O manželství, pokání a milosti
Kázání z neděle 21.2.2007
Manželství
a rodina se mají stát tématem letošního synodu, a to nikoli bez vnější příčiny.
Ztroskotaných manželství nápadně přibývá nejen mezi členy sborů, ale také mezi
presbytery a kazateli. Jak se k této skutečnosti má církev postavit? Mohou
kazatelé, kteří se rozvádějí, dál bez přerušení pracovat na svých sborech,
anebo by měli svou službu na čas přerušit? Mohou zasedat mezi presbytery lidé,
kteří přetnou své manželské a rodinné vazby a žijí nesezdaně s někým
jiným? Tyto otázky se stávají v konkrétních případech velmi bolestivé, a
to nejen pro manželství a rodiny, kterých se týkají, ale i pro širší
společenství sborů a církve.
Otázky
kolem manželství se však kupí. Patří k nim kupříkladu problematika
předmanželského soužití. Ještě před 20-30 lety to byl v církvi okrajový
fenomén, kdežto dnes takřka běžný, a hlavně nijak oficiálně problematizovaný.
Je toto soužití záležitostí lidské odpovědnosti, anebo naopak projevem jejího
nedostatku? Je možno i v této sféře rozlišovat přijatelný a nepřijatelný
přístup? A ptá se ještě dnes v našich kruzích někdo na mínění církve? A
jaké je vůbec toto mínění? A jaké je stanovisko církve k homosexualitě? Synodní
rada připravila velmi dobrou anketu o všech těchto základních otázkách a je
správné, že tak učinila. Pomůže to zmapovat prostor, který dlouho zarůstal bez
jakýchkoli pravidel. Ale ať už bude výsledek ankety jakýkoli, ani synodní rada,
ani synod, ani seniorátní výbory, ani staršovstva, ani jednotliví evangeličtí
křesťané přece nemohou dlouhodobě v tak zásadních věcech nebrat prvořadý
ohled na svědectví Písma. ONO je přece normativním vyjádřením naší duchovní
identity.
Když
v této záležitosti odkážeme na Písmo, může to být vnímáno jako zákonické
počínání. Ale nemusí. Vždyť první slovo Písma není slovo o soudu, ale o
záchraně v Ježíši Kristu. On přišel jako ztělesněné Boží milosrdenství
doprostřed různých lidských těžkostí, svíravých otázek a nesnadných životních
okolností. Ježíš zpřísnil předpisy o manželství – ve srovnání s Mojžíšem.
Mnohoženství odmítl a rozluku dovolil jen v případě cizoložství jednoho
z partnerů. A přece neměl srdce z kamene. Naopak ženu-cizoložnici
zachránil před kamenováním, když ostatním řekl: “Kdo je z vás bez
hříchu, první hoď na ni kamenem“, a jí pak pravil: “Jdi a už nehřeš“.
A s ženou Samařankou hovořil až nadmíru nekonvečně a vstřícně. Aby se
tehdy zbožný Žid bavil s cizí ženou, a ještě k tomu Samařankou, to bylo
nemyslitelné. Z toho rozhovoru cituji: “´Jdi, zavolej svého muže a
přijď sem!´ Žena mu odpověděla: ´Nemám muže´. Nato jí řekl Ježíš:
´Správně jsi odpověděla, že nemáš muže. Vždyť jsi měla pět mužů, a ten, kterého
máš nyní, není tvůj muž. To jsi řekla pravdu.´“ Ježíš hovořil se ženou,
která žila nesezdaně se svým partnerem, a to ve společnosti, kde toto bylo
považováno jednoznačně za hřích.
Ježíš
zná lidské slabosti a ví o křehkosti lidských vztahů, včetně manželských.
Hlavní zvěst Bible v této sféře nesestává ze zákonictví, leč z milosrdenství.
Avšak to, co se dnes v církvi děje, je pravý opak. Z Božího
milosrdenství se činí zákonné právo. Boží velkorysost vůči hříšníkům se chápe
jako berná mince, jako něco, na co má člověk takřka nárok! Tím se osvobodivost
Božího milosrdenství otupuje a devalvuje. Je to nezdravá situace a je potřebné,
aby se tím synod zabýval.
