Nedělní kázání, 14. 9. 2025
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Mt 9,9
— 13
Text: Ester 1
Sestry a bratři,
Brzy budou volby. Jsme uprostřed, nebo
spíš skoro ve finále předvolební kampaně. Politické strany a
různá volební uskupení se snaží zaujmout a získat voliče. O
programových cílech a státoprávních koncepcích ale moc slyšet není. Místo
názorových debat zápasí kandidáti prostě o popularitu. Snaží se
prezentovat svoji sounáležitost s lidem, nabízejí zábavu i
občerstvení zdarma. Zveřejňují selfie s účastníky
mítinků, fotí se na festivalech a sportovních akcích, točí
rádobyvtipné klipy, vaří guláš, rozdávají koláčky a koblihy,
točí pivo, pořádají veřejné pikniky a jarmarky. Každému podle
jeho přání. Ze soutěže myšlenek založené na reálné zkušenosti se
správou země se v mediální a klipové době stala jen otázka
podbízivé reklamy a šikovného marketingu. Někdo si nad tím úpadkem
posteskne, někdo se pohorší, někdo se ho děsí.
Ale ono tomu nejspíš ani před dvěma
a půl tisíci lety nebylo jinak. Král Ahašveroš na začátku své vlády
taky nevyhlašuje, jak chce spravovat těch sto dvacet sedm krajin od Indie
po Kúš; neprezentuje žádnou koncepci vlády a neodkazuje na své státnické
činy, které by legimitizovaly jeho moc. Za to uspořádá dvě
opulentní hostiny, při kterých vystavuje na odiv bohatství své královské
slávy a skvostnou nádheru své velikosti. Chce ohromit, zaujmout. Buduje
svůj obraz. Sází na sebeprezentaci a pěstuje popularitu. Hostí nejen
VIP veřejné činitele — správce, úředníky, velmože a generály
médské a perské, ale otevře hradní zahrady a nádvoří v Šúšanu
pro všechen lid k týdennímu hodokvasu. Chce se prostě zalíbit, i když
mu na lidech, jak se později ukáže, moc nezáleží a drží si od nich
striktní odstup. Ale popularita si zkrátka žádá své. A on dobře ví, jak na
to.
Popis té hostiny působí spíš jako zpráva
o luxusní párty z nějakého bulváru. O politice ani slovo. Za to se
podrobně dovídáme o barvě, materiálu a instalaci závěsů, o
zlatých a stříbrných lehátkách, na kterých mohli účastníci
spočinout, o úžasné podlaze z mramoru, alabastru, perleti a
drahokamů. Dokonce i o nádobí: žádná sériová výroba; každá zlatá číše
byla originál. A víno teklo proudem. Každý mohl popíjet dle libosti. Každému
přání měl personál vyhovět. Velkorysost krále měla být
očividná.
Ale hostinu nepořádal jenom král. Také
královna Vašti vystrojila hostinu pro ženy v královském domě. Trochu
to na mne působí, jako když nám tatínek sepsal historii naší rodiny a
maminka vzápětí sedla a sepsala ji také. Podle sebe. Takové
soupeření, touha po uznání, důraz na samostatnost, nezávislost, na
vlastní pohled a roli, které chtějí mít stejnou váhu a důležitost a
dovolávají se respektu.
Však také když se král vínem rozjařil a
rozparádil a chtěl vytáhnout vrcholné číslo svého programu a
předvést všem půvaby své manželky — nejspíš tak, jak ji pán Bůh
stvořil, jen s korunou na hlavě — historici dokládají, že by to
nebylo ojedinělé — Vašti se zdráhala. Nebude se přece producírovat
jen pro potěšení nějakého davu žádostivých opilců! Není
přece jenom módní doplněk a erotický idol k větší
slávě svého manžela. Má svou hrdost. Odmítla přijít.
V dějinách feministického hnutí by si jistě zasloužila
čestné místo.
Král se ale naštval. Vzplanul zlostí. Tohle
byl atentát na jeho ješitnost. On se tady snaží všem ukázat nádheru a velikost
své moci, a teď by neměl mít rozhodující slovo ani doma, ve své
rodině?!!
Jenomže ješitnost člověku na
vážnosti a autoritě zrovna nepřidá.
A tak musí mít řešení podobu
formálně nestranného a neosobního soudního jednání podle všech
tradičních a odvěkých pravidel. Král nesoudí. Král celou záležitost
předkládá znalcům časů, zákonů a práv světských i
náboženských.
