dva jsou pouze jeho součástí. Úplně stejně jako
Chesrón, Rám, Nachšón nebo Salmón, o kterých nevíme vůbec nic.
Je tohle vůbec happyend? Jak byste to
brali? Znám ženy, které by to vytočilo až k nepříčetnosti;
i muže, jejichž ego by to nejspíš neuneslo. A nejsou asi výjimkou. Možná
dřímají v každém z nás. Ono to asi záleží na tom, co považujeme
za štěstí, co je pro nás důležité a oč nám především jde.
Je to sebepotvrzení? Je pro nás hlavní, aby
někdo výslovně uznal a ocenil naši roli? Potřebujeme vidět
nebo slyšet svoje jméno ve výčtu těch, kdo se o dobrý výsledek
zasloužili? Odečítáme smysl a úspěch svého úsilí hlavně od toho,
co přinese nám? A teď nemyslím ani tak hmotný zisk, ale spíš vážnost,
respekt, úctu, vděčnost, přízeň. Považujeme za
samozřejmé, že nás díky tomu, co jsme vykonali, nikdo nepřehlédne,
nevynechá, nepomine? Že naše slovo bude mít váhu a ostatní ho budou
respektovat?
Nebo nám nevadí, když zůstaneme trochu
mimo? Když nás nikdo nepřipomene? Když se nám žádný výsledek ani zásluha
nepřičtou? Stačí nám prostě ta radost a naděje
druhých? Jde nám o ni? Nevadí nám, že se plody naší důvěry a
věrnosti přičtou jim a oni se v nich chovají tak suverénně,
jako by nás ani nebylo? Stačí nám prostě, že se dobré boží dílo
děje, i když to vypadá, že z něho těží jenom ostatní a
našeho přínosu jako by si nikdo nevšímal?
Pokud to první, pak o happyendu nemůže
být řeč. Pak nás ten závěr knihy Rút zklame, nebo rovnou utvrdí
ve spravedlivém pohoršení, že krutý nevděk světem vládne a
solidární věrností člověk ničeho nedosáhne. Nakonec je na
tom stejně, ne-li hůř než všichni ostatní. Plody jeho
věrnosti si nakonec přivlastní druzí a nestojí jim ani za to, aby mu
dali slovo. Klidně ho vynechají.
Pokud to druhé, pak nás už o štěstí nic
nepřipraví. Pak budeme s radostí a vděčně žehnat Pánu
Bohu, že tenhle příběh neskončil jako pohádka, jako romantická
love story, kterými se jen utvrzujeme v iluzi lidské spravedlnosti, kde je
všechno za odměnu pouze pro zasloužilé, ke kterým se samozřejmě
počítáme (ať už kvůli své smělé kuráži a aktivitě nebo
kvůli tomu, jak poslušně se držíme božích řádů). Budeme
vděčně žehnat, že tohle je skutečně příběh
boží lásky a věrnosti, která všechny naše individualistické naděje
přesahuje, a tak v ní mohou najít oporu, přijetí a naději
opravdu všichni.
Nejen ti, kdo vykročí
v důvěře do neznáma. Nejen ti, kdo splní svoji povinnost a
ctí se všemi riziky solidaritu. Ale i ti, kdo by na to neměli mít podle
božího zákona nárok. I ti, kdo si přijdou všelijak nepřijatelní a
cizí. I ti, kdo ve věrnosti selhali a šli jen za lepším. I popletení
věřící, kteří měli Boha za nelítostného soudce a víru jen
za hořký úděl. I ti, kdo druhým neuměli projevit osobní zájem. I
ti, kdo vzešli z všelijak problematických svazků a pohybovali se
třeba za hranou. I ti, o kterých ani nevíme, jací vlastně byli.
Zkrátka všichni takoví, jakými jsme ve
skutečnosti i my. Ta naděje, která není za odměnu, je i naší
nadějí. Proto ta slova žen nepatří jen Noemi, ale máme slyšet i my: „Požehnán
buď Hospodin, který tě odedneška nenechává bez zastánce…“
Jenom přitom příliš nespěchejme
k tomu, co se nám křesťanům okamžitě nabízí, totiž ke
Kristu. K němu se také dostanu. Ale kniha Rút je typická právě
svojí civilností. Vypráví lidský příběh. Přímo o Bohu
takřka nemluví. Je v ní přítomen v mezilidských vztazích
skrze důvěru těch, kdo ho ctí. To je podstatný rozměr i té
naděje. Díky Bohu nezůstaneš bez toho, kdo tě v životě
konkrétně podrží, nezůstaneš bez péče, i když ti budou síly
docházet.
Pro Noemi zosobňuje tu naději
narozený syn, vlastně vnuk. V rodové společnosti, kde
neexistovalo žádné sociální zabezpečí, byli staří odkázáni na
potomky. Proto tradiční požehnání říká: „Blaze muži, který jimi
naplnil svůj toulec.“ Ale kniha Rút, i když v tomhle kontextu
naději vyjadřuje, jako by zároveň s tou tradiční
představou polemizovala: „Snacha, která tě tolik miluje, ta je pro
tebe lepší než sedm synů.“
Ta naděje není jednoduše
v přirozené plodnosti, ať už ji člověk
přičítá sobě nebo Bohu, ta je v té lásce, kterou Bůh
navzdory všemu probouzí. Té můžeme důvěřovat. Není to sen.
Děje se. A není jen oporou v osobních vztazích. Z ní se rodí
naděje celého společenství, celé společnosti, doslova politická.
Rút je prababičkou největšího z izraelských králů, Davida.
A že ji ten rodopis, který jím vrcholí, ani
nezmíní? To se může stát. I bibličtí svědkové podléhali duchu
doby, kterému tehdy ženy za zmínku nestály. Na tom je právě znát, jak je
lidské ocenění a hodnocení, na kterých často tolik lpíme, pofidérní.
Lidé často to podstatné přehlédnou.
Žádný skutek důvěry a lásky se ale
neztratí a neupadne v zapomnění. Evangelium, ta dobrá zpráva už Rút
v rodokmenu Krista jmenuje. Spolu s dalšími třemi ženami —
s Támar, s Rachab a Batšebou. Všechny jsou jako moabka Rút
problematické a kontroverzní. Nejspíš proto, abychom si víru nepopletli se
vzorností, které nelze nic vyčíst, a o vánocích bezmyšlenkovitě
neopakovali zkomoleninu andělské zvěsti: „Pokoj lidem dobré
vůle.“ Kristovo narození, stejně jako příběh Rút totiž
zvěstuje něco úplně jiného: „ Sláva na výsostech Bohu a na zemi
pokoj mezi lidmi, neboť Bůh v nich má zalíbení.“ Vánoční
písničky nejsou jen o vánocích. Tak si jednu zazpívejme. Amen