Nedělní kázání, 26. 10. 2025
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Žalm
7,10 — 18
Text: Ester 6
Sestry a bratři,
zvlášť v krizových situacích, kdy
jde do tuhého, máme víc než kdy jindy za to, že všechno záleží na našem
jednání, na tom, co uděláme. Okolo toho se všechno točí. Úplně
nás to pohltí. Stále se dohadujeme a přeme o tom, co dělat. Hledáme
tu nejlepší taktiku a strategii. Jsme aktivní. Nechceme promarnit žádnou
příležitost. Všemožně se snažíme situaci ovlivnit. Nemůžeme si
dopřát ani chvíli oddychu, protože jde v tu chvíli o hodně. A
pokud nás něco vyřadí ze hry a my nemáme žádnou možnost věci
ovlivnit, považujeme to za tragédii a jsme zoufalí.
I bible tuhle naléhavost okamžiku někdy
připomíná a potvrzuje. Právě v knize Ester přece
strýček Mordokaj své schovance nesmlouvavě vzkazuje: „Budeš-li
v tuto chvíli skutečně mlčet, úleva a osvobození
přijde židům odjinud, ale ty a dům tvého otce zahynete.“
Nejen zlé jednání, ale i pasivita může být jistě hříchem a vinou
s tragickými následky.
Nicméně jak kniha Ester, tak vlastně
i ten apel, zároveň připomínají něco, co nám v tom
soustředění na vlastní jednání často uniká — totiž, že ty
klíčové události, které rozhodují o naději, ani zdaleka nezávisejí
jen na nás a dějí se často úplně bez naší účasti. V té
dnešní epizodě, kterou začíná zásadní předěl a obrat celého
vyprávění, se Ester vůbec neobjeví, nejspíš spí. A Mordokaj v ní
hraje spíš roli komparzu, o kterém rozhodují jiní, než že by do ní nějak
aktivně zasahoval. Vše se také odehrává v noci. Což ten význam jenom
potvrzuje.
Noc je pro nás synonymem spánku,
nečinnosti, nevědomí, kdy jsme mimo hru, kdy ani sebe, natož
nějaké další dění, nemáme ve své moci a režii. A právě tehdy se
stanou ty nejdůležitější věci, které zásadně
předznamenají celý další vývoj. A nejen v knize Ester. Ono je to tak
v celé bibli. Ústřední události naší víry — jak připomínají
názvy největších křesťanských svátků — se také dějí
v noci: vá-noce, veliko-noce, narození Krista i vzkříšení. A
stejně je to i s Exodem a vlastně i se stvořením.
To také začíná temnotou a všechno se
v něm stane dřív, než by to člověk mohl vůbec
evidovat, natož k tomu jakkoli přispět. Však i ty dny
stvoření nezačínají rozbřeskem, ale soumrakem: „Byl
večer a bylo jitro den první.“ Nocí začíná den. Židé to tak
chápou dodnes. Nejdřív spíme a než procitneme, jsme už nachystaní.
Něco se s námi dělo, i když to vůbec nemáme pod kontrolou a
ani o tom nevíme. A pak se probudíme, zrodíme, vstoupíme do života a máme
pocit, že všechno začíná až s námi a že na nás také všechno
včetně života závisí. A přitom by bez toho, o čem nemáme
ani tuchy, vůbec nebyl možný. Jenom díky tomu, u čeho jsme sami
nebyli, můžeme něco udělat a máme nějakou perspektivu.
Rozumějte dobře, to není proti naší
aktivitě, ani ji to neznehodnocuje. To ji právě osvobozuje. Pokud
máme za to, že všechno závisí jen na nás, podléháme snadno úzkosti, protože
nikdy nebudeme mít všechno pod kontrolou, ale přitom na tom budeme
závislí. Budeme jednat nutkavě, horečně, v panice,
z nezbytí. Ocitneme se v zajetí okolností. Snadno se pak necháme
strhnout k tomu, co bychom jinak nikdy neudělali, protože jinak
bychom zůstali mimo. A tak máme za to, že nám nic jiného nezbývá. Namísto
důvěry začneme jednat čistě účelově, abychom
dosáhli svého. Protože důvěra vyžaduje dlouhý dech. K její
podstatě patří, že se vždycky o svém prospěchu ujistit
nemůže. Jak píše apoštol Pavel, kdo něco vidí, proč by v to
ještě doufal?
Vytrvat v důvěře může
asi právě jen ten, kdo poznal, že věci nezávisí jen na něm. Kdo
nejedná jen proto, aby něčeho dosáhl. Kdo nemusí ani ty chvíle, kdy
je mimo hru, vnímat jako ohrožení. Kdo může doufat, že právě díky nim
se věrnost zúročí. Třeba úplně nečekaně a
z těch nejkurióznějších důvodu.
