Nedělní kázání, 28. 9. 2025
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Římanům
14,1 — 13
Text: Ester 3
Sestry a bratři,
Život někdy postrádá jakoukoli logiku a
racionalitu. Začátek třetí kapitoly knihy Ester výslovně
upozorňuje na souvislost, v níž se její děj odehrává.
Bezprostředně před ním Mordokaj výrazně projevil svoji
loayalitu a oddanost králi. Odhalil a oznámil spiknutí jeho dvořanů.
Zachránil mu život. A nezůstalo to bez povšimnutí. Bylo to před
králem zapsáno do Knihy letopisů.
Čekali bychom tedy, že bude logicky
povýšen Mordokaj. Ale král povýší jakéhosi Hamana, o kterém doposud nebyla
vůbec řeč. A není ani jasné proč. O žádných jeho významných
činech, zásluhách nebo úctyhodných vlastnostech a schopnostech se nic
nedočteme. Je povznesen zcela neodůvodněně, nahodile, jenom
z královské libovůle. Mocenské šachy prostě postrádají jakoukoli
logiku. Na vrcholu se jeden neocitne na základě svých kvalit, ale díky
nějaké iracionální přízni či konexím.
Zdá se pak zcela pochopitelné, že takový
člověk na svém postavení daleko víc lpí. Ctižádost, která vyžaduje
uznání druhých, plyne často z vědomí vlastní prázdnoty a
malosti. Proto máme tendenci přičíst celou tu následující hrůzu
téhle zamindrákovanosti mocných. Ale v biblickém příběhu je to
trochu jinak.
Mordokajova nezávislost je trnem v oku
především těm, kdo se přikázané servilitě bez protestů
podvolili. Haman by si jí sám možná ani nevšiml. Mordokaj ji nejspíš nedával
demonstrativně najevo. Jeho nezávislost provokovala hlavně ty, kdo jí
sami nebyli schopní. Nezávislost je asi v prvé řadě problém pro
lokaje, protože odhaluje jejich lokajství. Vedle ní totiž vychází najevo, že to
není nutnost. A tak celá ta vražedná hrůza nelze jednoduše
přičíst - tehdy ani dnes - nějakému zamindrákovanému
potentátovi. Ta začíná právě u těch, kdo si nechtějí
přiznat, že jejich povolnost a poddanost není nevyhnutelně nutná, že
je to jen projev jejich ustrašenosti a malosti. A taky jejich vina.
Teprve díky jejich zdánlivě nevinnému
oznámení se Mordokaj dostává do Hamanova hledáčku a jeho pozornost se
soustředí na židy. To oni mu řekli, z jakého národa Mordokaj
pochází. On sám se k tomu doposud veřejně nehlásil. Jestliže jim
to řekl, když na něj neustále doráželi, jako zdůvodnění,
proč se chová jinak, pak možná proto, že Persie dopřávala porobeným
národům poměrně velkou národní i náboženskou autonomii. Asi
myslel, že by jim to jako vysvětlení mohlo stačit. Žádný neohrožený
vyznavač Mordokaj podle předcházející kapitoly rozhodně nebyl.
To kvůli jeho vždycky poslušným kolegům z úřadu se
z toho stala výbušná informace, která dovolila Hamanově nenávisti
vyrůst do obludných rozměrů.
Biblisté sice tu strašlivou zášť
přičítají odvěkému nepřátelství Amálekovců
vůči Izraeli, protože Haman pocházel z rodu jejich krále Agaga.
Jenomže zrovna prapředek Mordokaje Saul toho Agaga ušetřil. Dokonce i
navzdory božímu příkazu. Takže ani ta zášť nebyla jednoduše
nabíledni. To my se jí jen snažíme vysvětlit a hledáme její pochopitelné
důvody. Jenomže nenávist žádné důvody nepotřebuje, nenávist
prostě nezná meze a každá záminka a možnost, jak druhé zasáhnout, je jí
dobrá.
Nespokojí se s trestem pro domnělého
nebo skutečného viníka. Nic míň, než totální likvidace jí
nestačí. Není logická, ani racionální. Její krutost přesahuje všechny
hranice představivosti. Stejně jako ta neuvěřitelná suma,
kterou je do ní Haman ochoten investovat. Podle odborníků by ten obnos
činil v korunách pět miliard. A pokud bychom vzaly v úvahu
všechny souvislosti, pak by to bylo ještě mnohem víc, protože prý
odpovídal dvěma třetinám daňových výnosů celé říše.
Dvě třetiny státního rozpočtu, to už je opravdu závratná suma.
Vzhledem k ní se zdá naprosto jasné,
proč dal král hned bez okolků Hamanovým návrhům zelenou.
Bývalému ministru Blažkovi stačila miliarda do státní kasy, aby ztratil
hlavu a nic víc nedomýšlel. Jenomže ta svůdná moc peněz, kterou si
často jednoduše všechno vysvětlujeme, tady nesedí. Král totiž dá
vzápětí všechno to stříbro Hamanovi zpátky k dispozici. Ani on
ani říše z toho žádný zisk nemá.