Ano,
milost Hospodinova je akcent, který nesmí být nikdy pominut. ALE MILOST NERUŠÍ
ZÁKON, NAOPAK JEJ POTVRZUJE. I při všech lidských poklescích a selháních – a
kdo z nás by nepřiznal, že selhává – nesmí být zastřen rozdíl mezi tím, co
je, a tím, co býti má. A to, co býti má, pokud jde o pohlavní styk, vyjadřuje
Boží zákon: je to vztah muže a ženy v manželství. Není to vztah dvou mužů,
není to vztah dvou žen, ale vztah muže a ženy. To je biblická norma, která
nesmí být nikdy relativizována, aniž by člověk svévolně nenarušoval samotnou
strukturu stvořitelského řádu. “Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem,
stvořil ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a ženu je stvořil. A Bůh jim
požehnal a řekl jim: ploďte a množte se a naplňte zemi.“ Jen muž a žena
společně mohou být Božím obrazem, jen muž a žena společně se mohou plodit a
množit. To je jedno ze základních a vždy nosných vyjádření Božího zákona
k poslání a funkci manželství.
Ale
i bez potomstva má manželství mezi mužem a ženou své opodstatnění: “Není
dobré, aby byl člověk sám. Učiním mu pomoc jemu rovnou“, pravil Hospodin a
vyňal z člověka jedno z žeber a vytvořil ženu. Nato pak se praví: “Proto
opustí muž svého otce i matku a přilne ke své ženě a stanou se jedním tělem.“
Z tohoto vyjádření Zákona pak vychází apoštol Pavel a dovršuje je, když
přirovnává vztah muže a ženy ke vztahu Krista a církve. Kristus církev miluje a
je jí autoritou, stejně má také muž ženu milovat a být jí hlavou. Žena pak má
muže poslouchat, jako církev poslouchá svého ženicha-Krista. “Proto opustí
muž otce i matku a připojí se ke své manželce a budou ti dva jedno tělo. Je to
velké tajemství, které vztahuji na Krista a na církev,“ praví apoštol
v listu Efezským.
Když
si takto připomeneme to, co je naším vodítkem sepsaným v Božím slově,
můžeme odtud smysluplně pohlížet na případy, které máme dnes řešit. Pokud jde o
předmanželské soužití, mělo by být řečeno, že pokud je předmanželské, je to
něco jiného než mimomanželské anebo nemanželské. Prostě k soužití muže a
ženy patří vědomí závaznosti svazku. Tato závaznost může být zahrnuta i do
předmanželského soužití pouze a jedině tenkrát, pokud je společné manželství
horizontem, k němuž oba dva svorně a cílevědomě směřují.
Pokud
jde o rozvody, tak se dnes rozvádí každé druhé manželství. Psychologové říkají,
že skutečné důvody k rozvodu nachází asi u 5% případů. To jsou případy,
kde si myslí, že už není možné společný vztah objektivně obnovit. Ta aktuální
výše rozvodů je alarmující a svědčí také o výši bolesti, kterou si lidé
z těchto rozpadlých vztahů s sebou odnášejí. Je fakt, že mnozí lidé
se sice nerozvádí, ale také nejsou ve svém manželství šťastní. Pokud by se
počítaly statistiky, kolik lidí je ve svém manželství nespokojeno, jistě by ta
čísla byla ještě větší než čísla dokumentující rozvody. Proto bych také
podtrhl, že první slovo církve by mělo být slovo o milosti. Lidé, kteří nesou
v sobě trauma z rozklížených vztahů, nemohou přece dostávat přes pusu
ještě od církve. To je jasná věc.
Srozumitelné
však je i to, že církev nemůže prostě podlehnout těmto statistikám a
relativizovat své učení o manželství. Vždyť MANŽELSTVÍ JE BOHEM ZJEVENÝ
ŘÁD. A my nemáme žádné oprávnění ho měnit. My můžeme a máme pomáhat hojit rány
z rozpolcených vztahů, ale nemůžeme přehlížet, že se tu děje něco, co
zdaleka nezasahuje jen ty dva jedince. Liberální církve toto pokládají za
výsostná práva každého individua, zatímco konzervativní volají rozvádějící se
k pokání a ke kázni. A po nějakou dobu jim nedovolují přístup
k eucharistii, protože jako v manželství máme být jedno tělo, tak i
církev při slavení večeře Páně má být jedno Kristovo tělo. A daným rozvodem je
toto tělo narušeno. Takové opatření má svůj dobrý smysl tehdy, je-li dočasné, a
má–li v posledu druhým pomoci, nikoli jim ublížit.
