Nedělní kázání, 2. 11. 2025
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Lukáš
1,46 — 55
Text: Ester 7
Sestry a bratři,
minulou neděli jsem končil
příslovím, které zná asi každé malé dítě: Kdo jinému jámu kopá, sám
do ní padá. Málokdo ovšem ví, a i málokdo z nás si při něm asi
uvědomí, že jde o citát z bible. Najdete ho jak v biblické knize
Přísloví, tak v žalmech. A jeho obsah se v různých
obměnách opakuje v bibli nesčetněkrát. Souzní s ním i
Ježíšův výrok: „Kdo se povyšuje, bude ponížen.“
A právě to potvrzuje příběh
knihy Ester — v šesté kapitole co se týče Hamana a Mordokaje a
v sedmé kapitole co se týče Hamana a celého božího lidu. Ten, kdo kul
pikle proti druhým, v nich nakonec sám uvízne. Zkáza, kterou jim chystal,
ho nakonec pohltí. Jeho vlastní zbraně se obrátí proti němu. Čím
víc roste jeho moc a sebedůvěra, tím víc se blíží k svému pádu.
Jako bublina, která se nafukuje a nafukuje, až praskne. Celá ta hrozivá a
ohromující sebejistota se zhroutí jako domeček z karet. Všechno je
díky Bohu jinak, než se zdálo, jak o tom vděčně zpívá třeba
Marie ve svém chvalozpěvu: „…rozptýlil ty, kdo v srdci smýšlejí
pyšně; vladaře svrhl z trůnu a ponížené povýšil, hladové
nasytil dobrými věcmi a bohaté poslal pryč s prázdnou. Ujal se
svého služebníka Izraele…“.
Tohle poselství je nesmírně
důležité, abychom nepodlehli tlaku, když svévole vzrůstá, její plány
se daří a zdá se, že má všechno pod kontrolou a ve své režii; aby nás
vztek ani pocit bezmoci nestrhly k tomu, že se uchýlíme ke stejným
prostředkům, jakým se snažíme zabránit, abychom sami nepodlehli dojmu,
že nám nic jiného, než jednat stejně nezbývá.
Na téhle frontě se totiž podle bible
rozhoduje o naději. „Nedej se přemoci zlem, ale přemáhej zlo
dobrem“, to je především o nás, o našem vnitřním zápase
s vlastní naštvaností a beznadějí, o naší důvěře. Pro
ni je důležité to ujištění: kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá a
podobné příběhy jako v knize Ester. Chrání nás, aby nás
momentální úspěchy svévole nepřesvědčili o její
účinnosti nebo nezbytnosti, abychom v zápase s ní nepřešli
bezděky na její stranu. Což by se stalo, i kdybychom v těch
příbězích nebo přísloví viděli jen příležitost ke
škodolibému zadostiučinění nebo dokonce k vyřizování
účtů. To bychom se právě ocitli na místě těch
kopáčů jam.
Od toho naopak důvěra osvobozuje.
Nemusí se za každou cenu prosadit nebo si dávat za pravdu sama. Může
doufat, že se věrnost zhodnotí, i když nemá žádnou příležitost to
sama ovlivnit. O tom byla předcházející epizoda o poctě, které se
Mordokajovi tak nečekaně dostalo.
Dnešní příběh ale doplňuje, že
taková důvěra neznamená zaujmout pouze divácký postoj. O
důvěře lze mluvit, jenom když formuje také naše jednání. Svěřit něco Pánu Bohu neznamená postavit se mimo, vyvázat se
z odpovědnosti, sám zůstat pasivní, ale opravdu se ho ve svém
jednání a rozhodování držet, dát na něj víc než na vlastní obavy, odhady,
dojmy i úhybné manévry, které se vždycky nabízejí. Na Ester si můžeme a
máme všimnout, co to obnáší.
Především nedat se odradit ani ochromit
situací. Král s Hamanem k ní přišli, aby popíjeli víno. A text
až nápadně často — a nejen tady — to popíjení výslovně a
opakovaně připomíná. Jestli si vzpomenete, tak celá kniha Ester
začala opulentní hostinou, kde víno teklo proudem, každý mohl popíjet
podle libosti, nic se neřešilo a cokoli tu odvázanou zábavu narušilo,
vyvolalo jen pobouření. Některé překlady i zde, co se týče
krále a Hamana, mluví prostě o pijatice, o pitce. Oni zkrátka přišli
na příjemný mejdan, očekávali zábavu. Chtěli se bavit
v lehkém tónu. A v takové atmosféře bývá hodně náročné
začít mluvit o něčem vážném a nepříjemném. Zdá se, že to
vůbec nemá cenu, že člověk druhé akorát rozladí, otráví a
naštve. Důvěra to ani tehdy nevzdá. Pomáhá odolat obavám.
