Nedělní kázání, 26. 5. 2024
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Jan
6,1 — 21
Text: Jan 6,22 —
33
Sestry a bratři,
tenhle rozhovor, pokud ho člověk
čte v souvislosti, kterou jsme si před chvílí
připomněli — může dokonale vyléčit každého, kdo si od
zázraků a mimořádných událostí slibuje, že povedou a přesvědčí
k víře.
Den poté, co Ježíš pěti chleby a
dvěma rybami nasytil pět tisíc mužů — ženy a děti tehdy
nikdo nepočítal, žádají po něm právě ti nasycení znamení, aby mu
mohli věřit, a předhazují mu, že Mojžíš dal jejich otcům na
poušti jíst chléb z nebe. Jakoby vůbec nic neprožili. Jakoby se nic
nestalo. Žádný důkaz ani podnět k víře to pro ně není.
Vidí v tom jen výhodné řešení vlastního živobytí. Ježíš splňuje
jejich ideální představu vlády, která zajistí chleba pro všechny. A tak ho
chtějí provolat králem.
A podobné je to i s tou epizodou na
moři, při které se námaha učedníků Ježíšovou
přítomností nečekaně promění v cíl. Je pro ně
jenom zajímavým rébusem, jak se Ježíš dostal na druhou stranu.
Všechny události, ať jsou jakkoli
neobvyklé, podléhají totiž naší interpretaci, a proto jsou nejednoznačné.
Jsou pro nás jenom tím, čím jim dovolíme být. Vidíme v nich jen to,
co v nich sami hledáme. O tom, co pro nás budou znamenat, rozhoduje to, za
čím jdeme a co v životě sledujeme. Víra není v posledu
otázkou toho, co máme před očima nebo toho, co se nám přihodilo.
Záleží na tom, co je v nás, na našem zaměření.
Ti, kdo chtějí slyšet odpovědi jen
na vlastní otázky, zůstanou k tomu, co Bůh dává, slepí. A žádný
zázrak, div nebo mocný čin, je z té slepoty sám od sebe nevyvede.
Zapadne jenom do jejich hotového obrázku života. Buď v něm
něco naplňuje a pak jim ho potvrdí, nebo se do něj nehodí, a pak
je nepřesvědčí. Velký rozdíl v tom ale není. V obou
případech zůstanou jen u toho svého.
I Ježíše Krista lze přijmout jen jako naplnění
svých vlastních přání, cílů a potřeb, které pokládáme za to
nejdůležitější. A vůbec si přitom nemusíme položit otázku,
zda opravdu nejdůležitější jsou a zda zrovna o ně
v životě skutečně jde. Jenomže právě o tom je víra — o
změně základního pohledu na život a přístupu k němu. O
tom, že nebudeme hledat jenom odpovědi na vlastní otázky, ale
připustíme, že nám někdo může ukázat, co je vlastně
třeba hledat a oč v životě vlastně jde.
Ježíš říká: „Neusilujte o pomíjející
pokrm, ale o pokrm zůstávající pro život věčný; ten vám dá Syn
Člověka, jemuž jeho Otec, Bůh, vtiskl svou pečeť.“ Ježíš
vybízí, abychom přehodili výhybku, abychom změnili svůj pohled
na život, aby nám v něm šlo o něco jiného. Pak asi teprve
můžeme objevit a přijmout, co Bůh dává.
Na rozdíl od mnoha věřících Ježíš
neříká, že by byl odpovědí na každou otázku a naplněním všeho,
co hledáme. Ve svém hledání a zaměření života můžeme být také
úplně vedle. A v tom případě, než by je Ježíš potvrdil a
naplnil, radši se ztratí, jako když ho chtěli provolat králem, protože by
tak potvrzoval jenom náš omyl. Než takováhle falešná plnost a oslava, to jsou
lepší a nadějnější prázdnota, otázky bez odpovědí a chudoba. Jen
si vzpomeňme, koho Ježíš blahoslaví. Šťastní podle něho
přece nejsou sytí, bohatí a duchaplní suveréni, ale žízniví, lační a
chudí duchem.
Jsou otázky, na které nejen že u Ježíše
odpověď nenajdeme, ale ani ji nalézt nemáme. A je životní úsilí,
které nejen že v Kristu naplnění nedojde, ale ani ho dojít nemá.
Život jen ze sebe a pro sebe nemá žádnou
perspektivu. V úsilí zaměřeném jenom na uchování vlastního života, o
něj člověk přichází. Kdyby nám v něm Ježíš
prostě vyhověl, jenom by nás utvrdil v marnosti. Tuhle iluzi
Ježíš živit nechce.
