Nedělní kázání, 10. 8. 2025
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Mt
12,1 — 8
Text: Rút 4,1 — 12
Sestry a bratři,
blížíme se k happy endu. Moabská Rút,
která prokázala Noemi bezpodmínečnou věrnost - opustila otce, matku i
rodnou zemi, vydala se v důvěře na cestu do neznáma a
sdílela s Noemi její trpký úděl - nachází v božím lidu nový
domov a zastání.
Tenhle happy end ovšem postrádá jakoukoli
romantiku. Jedná se o soudní proces, o správní jednání se všemi formalitami,
které k němu náleží. Dneska by to znamenalo běhání po
úřadech, shánění razítek, ověřování podpisů, obesílání
účastníků řízení a další a další náležitosti. Zkrátka všechen
ten byrokratický vopruz, který většinou nesnášíme, a jak jen můžeme,
snažíme se mu vyhnout. Boaz do něho naopak jde, sám ho iniciuje.
Jestliže jsem naposledy (ještě na
Vinohradech) zdůrazňoval, že milosrdenství podle bible není dojemná
měkkosrdcatost nebo ochočená dobročinnost, ale mnohem spíš
riskantní čin, který vyžaduje velikou odvahu a kuráž, protože jde
v pomoci až na hranu běžné morálky a zbožnosti, pak musím dneska
dodat, že milosrdenství není ani výjimka ze zákona nebo pomíjení pravidel. To
je také zjednodušená šablona.
Milosrdenství se naopak děje
v důrazu na právo. A chceme-li k němu skutečně
přispět, pak nestačí jenom dobrá vůle, ale je třeba
iniciovat a podstoupit i ta správní jednání a dbát při nich na všechny
právní náležitosti. To není zbytečný formalismus, nad který se může
člověk ve jménu dobré vůle povznést. To je právě
skutečná starost o druhého, která usiluje o to, aby bylo jeho dobro
opravdu pevně zakotvené, aby je nikdo nemohl zpochybnit, abychom ho
v dobré vůli nezatáhli do ještě větších problémů, než
má.
Boaz kvůli tomu dokonce riskuje i to, co
už nejspíš k Rút cítí ve svém srdci. Nesnaží se obejít bližšího
příbuzného, nezamlčuje před ním jeho přednostní právo vykoupit
bývalá Elímelekova pole včetně toho, že by se tak Rút stala jeho
manželkou. Naopak ho k celému procesu sám přizve, vše mu dává na
vědomí, jeho právo připomíná a vybízí ho k rozhodnutí. Jedná
otevřeně na rovinu, i když to může jeho city zkřížit. Skutečná
láska se zkrátka neprojevuje tím, že dá člověk průchod svým
citům. Kdo opravdu miluje, ten je naopak dovede udržet na uzdě nebo i
dát všanc, protože je pro něho dobro a prospěch druhého
přednější než vlastní city.
Příběh Rút také není emotivní seriálová
love story o krásné a ctnostné cizince a ušlechtilém hrdinovi. Příběh
Rút svědčí o tom, jak cesta za lepším často končí na
mizině, zatímco na cestě důvěry, která se může jevit
jen jako hořký úděl, dochází člověk právě díky božím
řádům milosrdenství, zastání, naděje a život získává novou
perspektivu. Proto je dobré jim důvěřovat a ctít je víc, než
hlas svého srdce.
I ty boží řády lze ale přijmout
různě. Je to podobné jako s celou biblí. Pokud pomineme jejího
ducha a vytrhneme jednu věc z kontextu, můžeme v ní také
vidět jenom příležitost pro svůj zisk, jenom posvěcení
vlastních zájmů. Můžeme se jí doslova držet, a přitom nám
vůbec nemusí dojít, oč v ní jde. Jako tomu blízkému
příbuznému Noemi. Nadšeně a rozhodně s ní jako on
často souhlasíme, a přitom si pouze jdeme za svým.
A pak je moc důležité, aby tu byl
někdo jako Boaz, někdo, kdo připomene souvislosti, kdo
nezůstane jen u těch jednotlivých nařízení a příkazů
ale odhalí jejich společný jmenovatel, který jim teprve dává smysl; kdo
odhalí tu výzvu k solidaritě, od které nelze žádný příkaz zákona
oddělit. I když to třeba není výslovně uvedeno.
Ani ta dvě nařízení — o vykoupení
pole a o přijetí blízké vdovy za manželku nejsou v božím zákoně
doslova tak vzájemně podmíněná, jak to Boaz říká. A přesto
má pravdu. Mají téhož ducha, tentýž význam a nelze je od sebe oddělit.
