„Bydlíme pod věží…“
kázání ze žižkovského sboru ČCE z neděle 11. září 2005
Čtení : Mat 24:1-14
Text : Luk 13:1-9
11. září — pro mnoho lidí den jako každý jiný. Pro řadu jiných je to však datum
naprosto zvláštní, přímo přelomové.
Vzpomínáme na oběti 11. září 2001. A při té
příležitosti nám defilují před očima další oběti — Londýn, Madrid. Beslan,
Moskva, Čečna, … Irsko, Irák, Palestina… hurikán, tsunami, zemětřesení,
epidemie, občanská válka, povodně, hladomor… Nemůžeme nevzpomínat a nemodlit se
za… Za co vlastně? Za koho? A nebo jsme si již zvykli a jde to tak nějak mimo
nás, stejně s tím nic nenaděláme…?
Vzpomínáme dnes na oběti… vzpomínáme? Neztratili jsme již schopnost vnímat nesamozřejmost
bytí, zdraví, míru, darů, možností? Umíme být vděční? Jakým právem si vlastně
nárokujeme cokoli z toho, čeho užíváme? Jakým právem se cítíme být
zaskočeni, ošizeni, podvedeni, když máme něčeho třeba jen méně než druzí
(někteří)?
Vzpomínáme dnes na oběti tohoto — čeho vlastně? Co si o tom myslím, jak o tom mluvím?
Opakuji pouze novinové fráze, nebo mám vlastní, zřetelný, promyšlený, až i
citový vztah, postoj? A mám ho vůbec mít? Nemám snad svých starostí, které
přece jenom aspoň nějak mohu ovlivnit či řešit, dost a dost? Není to jenom útěk
od nich, když se zabývám něčím, co se stalo za oceánem?
Zamyslete se a zkuste si sami najít slova, která byste užili či již užíváte o 11. září:
teroristický útok, hrůza, neštěstí či neutrálně událost (byť mimořádná),
apokalypsa, zvěrstvo, sviňárna, obludnost, zákeřnost — cosi, co volá po pomstě.
Nebo spíš převládnou myšlenky na oběti a jejich utrpení a utrpení jejich
blízkých, a je to proto rána, úder, zásah, bolest, nesmyslnost, noční můra,
děs, šílenství, zvrácenost, krutost, trest …
K čemu by to bylo dobré — to nemáme nic jiného na práci, na starosti? Upřímně řečeno,
čteno a slyšeno ze slov Ježíšových, tak jak jsme je i dnes četli
z evangelia — NEMÁME! Je přece neděle, den Páně! A ten není
k ničemu jinému, k ničemu menšímu určen, než k rozjímání o našem
vztahu k Bohu a k bližním a k modlitbě. A také ke společenství —
vždyť právě proto jsme zde.
Bydlíme pod věží. Co rozsévá ta věž? Je i celá řada dalších věží, které potkáváme —
jich všech se naše rozjímání může a má týkat: kostelní, vyhlídkové, majáky,
snad i komíny a věžáky a mrakodrapy sem patří. My máme tu nejvyšší v Praze
— denně se s ní potkáváme, chtě nechtě na ni hledíme, možná se i leckdy
divíme, kam to ti lidé tak zaujatě hledí, když sami již ani hlavu nezvedneme,
zabráni do svých starostí a pozemských zápasů. Pravidelně též využíváme služeb
této věže. Má velkou sílu.
Bydlíme pod věží. Jaký k ní máme vztah? Jak o ní mluvíme, myslíme? Dostala se
někdy do našich modliteb?
Bydlíme pod věží. Nemáme proto, že ji máme stále na očích, zvláštní úkol,
povinnost, povolání navíc oproti ostatním, kteří ji nemají tolik na očích a
nemůže jim tedy být natolik živou připomínkou jako nám?
Jen si to zkuste představit, jaké to asi muselo být před 4 roky v New Yorku —
copak někdo čekal něco takového? Normálně žili, pracovali, bavili se, nudili
se, těšili se, báli se, modlili se — a najednou, jako blesk z čistého
nebe… Jaké to muselo být pro ty, jichž se to bezprostředně dotýkalo, kdo byli
na místě a viděli, či pro ty, kdo tam měli své milé a už je naopak nikdy
neviděli…
Ježíš také použil příběh, současný, aktualitu z titulních stránek novin. Vlastně
mu ji přinesli a byli zvědaví — co ty na to, mistře (…když jsi tak chytrý…).
Ježíš přijme výzvu a navíc ještě rozšíří tu zprávu o srovnání s jinou,
přírodně katastrofickou, kde již není zřejmý lidský podíl, lidská vina. A ptá
se (svých současníků a potažmo i nás): JSTE PŘIPRAVENI? Jste připraveni odejít?
Jste připraveni na násilí, bolest, hrůzu, šílenství, nesmyslnost, apokalypsu?
MUSÍ TO BÝT — to jsou slova Ježíšova. A nás to nemá vykolejit. Máme s tím
počítat. A nás přitom dokáží rozházet, vykolejit, rozkmotřit, rozhádat a
rozdělit takové prkotiny…
Jednou tu nezůstane kámen na kameni. Nebo už tu nebudeme my. Jenže zatím ještě stále
bydlíme pod věží — a i tahle „naše“ věž nám může denně připomínat Ježíšova
slova: Nebudete-li činit pokání, všichni stejně zahynete! Může nám také denně
pomáhat uvědomit si, že ještě je čas milosti! Ještě máme čas činit pokání,
litovat, obrátit se, ještě máme čas uvědomit o tom druhé, a tak je zachránit.
Jen nesmíme říkat (a myslet si), že „nemáme čas“! Naopak, JEŠTĚ máme (ale jen
do času, zní v podtextu).
Bydlíme pod věží — co rozsévá? Čemu slouží? Úžasný výdobytek vědy a techniky, nástroj
neskutečné moci, informační médium. Co rozsévá? Čemu slouží? Při útoku na věže
přináší smrt, bolest, hrůzu, otupění, touhu po pomstě, nenávist a strach… Ale
co přináší do té doby (než spadne)? Něco lepšího? Nebo totéž, jenom trochu
pomaleji, nenápadněji? Jak pomáhají věže, které potkáváme, životu? A jak životu
věčnému?
Bydlíme pod věží. Každý den znovu nám připomíná náš úkol, zápas o to, aby vše, co
užíváme, sloužilo dobrému, k Boží slávě. Ten zápas začíná modlitbou (Ef
6), pokračuje statečným a vytrvalým životem synů světla — v pravdě. Končí
v nekonečné radosti, tam, kde Nejmocnější setře každou slzu z očí.
Tam mohou ukazovat všechny věže tomu, kdo věří.
Jaromír Strádal