Nedělní kázání, 19. 10. 2025
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Kazatel
5,17 — 19
Bratři a sestry, dneska přeruším
výklad knihy Ester, protože někdy je třeba se zastavit, odložit svoje
plány a jen tak v tichu postát a žasnout. K tomu nás zve
65. žalm —
přečtu vám z něho část: 2-5 + 10-14
Setry a bratři,
tahle neděle je prostorem pro úžas, pro
radost, pro vděčnost, je dnem díkůvzdání. Je také svátkem pro
naše smysly, protože nám odhaluje, že mají v naší víře důležité
místo. Že se může sytit a růst právě díky nim a skrze ně —
skrze zrak, hmat, čich a chuť. A prochází i naším žaludkem. Všechny
naše hmotné potřeby k ní patří. Ačkoli my se nad ně
často ve falešné duchovnosti povznášíme a dovedeme si jen notovat
v kritice konzumu, není to nic nízkého a přízemního, zač bychom
se měli stydět. Naopak, je to okno k boží slávě,
štědrosti a dobrotě. U něho máme dneska v úžasu se
zatajeným dechem postát. Jako stojí dítě před výlohou cukrárny, nebo
jeden můj kamarád před výlohou řeznictví. Taková krása! Taková
pestrost! Taková poezie! Taková hojnost!
Ta chvíle němého úžasu je asi tou
největší chválou, jakou může člověk vzdát. Slovy se pak už
jen neuměle pokoušíme vyjádřit, co se nás v té chvíli dotklo, co
nám vzalo dech. A může se přitom také to nejpodstatnější
vytratit. Můžeme se přitom zase soustředit jen na sebe.
Z okamžiku, kdy jsme byli zasaženi, uchváceni něčím, co není
z nás, můžeme zase sklouznout jenom ke své aktivitě,
k našemu děkování. A to by byla nesmírná škoda a taky chyba.
Dneska nejde o to, abychom dostáli slušnému
vychování a Bohu pěkně a řádně poděkovali, jak se
sluší, ale abychom jej na sebe nechali působit, abychom si
skutečně všimli, čím a jak nás obdarovává a nepřestávali
proto žasnout. Taková je pravá chvála — „Ztišením se sluší tebe chválit,
Bože“. Ztišením, které ani tou chválou všechno nepřehluší, které
neztratí pozornost, naslouchá a dovede se dívat a divit.
Pokusme se o to nyní, bratři a sestry.
Zastavme se před tou výlohou, která se před námi díky našim hmotným
potřebám otvírá. Co je v ní vlastně z boží štědrosti
vidět? V čem je to bohatství, před kterým lze užasnout?
Jistě v hojnosti. Nad tou mohl
žasnout každý, kdo teď na podzim sklízel na své zahrádce, vyšel si do lesa
nebo jenom na svých cestách projel jabloňovou alejí; každý kdo se radoval
nad košem jablek, švestek nebo hub.
A pokud nám dojde, že i veškerým svým
pracovním a duševním úsilím jenom rozvíjíme něco, co jsme si sami nedali,
nemusíme se ve svém úžasu omezit pouze na to, co roste bez našeho
přičinění. Pak můžeme do té hojnosti, kterou nás Bůh
obdarovává, zahrnout i vlastní boty, kabát a počítač, mobil,
ledničku nebo byt. Že máme všeho, co k životu potřebujeme, dost
a dost, je veliká a dobrá věc. Být si toho stále vědom, umět to
ocenit a vděčně přijímat, patří k té tiché chvále
Boha.
Ovšem zůstat ve svém úžasu,
vděčnosti a chvále jenom u té hojnosti, by bylo zoufale málo. To
bychom do té výkladní skříně boží štědrosti ani nenakoukli. Mezi
hojnost a to, čím nás Bůh v souvislosti s našimi hmotnými
potřebami obdarovává, nelze dát jednoduše rovnítko.
Hojnost přece může člověka
také zmást a zavést. Vzpomeňte na Ježíšovo vyprávění o muži, jemuž se
hojně urodilo. Měl za to, že je jeho život dokonale zabezpečen a
Bůh mu říká: „Blázne, ještě této noci si vyžádají tvé duše a
čí bude všechno, co jsi nashromáždil?“ Hojnost může také
znamenat svazující překážku, která nám nedovolí prožít a sdílet radost
boží. To odhaluje jiný známý evangelijní příběh — o bohatém mládenci.
V jeho závěru Ježíš konstatuje: „Snáze projde velbloud uchem
jehly, než aby bohatý vešel do božího království.“ Bohatství samo o sobě,
a nejen to hmotné, nás může izolovat, spoutat, ochudit, připravit o
vztahy i o radost. Může se z něho stát závaží, které
člověku brání v pohybu.