Celý zákon je, jak píše apoštol Pavel, shrnut v jednom slově: „Milovati
budeš bližního svého jako sebe samého.“
Kdo tenhle zájem o druhého pomíjí, kdo ho
nectí, ten i kdyby se doslova držel jednotlivých přikázání, nemůže je
nikdy naplnit. Dokud nám to nedochází, může veškerá naše rozhodnost a
odhodlanost svědčit jen o naší nepříčetnosti, která — když
vyjde najevo, co skutečná láska obnáší — couvne, tak jako ten zastánce,
kterého Boaz oslovil. Bez důvěry se totiž láska vždycky jeví jako
ohrožení vlastních zájmů.
V čem je tehdy konkrétně
viděl onen zastánce, není tak úplně jasné. Možná se bál spojit své
jméno s cizinkou, před kterou i boží zákon varoval. Úzkoprsá zbožnost
a touha po čistém štítu často brání skutečné solidaritě.
Možná dokonce viděl ve smrti Machlóna boží trest a bál se, aby ho také
nestihl. Nebo se bál, že další potomek ty jeho ochudí. Budou se muset
dělit s nějakým přivandrovalcem. Že štědrost
obohacuje, je věc víry. Většina v ní dodnes vidí ohrožení. Nebo
se naopak bál, že je Rút neplodná. Vždyť i její první manželství
skončilo bez dětí. A to by pak i on mohl přijít o své
dědictví v Izraeli. Nevíme, možností je mnoho.
Solidarita, ke které Bůh vybízí, zkrátka
nikdy není bez rizika. A my si to nejspíš díky tomu anonymnímu zastánci máme
uvědomit, aby nás to nezaskočilo, abychom v té solidaritě
neselhali. Není třeba ho soudit. Není třeba se soustředit na
lidskou malost a pohoršovat se nad ní. Naznačuje to asi i ta pitoreskní
zmínka o zutém střevíci.
Ta vám je zvláštní. Ačkoli totiž autor
ten zutý střevíc prezentuje jako obchodní zvyk, který se v Izraeli
praktikoval odedávna, tak o něm nikde jinde v celé historii Izraele
nepadne ani slovo. A že je v ní těch obchodů a převodů
majetku až až. Zato právě v tom ustanovení o solidárním sňatku
s vdovou po bezdětném muži o něm řeč je. Pokud si
dotyčný odmítne vdovu vzít, nařízení stanoví, aby k němu
před staršími přistoupila, zula mu střevíc, plivla mu do
tváře a prohlásila: „To si zaslouží muž, který nechce svému bratru
zbudovat dům.“ I bude mít v Izraeli přezdívku: „Dům vyzutého“.
(Dt 25,8-10)
Ale autor knihy Rút se v tomhle opovržení
nevyžívá. Spíš nás od něho odvádí. Udělá z něho prostě
běžný zvyk, který žádný hodnotící význam nemá. Nejspíš ví, jak je takové
opovržení zrádné — jak se svým spravedlivým rozhořčením často
jen utvrzujeme v tom, že lidská malost světu vládne a sami pak podle
toho jednáme.
On nás zve, abychom byli svědky
něčeho docela jiného. Totiž že se ta solidarita až za smrt díky Bohu
skutečně děje, že to není jenom zbožná teorie, ale že tu díky
Bohu opravdu jsou lidé, kteří nelitují vlastních prostředků a
necouvnou před rizikem, aby bezbranní našli zastání, aby příchozí
našli domov, aby jména obětí neskončila v propadlišti
dějin, aby měli naději i ti, kdo se o ni už sami brát nemohou.
To je třeba vidět. To je třeba dosvědčit.
To neznamená lakovat svět na růžovo.
Ale právě tam, kde se setkáváme s lidskou malostí, je třeba
vidět a dosvědčit, že se dějí i věci skvělé, že
jsou díky Bohu odvážní lidé, kteří nežijí jen pro sebe, kteří se vším
rizikem jednají ve prospěch druhých. Ta role svědků je
důležitá. Možná důležitější než všechny mravní apely. Pokud se
lidé nesetkají s tím, že se milosrdenství skutečně děje,
zůstane pro ně jen nereálným zbožným přáním.
A takovým činům máme také jako
všechen lid v betlémské bráně fandit a žehnat. Odvážně a
směle. I když mají k zaručeným ideálům daleko.
Příběh Ráchel a Ley, kterých se lid dovolává, má k mravoučnému
čtení taky hodně daleko. O Támar a Peresovi ani nemluvě.
Ale to je právě ono. Bible nám
nepředkládá nezpochybnitelné vzory. Jako svědectví o lásce a
věrnosti vypráví často skandální příběhy. Aby nám pro ni
v rozporuplné současnosti otevřela oči. Abychom si jí
všimli. Abychom před její nezajištěností necouvli. Abychom se
k ní dovedli přiznat. Abychom se nebáli zvěstovat a přát jí
boží požehnání. Amen.