A že by sdílel Hamanovu zášť
vůči židům, to také nevypadá. Vždyť se ani nezeptá, o jakém
lidu to Haman vlastně mluví. A vystrašený z toho údajného ohrožení se
také nezdá. Klidně nakonec s Hamanem popíjí. Na nic se nedoptává, nic
si neověřuje. Jako by ho to ani nezajímalo. Věcné argumenty ani
logika tu nehrají žádnou roli. Prostě dá Hamanovi plnou moc — bianko šek
k čemukoli.
Celé to působí zase jen jako věc
mocenského rozmaru, jako projev bohorovné blahovůle mezi kumpány u moci,
která se logickými důvody ani fakty nezabývá. Jako když někteří
současní politici říkají, že jsou určité kauzy pod jejich
rozlišovacími schopnostmi.
Nikoli ziskuchtivost, ale právě tahle
povznesenost a nezájem, které se nezdržují fakty, dávají zvůli volné pole
působnosti a odsuzují její oběti k bezmoci. Kde nerozhodují
fakta, kde se o ně nikdo nezajímá, tam není možné dovolat se
spravedlnosti, tam není možné odvolávat se na rozum a logiku, tam se může
i naprosto iracionální a vražedná propaganda stát zákonem. Cokoli je pak
zkrátka možné úplně převrátit: z krvežíznivé agresivní nenávisti
udělat zajištění všemi vytouženého míru; z toho, kdo zabránil
spiknutí a zachránil králi život, nejhoršího zločince, kvůli kterému
nemůže země dojít klidu; z masakru žen a dětí záruku
pokoje, pořádku a bezpečí.
Tenhle naprosto iracionální charakter zla a
nenávisti, který nestojí na žádných pochopitelných důvodech je možná
klíčovým poselstvím této kapitoly. Bible nám ho předkládá
v naprosté nahotě, jako by nás chtěla zbavit iluzí, že je možné
vést s nimi nějakou smysluplnou debatu, že by to snad byla otázka
rozumných argumentů, že by jí šlo čelit pochopením, které objeví
jejich oprávněné příčiny a vyvaruje se jich.
Žádný takový recept kniha Ester nenabízí.
Naopak svědčí o tom, že tváří v tvář takové agresivní
zlobě je třeba přiznat se k jejím obětem, nasadit se
pro ně a ctít tu solidaritu, i kdyby se tak měl člověk
připravit o klid a bezpečí a riskovat opravdu mnoho.
A tady se chci ještě vrátit na
začátek k jednání Mordochaje, který před Hamanem neklekal a
neklaněl se mu. Běžně v tom vidíme evidentní důsledek
víry v Hospodina. Někomu se přitom možná vybaví Kristova
odpověď pokušiteli, když mu nabízí všechna království světa i
jejich slávu, pokud se mu pokloní. Ježíš ho odmítá slovy: „Jdi mi
z cesty, satane; neboť je psáno: Hospodinu, Bohu svému, se budeš
klanět a jeho jediného uctívat.“ To zní přece naprosto
jednoznačně. Ale opravdu je to tak evidentní?
V bibli najdete mnoho příkladů,
kdy se věřící sklánějí před králi i obyčejnými lidmi.
Jákob se poklonil Ezauovi. Jeho synové před Josefem, kterého nepoznali, a
byl pro ně stejně jako Haman druhým mužem, hned po králi. A prorok
Elíša má dokonce pochopení pro Námana syrského, když se kvůli úřadu
klaněl bohu Rimónovi.
Mordokaj se té pokloně kvůli
víře nutně vzepřít nemusel. Spíš to bylo osobní. Někdy je
už té bohorovné arogance na člověka příliš. Musí se vymezit. Je
to pro něj otázka vyznání a svědomí, i když to tak všichni vidět
nemusí. A tak se najdou komentáře, které Mordokajovi tu vyhraněnost
vyčítají. Svojí zaťatostí přece ohrozil celý boží lid. To on za
všechno může. A takový názor není nijak výjimečný. Kdo pamatuje dobu
normalizace, ten si určitě vzpomene, jak často se v církvi
ozývalo totéž vůči farářům, které stát postihoval za jejich
postoje. Prý svojí neústupností jenom zbytečně ohrožovali sbory a
církev. A mnozí teologové poukazovali právě na to, že taková
vyhraněnost není samozřejmým důsledkem víry, aby se od nich
mohli distancovat.
A nejspíš to z víry opravdu
bezpodmínečně neplyne. Ale v knize Ester se přesto žádná
výčitka a distance vůči Mordokajovi ani náznakem neobjeví. Na to
je příliš střízlivá, aby si dělala iluze, že by byly pro
nenávist rozhodující nějaké rozumné argumenty. Biblická víra také, jak
píše apoštol Pavel, nectí jenom všeobecně závazné normy, ale osobní
svědomí, které může Bůh oslovit různě. Osudné nejsou
ty rozdíly, osudné je vzdát se kvůli jejich náročnosti té vzájemné
solidarity. Na to nenávist hraje. Amen.