Neboj se
Kázání sestry farářky Marty Zemánkové 22.10.2006 na Vinohradech
Čtení: Exodus 3,1-14
Text: Zjevení 1,9-18
Tato biblická kniha už ve
svém názvu vzbuzuje tajemno, něco, co není mnoho použitelné pro každodenní
život. A nejenom pro lidi nevěřící. I křesťané v ní tuší budoucnost víc
než co jiného. A přece tomu tak není. Je to podobné jako s proroky ve SZ.
Neprorokovali především budoucnost, ale zvali ke změně stávajících způsobů
života, aby budoucnost, kterou člověk bude žít, byla dobrá.
To, jak je Jan povolán ke své
prorocké službě, není nic zvláštního. Ve Starém zákoně se dočítáme u mnoha
proroků, jak došlo k jejich pověření. Autor většinou popisuje rozhodující
chvíli svého povolání k určenému úkolu. Nicméně shoda není úplná. Zatímco
pověření k prorockému úkolu dává ve Starém zákoně Panovník Hospodin, Jana
oslovuje někdo jiný, totiž Ježíš Kristus sám. Setkání s oslaveným Kristem
je setkání s Bohem samým, jak svědčí Janův pád k zemi. Není to pád do
nicoty, ale do odevzdanosti.
Zatímco prorocký úkol zpravidla
přinášel tomu, kdo jím byl pověřen, nemálo bolesti; prorok jinak vidí, a také
jinak než většina hodnotí životní situaci svého národa. Už tím se vyděluje a
odlišuje. Nejednou má hořký pocit, že je zcela sám. Ne tak je to s Janem.
Zůstává členem společenství, z něhož není vydělen, ale jehož ohrožení,
utrpení a zkoušky solidárně přijímá za své. Jan — narozdíl od proroka — zná
potěšení z víry, trpělivosti a sounáležitosti s bratřími, kteří spolu
s ním žijí z díla spásy.
Rozhodující událost v jeho
životě nastala na ostrově jménem Patmos. Tam se dostal nedobrovolně, „pro slovo
Boží a svědectví Ježíše“. Ostrůvek byl využíván římskými úřady jako vhodné
místo pro „ochrannou vazbu“, pro vyhnanství. Nepochybně bylo v něčím
zájmu, aby Jan zůstával vzdálen veřejného života a nekomplikoval římským úřadům
jejich práci. Připomeňme si Havlíčkův Brixen, a takových příkladů
z moderních dějin bychom našli nemálo. Vždy šlo o odloučení a zpřetrhání
vztahů s prostředím domova a přátel, o izolaci a vposledu o zneškodnění —
uklizení —nepohodlných jedinců.
Jan je takto násilně oddělen od
svých spolubratří, kteří se shromažďují v den Páně(první den po sobotě),
aby slavili památku smrti a vzkříšení svého Pána. V neděli, snad v té
době, kdy bratří konají bohoslužbu, se Jan ocitne „ve vytržení ducha“. Starověk
obecně sdílel přesvědčení, že v takovém stavu je možné se dobrat poznání
nejhlubších skutečností bytí a nahlédnout do tajemství budoucích věcí. Dodnes
však toto vědomí u mnohých pohanských náboženství přetrvává.
Právě proto, že pohanský svět byl
v těchto věcech „jako doma“, první církev byla naopak k podobným
jevům velmi nedůvěřivá. Apoštol klade požadavek rozeznávat, zkušovat duchy,
nikoliv přijímat všechno, co má nádech tajemnosti a jinosvětosti. Je víc než
výmluvné, že Jan o celém vytržení mluví jedinou větou, jen jakousi boční
zmínkou. O to nejde. Vždyť Jan má bystré smysly a může vidět i slyšet. To, co
má předat dál, nejsou jeho pocity a vnitřní rozpoložení, ale jasné poselství.
