Nedělní kázání, 23. 3. 2025
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Římanům
8,26 — 30
Text: Jonáš 2
Sestry a bratři,
Na biblických hodinách říkává často
bratr Kvapil, že je velká potíž v tom, že komunikujeme slovy. Ta jsou
podle něho strašně nepřesná. Hudba je prý mnohem
přesnější a srozumitelnější. Dodávám většinou: „Jak pro
koho.“
Řeč ale jistě může vést
k nedorozumění. A nejen kvůli nepřesnosti slov, která mohou
mít pro každého jiný význam podle jeho zkušenosti. Velice záleží také na tom,
kdo mluví — zda referuje pozorovatel z vnějšku, z odstupu, nebo
jde o vyjádření přímého účastníka zevnitř. Veliký rozdíl
také je, zda jde o zpětnou reflexi, kdy už člověk ví, jak vše
dopadlo, nebo o bezprostřední reakci, kdy to vědět nemůže.
Pokud to nerozlišujeme, můžeme dojít ke zcela mylným závěrům.
A to se podle mne týká právě té druhé
kapitoly Jonášova proroctví. Pokud nebudeme rozlišovat, můžeme jí
jednoduše porozumět tak, že Hospodin Jonáše za jeho neposlušnost
potrestal, jeho útěk zmařil, dovedl ho až ke krachu a Jonáš se pod
jeho tlakem a tíhou dal konečně na pokání, obrátil se zpátky
k Bohu, začal se modlit a Bůh ho díky té pokorné modlitbě
vyslyšel a jeho úděl změnil. Mohl by to být dobrý příklad, jak
velký smysl a hodnotu má kající modlitba. Mohl. Ale bylo to opravdu tak?
Když si uvědomíte, co je komentář
vypravěče, co je Jonášova zpětná reflexe a co tedy asi
říkal ve střevech té veliké ryby či mořské obludy, vyvstane
před vámi o dost jiný příběh. Jeho bezprostřední modlitba
začíná nejspíš až ve čtvrtém verši. A ten, kdo jako my, četl
první kapitolu, se jeho slovům nestačí divit: „Vhodil jsi mne do
hlubin, do srdce moře, obklíčil mě proud, všechny tvé
příboje, tvá vlnobití se přese mne převalili.“
Co to ten Jonáš plácá? Co to říká?
Vždyť takhle to přece vůbec nebylo. Hospodin ho nikam nehodil!
Ani ty lodníky, co to udělali, nenastrojil! A i ti se tomu vehementně
bránili. Snažili se, seč mohli, aby to udělat nemuseli. To byl
přece jen a jen nápad Jonáše — toho Jonáše, který se k Bohu obrátil
zády, který utíkal pryč od Hospodina. To bylo právě jen
pokračování jeho útěku, toho neustálého sestupování, které
začalo cestou do Jafy, nástupem na loď, sestupem do podpalubí. A i
když už bylo jasné, co způsobil a zvoral, zase to řešil sám, bez
Boha. Nikoho se neptal, nikoho nevolal.
I vyznání vin může být sebestředné a
pyšné. Může být jen projevem falešného heroismu, který se nikoho doprošovat
nemíní, který má za to, že i tu vinu zvládne sám: „Vezměte mě a
uvrhněte do moře, a moře vás nechá na pokoji.“
Ale tak ten propad jenom pokračuje. A
člověk se v něm může dostat skutečně až na
dno, až do lůna podsvětí, až k tomu, že život už není ani
životem, až ke stavu, kdy člověku věci skutečně
přerostou přes hlavu, zavalí ho, převálcují, úplně
obklíčí, takže už není úniku, kdy ho usmýkají a složí, takže je už jenom
jako hadr na holi nebo tříska v příboji — bez síly, bez
vůle, bez cíle, vydán na pospas každému poryvu a má za to, že se nad ním
všechny závory země zavřely navěky. Už se z toho zkrátka
nevyhrabe. Prostě totální konec, totální beznaděj, naprostý krach.
A my lidé, místo abychom si přiznali, kam
jsme to na tom útěku od Boha dopracovali, házíme to ještě ve své
odcizené zbožnosti jako Jonáš na Hospodina: „Vhodil jsi mne do hlubin…“
Spekulujeme o božích trestech. V tom, co jsme si sami zavinili, vidíme
boží zásahy. Utvrzujeme se myšlenkami o božím zavržení o osudovosti stavu, ke
kterému jsme to dovedli. Jde ale pořád jen o náš monolog. Říkáme si
spolu s Jonášem: „Jsem zapuzen, nechceš mě už vidět.“
Přitom je to úplně obráceně.
Ale my si raději ve své zbožnosti sami
sebe pořád malujeme na růžovo: „Tak rád bych zase hleděl na
tvůj svatý chrám!“ Jakoby člověk za ten útěk od Boha
ani nemohl, jakoby to ani nebyla jeho věc, jakoby v sobě
měl jen tu příkladnou touhu po Bohu. Jakoby se mu ten propad stal
nějakým nedopatřením, navzdory tomu, co sám chtěl. Od
někoho, kdo to při něm dovedl až na úplné dno, to zní hodně
nedůvěryhodně.