Například proto, že má jeden potentát
špatný spaní kvůli tomu, že je zvědavý či zmatený, proč
jeho žena pořád otálí vyslovit své přání.
Některé překlady sice rovnou doplní,
že ten spánek od krále prchal díky Bohu, že to bylo zkrátka boží dílo. A
proč ne, pokud jsme si vědomi, že je to vyznání víry a ne popis. Ale
bible o tom prostě mlčí. Možná právě proto, abychom si víru
nespletli s tím viděním a nebyli pak vůči Bohu slepí, když
lze věci vyložit přirozeně úplně jinak. Jako to čtení
z Knihy letopisů památných událostí, které si král poručil. To
mělo navenek nejspíš úplně stejný důvod, jako když Haman
přišel domů a začal svým oblíbencům vypočítávat svoje
úspěchy a pocty. Prostě se tak utvrzoval a kochal ve své
skvělosti a velikosti. A tak lze jistě rozumět i jeho rozhodnutí
odměnit Mordokaje. Král se totiž ani tak nezajímá o něj a o to, co
udělal, ale o to, jakou poctu udělil, respektive neudělil. A
potom mu záleží hlavně na tom, aby náležitě vyjadřovala jeho
majestát.
Nezapomeňte, že se nepohybujeme ve
světě normálních vztahů, ale nepochopitelných absurdit, které
postrádají jakoukoli logiku. Král se ptá Ester, které svým rozhodnutím upřel
právo na život, co jí je a slibuje jí hory doly. Haman je celý natěšený,
že ho pozvala na hostinu, ačkoli chce její národ totálně vyhladit.
Král tu vymýšlí královskou poctu pro žida, k jejichž vyvraždění dal
zelenou. A pověří tím Hamana, který mu ten pogrom navrhl a jeho
jménem také vyhlásil. Člověku nad tím zůstává rozum stát. Jako
kdyby si nikdo nebyl vědom žádných souvislostí!? Jako kdyby nikomu
nedocházelo, jak si to navzájem odporuje a protiřečí!?
V královském Šúšanu je z toho velké pozdvižení, po celé zemi se
konají smuteční obřady a ozývá se nářek a pláč a král jako
by vůbec netušil, o kom a jak rozhodl a co se v jeho říši
vlastně děje. Je tohle vůbec možné?
Zdá se, že ne. Ale jeden detail to možná
osvětluje. Nikdo totiž nikoho konkrétně nejmenuje. Když Haman
líčí, jaké ohrožení představují nepřizpůsobiví a žádá
jejich likvidaci, neřekne konkrétně, o koho se jedná. Mluví jen o
jakémsi lidu. A když se král ptá, jaké odměny se má dostat muži, kterého
chce poctít, taky Mordokaje nejmenuje. Zůstává u obecných řečí.
A ty si může každý vyložit po svém. A také vykládá.
To je nejspíš příčina té absurdní
situace, kdy člověku vůbec nedochází, že dělá něco, co
si protiřečí. Kde se ze slov vytratí konkrétnost a určitost, tam
nemusí souvislosti vnímat, tam může dál nerušeně věřit svým
iluzím, i když jsou v naprostém rozporu se skutečností. Může si
připadat a vystupovat jako lidumil, i když právě svým hlasem umožnil
vražednou mašinerii. Může prokazovat nejvyšší pocty tomu, koho de facto
odsoudil k smrti, aniž by si toho byl vědom. Pokud věcně a
jasně nepojmenováváme skutečnost a spokojíme se s obecnými
řečmi, ocitneme se v téhle děsivé absurditě, kde je
možné cokoli. Známe to i z naší přítomnosti. Člověka
z toho často jímá úzkost a beznaděj.
Ale kniha Ester s vrcholnou ironií
dosvědčuje, jak se do té děsivé absurdity nakonec sami její
strůjci chytí a zapletou, jak se právě jim ta nekonkrétní
řeč, na které založili svou převahu, stane pastí, jak si
právě vlastní sebejistotou podtrhnou nohy. Haman, který přišel ke
králi, aby Mordokaje definitivní zničil a ponížil, mu, aniž to tuší,
vymýšlí ty nejvyšší pocty. Právě proto, že si je naprosto jistý svou
poctou, přichystá si tu nejhorší potupu a ponížení. Právě díky
němu je ten, kterého se chtěl zbavit, zase na koni.
„Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá“, totiž
není jen lidová moudrost, ale citát z bible, z knihy Přísloví i
z žalmu, jde o vyznání víry v boží spravedlnost, která nás chrání, abychom
nepropadli beznaději ani tomu domnění, že se musíme prosadit sami, ve
kterém tak snadno zaměníme důvěru za účelovost. Jak je
zrádná nejlíp ilustruje závěr kapitoly.
Hamana odvádějí dvořané. Sice na
hostinu, ale je víc než zřejmé, že už o sobě vůbec nerozhoduje,
že je jen loutkou okolností. Amen.