Nedělní kázání, 11. 5. 2025
(Zdeněk Šorm)
Čtení: 1.Kor
1,26 — 2,5
Text: Rút 1,7 - 18
Sestry a bratři,
Co vede člověka k víře? Co
způsobí, že Boha, který mu byl doposud cizí, najednou vyzná jako svého? Že
se k němu přimkne? Jak se to stane, že se někdo
připojí ke sboru a k církvi a spojí s nimi svůj život? Jak
se to stane, že vstoupí do tradice, ve které nevyrostl?
O tom by někteří z vás mohli
jistě vyprávět. A každý ten příběh by byl asi jiný. Nejspíš
na to žádná šablona neexistuje. I v bibli se případ od případu
liší. Na některé se ale její autoři zvlášť zaměřili.
Možná proto, že odhalují něco, co má obecnější platnost a co nás
může uchránit, abychom si misii nepopletli s agitací, náborem nebo
reklamní kampaní.
Kniha Rút je jedním z nich. Je to
příběh konvertitky, pohanky, která se připojila k božímu
lidu. A je o to překvapivější, že Rút byla Moabka, příslušnice
národa, z kterého neměl být podle božího zákona nikdo do Izraele
přijat. To je paradox! Bible vypráví příběh o víře, která
jí de facto odporuje. Začíná taky hodně zvláštně. Rozhodně
ničím, co by věřícím dělalo čest. Když na ně
dolehne nouze, obracejí se úplně jinam, než ke svému Bohu. Opouštějí
jeho společenství. Jdou prostě za vidinou snazšího života, tam, kde
je dostatek. A víc neřeší.
Jenomže tahle cesta krutě nevyjde. Pokud
vidíme řešení nouze pouze v dostatku a na nic jiného se neohlížíme,
uniká nám o čem náš lidský život je. Zapomínáme na jeho křehkost. A
když se pak projeví, jsme na to najednou sami. Bez opory, bez solidarity, bez
toho, co by nás mohlo podržet. Jako ty tři vdovy. Není asi náhoda, že na
moabských polích nečteme o žádném projevu soustrasti, soucitu a
vzájemnosti. Všechno se tu odehrává jen mezi těmi třemi. Veškerý
zájem okolí žádný. Kde se na nic, než na vlastní prospěch nehledí,
může být dočasně líp, ale se svými těžkostmi zůstane
pak člověk bez pomoci, izolovaný, opuštěný.
A tak se vrací. A my věřící
často se zadostiučiněním uvádíme tyhle návraty jako argument pro
víru: „Vidíš, život tě naučil. Dal nám za pravdu. Sám to nakonec
musíš uznat.“ Kolikrát už byl třeba návrat marnotratného syna takhle
vykládán. Jakoby to ztroskotání samozřejmě vedlo k víře,
jakoby jí ten neúspěch jasně potvrzoval. Ale je tomu opravdu tak?
Myslím, že právě příběh Noemi nás z téhle iluze může
vyvést.
Ona se vrací, ale žádnou naději ani
perspektivu v tom návratu rozhodně nevidí. Ani pro sebe ani pro své
snachy. Také jim ten návrat vehementně a opakovaně rozmlouvá. Vidí
v něm jenom trpký úděl. Spíš než o důvěře,
svědčí o rezignaci a útrpnosti. Je to spíš jakási nouzová strategie
přežití — když už nic nevyšlo, tak se aspoň vrátit k tomu, co
znám; když už mám nést ten trpký úděl, tak aspoň tam, kde vím, jak to
chodí. Je snad tohle víra? A je-li, tak jaká? Víra, ve které je Bůh
můj protivník? Víra, ve které ho vnímám jako původce všeho, co
mě potkalo, jako příčinu svého trápení? Ve které to trápení
vidím jako boží záměr?
Je ke cti Noemi, že do tohohle marasmu
vlastních zbožných představ — protože o nic jiného, než o pomýlené
představy tady nejde; celý následující děj odhalí, že je to
úplně jinak — že tedy do tohohle marasmu vlastních zbožných představ
nechce svoje snachy zatáhnout. Má je skutečně ráda. Nepřeje si,
jak se to bohužel mezi námi věřícími někdy děje, aby jí
daly za pravdu účastí na něčem, co sama vnímá úkorně,
z čeho sama žádnou radost nemá. Přeje jim opravdu jen dobré.
A tak je sice vybízí k návratu. Ovšem ne
k víře, ale právě k tomu, čemu věřit není
třeba, co se dá jednoduše předpokládat a očekávat. Prostě
svůj k svému. Domlouvá jim, že najdou štěstí spíš mezi svými.
Doporučuje jim, aby se vrátili ke svému lidu a ke svým bohům, aby se pragmaticky zařídili mimo lid víry. Protože v něm a v jeho
regulích pro ně žádnou perspektivu nevidí. Je to další paradox knihy Rút —
Noemi žehná ve jménu Hospodinově tomu, aby se její snachy rozešly
s jeho lidem!?
A Orpa jí nakonec poslechne. Nejspíš nerada,
s pláčem. Ale Noemi ji o tom, že by v božím lidu neměla
žádnou naději, přesvědčí. Zato Rút se tomu naléhání
vzepře. A i když jí Noemi znovu vybízí, aby se od ní oddělila, a dává
jí její švagrovou za vzor, trvá na svém. A vysloví jeden z vůbec
nejvýraznějších a nejjednoznačnějších slibů v celé
bibli. Vysloví nejen vyznání lásky a věrnosti až za hrob, ale i vyznání
bezpodmínečné víry, která Bohu předem podepisuje bianco šek:
„Kamkoli půjdeš, půjdu, kdekoli
zůstaneš, zůstanu. Tvůj lid bude mým lidem a tvůj Bůh
mým Bohem. Kde umřeš ty, umřu i já a tam budu pochována. Ať se
mnou Hospodin naloží jakkoli, rozdělí nás od sebe jen smrt.“
To je tedy síla.