Ester se ovšem jenom nepřimlouvá a
neprosí. Především se otevřeně přihlásí k lidu,
kterému hrozí vyhlazení. Jednoznačně se s ním ztotožní. Škrtne
pro sebe jakoukoli možnost individuální záchrany. V důvěře,
jak to zdůraznil strýček Mardokaj, je záchrana bez solidarity,
nebezpečná iluze. A solidární nelze být z odstupu, ani
z ušlechtilého odstupu. Nestačí za druhé jen prosit. Solidarita znamená
spojit svůj život s druhým, i když to představuje ohrožení,
kterému by se mohl člověk třeba sólo vyhnout.
A pak Ester, i když je maximálně
zdvořilá, pojmenuje naprosto jasně a bez pardonů, co se stalo: „Byli
jsme prodáni, já a můj lid, aby nás vyhladili, povraždili a zahubili.“
Ester odhalí skutečnost v plné nahotě, i když se tak sama vydává
všanc a může se to obrátit proti ní. Neboť kdo přijal od Hamana
horentní sumu za likvidaci židů? Král. A kdo k ní dal zelenou? Král.
Možná mu to nedošlo, protože se na nic neptal. Možná to nedomýšlel. Možná si ty
Hamanovy obecné řeči vyložil po svém, aby si nic připustit
nemusel. Ale teď je konfrontován s holou skutečností a sám se
může cítit zcela oprávněně potrefený a zahnaný do kouta. A to je
u mocných vždycky nebezpečné.
Proto se třeba dnes mnoho politiků
snaží, aby se mohl Putin cítit jako vítěz, i kdyby ustoupil. Jenomže to
nefunguje. Spíš naopak. Jeho svévole roste a mnohé ty údajně
oprávněné důvody agrese jen matou. Bez pravdivého pojmenování
skutečnosti, není žádné řešení možné. Jistěže je to riziko. Ale
kdo chce opravdu pomoct, ten se mu nemůže vyhnout.
My sice čteme následující královu reakci
tak, jako by byl vztekem bez sebe, že se někdo odvážil ohrozit jeho
choť, ale ono to tak být vůbec nemusí. Jeden židovský biblista, který
by měl hebrejštině nejlíp rozumět, usuzuje z opakování
sloves, že se král spíš zakoktal. Možná byl spíš v šoku, vyveden z míry a
tu otázku zaraženě vykoktal v nejistotě, co by taky mohl uslyšet.
Však ani odpověď Ester není tak jednoznačná, jak se zdá. Doslova
totiž zní: „Ten muž, sok a nepřítel je Haman, tento zloduch.“ Může
stejně tak dobře mínit jenom Hamana, jako oba dva. Záleží na tom, kde
v té odpovědi uděláte pauzu.
Není vůbec divu, že pak musel Achašveroš
celý rozčílený vypadnout nebo utéct na zahradu. Ale komu patřil jeho
hněv, to tak jasné být nemusí. My se běžně domníváme, že
Hamanovi. Ale když někdo odhalí naše chyby, býváme často naštvaní
spíš na něj. Bůh ví, s jakým vztekem král na zahradě
zápasil. A s jakou se vrátí, nebylo asi vůbec jasné. S Hamanem
byl přece jedna ruka.
K tomu, že se vše neobrátilo proti Ester,
možná nepřispěla ani tak soudnost krále, jako Haman sám.
V panice dál tlačil na pilu. Jenže takový zoufalý tlak bývá
kontraproduktivní. Poskytl králi pouze možnost, aby se vžil do role zachránce.
Nic není pro pošramocené a hlodající svědomí tak vítané jako možnost
spravedlivého hněvu. Ta dovolí neřešit sebe, získat ztracené
sebevědomí, cítit se zase jako king bez bázně a hany.
Se spravedlností ale mívá málo společného.
Můžeme sice ocenit ironii, s jakou autor příběh
vypointoval. Haman skončí na kůlu, který sám nachystal. Můžeme
si přitom se zadostiučiněním všimnout, jak bývají takoví
všehoschopní pleticháři neoblíbení i mezi těmi svými. Na kůl
jakoby mimochodem upozorní kleštěnec Chabróna, který stejně jako
Haman patřil ke královské svitě. Faktem ale zůstává, že král
užívá Hamanovy prostředky. Jedná úplně stejně jako on. Je tohle
opravdu známka spravedlnosti? Není důvěra, kterou vyjadřuje to
známé přísloví o něčem jiném? O tom, že bychom měli být
strůjci nebo sekundanty toho pádu do jámy vůbec nemluví. Před
tím nás naopak, jak jsem říkal, chrání. Skutečný pokoj také neplyne
z toho, že si na někom jako král Achašveroš vybijeme vztek.
K němu i v tom příběhu vede ještě dlouhá cesta.
Amen.