Nedělní
kázání, 16. 3. 2025 (Zdeněk Šorm)
Čtení: Římanům 7,14 — 25
Text: Jonáš 1,6 - 16
Sestry a
bratři,
Jonáš je opravdu
absurdní drama plné ironie. Zní jako pohádka, ale mnohem spíš odhaluje jako
pohádky naše jasná morální ponaučení a přehledná zbožná klišé.
Minule jsme ho
opustili v podpalubí, kam se zašil. Útěkem před vlastní
odpovědností ohrozil nejen sebe, ale strhl do nebezpečí života
všechny přítomné. Ale místo aby to s nimi řešil, místo aby se
připojil k jejich úsilí o záchranu, strčí hlavu do písku, zaleze
jako malé děcko pod peřinu. Asi už tuší, jaký je to průšvih, že
všechno zvoral, ale nejspíš právě proto je mu už všechno jedno.
Rezignoval, nic řešit nechce. Chce se už jenom někam zahrabat a
všechno zaspat. Prostě únik do nevědomí. Zoufalý, beznadějný,
rezignovaný.
Ale Bůh to
tak nenechá. No, Bůh? Právě v tomhle okamžiku o něm není
vůbec řeč. Tady jedná jenom nějaký pohanský kapitán, který
nemá s Hospodinem nic společného. Není to jeho Bůh. Když Jonáše
burcuje, spíš se od něj distancuje, říká: „Volej k svému
bohu. Snad si nás tvůj bůh všimne.“
Anebo že by tu byl
přece jen při díle Hospodin? Slova kapitána jsou totiž skoro na vlas
stejná jako slovo Hospodinovo, které se k Jonášovi stalo na začátku:
„Vstaň a volej!“ Jaká ironie - pohan vyřizuje slovo Hospodinovo. Aniž
by to zamýšlel. Aniž by o tom věděl. Možná to tak spíš jen autor
napsal, aby nás to trklo. Aby nám, kteří hledáme tajuplné anděly a
bezúhonné věrozvěsty, došlo, že nám může být andělem i
neznaboh, že se boží slovo, slovo pravdy může ozvat i z úst pohana a
bez výslovné visačky, že jde o produkt boží.
A možná nám má
dojít ještě víc — totiž že boží slovo nezáleží ani tak na jeho nositeli,
jako na příjemci. Záleží na strunách, které v sobě máme.
Rozeznít je může kdokoli. Existují i anonymní andělé, kteří o
tom ani nevědí. Co jsme dřív slyšeli, přichází znovu ke slovu. A
ti, kdo to způsobí, kdo k nám promlouvají, ani netuší, jaká pro nás
ta slova mají význam. Jde spíš o to, jestli si to připustíme my, jestli
kvůli svým pravověrným a zbožným představám, jak a od koho má
boží slovo znít, nebudeme k božímu oslovení hluší.
Samozřejmě
to nemusí být jen kvůli těm představám. Může to být i
z rezignace, ve které jsme zamrzli, která nás ochromila. A může to
být také proto, že se obvyklé zbožné reakce úplně míjejí s tím,
oč jde. Lodníci úpěli každý ke svému bohu a jejich velitel
k tomu Jonáše také vybízel. Ano, tak je to běžné. Když je nám úzko,
voláme o pomoc. Každý k tomu, komu věří. A zbožní lidé tedy
k Bohu. Snažíme se ho přimět, aby si nás všiml, aby nebyl
netečný, aby zasáhl, aby se slitoval a nebyl ve svém hněvu neoblomný.
Jenomže on je někdy přece problém úplně jinde!
V téhle
bouři přece vůbec nejde o netečnost či neoblomnost
boží, v ní jde přece o netečnost a neoblomnost
člověka, Jonáše. Pak jsou ovšem modlitby, které mají
k něčemu pohnout Boha, úplně vedle. A Jonáš to nejspíš
tuší. Že se do nich nezapojí, nemusí být projev zatvrzelosti, ale poctivosti.
Tady žádná zbožná manipulace vyšších sil prostě nepomůže. Tady by
byla na místě modlitba, jen potud, pokud by byla zároveň voláním k sobě,
jen pokud by člověk připustil, že má něco udělat
především s ním. A rozumíme tak modlitbám? Uvědomujeme si to, že
modlitba je stejně tak o nás, jako o Bohu?
Když lodníkům
jejich modlitby nevycházejí, tak se uchýlí k další takové zbožné
šabloně — k hledání viníka. I to je běžné a i nám
důvěrně známé. Když nám nic nevychází, když jsme bezmocní, ptáme
se zkrátka, kdo za to může? Čí je to vina? Lodníci hledají
obětního beránka.
Ale jakkoli je to
pokleslé, otázky které pak Jonášovi kladou, se trefují do černého:
„Čím se zabýváš? Odkud přicházíš? Z kterého lidu jsi? Čemu
věříš?“ Tedy: Kam míříš? Za čím jdeš? Z čeho
vycházíš? O tohle a ne o boží netečnost nebo zatvrzelost tady jde.
Můj kamarád Štěpán Hájek to v jedné písničce, kterou jsme
s ním v kapele zpívali, vystihl stručně a trefně: „Království,
po kterém toužíš, nablízku je den, co den, háček je v tom komu
sloužíš a proč chceš být svoboden.“ Zásadní otázkou není boží
věrnost a slitování, zásadní otázkou je naše nasměrování.
