Nedělní kázání, 20. 7. 2025
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Gn
38,8 — 26
Text: Rút 3
Tohle je teda gól, bratři a sestry —
bible jako Červená knihovna! Předkládá nám lechtivý románek horkého
léta, ve kterém se bojuje ryze ženskými zbraněmi.
Iniciativu tentokrát přebírá Noemi. Ale
jedná trochu jako kuplířka, nebo přinejmenším protřelá
intrikářka, která dobře ví, co na mužské platí. „Pěkně se
vykoupej, navoň, nalič a nastroj a pak šupky dupky rovnou
k němu do postele. Ale nespěchej přitom. — Jako by si byla
Noemi dobře vědomá toho, jakou roli hraje pro mužské plnej žaludek. —
Počkej, dokud nedojí a nedopije. Pak se k němu teprve v noci
nepozorovaně přitul. A víc dělat nemusíš. Nech to na něm. V takové situaci mu nezbyde nic jiného, než aby sám všechno domyslel tak,
aby to bylo dobré pro něho i pro nás. Však on ti sám řekne, co máš
dělat.“ Jak mi říkala teta jedné snoubenky při
předsvatebních rozhovorech: „Ano, muž je hlavou ženy, ale žena je tím
krkem, který s ní kroutí.“
A pokud tehdy bylo zřejmé to, co tvrdí
zbožní biblisté, že totiž Boaz nespal na mlatě jako Kabát z Lakomé
Barky proto, aby hlídal svoje obilí, ale proto, že zde očekával božské
znamení nebo věštecký sen, pak je to ještě pikantnější. To by
znamenalo, že si Noemi navíc hraje na božskou režisérku, která mu takový
pěkně živý a svůdný sen zinscenuje; že k dosažení svého
použije nejen ženské zbraně, ale zneužije i Boazovu zbožnost.
Celé to zkrátka působí jako léčka na
movitého příbuzného a váženého muže, která ho má choulostivou scénou
dostat tam, kam chce. Člověku se ani nechce věřit, že by
tahle bezostyšná erotická hra měla být svědectvím o Bohu a
součástí Písma, které je pro nás normou víry.
Staré překlady a výklady se také
všemožně snaží zmírnit a oslabit původní text, aby nezněl tak
problematicky, vyzývavě a drsně. A nejen ty staré. I současná
progresivní farářka ve svém komentáři jednoznačně tvrdí, že
mezi Rút a Boazem k žádné intimitě nedošlo.
Nevím ale, odkud tu jistotu bere. Výrazy,
které se tu vyskytují, užívá bible jinde běžně o pohlavním styku mezi
mužem a ženou. To jen naše prudérní nebo emancipovaná zbožnost si nedovedou
připustit, že by se něco skutečně ryzího a svatého mohlo
dít i za takhle problematických podmínek. Pro jednu by to bylo popření
ctnosti, pro druhou zase emancipované hrdosti.
Ale bible to připustit dovede. A není to
jenom otázka výkladu té epizody na Boazově mlatě, o kterém
můžeme jistě polemizovat. Jednoznačně to potvrzuje tradice,
na kterou tenhle příběh přímo navazuje. Právě ženy
z Boazova rodu to dosvědčují. Jedna jeho prababička —
Rachab — byla nevěstkou v Jerichu, která přijala izraelské
špehy. Druhá — Támar — se rovnou přestrojila za prostitutku, aby se
vyspala se svým tchánem a zplodila tak potomka. A přitom právě je,
jinak mezi samými muži, zmiňuje evangelium v rodokmenu Krista.
Bible totiž ví, že skutečné milosrdenství
a věrnost nejsou jednoduše dílem našich ctností, hrdosti a
dobropočestnosti. Naopak — tam kde si na nich člověk příliš
zakládá a za žádnou cenu by je neriskoval, tam přichází věrnost a
milosrdenství většinou zkrátka, tam je nakonec člověk nechá
plavat, protože pro něho bude vždycky důležitější jeho ctnost a
hrdost. Nežijeme totiž v ideálních podmínkách, a tak to dvojí často
nesouzní, ale stojí proti sobě. Má-li člověk jednomu dostát, musí
druhé vydat všanc, musí se pohybovat na hraně a někdy i za hranou
toho, co by jinak bylo nepřípustné.
Abychom lépe rozuměli, je asi třeba
malý exkurz. Boží zákon vybízel k solidaritě až za hrob. Když
zemřel nějaký muž bezdětný, měl si jeho nejbližší příbuzný
vzít jeho vdovu a zplodit mu potomka, aby jeho jméno nebylo vymazáno
z Izraele. To je nám asi hodně vzdálené a může nám to
připadat nepodstatné. Ale přitom nešlo jen o zachování vzpomínky nebo
památky. Šlo o zachování podílu v zemi zaslíbené. Který zase
nepředstavoval jenom hmotné zajištění — to měla třeba Támar
jisté v domě svého otce, ale znamenal účast na naději,
kterou Hospodin celému Izraeli zaslíbil. Možná i to je našemu myšlení cizí. Ale
intenci snad rozumíme: žít pro naději druhého, na které ani smrt nic
nezmění.
