Nedělní kázání, 23. 11. 2025
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Římanům
8,1 — 9
Text: Titovi 3,4 -
7
Sestry a bratři, milí Janečkovi,
v naší víře jde o cosi úžasného,
obrovského a naprosto převratného. A právě při křtu
nemluvňátek to jasně vychází najevo. Dneska to není jen o tom, že
posloužíme křtem Josefíně. Dneska možná především slouží
Josefína nám. Jako když Ježíš postavil doprostřed svých učedníků
nemluvně, aby jim to nejdůležitější došlo.
Jsem vděčný za to, že naše církev
křest dětí v zájmu o odpovědnost neopustila. Rozumím sice
upřímnému úmyslu těch, kdo kladou důraz na křest
dospělých na základě vědomého osobního rozhodnutí. Vede je
odpovědnost za to, aby křest neztratil svoji závažnost, aby se
z něho nestal jenom zvyk bez osobní účasti, s kterým se
potom spojují různé magické představy, nebo pouhá rodinná slavnost.
Takové nebezpečí jistě existuje. Ale v té upřímné snaze se,
myslím, něco z toho úžasného a převratného neúmyslně
vytrácí. Bezděky se přitom totiž přesouvá důraz na naše
jednání. Jde o naše rozhodnutí, o naše vyznání, o náš slib a závazek.
Při křtu nemluvňátek je ale
tohle všechno jaksi mimo hru. Ničeho z toho nejsou přece
schopná. Nejspíš ani pořádně nevědí, co se s nimi
děje, natož aby mohla cokoli vědomě vyznat, odpovědně
slíbit nebo se k čemukoli zavázat. Vždyť ještě ani mluvit
neumí a sama toho také, kromě spaní, jedení, pláče a
počůraných plínek, ještě moc neudělala.
A přesto nad nimi při křtu
znějí ta vůbec největší a nejzásadnější slova, která jim
zaslibují a přiřknou spravedlnost, lásku a věčnou
naději.
Zní to skoro absurdně. Jak by se jich
mohla týkat? Ale v tom to právě je. To je to, co by nás mělo
vést k zamyšlení, co nám může odhalit převratnost
křesťanského poselství a vyvést nás ze zaběhaných představ.
My jsme totiž zvyklí spojovat vše, o čem
je při křtu řeč, s naším úsilím, s naší
uvědomělostí, s naším jednáním. Svoje úsilí obecně
považujeme za prostředek k tomu, abychom něčeho dosáhli. Tak
tomu v životě běžně je a my tak proto automaticky vnímáme i
víru. Šlo by to vyjádřit obecným vzorcem: nejdřív je zadání-úkol,
potom náš výkon, kterým je splníme a za to následuje odměna, mzda či
úspěch, zkrátka ten kýžený cíl.
Máme to tak zažité odmalička. Dítě
se učí chodit na nočník, udělá bobek do něj a ne do plínek
a obličej maminky se rozzáří: „Šikulka!“ Učitelka zadá
dětem úkoly, ony je vypracují a dostanou dobrou známku,
popřípadě na konci školního roku návštěvu cukrárny či
vysněného pejska nebo mobil. V zaměstnání má každý z nás
stanovenou náplň práce, a když ji řádně vykonáváme, dostaneme mzdu.
Máme to tak zažité, že tak samozřejmě chápeme i víru. Čteme
přikázání jako zadání, snažíme se je plnit, být poslušní a věrní a
podle toho pak očekáváme boží přízeň, ochranu a spásu.
Jenomže apoštol, který psal dopis Titovi, to
celé vidí úplně jinak. Když odkazuje na základ naší víry a význam
křtu, obrátí ten vzorec úplně naruby. Jednoznačně
popře, že by byla boží láska a dobrota odměnou nebo důsledkem
našeho spravedlivého jednání. Nestaví ji nakonec jako mzdu, ale na
začátek. Všemu ji předřadí. Není závislá na tom, co děláme
my, je dílem svobodného božího rozhodnutí, jeho slitování, jeho milosrdenství.
Není výsledkem našeho úsilí, plnění nebo vzornosti, ale je naopak
předpokladem a zdrojem nového života.
„On nás zachránil ne pro spravedlivé
skutky, které my jsme konali, nýbrž ze svého slitování; zachránil nás obmytím,
jímž jsme se znovu zrodili k novému životu skrze Ducha svatého.“
Nový dobrý život není zadání nebo úkol, jehož
plněním máme něco získat, dopracovat se boží odměny. Nový dobrý
život je dar, který umožňuje a tvoří Bůh tím, že nám
napřed, jenom ze své dobroty, dal svoji přízeň, že nás
předem ujistil, že pro naši naději už sám všechno udělal. Ten
vzorec, který máme tak zažitý, postavil na hlavu. Odměnu z konce
předřadil všemu. Jako kdyby nám náš zaměstnavatel dal
v důvěře mzdu předem, abychom už nemuseli pracovat
z nutnosti, ale pro radost. Někteří ekonomové a sociologové o
takovém modelu dnes uvažují. Ale co se práce týče, je to asi velké riziko.