Všimněme si také jednoho slůvka, které
o Zjevení říká nepochybně víc, než se na první pohled zdá. Je to slůvko „jako“
a objevuje se v našem oddíle šestkrát. Vyjadřuje se jím podobnost, nikoliv
totožnost. Zvuk, který slyší, se podobá zvuku polnice. Vidí oči „jako plamen
ohně“ a vzezření, které je „jako když slunce jasně svítí“. Skutečnost, kterou
vidí, se nekryje s tím, co zná. Nevyjádřitelné se zpodobňuje obrazy, které
si člověk dovede představit. Něco, co každý známe i z docela všedního
života. Jan tento způsob důsledně zachovává v celé knize a to nás má vést
k střízlivosti, abychom v jeho obrazech neviděli víc, než dovoluje
slůvko „jako“.
Hlas, který k Janovi mluví,
vybízí, ba rozkazuje. Jan nemá jen vidět, ale také psát, a to sedmi církvím,
sborům. Proč právě těm, které jsou postupně jmenovány, nevíme. Snad tudy
procházela významná dopravní tepna. V těchto městech byly úřady římské
správy a zde kvetl kult božských césarů, který se v době Janově výrazně
rozmáhá. Císaři jako božstvu je zasvěcen jeden den. Ale Jan to největší přijímá
ve dni, který patří Pánu. A tento Pán — „podobný Synu člověka“ — s ním
mluví. Tento Pán je přítomen Janovi v celé své slávě, z níž se něco
dá vyjádřit obrazy. Některé z nich byly Janovým současníkům
srozumitelnější než nám. Na římských mincích bývali césarové zobrazováni spolu
se sedmi hvězdami Malého vozu; touto „hvězdnou metaforou“ se zdůrazňovala
jejich sláva, vláda a důstojnost. Sedm hvězd však je v ruce Syna člověka —
jemu patří všechna moc! A zároveň obraz sedmi svícnů, mezi nimiž stojí. Kristus
je uprostřed svých vyznavačů. Církev není něco nestálého, poletujícího dějinami
sem a tam, je držena milostivou rukou toho, který je živ na věky věků.
A tato spolehlivá, věrná ruka teď
spočívá na Janovi. Je to gesto lásky. Jako by touto dotykovou řečí,
srozumitelnou i hluchým a slepým, měl Jan vyrozumět: „Ty se nemusíš bát!“ A
skutečně toto povzbuzující zvolání, které tolikrát znělo z úst pozemského
Ježíše k polekaným lidem, Jan slyší na vlastní uši: „Neboj se. Já jsem
první i poslední, ten živý; byl jsem mrtev — a hle, živ jsem na věky věků. Mám
klíče od smrti i pekla.“
Neboj se! nechme znít i do
našich životů a právě v tomto našem shromáždění. Neboj se! Nechme znít do
našich strachů, i do toho strachu podvědomého, ale nejhlubšího, do strachu ze
smrti. Do strachu z fyzického konce. Do boje se smrtí, kde už předem
musíme počítat se svou prohrou. S prohrou a ničím jiným. Ale ten, který
říká „neboj se“, ten naopak mluví o vítězství. I on byl mrtvý skutečně a
beze zbytku. A přece je živ, a to bez jakéhokoliv omezení, „na věky věků“. Smrt
už ztratila svou tajemnost nicoty. Klíč k ní je v rukou „Živého na
věky“, patří Pánu církve.
Každá neděle, den Páně, je
zvěstováním této radostné jistoty. Když on zvítězil, vstal z hrobu a je
živ, pak i do nejhlubšího strachu člověka zní v hlasu evangelia jeho
„Neboj se!“ Každá neděle je příležitostí pro křesťana, pro církev se
shromažďovat k potěšování, sdílení, povzbuzování, k naslouchání a
k ujištění evangeliem, že v našem životě to poslední není smrt. Prvním
a posledním je Ježíš Kristus sám. Amen.