Nedělní kázání, 4. 5. 2025
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Matouš
16,24 — 28
Text: Rút 1,1 — 6
Sestry a bratři,
jsou různé časy, různé doby,
různé situace. I pro víru. Někdy je tak samozřejmá,
všeobecně sdílená, že ji člověk žije jaksi bezděky. Je mezi
svými, je jí obklopen, ani ho nenapadne, že by to mohlo být jinak. Nemusí ji
řešit, stačí, když se zařadí. Okolí ho prostě nese. Ale
jindy je to úplně naopak. Člověk je se svou vírou mezi ostatními
spíš jako exot, jako vetřelec. Skoro permanentně je pod tlakem. Musí
neustále odolávat úplně jiným názorům, představám a
přístupům k životu. Nemůže víru jednoduše sdílet. Spíš si
ji musí vyvzdorovat. Může si ji udržet, jen když nepodlehne tomu, co je
okolo něj běžné. Je to vlastně permanentní boj. Tak tomu bylo za
dnů, kdy soudili soudcové. Tak je tomu možná i dnes.
Ale ten zápas se netýká jen vztahu
k okolí. Nemá-li člověk podléhat cizím vlivům, musí být
především on sám přesvědčen o smyslu a prospěšnosti
vlastní víry. Musí se v něm ujistit a ujišťovat. A to je
náročné. Protože ten prospěch není vždy na první pohled patrný.
A co teprve, když ho skutečnost
evidentně popírá! Co když je realita s tím, čemu
věříme, v takovém napětí, že každé vyznání nebo zaslíbení
působí naprosto absurdně, jako sarkastický výsměch nebo špatný
vtip. Bydlíte v Betlémě, tedy v „Domě chleba“ a přitom
vám kručí v břiše?! Žijete v zaslíbené, požehnané zemi a
přitom třete bídu s nouzí?! Hospodin je váš pastýř a vy
byste se rádi šli i pást, ale není kde, není co, je hlad.
S tímhle rozporem se ani zbožní vykladači
bible nemohou srovnat. Snaží se to přijatelně vysvětlit. Boží
lid tu náročnou situaci určitě nezvládal, podléhal cizím
vlivům a tohle je prý důsledek, nebo taková výchovná boží ťafka,
aby se vzpamatoval. Jenomže ten hlad není v bibli vůbec ojedinělý.
Naopak, přichází skoro zákonitě. A nejen v situacích, kdy lze o
kvalitě víry s úspěchem pochybovat. Abraham věřil, a
proto uposlechl, když byl povolán a šel do země, kterou měl dostat za
úděl. A bezprostředně po tomto vzorovém činu víry, nastal
v té zemi hlad. A jakmile Izák převezme jeho štafetu, dočteme se
totéž: V zemi nastal hlad. Ta snaživá zbožná logika prostě nesedí.
Jakoby nás spíš bible chtěla
připravit na to, že tenhle absurdní kontrast k víře prostě
patří. Žádná generace, žádný věřící se mu nevyhne.
Samozřejmě nemusí jít vždycky o hlad. Kdo si ale od víry slibuje
privilegovanou cestičku bez všech napětí a rozporů, toho to
zaskočí. Víru krize potkávají úplně stejně jako ostatní. A možná
bez nich ani nejde o víře mluvit. Tomu, co je evidentní, přece není
třeba věřit. Víra, jak píše apoštol, znamená pevně
počítat s tím, co nevidíme. Projeví se právě až v tom, jak
se k tomu napětí postavíme, jak se v něm zachováme.
Tehdy odešel jeden muž z judského
Betléma se svou ženou a dvěma syny, aby pobýval na Moábských polích. A my jeho příběh nečteme proto, abychom ho soudili a
hodnotili. Ani nemůžeme. O skutečném hladu neví nikdo z nás
nejspíš zhola nic. Elie Wiesel, který s ním z koncentračního
tábora zkušenost měl, píše, že aby mu člověk unikl, je ochoten vzdát
se všeho. Ostatně ani praotec víry Abraham nejednal v takové situaci
jinak. My ten příběh čteme, abychom pravdivě nahlédli, co
takové rozhodování a rozhodnutí obnáší. Protože sami, v mnohem méně
vypjatých situacích, stojíme před podobnou volbou.
Má nějaký smysl dál strádat ve
věrnosti a pořád s prázdnýma rukama čekat, jestli se její
zaslíbení někdy naplní, když se jinde nabízí mnohem snadnější
řešení? Má cenu dál zůstávat ve všech těch vazbách, které
s vírou souvisí, i když v nich žádný prospěch nevidíme, nic nám
nepřináší a bez nich by nám mohlo být líp? Co je na tom zlého, když chce
člověk pro sebe a svoje blízké, pro svoje děti, aby ničím
nestrádali? A když mu to nedokáže zajistit to, nač dosud spoléhal, tak
proč se nerozhlédnout jinde? To přece neznamená, že by se
člověk víry hned zřekl. Jen se kvůli ní nemusí
připravit o výhodnější podmínky.
A tak se Elímelek se svou rodinou stěhuje
na Moábská pole. Ten, kdo bibli víc zná, ale asi tuší, že to vůbec není
tak nevinné, jak se zdá. Mojžíšův zákon totiž přikazoval, že žádný
Moabec, dokonce až do desátého pokolení, nevstoupí do Hospodinova
shromáždění. A proč? Protože, ač příbuzní Izraele — byli to
potomci Abrahamova synovce Lota — nevyšli Izraeli vstříc s chlebem a vodou,
když putoval přes poušť z egyptského otroctví. Naopak si na
něj najali proroka Bileáma, aby mu zlořečil, aby ho proklel.
