Nedělní kázání, 10. 11. 2024
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Izajáš
1,10 — 20
Text: Matouš 22,1
— 14
Sestry a bratři,
netečnost a oslyšená pozvání — to je
dneska něco nadmíru aktuálního. S tím dneska zápasí každý, kdo
něco pořádá nebo domlouvá. Napíšete mail, odpověď žádná.
Rozešlete SMSky, a nikdo nezareaguje. Vzkazujete to, jak jen můžete,
třeba o tom s dotyčnými i osobně mluvíte, ale jako by toho
vůbec nebylo. Každý si jde zkrátka za tím svým a ani se neobtěžuje s
tím, aby vám to dal vědět.
Často to dneska připisujeme
sociálním sítím. Těch informací, nabídek a interakcí je tolik, že je jimi
člověk úplně zahlcený. Kdyby měl na všechny reagovat,
nejspíš by se zbláznil. Ignorace je podvědomá obrana a postupně nám
přechází do krve. To, co mělo komunikaci usnadnit, ji naopak ubíjí.
Asi pro ni nebude rozhodující snadnost a větší množství možností, ale spíš
schopnost zastavit se, soustředit se a empatie a ohled na druhé.
To ovšem není nic nového, ani věc
sociálních sítí. Tak je to i s královstvím nebeským, říká Ježíš už
před dvěma tisíci lety. S tím se potýká i Bůh. Jeho pozvání
zůstalo oslyšeno. Nedbali na ně a odešli, jeden na své pole, druhý za
svým obchodem.
Důvody mohou být různé. My tohle
podobenství známe asi víc podle podání evangelisty Lukáše. Nedávno jsem na
ně kázal. Podle něho se pozvaní jeden po druhém omlouvají. A nejsou
to omluvy ledajaké. Každý má nějakou důležitou povinnost. Víc už není
v jeho silách. To je přece pochopitelné, ne? Bylo by, kdyby jim
někdo ukládal další povinnost. Jenže Pán je v tom podobenství zve na
hostinu, kde je již všechno připraveno. Zve je k oddychu, ke spočinutí,
k vystoupení z toho koloběhu, ke sdílení a radosti. V tom
je ten vtip a osudový omyl. Oni vidí v pozvání k radosti jenom další
povinnost. A tak se o tu radost připraví.
Matouš ale navenek podobným příběhem
vypráví o něčem úplně jiném. Kdyby šlo o normální hostinu, byly
by přece jak vraždění služebníků, tak následná trestná výprava,
úplně absurdní a neskutečné. U něho jde ale o svatbu následníka
trůnu, tedy o nástupnictví, o uznání jeho pravomoci a nároku na oddanost.
Tady se ocitáme na mocenském a politickém kolbišti. A tomu už ty vraždy i
trestné výpravy nejsou vůbec nepřiměřené. Tak to
v boji o moc často chodí.
Ježíš z toho nedělá vzor. Jenom tím
názorně ilustruje, že boží pozvání souvisí také s nějakým
nárokem, s uznáním ještě jiné autority a pravomoci, než jsou naše
vlastní. Důvodem netečnosti a odmítnutí může být tedy také touha
po naprosté autonomii, která nechce nikoho jiného respektovat, která nad sebou
nemíní nikoho jiného uznat a ničím se nechce vázat. Každou připomínku
autority vnímá jen jako omezení své svobody, kterému se snaží buď vyhnout,
nebo je umlčet. Může mít podobu té ignorance, která si jde bez ohledu
na cokoli za svým a ke všemu, co by narušilo její plány, je zkrátka
netečná a hluchá. Může mít ovšem i tu agresivní podobu, kdy i na tu
nejmírumilovnější zmínku o cizí autoritě reaguje podrážděně
a útočně a snaží se ji za každou cenu zlikvidovat.
Matouš zkrátka svojí verzí Ježíšova
podobenství zdůrazňuje, že se o to svatební veselí, ke kterému nás
Bůh zve, můžeme připravit nejen, když si jeho pozvání popleteme
s povinností, ale i svou neochotou přijmout a respektovat
nějakou vnější autoritu, které by se měl člověk
podřídit. Kdo se jakémukoli nároku a všemu, co by stálo v cestě
jeho plánům a zájmům brání, ten se prostě s tou bohatě
nachystanou hostinou osudově mine.
A zase si dobře všimněme, že to není
záležitost nějakého odstrašujícího trestu a nelítostné odplaty. Ani
v tom příkladu ze života, kterým chce Ježíš svým
posluchačům boží království přiblížit, se král nechová jako absolutistický
tyran, který každého, kdo ho ignoruje, krutě a nemilosrdně ztrestá.
Trest stihne pouze vrahy.
Král dokonce svým služebníkům ani
nenakáže, že by ty ignoranty na svatbu za trest pustit nesměli. Konstatuje
pouze, že jí nebyli hodni. Jakoby spíš říkal: „Není třeba s nimi
zápasit, oni se vyřadili sami. A svatbu to nijak neohrozí. Ta bude a je
otevřena všem.“ Dokonce ani mravní úroveň není podle toho
příběhu rozhodující. Služebníci shromáždili všechny, které nalezli,
dobré i zlé.