Proto se Támar, když se k téhle
solidaritě Onan ani Juda neměli, protože mysleli jen na sebe a
prospěch vlastních dětí, odhodlala k té skandální lsti. Dala
všanc svou čest i život a riskovala zneuctění, hanbu a odsouzení, aby
svému zesnulému muži a jeho rodu zachovala naději. Jistěže se
pohybovala za hranicemi mravnosti a morálky. Ale nechce-li člověk
rezignovat na věrnost a milosrdenství, tak někdy jinou možnost
paradoxně nemá.
A u Rút se jedná skoro o totéž. Rady Noemi
sice působí jen jako zkušená intrika, jak si mužskýho omotat kolem prstu a
zajistit si tak dobré živobytí. A Boazova poznámka svědčí o tom, že
to ani tehdy nebylo nic neobvyklého. Jenomže Rút nakonec neudělá, co jí
Noemi radila. Nenechá řešení na muži omámeném nebo zahnaném do kouta tou
choulostivou situací. Sama říká, oč jí jde.
A není to prostě dobré bydlo, ale
právě ta solidarita k zesnulému, o které jsem mluvit: „Rozestři
nad svou služebnicí křídla svého pláště, vždyť jsi zastánce“
— tedy goel, ten, komu je určena výzva božího zákona, ten, kdo má zachovat
jméno zemřelého, aby nebylo vymazáno z Izraele. V tom tkví
oddanost Rút, o které Boaz mluví. To je ten projev milosrdenství, který
přesahuje vlastní zájem, při kterém i Rút dává v sázku vlastní
čest a riskuje odsouzení. Zvlášť když je původem Moábka. Protože
její jednání šlo stejně dobře vykládat nejen jako vychytralou a
pochybnou intriku, ale přímo jako nevázanou pohanskou praktiku, která
odporuje božímu zákonu.
A proč vůbec bylo téhle mezní akce
třeba? Přiznám se, že nevím. Možná proto, že jsme my muži natvrdlí a
potřebujeme pořádně pošťouchnout, aby nám něco došlo.
Možná proto, že nám počestným a spravedlivým, dokud nás něco nevyvede
z míry, vůbec nedochází, co ti, kdo nemají takové štěstí jako
my, řeší. A možná proto, že jsme my věřící zastydli jen
v té počestné dobročinnosti, kterou i Boaz doposud prokazoval.
Ne, že by byla zlá. Ale skutečné milosrdenství si žádá mnohem víc.
Milosrdenství, jak o něm bible
svědčí, je něco jiného než dojemná měkkosrdcatost nebo ochočená
dobročinnost, které se jistě těší dobré pověsti. Je to spíš
riskantní čin, který vyžaduje velikou kuráž a odvahu, protože není
vůbec zajištěný a člověk se při něm vydává
možnosti hanby, zneuctění a odsudku, protože mu na někom záleží víc
než na sobě. To by nám křesťanům, kteří se
přiznáváme k odsouzenému a ukřižovanému Kristu mělo být
jasné.
Noemi a Rút není vůbec třeba
ospravedlňovat a dokazovat, že se ničeho problematického nedopustily.
Naopak je třeba, abychom my díky nim přehodnotili svůj pohled na
to, co je pochybné a sporné i na svou potřebu vyjít ze všeho
s čistým štítem. Milosrdenství lze někdy prokázat jen tehdy,
když ji dovedeme riskovat, když se vydáme všanc, jen v jednání, které se
do běžných měřítek morálky a možná ani do formálních regulí
božího zákona nevejde.
To není výzva k romantické aroganci,
která má za to, že se na nic jiného, než na hlas svého srdce, ohlížet nemusí.
To je právě jen možnost, aby boží ustanovení přišla opravdu ke slovu.
Boaz je ctí, i kdyby měla
znamenat konec téhle love story.
Připomíná právo bližšího příbuzného. Ale nevyvléká se díky tomu ze
své odpovědnosti. Neudělá si z toho ani výmluvu, ani
privilegium, které by mu dovolilo kohokoliv vystavit riziku. Nepotřebuje
všem za každou cenu dokázat, že na tom, co se stalo není nic zlého. Zachovat
některé věci v tajnosti nemusí být jen sebeobrana. Člověk
se tím také zříká možnosti veřejně se obhájit. A to může
být někdy hodně těžké. Ale skutečná pomoc, ve které se
nechceme jen ospravedlnit, se bez toho někdy neobejde. Pro ni je
třeba, abychom uměli jednat samostatně. Jako Boaz, který se pak
sám vydává do města.
Nemůže vědět, jak se zachovají
druzí, ale ví už, jak se musí zachovat sám. A to také dává Rút najevo svým
darem. Nejspíš v něm jde víc o vzkaz než o příspěvek. Jinak
by ho autor nemusel tak přesně vyčíslit. Boaz jí
odměřil šest měr ječmene. Ta číslovka je asi
důležitá. Šestka není sedmička, která v bibli znamená plnost.
Jako by Boaz vzkazoval: Nejsem Bůh, nemůžu všechno, ale co můžu,
to udělám.
A Noemi tu odhodlanost pochopí. A stačí
ji. Už ví, že víra není o jistotě, ale o naději. A kdo
důvěřuje a doufá, ten nemusí nedočkavě tlačit na
pilu, ten si může počkat. A taky se dočká. Amen