A Jonášova
odpověď možná nejlépe odhaluje jeho absurditu. Zdaleka totiž
neexistují jenom ty přehledné šablony, které si rýsujeme — prostě
buď vzpoura proti Bohu a nevěra nebo víra, která na Boha dá a pokouší
se, byť třeba neuměle, plnit, co nám přikázal. Jonášova
odpověď je jiná. Zdánlivě nesmyslná a nelogická, ale o to
pravdivěji nás asi vystihuje: „Utíkám před Bohem, kterému
věřím.“ Snažím se po moři uplavat tomu, koho ctím jako Pána
moře. Snažím se pro svůj klid uniknout tomu, koho vyznávám jako dárce
pokoje. Utíkám před tím, čemu věřím.
Tohle je ten
paradox života. Ne čistá víra nebo nevěra, ale tenhle absurdní
protimluv, který se týká právě nás věřících: Ctím Boha, dovedu
se k němu i přiznat, ale přitom před ním utíkám, jdu
si po svých. Víme, co je dobré, víme, co je nadějné a bez čeho život
není životem, a přesto před tím uhýbáme, přesto děláme
pravý opak.
Takový protimluv,
takový rozpor není neskutečný ani neobvyklý. Je možná
přirozenější, než si dokážeme přiznat. Apoštol Pavel o tom —
tedy o sobě — píše v listu do Říma: „Objevuji tedy takový
zákon: když chci činit dobro, mám v dosahu jen zlo. Ve své
nejvnitřnější bytosti s radostí souhlasím se zákonem božím; když
však mám jednat, pozoruji, že jiný zákon vede boj proti zákonu, kterému se
podřizuje má mysl, a činí mne zajatcem zákona hříchu, kterému se
podřizují mé údy. Jak ubohý jsem to člověk! Kdo mě
vysvobodí z tohoto těla smrti?… A tak tentýž já sloužím svou myslí
zákonu Božímu, ale svým jednáním zákonu hříchu.“ (7,21n)
Jsme ale schopni,
sestry a bratři, takovéhle upřímnosti, takové otevřenosti a
poctivosti? Jsme schopni přiznat si jako Pavel nebo Jonáš, ten
vnitřní rozpor, ten bytostný protimluv svého života? Že se de facto
vůbec nezvládáme? Že, ne že bychom prostě nevěřili, ale že
ani ve své víře nemáme sebe sama pod kontrolou tak, jak si myslíme? Že
nejsme jednoduše pány sebe sama, ale i ve své víře podléháme
protichůdným tlakům? Že jsme spíš zajatci sebe sama?
Asi jen tehdy nám
totiž může dojít, že k naději a záchraně nestačí sebelepší
pravidla, apely a nabádání a že nejsou jenom otázkou naší vůle. Právě
ten, kdo spoléhá pouze na vlastní síly, dává jenom prostor tomu protikladu,
který v nás pracuje a deformuje i naši víru. Jenom když si to
uvědomíme a poctivě to přiznáme, může nám dojít, že
naděje a záchrana přicházejí odjinud a souvisí mnohem víc
s vděčností a důvěrou.
Říkám
může nám to dojít, protože také nemusí. Člověk může i
při té poctivosti zůstat jenom u vlastních sil. A pak nad sebou zlomí
hůl. Jako Jonáš. Jako Kain. Jako Jidáš. Přiznání viny, pokud
člověk končí sám u sebe, je devastující. I pokání může být
sebestředné. I při něm můžeme chtít všechno vyřešit a
zmoct sami. Pak ale končí sebedestrukcí: „Vezměte mě a
uvrhněte do moře, a moře vás nechá na pokoji. Vím, že vás tahle
bouře přepadla kvůli mně.“
Chci proto zdůraznit:
Tohle je řeč Jonáše, který utíká od Boha, nikoliv řešení boží!
Že by Bůh něco takového žádal nebo chtěl, o tom nepadlo ani
slovo. Bůh si nepřeje smrt nikoho. Naopak chce, aby všichni lidé
došli spásy a poznali pravdu.
A tady se musím
sám poopravit. Říkal jsem, že lodníci hledali obětního beránka. Ale
ten nápad, aby hodili Jonáše do moře, nevzejde od nich. Oni se toho naopak
hrozí a dělají všechno, co můžou, aby k tomu nemuselo dojít. A
dobře tuší, jak je to neospravedlnitelné. Proto ti pohané prosí
překvapivě Hospodina o odpuštění. Obětovat
člověka pro vlastní záchranu to není nápad neznabohů. S tím
přichází Jonáš a později — v Ježíšově případě —
velekněží. To je nápad pomýlené víry, deformované zbožnosti, zbožnosti, ve
které se Bohu vzpíráme.
Naštěstí se
děje víc než se zbožně domýšlíme. Ani ten Jonášův
příběh nekončí v propastných hlubinách. Jsme pořád jen
na začátku. A — jak asi víte — i s těmi hlubinami to celé
dopadne jinak, než si Jonáš myslí.
A už tady se to
projeví. Naše záměry a závěry nejsou všechno. Ani naše
přesvědčení, že už jsme jenom na odpis, není konečné.
Bůh si může použít i naši zatvrzelost. Právě díky tomu, co
s Jonášem, který míří pryč od Hospodina, lodníci zažili, „padla
na ně veliká bázeň před Hospodinem. Přinesli Hospodinu oběť
a zavázali se sliby.“ To je ta skutečná boží ironie — zběh boží,
kněz vyklouz je úspěšným věrozvěstem právě tehdy, když
nad sebou zlomil hůl. Takhle spolehlivá jsou naše sebehodnocení. Nejen,
že to, co považujeme za svůj konec, jím díky Bohu být nemusí, ale
může to dokonce dobře posloužit k víře. Amen