Ale možná to není jenom zbožná sebeiluze. My
lidé jsme strašně složití. Vůbec se nemáme pod kontrolou tak, jak si
myslíme. Logika u nás moc neplatí. Možná se do nás opravdu vejde tak
nebetyčný rozpor. Utíkáme pryč od Boha, a přitom po něm
někde hluboko v sobě pořád toužíme. Vzdorujeme mu, obracíme
se zády, nekomunikujeme a přitom bytostně toužíme po přijetí, po
smyslu, po lásce, po milosrdenství, po Bohu. I při tom útěku, který
tomu totálně protiřečí, to máme pořád v sobě. A
někomu to dojde právě až na dně. Až když dovede svůj
útěk od Boha až do konce, pocítí — jako marnotratný syn, jak zoufale mu
chybí.
A my bychom tomu rádi přičetli i ten
zásadní obrat — pokání, modlitbu a tak vlastně i tu záchranu a
naději, jako odpověď na ně. Jakoby to všechno byla jenom
věc našeho sebeuvědomění, naší vůle a uvědomělosti.
I z toho podobenství o marnotratném synu často děláme návod a
apel, jak má jít člověk do sebe, jak je třeba se kát a navrátit
s pokornou prosbou k Bohu, aby nás přijal.
Jenomže ani v něm otec nečeká,
až se k němu syn sám dohrabe, vyzná se ze svého omylu a vin a požádá
o odpuštění. Vybíhá mu vstříc a objímá ho dřív, než ze sebe syn
vůbec něco vysouká. A u Jonáše je to stejné. Záchrana začala
dřív, než vůbec něco vyslovil. Bez té veliké ryby, kterou
Hospodin nastrojil, by k tomu vůbec neměl šanci. Jeho popletené,
rozporuplné a všelijak pomýlené modlitby nebyly předpokladem božího
milosrdenství ani nástrojem, kterým by k němu Boha pohnul.
Ono je to spíš tak, jak píše apoštol Pavel, že
my ani nevíme, jak a za co se modlit, a ta dobrá vůle a záchrana, která
nás potkává, je jen a jen iniciativa boží. To on sám se za nás přimlouvá
navzdory našim popleteným modlitbám, on sám nás ospravedlňuje dřív, než
nám dojde, co jsme si sami zavinili, to on se k naší záchraně rozhodl
dřív, než jsme vůbec něco udělali. My si ještě
s Jonášem říkáme: „Jsem zapuzen, nechceš mě už vidět,“
abychom pak překvapeně žasli: „Tys však vyvedl můj život
z jámy, Hospodine, můj Bože.“ Stane se něco, s čím
jsme vůbec nepočítali. Ten, ke kterému jsme se obrátili zády, nás
vytáhne z bryndy. Ten, o kom jsme si mysleli, že nás odepsal, nás
zachrání.
A pak teprve člověku opravdu dojde,
že se držel falešných přeludů a sám se připravoval o
milosrdenství. Skutečné pokání, které se netočí jenom kolem své viny,
není předpokladem záchrany, ale mnohem spíš jejím důsledkem. Až když
prožijeme nečekanou boží dobrotu, jsme asi schopní něco změnit,
začít opravdu jednat jinak, jednat věrně
z vděčnosti a ne z povinnosti nebo strachu. Jonáš
nepotřeboval, aby přišel k sobě. I ve své sebereflexi
můžeme být úplně vedle. Jonáš potřeboval být osvobozen od Jonáše
— od svých pomýlených zbožných představ, od toho náročivého a
trestajícího Boha, který byl jeho výplodem. Zatímco Hospodin už od počátku
nastrojil rybu velikou k jeho záchraně.
Vidíte, a u té bych se ještě rád
zastavil. Tu jsem zatím v kázání tak trochu vynechal. Ale můj bývalý
kolega z Nového Města Vojtěch Hrouda mě svým kázáním
upozornil, jak je inspirativní. My se jako lidé, většinou identifikujeme
jen s Jonášem. Že bychom se mohli identifikovat s ní, to nás obvykle
ani nenapadne. V jedné krásné písničce sice opakovaně prosíme:
„Učiň mne, Pane nástrojem…“, ale když tady máme boží nástroj
před očima, tak si ho ani pořádně nevšimneme.
Sváťa Karásek sice ve svém kázání na
tenhle příběh spekuluje a široce rozvádí, co si asi tak ta ryba
s Jonášem v útrobách mohla říkat. Ale o tom v textu nic
není. Za to jasně referuje o tom, co ta ryba říkala — nic! Ten
nástroj boží mlčel. Ale byl prostě tam, kde měl být, kde ho bylo
třeba, aby poskytl chráněný, diskrétní a milosti plný prostor svého
nitra k tomu, aby ta boží záchrana měla, kde proběhnout. Do toho
rozhovoru Jonáše s Hospodinem vůbec nezasahoval. Neměl
potřebu k němu nic dodávat a k ničemu vybízet.
Ono také vehementní doporučování
důvěry, které my často považujeme za svůj úkol, budí
většinou spíš nedůvěru. A není divu. Dělá totiž dojem,
jakoby ta důvěra byla jen náš úkol a výkon. Jako bychom s tím,
že Bůh i v těch bezedných hlubinách je a působí
vlastně ani nepočítali.
Ryba veliká to nechává na něm. Nic
neříká. Jenom se sama nasazuje, aby k tomu dění mezi Bohem a
člověkem mohlo dojít. Svým nasazením vytváří prostor pro
naději v té nejtěžší chvíli. Nic víc. Možná to stačí. A možná
to může mít dobrý smysl, i když se z toho jeden pozvrací. Amen.