Když
mám za to, že kazatelé v rozvodovém řízení by měli alespoň na symbolický
čas přerušit svou kazatelskou a pastorační činnost, aby tím dali vnějšně
najevo, že porušili Boží řády, tak to není proto, že právě tito lidé by měli
být vystaveni sankcím, ale proto, aby měli čas se duchovně i lidsky vzpamatovat
a v modlitbách být nasměrováni na cestu Páně. Abstinence od svátostného
přijímání po nějakou dobu, ne příliš krátkou ani ne příliš dlouhou, u všech
křesťanů, kteří procházejí těmito manželskými otřesy a rozpady, také nemusí být
vnímáno jako represívní, nýbrž jako terapeutické. Svátost večeře Páně je totiž
také obnovou smlouvy s Hospodinem. A můžeme se takto před Hospodinem
ukázat s žádostí o obnovení smlouvy v situaci, kdy nám samým se
rozpadá manželská smlouva mezi prsty? Nezpůsobilo by to zmatek v nás i
mimo nás? Víc než svátostí v tuto chvíli je třeba každému takovému člověku
pastorační pomoci, blízkosti lidí v církvi, modliteb a individuálního
duchovního vedení. I na přijetí těla a krve Páně je třeba se vnitřně
připravovat, aby svátost nebyla znevažována samozřejmým a nezávazným
přijímáním. Nehledě na to, že svátost je vždy aktem společenství, nikoli
soukromou záležitostí.
V takových
zlomových situacích si člověk má vždy znovu klást otázku, jestli vskutku touží
žít dál v jednotě s Ježíšem Kristem, a tedy se pohybovat
v koridoru, který nám Pán vymezil jako cestu, po které máme jít. Jestliže
z této cesty sejdeme, není možné předstírat, že se nic nestalo. Tu je na
místě pokání a takové pokání nemůže být žádnou “rychlokvaškou“. Už kvůli našemu
duchovnímu zdraví, jakož i zdraví církve, do níž patříme. Dobrá zpráva je, že
žádná situace člověka, ani ta, která následuje po rozpadu manželství, není vyňata
z Boží milostivé péče. Pán Bůh nás nepřestává milovat a vést. To vězme
jistě.
Zároveň nemůžeme nikdy
obejít to základní, kdykoli přestoupíme Boží zákony: POKÁNÍ. Právě pokání je
natolik nadějná záležitost, že předstírat, že není proč se kát, znamená
ubližovat všem: danému jedinci, církvi i samotnému principu Zákona. Pokání je
v Bibli vnímáno jako zárodek nových, nadějných věcí. Pán Ježíši přijímal
hříšníky, kteří nebyli sami se sebou spokojeni. A z toho důvodu pravil, že
v nebi bude větší radost nad jedním hříšníkem činícím pokání, než nad
devadesátidevíti těmi, kteří si myslí, že pokání nepotřebují.
Pokání
nemáme vnímat jako trest, ale jako jedinou možnost, jak vstoupit do chrámové
předsíně milosrdného Boha. Proto Jan Křtitel, když připravoval své učedníky na
příchod mesiáše, pravil: “Čiňte pokání, neboť se přiblížilo království
nebeské“. A to hlásal tentýž Jan, který řekl Herodovi: není dovoleno, abys
měl za ženu manželku svého bratra.
To,
co je dovoleno a co není dovoleno, nám s dostatečnou zřejmostí sděluje
Boží slovo. Nemusíme si to dělat složitější, než to je. Když člověk jedná
v rozporu s tímto Božím Slovem, má činit pokání. A toto pokání má mít
vedle své vnitřní stránky také svou vnější podobu. Ta patří k hygieně
duchovního života. Pokání ovšem není koncem, nýbrž začátkem nových věcí. Rovněž
abstinence od svátosti večeře Páně není a nemůže být dlouhodobá. Vždyť Pán
s oblibou stoloval s celníky a hříšníky. Ano, s těmi, kteří se
modlili slovy: “Pane, smiluj se nade mnou hříšným“, a dali tak i vnějším
způsobem najevo, že nejsou hodni Boží přízně, že si ji nemohou nárokovat. Totiž
právě tehdy, když se člověk zbaví šatu své vlastní domnělé spravedlnosti, když
se vysvlékne ze své majestátní hrdosti, náročivosti a ukřivděnosti, může
s ním Pán činit divy, které s mnohými rádoby “zasloužilými“ křesťany
činit nemůže. Vždyť Ježíš pravil před farizeji o ženě-hříšnici: “Její mnohé
hříchy jsou jí odpuštěny, protože projevila velikou lásku. Komu se málo
odpouští, málo miluje.“ To není povzbuzení k hříchu, ale slovo o tom,
že každý Kristův učedník žije a dýchá z Božího odpuštění. Takové povědomí
má účinně zabraňovat jakémukoli pokrytectví v církvi. Vždyť nežijeme
z vlastních zásluh, ale z Ježíšovy vykupitelské oběti. Láskyplná oběť
nebeského ženicha smí být naším šatem a skvostem v každé době a
v každé situaci. To budiž útěchou církvi, která chce napravit svou
věrolomnost, aniž by propadla naduté samospravedlnosti.
Martin T. Zikmund