Tajemství uschlého fíkovníku
Kázání Petra Slámy v Orlovech 29.8.2006
Mt 21 10
Když vjel Ježíš do Jeruzaléma, po celém městě nastal rozruch; ptali se:
"Kdo to je?" 11 Zástupy odpovídaly: "To je ten prorok
Ježíš z Nazareta v Galileji." 12 Ježíš vešel do chrámu a vyhnal
prodavače a kupující v nádvoří, zpřevracel stoly směnárníků i stánky prodavačů
holubů; 13 řekl jim: "Je psáno: 'Můj dům bude zván domem
modlitby', ale vy z něho děláte doupě lupičů." 14 I přistoupili
k němu v chrámě slepí a chromí a on je uzdravil. 15 Když velekněží a
zákoníci viděli jeho udivující činy i děti volající v chrámě "Hosanna Synu
Davidovu", rozhněvali se 16 a řekli mu: "Slyšíš, co to
říkají?" Ježíš jim odpověděl: "Ovšem! Nikdy jste nečetli: 'Z úst
nemluvňátek a kojenců připravil sis chválu'?"
17 Opustil je a vyšel ven z města do Betanie; tam přenocoval. 18
Když se ráno vracel do města, dostal hlad. 19 Spatřil u cesty
fíkovník a šel k němu; ale nic na něm nenalezl, jen listí. I řekl mu: "Ať
se na tobě na věky neurodí ovoce!" A ten fíkovník najednou uschl. 20
Když to
učedníci viděli, podivli se: "Jak najednou ten fíkovník uschl!" 21
Ježíš jim odpověděl: "Amen, pravím vám, budete-li mít víru a nebudete
pochybovat, učiníte nejen to, co se stalo s fíkovníkem; ale i kdybyste této
hoře řekli: 'Zdvihni se a vrhni se do moře' - stane se to. 22 A
věříte-li, dostanete všecko, oč budete v modlitbě prosit."
Když vjel
Ježíš do Jeruzaléma, po celém městě nastal rozruch. S Ježíšem nastává
rozruch. V chrámu převrací lavice penězoměnců, v církvi mění zaběhané
zvyklosti. Nepřevrací jen stoly penězoměnců: namísto důstojných farářů jsou
chrámovým kněžstvem děti a postižení, dvě skupiny, které dosud neměly do chrámu
přístup. S Ježíšem přichází rozruch. Je to ale rozruch, který není
samoúčelný, nekončí sám v sobě. Je to rozruch, který otřásá povrchem věcí
a ptá se každého, jestli je doopravdy tím, čím má být.
Po dni plném
vzruchů nastává noc a pak jitro a ona zvláštní scéna, na kterou se nyní
soustředíme: fíkovník, který zrovna neměl plody, když šel Ježíš kolem, za trest
uschl. Je to podivný příběh s mnoha mylnými výklady. Tečou zde po všem tom
rozruchu Ježíšovi nervy, že se utrhá na němé stvoření a působí jeho zánik? Jak
k tomu ten fíkovník přijde? Fíkovník je v příběhu namísto každého z nás.
Uschlý fíkovník chápu jako nadsázku, která chce zdůraznit toto: každý je tu od
toho, aby nesl plody. Plody svého druhu. Všichni nemohou nést jeden druh ovoce.
Proto je nesmysl jakékoli srovnávání. Možná se fíkovník shlédl v olivě a
snažil se zmenšit své lístky, dát jim nádech do stříbrna a kmen si co nejvíc
zprohýbat, jako ta oliva. Pro samou snahu podobat se olivě nebyl pak
v kritickou chvíli tím, čím měl být, nebyl fíkovníkem, když jím měl být.
Nesnažíme se my často být někým jiným, než jsme, a nebráníme tak plodům, které
bychom měli nést?
Jiný
evangelista, který ten příběh vypráví (Marek 11) ale upozorňuje, že fík nenesl
plody proto, že „nebyl čas fíků.“ (Ostatně: souvisí-li příběh bezprostředně
s Velikonoci, pak bylo jaro − a to v Izraeli opravdu ještě fíky
nezrají). Fíkovník má tedy „objektivní alibi“. Nemohl přece mít plody, když
nebyl čas fíků. Co s příběhem teď?
Také to
„objektivní alibi“ my ale ze svých životů dobře známe. Do našich životů
přichází neplánovaně Pán Bůh a ptá se po plodech, po smyslu našeho života. A my
bychom jako ten fíkovník rádi vykřikli: „Pane, vždyť ještě není náš čas, vždyť
já teprve studuji, teprve zajišťuji bydlení, jsem v práci teprve ve
zkušebním období. Chystám se, chystám — a až se nachystám, pak ponesu plody!“
Houby ponesu!
Až se nachystám na závěrečné zkoušky, přijde svatba, po ní práce, děti a jejich
chystání. Prožít život jako chystání se na další fázi a v té už zase na tu
další — to je cesta uschlého fíkovníku, před níž nás Pán Ježíš varuje. Ten
neeokologicky drastický příběh říká: fíkovník uschl, protože nepochopil ono
„teď“, které k nám v Pánu Bohu přichází. Pán Bůh k nám přichází
a zve nás, abychom žili už teď, abychom zpomalili poklus směrem k další
fázi, abychom dnešek vzali jako Bohem darovaný čas, ne čas příprav, ale čas
„už-života“.
Nakonec se
učedníci diví, „jak najednou ten fíkovník uschl.“ A Ježíš hovoří o víře, která
hory přenáší. Čeho se týká údiv učedníků a kam ukazuje Ježíšova odpověď? Byla
to jenom pouťová atrakce, obzvláště povedené číslo kouzelníka, který ukáže
prstem na strom a ten v tu ránu zežloutne? „Týjo, Ježiš, dobrý, jaks to
dokázal?“ A Ježíš mluví o víře, která hory přenáší, a o prosbách a přímluvách.
Myslí to tak, že kdo věří, také zvládne podobné kousky? To sotva, promítneme-li
si celek Ježíšova konání a učení. O tohle přece v Božím království nejde!
Víra není nástrojem likvidace druhých. Ježíš nemluví o víře potřebné
k sežehnutí fíkovníku. Mluví o víře toho fíkovníku, o víře,
s níž měl navzdory svému alibi, své nezralosti rozeznat čas Božího
navštívení, uvěřit, že v tu chvíli může být platný. Pomyslím-li na svou
nehotovost a nepevnost, je to opravdu víra těžší než hora. Nechceme-li ale
dopadnout jako fíkovník, nechme se pozvat k tomu, že právě my a už dnes
smíme v sobě rozpoznávat a užívat plody Božího království.