Selhání nediskvalifikuje. Diskvalifikuje ta
neochota uznat autoritu. To se pak o žádném selhání vlastně ani mluvit
nedá. Kdo nic než sebe neuznává, ten se těžko může cítit vinen. Možná
právě když nedovedeme připustit, že jsme dobří i zlí,
prozrazujeme, že nad sebou žádnou autoritu neuznáváme.
Existuje ale ještě jiná možnost, jak se o
tu radost, kterou nám Bůh nachystal a přeje, připravit. Proto
Ježíš v Matoušově podání neskončí jako u Lukáše, ale
pokračuje dál tím zvláštním dodatkem o svatebním šatě.
Než se dostaneme k úvahám o jeho smyslu a
poselství, je třeba si dobře všimnout a uvědomit, čím se od
těch předešlých příkladů liší. Tady už Ježíš nevypráví o
těch, kdo pozvání odmítli. Tady je naopak řeč o těch, kdo
je přijali, kdo do té svatební síně vešli, kdo se pozvat nechali.
Stejně jako podobenství, kterým jsme naslouchali v předešlých
nedělích, připomíná i tohle, že ten podstatný rozdíl není mezi
věřícími a nevěřícími; že ani víra a účast na božím
díle nejsou ještě zárukou, že jsme opravdu na té dobré straně a
nemůže nás něco pro tu nachystanou radost zásadně
diskvalifikovat. I ten, kdo na svatbu vstoupil, může být nakonec vykázán
ven a tam jen zlostí či závistí skřípat zuby.
Jenom na vysvětlenou pro ty, kterým
může vrtat hlavou, kde asi měli lidé zastižení na rozcestí vzít ten
svatební šat? Rozdíl mezi všedním a svátečním může být nepatrný.
Dneska ho na svatbách většinou tvoří jenom snítka myrty
s mašličkou, kterou vám u vchodu někdo připne. Otázkou asi
ani tak není, kde ho měl dotyčný vzít, ale proč si ho nevzal.
Navíc, kdyby to opravdu nestihl nebo se na něj nedostalo, tak to mohl
králi klidně vysvětlit. Král na něj přece nijak zhurta
neuhodí. Oslovuje ho „příteli“ a klidně se ho ptá. Jeho mlčení
působí spíš tak, jakoby to vůbec nepovažoval za potřebné nebo to
dokonce udělal záměrně a teď ho ta otázka zaskočila.
Třeba to bylo proto, že v tom
pozvání viděl zasloužené privilegium, že pro něj bylo jen potvrzením
jeho kvalit a důležitosti. Ne oni mně, ale já jim vlastně svou
účastí prokazuji dobrodiní. Můžou být rádi, že mě tu mají. To
díky mně má tahle sešlost důstojnost a úroveň. Tak kdo by po
mně mohl ještě něco chtít?
Nebo prostě pozvání přijal tak
samozřejmě, že mu unikl rozdíl mezi hostem a hostitelem. Ani ho
nenapadlo, že by na tom podniku mohl udávat tón někdo jiný. Jakoby už díky
tomu pozvání patřil mezi ty domácí, kteří sami nejlíp vědí, co
je třeba, a tak se nemusejí na nic ohlížet. A teď ho zaskočilo,
že to tak není.
Nebo sice pozvání přijal, ale že by ta
svatba dávala za pravdu pravomoci a autoritě někoho jiného, to už
zkrátka nebral, od toho se distancoval. Pravidla si bude dál určovat on.
Přizpůsobovat se nikomu nemíní. I na té svatbě chtěl dát
najevo svou nezávislost.
Anebo se distancoval právě od té
velkorysosti krále, který celou tu hostinu přichystal a zdarma nabízel. On
žádnou milost nepotřebuje. Vystačí si sám. Je tady, ale „já pán, ty
pán“. Do žádné role hosta, který je tu jenom díky dobrotě někoho
jiného, se on vžívat nepotřebuje.
A možná vás napadnou další možnosti.
Podobenství není definice. Svojí obrazností zve spíš k zamyšlení.
Podstatné ale je, že tohle už se netýká
těch, kdo pozvání odmítli, ale těch kdo je přijali, kdo vešli
dovnitř. Jakoby tím pokračováním chtěl Ježíš nebo evangelista
dodat: Pozor na to! Vy, kteří jste na rozdíl od těch očividných
odbojníků a ignorantů pozvání přijali a zaujali místa
v králově blízkosti, na tom můžete být úplně stejně
jako oni. Člověk může být na svatbě, ale přitom ji
vlastně nepřijmout. Třeba proto, že bude dál stavět jen na
sám sobě, nebo mu unikne, že sám není hostitelem, nebo pro něj bude
ponižující přiznat, že něco zdarma dostává, nebo že je na tom
stejně jako všichni ostatní, nebo pro něj bude zatěžko se
čemukoli přizpůsobit, udělat něco kvůli
někomu jinému ho ani nenapadne.
Ono totiž nejde jen o přijetí toho
správného pozvání. Ono jde spíš o to, jak je přijímáme. Podobenství není
podnět k posuzování kohokoliv jiného. Podobenství je výzva
k sebereflexi, k zamyšlení nad vlastní vírou. Právě proto,
abychom nakonec místo svatební radosti jenom zhrzeně neskřípali zuby.
Amen.