Z toho člověku úplně zatrne. Tahle slova Rút bývají
někdy součástí svatebních slibu. A ve mně opravdu vždycky, když
na ně se snoubenci narazím, hrkne a musím se zarazit. Copak my vůbec
dovedeme domyslet, co všechno to „kamkoli, kdekoli a jakkoli“ pro nás může
znamenat, kam nás to může dovést? Je to vůbec možné? Takový slib lze
přece poctivě vyslovit jen potud, pokud přijímám, že o svém
životě už nemůžu rozhodovat sám, jen pokud jsem ochoten dát ve svém
životě prostor něčemu, co není ze mě, co neznám a co nemusí
odpovídat mým představám, a proto ho už nemůžu mít plně pod
kontrolou.
Jestliže návrat Noemi do Betléma mohl budit
dojem, že víra je prostě jenom návrat k tomu, co tu bylo, co je dané,
dávno známé a vyzkoušené, tenhle slib Rút ji představuje úplně jinak
— jako cestu do neznáma, jako život, od kterého člověk nemůže
mít předem hotový scénář, jako cestu důvěry, která nemusí
být vždycky podle našich představ. A tak tomu opravdu od začátku
v bibli je. Abraham věřil, a proto uposlechl a vydal se na
cestu, ačkoli nevěděl, kam jde. Učedníci nedostali od
Ježíše program, pro který by se mohli na základě svého souhlasu rozhodnout,
ale uslyšeli prostě „Pojď za mnou, následuj mne.“ A byli často
překvapení a zaskočení tím, co to vlastně znamená. Bez té
otevřenosti, která nehledá jen naplnění vlastních představ, se o
víře mluvit nedá. A Rút právě tu ničím nepodmíněnou víru a
věrnost jednoznačně vyznává.
Jak je to možné?! Díky čemu?! Vždyť
tady pro tu víru nic nesvědčí. Spíš naopak, všechno svědčí
proti ní. Jestliže my si v naší církvi někdy stýskáme, že se nám
misie nedaří, že ji neumíme, tak tady jsme svědky přímo
antimisie: Příklad věřících rozhodně žádné důvody
k víře nedává. V nouzi opouštějí společenství víry. Na
boží zákon se přitom vůbec neohlížejí. Víra jim nepřináší žádné
štěstí ani vyrovnanost, ale jenom hořký úděl a trápení. Sami o
tom otevřeně mluví. Bůh je podle nich nelítostný protivník nebo
neúprosný osud. Od cesty víry Rút také vehementně a opakovaně
zrazují. Přesvědčují ji, že ve společenství církve nemá
žádnou perspektivu. Doporučují ji příklad příbuzné, která
míří úplně opačným směrem. Nic, co by mohlo motivovat
k víře, se tu neobjeví. Jen ty mnohdy úplně pomýlené
představy věřících.
A přesto se víra zrodí. Bez všech
předpokladů. Všemu navzdory. To je ten největší paradox knihy
Rút. Je to opravdu zázrak, nad kterým nezbývá než žasnout.
Nejspíš to dobře pochopili naši bratři
židé, když tenhle příběh čtou o letnicích. V jejich pojetí
mají sice víc podobu dožínek, ale jejich poselství se shoduje s tím, co
zvěstují i u nás: to, co se zrodí, není v podstatě dílem našeho
úsilí a šikovnosti, ale dílem a darem božím. A o víře to platí
zvlášť. Ta ničím nepodmíněná víra není výsledkem úspěšného
marketingu věřících, který ji umí představit jako lákavou
nabídku štěstí a potvrdit vlastním příkladem pohody, vyrovnanosti a
dokonalosti. To je opravdu dílo boží, dílo jeho ducha, který kam chce,
věje. Svobodně, často nečekaně, překvapivě,
proti všem předpokladů.
A možná, že
nejpřiměřenější tomu je to, co udělala Naomi — totiž
zmlknout, dát si s celým svým přesvědčováním pauzu. Protože
při něm i s těmi nejlepšími úmysly často, jako ona, ani
nevíme, co děláme. Ve vyzdvihování toho, co skvělého víra
přináší, dáváme možná za pravdu spíš té cestě za lepším a touze po
snadnosti života, než věrnosti. V důslednosti, která chce být
vzorem, možná šíříme jen tvrdost, pýchu a pokrytectví a ostatní jenom
srážíme. A z vehementních pozvánek do společenství možná místo
přejného zájmu čouhá jen touha po sebepotvrzení, když je sami vnímáme
spíš jako povinnost než radost.
Jestli něčím můžeme víře
prospět, pak je to možná jako v tom příběhu něco, co
vnímáme spíš jako chybu. Ta upřímnost, která si ani ve víře na nic
nehraje. Ten skutečný zájem o dobro druhých, který jim přeje milost,
odpočinutí a naději, zdánlivě i proti nařízením božího
zákona, který se boží dobroty dovolává i proti jeho slovu, který druhé nechce
zatáhnout do ničeho, co sám cítí úkorně, i kdyby to mělo
znamenat, že tím vlastní cestu víry popírá. Asi až tehdy vychází najevo, že je
láska víc než vlastní zájem, že i nás zbožné přemáhá, že to není jen
propaganda, ale síla, která nás přesahuje. A ta pak už sama koná svoje
dílo. Amen.