Nedělní kázání, 9. 6. 2024
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Matouš
11,1 — 15
Text: Mt 11,16 —
19
Sestry a bratři,
tohle Ježíšovo přirovnání bychom mohli
chápat prostě jako konstatování, že jsou lidé, kterým se ničím
nezavděčíte.
To je jistě pravda. Jsou lidé, kteří
si na každém člověku něco najdou. Nikdo jim není dost dobrý.
Přísnému člověku vytknou tvrdost, mírnému zase slabost. Toho,
kdo připomíná morálku a mravnost, odbydou jako úzkoprsého moralistu,
zbožného člověka jako pánbíčkáře a svobodomyslné jednání
zase nařknou z libovůle. Zkrátka cokoli, co jim nedává za pravdu a
mohlo by je nějak vyrušit, zpochybní, negativně oznámkují a shodí,
aby se s tím nemuseli vyrovnávat.
Myslím si, že to je také jeden
z podstatných důvodů toho, že existuje bulvár a že je
zpravodajství plné skandálů. Veřejné sdělovací prostředky
se řídí poptávkou. Lidé se sice pohoršují a žehrají na to, že je
zpravodajství samá špína, ale kdyby o takové zpravodajství opravdu nestáli a jeho
sledovanost klesala, sdělovací prostředky by na to určitě
velice rychle zareagovaly. Jenomže ony ty zprávy o skandálech slouží jako
vítaná sebeobrana. Pokud se ti, kdo reprezentují veřejnost,
dopouštějí takových věcí, pak si nemusíme nic vyčítat,
v ničem se angažovat a nikdo nám nemá, co říkat.
Proto lidé vítají zprávy, které potvrzují, že
politika je špína; že ten, kdo něco dokázal, je ve skutečnosti
gauner, že ti, kdo se něčeho zastávají, mají úplně jiné pohnutky
a ti, kdo se třeba projevili statečně, jsou zase v osobním
životě proutníci nebo hazardéři.
Možnost shodit nebo očernit druhého je
ten nejjednodušší způsob, jak uhnout otázkám nebo naléhavosti, které
představuje jeho postoj a angažmá. Spravedlivé rozhořčení nemá
často jiný účel, než právě tohle sebeospravedlňování, a my
bychom mu neměli hned přizvukovat a notovat si v něm
s druhými.
Ježíšovo přirovnání se ale, myslím, týká
něčeho mnohem zásadnějšího, samotného základu naší víry — totiž
toto, jestli je Ježíš opravdu tím od Boha poslaným zachráncem a vykupitelem,
tedy Mesiášem a Kristem; zda je opravdu tím, na kom se rozhoduje naše
naděje, smysluplnost a cesta života.
Právě s touto otázkou
přicházejí za Ježíšem na začátku 11. kapitoly učedníci Jana
Křtitele a jeho podobenství je vyústěním řeči, která na ni
navazuje.
Ježíš na tu otázku Janovým učedníkům
kupodivu nedá jednoznačnou odpověď — ani „ano“ ani „ne“. Vyzve
je pouze, aby Janovi zvěstovali, co slyší a vidí, totiž, že slepí vidí,
chromí chodí, malomocní jsou očišťováni, hluší slyší, mrtví vstávají
a chudým se zvěstuje evangelium. A blaze tomu, kdo se nad ním neuráží.
Jakoby za Ježíše prostě mluvily jeho činy.
Ale takhle jednoduché to není. Evangelista
Matouš si sice dal záležet na tom, aby v předcházejících kapitolách
vylíčil vždy alespoň jeden příklad toho, co o Mesiáši
starozákonní proroctví říkají. Jenomže co je těch pár uzdravení
vzhledem k záchraně celého světa? Díky Ježíšovu působení
rozhodně všechno zlé nezmizelo. Vždycky bude možné pochybovat, že se
v něm ta ohlašovaná záchrana naplnila. Vždyť i Ježíš
připouští tu možnost pohoršení. Víra prostě zůstává bez záruky.
A podobně nezajištěné je to i
s jejími svědky, včetně Jana Křtitele. No jen si to
vezměte — prorok, pro kterého je to, co sám ohlašoval otázkou!? Prorok,
který kázal zástupům, že je Ježíš ten očekávaný Mesiáš, a teď si
tím sám vůbec není jistý!? Přišel by vám takový svědek
důvěryhodný? Věřili byste prorokovi, který něco
horlivě hlásal a teď sám neví, jestli to tak je? Jde vám ta nejistota
dohromady s představou proroka?
Ježíš se ale kupodivu za toho zmateného Jana
postaví. Ano, je to prorok! Ba víc než prorok! Žádnou chybu ani nedostatek
v té jeho nejistotě nevidí. Chyba je jinde — totiž právě
v těch samozřejmých představách, které vládnou víře
zástupů a možná i v té naší. O tom je, myslím, to podobenství o
dětech na tržišti.