Bůh to ovšem, co se týče celého života, risknul v důvěře,
že právě tahle projevená dobrota život opravdu mění, že ho
očišťuje a posvěcuje.
Však my také tenhle převrácený vzorec a
jeho sílu ze života známe. Když nám někdo něco dobrého
nečekaně a nezištně prokáže, je to síla a něco to
s námi dělá. Život se rozsvítí. Cítíme vděčnost. Máme
najednou chuť být také dobří, a to nejen z povinnosti, ale
spontánně, a nejen vůči tomu, kdo nám to dobro prokázal, ale
obecně ke každému, s kým se potkáme. Sami najednou
neodměřujeme dobrotu jen podle toho, jak si ji kdo zaslouží. Jsme
vlídní nejen na oplátku.
Jenomže si téhle zkušenosti asi málo všímáme a
možná nás o ni připravuje právě to, co považujeme za svůj klad,
totiž naše kvality. Čím jsme lepší, odpovědnější a
schopnější, tím spíš uvěříme tomu, že si tu dobrotu, která nás
potkala, vlastně zasloužíme, že je to oprávněná odměna za to,
jací jsme. Utvrzujeme se v tom zaběhaném schématu a možnost nového
života se nám vzdaluje.
A to je veliká škoda. Rozdíl mezi životem,
který zakládá naději na vlastním úsilí a životem z boží dobroty je
totiž zásadní a veliký. Stačí si přečíst, co píše apoštol Titovi
v předcházejících řádcích: „Vždyť i my jsme byli kdysi
nerozumní, neposlušní, zbloudilí, byli jsme otroky všelijakých vášní a rozkoší,
žili jsme ve zlobě a závisti, byli jsme hodni opovržení a navzájem jsme se
nenáviděli.“
Rozumějte dobře, tohle není vyznání
bývalých mimořádných gaunerů a prostopášníků. Ty, o nichž autor
píše, bychom nejspíš i před tím, než se stali křesťany,
považovali za normální slušné lidi. Oni sami ale vidí svůj dosavadní život
ve světle boží lásky a dobroty jinak, ostřeji, jasněji. Došlo
jim, co s ním ta naděje založená na vlastním jednání dělala.
Pokud ji totiž odečítáme od vlastních
skutků, pak se o jejich kvalitě samozřejmě potřebujeme
ujistit. A to přirozeně děláme tak, že se srovnáváme
s druhými. Přitom zákonitě dochází k soupeření.
Z druhých se stávají konkurenti. A v takových vztazích vzniká
napětí, rodí se závist a nenávist. Nemusí mít hned vyhrocené podoby, ale
určuje nás. Abychom uspěli musíme zkrátka dokázat, že jsme lepší.
Dostáváme se také do zajetí svých přání a své touhy. Pokud je jejich
naplnění závislé na našem úsilí, tak se z nich stává diktát, který
nám vládne. A i naše dobré skutky ta potřeba sebepotvrzení deformuje.
Namísto druhých se jejich cílem stává potvrzení vlastní dobroty.
V podstatě jde jen o ušlechtilou formu sobectví.
Takový život se může jevit jako naprosto
vzorný a poslušný, ale skutečná poslušnost nezávisí na množství vykonaných
dobrých skutků. Právě při nich může být člověk
zaměřený jenom sám na sebe a s láskou se totálně míjet.
Však to apoštol v jiném listě píše naprosto jasně: „Ti, kdo
žijí jen z vlastních sil, nemohou se líbit Bohu. Soustředění na
sebe je Bohu nepřátelské, neboť se nechce ani nemůže
podřídit Božímu zákonu.“ Jeho smyslem totiž není naše bezúhonnost, ale
láska — vztah k druhým lidem, život, který nemá ve svém středu sebe,
ani svoji ušlechtilost.
A ten se rodí z vděčnosti. Jeho
předpokladem je boží dobrota, která předchází každé naše konání. Ona
nás vysvobozuje, abychom ve svém jednání nemuseli vidět jenom
prostředek k dosažení sebeušlechtilejšího úspěchu,
oprošťuje ho od té potřeby sebepotvrzení, která život deformuje a
soustřeďuje na sebe.
Proto se dneska pozorně
soustřeďme na Josefínku. Ona je božím kázáním pro nás. A buďme
vděční za křest nemluvňátek, který všechny sliby, závazky a
dobré skutky vyřazuje ze hry. Buďme vděční, že jsme byli
pokřtění dřív, než jsme sami mohli něco udělat.
Přijměme křest spíš než jako závazek, jako zjevení boží dobroty
a lásky. Nebojme se, že tak ztratí na závažnosti. Naopak. Právě díky té
převratné změně, kdy nám Bůh dopředu vystavil bianko
šek, se rodí skutečně nový život. Z vděčnosti,
z důvěry, která k němu osvobozuje. Amen.