Co se týče toho, co k životu
potřebujeme, není totiž problém jenom v tom, zda a kolik máme, ale
také v tom, zda to, co máme, umíme užívat a jaký k tomu máme vztah.
A právě v tomto ohledu je třeba
umět se dívat a divit. Ono je to totiž s úrodou opravdu podivuhodné.
Kdo někdy něco pěstoval a není slepý, ten to snad ví.
Můžete dělat všechno možné a stejně není výsledek jistý. Všechno
nezáleží jen na nás. Tahle nejistota a závislost může být jistě
k zlosti. Může být ale také zdrojem obrovské naděje a
důvěry. Nemáme-li všechno ve své moci a není-li všechno jenom naším
dílem, pak můžeme v tom, co se nám přece jenom podařilo
vypěstovat a udělat, zahlédnout nejen svoji píli, práci a výkonnost,
ale i dar. A kde je dar, tam je i něčí péče, něčí
láska, něčí dobrá vůle. A tak nám může dojít, že na všechno
nejsme sami, že je možné se spolehnout.
Právě tahle důvěra přetíná
pouta ustaranosti a sebestřednosti, která nás svazují. Dává svobodu,
abychom se nestali otroky svých potřeb, svých zahrádek, domácnosti, všeho
toho, co k životu potřebujeme a máme. V té důvěře
je čas k odpočinku, ke štědrosti, čas pro druhé a pro
hledání pravdy a spravedlnosti.
Bohatství, které dnes v té výloze úrody a
sklizně máme před očima, není jen bohatství hojnosti, ale
především bohatství důvěry. Kdo v ní bezmyšlenkovitě
nevidí jen výsledky své práce, ten může žasnout a důvěřovat,
že náš nebeský Otec ví, co k životu potřebujeme a nemusí proto, jak
píše Kazatel, příliš myslet na dny svého života. Může myslet i na
jiné věci, a tak se mu hojnost nestane pastí, brzdou nebo překážkou.
A díky této důvěře se děje
ještě něco zvláštního s našimi potřebami. Skutečnost,
že k životu něco nutně potřebujeme — i když toho asi není
zdaleka tolik, jak se nám někdy zdá — odhaluje naši závislost,
křehkost, zranitelnost a odkázanost. Ty si obvykle neradi
přiznáváme. Jak před druhými, tak před sebou. Považujeme je
projev nedostatečnosti, za ohrožující slabinu, za kterou se spíš stydíme a
raději ji ukrýváme. I to je asi součást traumatu nezaměstnaných.
V té důvěře, která si je
vědomá, že všichni žijeme z boží štědrosti, to najednou není
třeba. Najednou je možné o své potřebnosti mluvit beze strachu a beze
studu. Je možné a dokonce jedině pravdivé a nadějné
otevřeně přiznat: „Ano, nevystačím si, jsem odkázán na
dobrou vůli, jsem potřebný.“ Každá modlitba to vyjadřuje. V každé
modlitbě si to přiznáváme a vyznáváme.
A modlitba nám také odhaluje, co to
s námi dělá. V ní se obracíme k druhému, k Bohu.
Navazujeme vztah. V té důvěře se z té nouze a slabiny
stává najednou bohatství. Díky nim vstupujeme do vztahu, obracíme se na
druhého, tvoříme společenství, vystupujeme z role soběstačných
hrdinů, která znamená beznadějnou osamělost.
„K tobě, jenž modlitby slyšíš,“ zpívá žalmista, „přichází veškeré tvorstvo.“ Právě
v té odkázanosti na boží štědrost se můžeme setkat, můžeme
objevit svoji spřízněnost, můžeme k sobě najít cestu,
můžeme mít pochopení pro potřeby druhých. Nediskvalifikují nás ani je
a velkorysost a štědrost nejsou výjimky z pravidla, které
zpochybňují řád. Ty mu naopak jedině odpovídají. Ano, v tom
vděčném úžasu a ztišení, o kterém je řeč, se rodí
solidarita. Ne jako povinnost, ale jako dar a vděčná
odpověď. To nám vždy znovu připomíná Večeře Páně.
Radujme se tedy, sestry a bratři, a se
zatajeným dechem postůjme nad tou dobrotou, kterou Hospodin korunuje celý
rok, a nechme se tím úžasem proměnit k osvobodivé
důvěře, s níž lze jít životem a jíst svůj chléb
s radostí. To je pravá chvála. Amen.