Solidarita a soucit jim byly naprosto cizí. Na nic jiného, než na vlastní
prospěch a bezpečí, ohled nebrali.
Kdo ví, možná na tom byla založená i ta jejich
současná prosperita. Totéž přece vidí mnozí jako cestu k vyšší
životní úrovni i dnes. Kritizují přeregulovanost trhu, brání se
migrantům, solidarity je podle nich příliš. Elímelek nejspíš
viděl pořádky v judské zemi také kriticky. Alespoň jeho
jméno to naznačuje. Znamená „bohem je král“, což zní v době
soudců, kdy Izrael žádného krále neměl, přímo
revolučně, jako vzpoura, jako protest. Možná toužil, tak jako mnozí
dnes, po vládě pevné ruky. Možná i ten hlad přičítal tomu
bezvládí, kdy všechno stálo jen na osobní odpovědnosti a víře. Možná
i to ho vedlo na moabská pole, kde se na žádné ohledy nehrálo a rozhodující byl
pouze zisk. Že tam, na rozdíl od Judska hlad nedolehl, jakoby tuhle orientaci
jenom potvrzovalo. Kdo by nedal přednost zajištění rodiny před
ohledy, co ji ohrožují? Vypadá to jako rozumné řešení.
Jenomže lidský život neohrožují jenom nouze a
nedostatek nebo pouta a vazby, které ho omezují. Lidský život potkává i to,
s čím člověk sám často nic dělat nemůže.
Jsme prostě křehcí, jsme smrtelní, jak to připomínají jména
Elímelekových synů — Machlón znamená nemoc, Kiljón skon či
vyčerpání. A tak všechny ty výhodné podmínky a příležitosti mohou být
úplně k ničemu. Ba co víc, právě důraz na ně,
který se na nic jiného neohlíží, může život uvrhnout do naprosté osamělosti.
Noemin muž Elímelek zemřel a ona zůstala s oběma syny
sama… Machlón a Kiljón rovněž zemřeli, a tak ta žena zůstala
sama, bez dětí i bez muže.
Tuhle žeň smrti, která potkala rodinu
Noemi, můžeme jistě vnímat jako osobní tragédii a pokoušet se soucítit
se syny, kteří ztratili svého otce, nebo s otřesnou zkušeností
matky, která přišla o své děti. Bolest a náročnost takových
situací je nepochybně obrovská a empatie nesmírně potřebná.
Nicméně si myslím, že autorovi knihy Rút
jde v tomto případě o něco jiného. Bible dovede emoce
vyjádřit velice silně, bezprostředně, barvitě a
plasticky. Hned vzápětí toho budeme svědky při rozhovoru Noemi,
Orpy a Rút. Ale ta stručnost až schematičnost, s jakou
konstatuje smrt Elímeleka a jeho synů, napovídá, že má v tom úvodu
jiný význam. Odhaluje cosi obecnějšího, co se týká celkového charakteru
našeho života a co nám právě při řešení momentálních situací
často uniká.
Náš život totiž není jen o těch
podmínkách a příležitostech, které mohou být jistě výhodnější a
život usnadnit nebo momentálně naplnit. K našemu životu patří i
jeho křehkost, i ta nemoc, vyčerpání a smrt. Jenomže to nám
právě často v dané chvíli vůbec nedochází. To je, když jsme
při síle, mimo naše obzory. A tak se v honbě za štěstím,
vydáváme napospas neštěstí; právě v touze zachránit se,
opouštíme, co je pro náš život skutečnou záchranou; snažíme se zajistit
svoje nejbližší, a přitom je zbavujeme opor, které je mohou podržet a
chránit, aby na všechno nezůstali sami. Chceme si život usnadnit, a
přitom ho sobě i svým blízkým osudově zkomplikujeme právě
proto, že nepočítáme s tím, co nevidíme, že se rozhodujeme jen
z bezprostřední situace, že nedohlédneme a nepřemýšlíme o tom, o
čem život opravdu je.
Připomnělo mi to jednu méně
známou písničku Sváti Karáska. Zpívá v ní: „Cestu ti dal Pán, co
má v nebi dům; cestu, po které jdeš do konce svých dnů.
Těžká se ti zdá, je na kamení. Štěstí někde spí, je utahaný.
Kdybys ale byl v pasti lapený, vzpomeneš si rád i na ty kameny.“
Zdá se, že Noemi to došlo. Chystá se
k návratu z Moabských polí. Ale nebuďme ukvapení. I ten návrat
může být jen projevem dosavadní pomýlenosti. Uslyšela totiž na
Moabských polích, že Hospodin se opět přiklonil ke svému lidu a dal
mu chléb.
I ve zbožnosti můžeme jít jen za
momentálním prospěchem a nic víc nám dojít nemusí. Nemá-li to tak být,
nechceme-li i ve víře zůstat jenom tím hadrem na holi, kterým
může libý či odporný vítr viklat sem i tam, je třeba číst
dál, je třeba sledovat celý příběh knihy Rút. Teprve pak
můžeme tomu příklonu, chlebu i návratu dobře porozumět. A
tak vás, sestry a bratři, zvu zase na příští neděli. Amen.