Ale jde přitom jasně jen o
karikaturu spravedlnosti. Znalci pouze principiálně ospravedlní
králův hněv. Z rodinné rozmíšky vytvoří konspirační
teorii o nebezpečném rozvratu samotných základů celé říše a
veškeré stability, navrhnou exemplární trest a neměnný zákon, který
posvětí, aby každý muž vládl ve svém domě. Autor biblické knihy
cituje jejich patetickou a nabubřelou řeč do všech formálních
podrobností, aby čtenáři neunikla ta ironie: Světový vladař
a jeho nejvyšší ministři řeší místo státnických otázek
nepřítomnost manželky na nějaké párty.
Ještě pikantnější ovšem je, že by
dnes ten soudní výrok nejspíš značná část konzervativních
křesťanů za státnický čin považovala a uvítala. Za zákonné
zakotvení tradičních rodinných rolí se zasazují a zdůvodňují to
právě biblí a božími stvořitelskými řády. A vůbec si
nevšimnou, nejen že těch rodinných modelů je v bibli víc, ale že
v ní uzákonění té tradiční mužské autority není projevem boží
vůle, ale ješitnosti pohana zpitého vínem a mocí a ostudné servility jeho
poddaných, která nemá se spravedlností nic společného. Vůbec není
projevem vzájemného respektu, úcty a lásky, ke kterým bible zve, ale
vnitřní prázdnoty, která jenom touží po moci a vzteká se, když neprosadí
svou.
Ale co vůbec, bratři a sestry, tahle
bulvární zpráva o pokleslém politickém marketingu a karikatuře právního
systému v bibli dělá? Proč ji máme při bohoslužbách
číst? Co si z ní můžeme vzít? Vždyť tu o Bohu a o jeho lidu
nepadne ani slovo. Ostatně o Bohu se celá kniha Ester vůbec nezmíní.
Ani jednou se v ní jeho jméno nevyskytne. Později se alespoň
objeví ti, kdo ho vyznávají. Ale v tomto antré ještě nevystupují. Tak
jaký smysl má ten obšírný popis zlatých a stříbrných lehátek, šarlatových
závěsů a bezedných pohárů, kterými se nějaký potentát
podbízí svým poddaným, a zpráva o servilitě jeho úředníků,
kteří tradičními hodnotami jenom účelově posvěcují
uraženou mužskou ješitnost?
Jistě, mohl by to být kritický obrázek,
který odhaluje, že vyprázdněnost není jen momentální úlet současné
převolební kampaně, ale je politice vlastní už odedávna. K tomu
by ale asi nebyla třeba bible. To zvládne každý vnímavější politický
komentátor. Ostatně iluzi, že by šlo v politice o nějaké
hodnoty, ztratila asi většina z nás. Právě v jejich jménu
se od těch vyprázdněných mocenských tanečků distancujeme.
S takovou bohapustou povrchností nechceme mít nic společného.
Jenomže to je možná právě ono. Proto o ní
v bibli asi tak obšírně čteme — abychom si tou bohapustotou
nebyli tak jistí. Aby nám došlo, že i tohle do toho božího příběhu
víry patří, že právě i v tom všem — a ne někde mimo - se
děje, že i tohle je jeho součástí.
Není možné se od toho jednoduše
povzneseně distancovat. Právě uprostřed toho pokleslého
politického marketingu se boží příběh odehrává. O Boha jde právě
tam, kde o něm nepadne ani slovo, kde má člověka oslnit lesk
moci nebo obalamutit její účelová lidovost a velkorysost, která každému
vyhoví podle jeho přání. Nebo kde se vzývají tradiční hodnoty jen
kvůli mocenským zájmům. Od toho se víra zkrátka nemůže
oddělit. I to je podle bible její domácí půda. Třebaže to tak
vůbec nevypadá a člověk může mít dojem, že není Bohu nic
vzdálenějšího.
Právě uprostřed toho všeho, jak se
později ukáže, nesmírně záleží na tom, jestli bude člověk
ctít úctu k životu, před kým se skloní nebo neskloní, jestli bude
doufat, že díky svému postavení a mlčení sám ze všeho vyvázne, nebo se
riskantně nasadí pro druhé.
Víra se zkrátka nemůže stáhnout jenom na
svůj píseček, protože prostě žádný speciálně vykolíkovaný
píseček nemá. Jejím prostorem je život se vším všudy, byť by se nám
to zdálo sebebohapustější. Neosvědčuje se distancí, ale
právě tím, že se v tom všem rozhodujeme a jednáme nejen
na základě svých splněných přání
a posvěcených zvyků, ale s důvěrou v toho, kdo je
Pánem nade vším. Mějme to na mysli i v tomhle čase. Amen.