Ty vyčítají ostatním, že netancovali, jak
ony pískají, že nesplnili, co od nich očekávali, že neodpovídali jejich
scénáři. Že by mohla být chyba někde jinde — třeba v tom,
že se druhých nezeptali, co chtějí hrát, nebo v tom, že třeba právě
není čas na hru, že mají jejich druzi na tržišti třeba jinou úlohu,
apod., to je vůbec nenapadne. Žádné otázky si nepřipouštějí.
Samozřejmě předpokládají, že je rozhodující jejich
představa. V tom je dětinskost jejich jednání.
My jsme díky jinému Ježíšovu výroku zvyklí,
považovat dětskou víru za vzor. Domníváme se, že je příkladná
právě svojí prostotou, která nic neproblematizuje a žádnými pochybnostmi
ani otázkami se nezabývá.
Jenomže ono to nic pozitivního být nemusí.
Víra, která si žádné otázky nepřipouští, může být taky jen projevem
dětské sebestřednosti, pro kterou jsou vlastní přání a
představy vším. Kdo je nenaplní, ten je zkrátka kazisvět.
Nejde přitom ani tak o obsah. Děti
v Ježíšově podobenství přicházejí jednou s tím, podruhé
s úplným opakem, jednou s tancem, podruhé s nářkem. Nabídka
je široká. V tom problém není. Ten tkví v něčem jiném —
totiž v té samozřejmosti, s jakou předpokládají, že jim
patří ta role režiséra. Proto je vůbec nenapadne, že by nemuselo být
po jejich a že by to nemusela být chyba, že by se díky tomu mohli třeba
zamyslet nad sebou.
V nedospělé víře má místo jenom
to, co odpovídá jejím představám, co jí dá za pravdu. Cokoli se od ní
jakkoli liší, je pro ni prostě nepřijatelné. Ne kvůli obsahu.
Jan Křtitel a Ježíš představovali dva úplně odlišné
přístupy zbožnosti. Ale po jejich oprávněnosti se taková víra
vůbec neptá, protože je sama sobě normou. A tak se musí každé
odlišnosti bránit. Ne proto, že by neodpovídaly pravdě, ale proto, že
protiřečí té její samozřejmé roli režiséra. Otázky a nejistoty
nezpochybňují pravdu, ale tuhle dětinskou víru, která je sama mírou
všeho.
Taková víra je ovšem neoslovitelná, říká
Ježíš. Právě tam, kde si člověk nepřipustí žádné otázky a
pochybnosti nad sebou a nad svou vírou, není prostor pro pravdu. Pak
nemůže přijmout nic jako oslovení, inspiraci, apel ani důvod
k zamyšlení nad sebou a k vlastní proměně.
Ježíš to v evangeliu říká svým
současníkům, a tak se může zdát, že se to týká jen židů,
kteří ho nepřijali jako Mesiáše. Já si ale myslím, že to má hlubší
význam a je to slovo především pro nás, pro křesťany. A vede mne
k tomu jedna zvláštní věta z té předcházející
řeči o Janu Křtiteli. Ježíš v ní říká: „Ode
dnů Jana Křtitele až podnes království nebeské trpí násilí a
násilníci po něm sahají.“
To je ale nelogické. Ježíš přece mluví za
dnů Jana Křtitele. Právě k němu poslal jeho
učedníky. Žádná doba přece od jeho dnů ještě neuplynula.
Tohle zní spíš jako Matoušův
komentář z doby, kdy psal evangelium, určený pro prvotní církev,
tedy pro nás křesťany. A to násilí, o kterém mluví, se netýká
pronásledování věřících, to trpí království nebeské. Ti, kdo se po
něm sápou, nejspíš nebudou odpůrci víry, ale právě ti, kdo si ji
samozřejmě přisvojili s tou dětinskou sebejistotou,
která si žádné otázky nepřipouští, protože v ní vládnou jejich zbožné
představy a přání místo Boha, a mají pak za to, že můžou všechny
okolo sebe jen hodnotit a dirigovat.
Matouš to nejspíš napsal do vlastních
řad, aby zdůraznil, že Ježíšovy otázky a varování nejsou passé, že se
netýkají jenom židů zklamaných z nejistého Jana Křtitele a
odmítajících Ježíše, ale že v nich jde o nebezpečí, které provází
víru až doposud. Nutí nás položit si otázku:
Čím je pro nás víra? — Přijímáme ji,
jen když nám dá za pravdu, nebo i když zpochybní naše zbožné představy?
Musí potvrzovat naše jistoty, nebo v ní uneseme i otázky a nejistoty?
Umíme, jako Jan Křtitel, vyslovit i ty nejzákladnější otázky víry,
aniž bychom s ní proto byli hned hotovi? A jak bereme ty, kdo se takhle ptají?
Jako nevěrohodné svědky, kteří jsou vedle, nebo jako
skutečné pomocníky na cestě ke Kristu? Je pro nás víra jen
posvěcením našich postojů, nebo je nám podnětem ke
kritické sebereflexi? Amen.