Je ale také jiný život, nepomíjející,
věčný. Pro něj je ovšem třeba hledat v životě
něco úplně jiného, přeorientovat se, sledovat v životě
něco jiného.
Ale o čem ta změna orientace
vlastně je? Co je tím pokrmem zůstávajícím pro život věčný?
Přirozeně nás asi napadne rozdíl mezi zaměřením na
věci hmotné a duchovní. Ježíš tu přece vyčítá zástupům, že
za ním jdou jen proto, že se nasytili. Jenomže o tenhle tradovaný protiklad a o
život povznesený nad hmotné potřeby půjde asi stěží. Vždyť
na ně Ježíš při tom nasycení pěti tisíců také myslel a
jejich hlad opravdu utišil. Jenom to prostě asi nebylo všechno. Něco
přitom těm nasyceným uniklo. Ten nečekaný dostatek nejspíš
sděluje ještě něco důležitějšího.
Myslím, že nás — čtenáře evangelia —
na to jeho autor upozorňuje právě tím, co je v tom
příběhu jaksi navíc a co i my můžeme přehlédnout a
nepovažovat za důležité. Proč se výslovně zmiňuje o tom, že
na tom místě, kde k nasycení došlo, bylo mnoho trávy? Nešly se
přece napást. A proč píše o těch dvanácti koších úlomků,
které zbyly? Ty už přece pro nasycení zástupů také neměly žádný
význam.
Jistě je možné vidět v tom
pouze zdůraznění zázraku. Ale já mám za to, že evangelista Jan spíš
počítá s tím, že jeho čtenáři bibli alespoň trochu
znají, a tak jim to docvakne a vybaví se jim jeden z nejznámějších
žalmů: Hospodin je můj pastýř, nebudu míti nedostatku, na
pastvách zelených pase mne… dopřává mi odpočívat na travnatých
nivách…
Tohle je ten podstatný klíč
k pochopení — vyznání žalmisty o boží věrnosti a štědrosti, o
životě, který je jejich darem, který se o sebe díky Bohu nemusí bát. A
stejnou řečí mluví i těch dvanáct košů plných chleba — o
naplněných zaslíbeních dvanácti pokolením Izraele, o Bohu, na jehož
dobrotu a štědrost se lze spolehnout. O důvěře, která se
může nechat vodit stezkou spravedlnosti, protože se o dostatek nemusí
stále ustrašeně starat. To je asi ten chléb, který zůstává pro život
věčný. A změna zaměření života, ke které Ježíš
vybízí, je právě o něm.
Je veliký rozdíl, jestli za Ježíšem jdeme
proto, abychom dosáhli zajištění života - a je jedno jestli hmotného nebo
duchovního - anebo jestli za ním jdeme v důvěře, která nás
od téhle starosti osvobodila. Je veliký rozdíl mezi zbožností, která roste jen
ze starosti o sebe, která je jen prostředkem k tomu, abychom se zajistili
třeba i na věčnost, a zbožností, která roste
z důvěry, a tak je svobodná pro Boha i pro bližní, pro život,
který nepomíjí. Té druhé má smysl věnovat své úsilí, říká Ježíš.
Proto se také jeho posluchači na otázku:
„Jak máme jednat, abychom konali skutky boží?“ nedočkají žádného výčtu
úkolů, povinností, závazků a zákazů, které by mohli plnit, aby
čehokoli dosáhli. Ježíš je ani nás nezve k účelovému vztahu, ve
kterém by zase platilo obvyklé „něco za něco“ — třeba spása za
vzorný život. V tom bychom byli zase odkázáni na sebe a při všem dobrém a
ušlechtilém by zase nakonec šlo jenom o nás.
Zve je i nás k důvěře, že
Bůh v Kristu udělal pro nás všechno, co je třeba, že má sám
náš život a naši věčnost na mysli a my je proto můžeme pustit
z hlavy a myslet na něj a spolu s ním na druhé, aniž bychom tím
chtěli něčeho sami pro sebe dosáhnout. V tom se totiž
otvírá život věčný. V tom je teprve prostor pro to, co nepomíjí,
pro lásku, která je skutečná, nezištná a nesebestředná.
Nic víc než tahle důvěra není
třeba. Nic víc po nás Bůh nežádá a nic víc k tomu, abychom
opravdu konali skutky boží, neosvobozuje. Boží život — a ten je věčný
— není věcí dokonalých pravidel ani pevné vůle, ale svobody, která je
v důvěře v Krista.
Amen.