Nedělní kázání, 12. 10. 2025
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Ž
73,1-17
Text: Ester 5
Sestry a bratři,
projevit solidaritu a zastat se ohrožených,
když přitom můžete o všechno, včetně života, přijít,
není rozhodně snadné. Toho jsme asi schopni, až když nám dojde, že na tom
ani tak nezávisí osud druhých, ale náš vlastní. Pak teprve přestaneme
kalkulovat, jestli nám to stojí za to, a začneme hledat pomoc, abychom
k tomu sebrali odvahu. O tom jsme slyšeli z knihy Ester před
týdnem. Ani s tou podporou na to ale člověk hned nemá.
Probojovat se k důvěře nějakou dobu trvá.
„Třetího dne si Ester oblékla
královské roucho a stanula na vnitřním nádvoří králova domu.“ Odvážila se vystavit se tomu riziku, že ji ochranka, jak káže zákon
ustrašených vládců, jako nezvaného hosta okamžitě odstřelí. Mohl
tomu zabránit jenom král. A vyšlo to.
Můžeme to přičítat její kráse,
slabosti krále pro půvaby žen, nebo tomu, že si právě tou
blahosklonností potvrzoval vlastní moc a důležitost. Teprve když se
člověk ocitne v podobně vypjaté situaci, tak si
uvědomí, jak je to všechno nejisté, jak málo na to může spoléhat, a
že je úplně na místě mluvit o zázraku. Zázraky nejsou laciná
vysvětlení ani ohromující podívaná pro prosťáčky. Bez lidské
ochoty riskovat a nasadit vlastní život se o zázracích mluvit nedá. Pokud je
nevidíme, pak možná proto, že jsme se pro nic skutečně nenasadili.
Král, který si na Ester už měsíc
nevzpomněl, ji osloví nečekaně mile a se zájmem: „Co ti je,
královno Ester? Jaká je tvá žádost? Až do poloviny království ti bude dáno.“ Zní
to úplně pohádkově.
Jenomže je to opravdu projev zájmu a
pochopení? Nepřišlo by vám spíš úplně absurdní ptát se odsouzence na
smrt „Co ti je?“ a „Co si přeješ?“. Zvlášť když se ptá někdo,
kdo ten ortel sám podepsal? Není to spíš výraz absolutní ignorance, která si
ani do úst nevidí a o osudy druhých se ani trochu nezajímá? Copak Achašveroš
nevěděl, k čemu dal Hamanovi zelenou? Nebo snad netušil,
koho se vlastně ten vyhlazující zákon s jeho vlastní pečetí
týká? Nebo že by neměl vůbec ponětí o tom, odkud jeho manželka
pochází? A pokud ne, tak o čem to svědčí? O dobré vůli? O
zájmu? O pochopení? Není to spíš výraz naprosté lhostejnosti a odcizení?
Nesvědčí to jen o životě, kterému ve skutečnosti na nikom
nezáleží a je schopen o druhých rozhodovat, aniž by tušil, o koho se
vlastně jedná?
Právě ten blahosklonný zájem a
pohádkově štědré sliby potvrzují pouze vražednou
nepříčetnost, která se o nic a o nikoho nestará, lidský život pro ni
nic neznamená, se souvislostmi se nezdržuje, a tak je opravdu všehoschopná. A
možná ji to ani nedochází. Zhlíží se prostě už jen sama v sobě.
A to, jak ještě uvidíme, není jen případ krále Achašveroše. Takovým
prostředím je nyní Ester obklopena.
Její reakce je také nečekaná. Místo aby
kula železo, dokud je žhavé, vzala krále za slovo a prosila ho o milost a
přimlouvala se za svůj lid, jak ji o to žádal strýček Mordokaj,
pozve krále — a zcela nelogicky také Hamana — na hostinu. Pokud chtěla
intervenovat za židy, tak to přece nemohl nikdo zkomplikovat víc, než
jejich zavilý nepřítel, který byl s králem jedna ruka!? Nedává to
žádný smysl. Ani ten opakovaný odklad.
Komentátoři proto spekulují, že Ester
znala dvorské prostředí líp než Mordokaj nebo my. Tušila asi, že by
s přímou a jistě konfliktní prosbou neuspěla, a měla
proto vlastní plán. Jedni se domnívají, že si těmi odklady chtěla
ověřit královu ochotu a přízeň. Jiní, že chtěla
vstřícnou pohostinností ukolébat Hamana. Další, že ho naopak
přizvala, aby u krále vzbudila podezření, že se s ním paktuje
proti němu. Byla si prý vědoma, že stojí proti mnohem mocnějším
protihráčům a potřebovala je postavit a poštvat proti sobě.
A těch možností, na které vykladači přišli, je ještě mnohem
víc. Skalní biblisté zase tvrdí, že v bibli žádné takové psychologické
finty nejsou právě proto, aby vyniklo, že to není věc naší
diplomacie, ale že je tu při díle Bůh sám. Jenomže ani o tom se kniha
Ester vůbec nezmíní.
Ono je to celé možná mnohem prostší. No
řekněte, jak byste reagovali, kdybyste se setkali s takovou
nepříčetnou ignorancí, která bez okolků podepíše váš rozsudek
smrti a pak se vás klidně ptá, co vám je a slibuje vám hory doly?
Nezaskočilo by vás to? Nevykolejilo? Stačí na tohle ta pracně
posbíraná odvaha? Nepotřebovali byste se nejdřív vzpamatovat
z toho šoku? Nepotřebovali byste si to všechno znovu srovnat
v hlavě? Vždyť tam, kde je možné cokoli, nejde ani tak o odvahu.
Tam spíš člověk zápasí s tím, jestli má vůbec něco
smysl. Tam se musí o důvěru utkat s absurditou. A to není o nic
snazší ani kratší.
Ester možná žádný geniální plán neměla.
To množství možností, které se vykladači domýšlejí, naznačuje, že jde
nejspíš jen o naše dohady. Možná je ten dvojí odklad jenom znamením zmatku, ve
kterém se ocitla. Možná nás upozorňuje na to, že ani když
úspěšně sebereme odvahu, tak ještě není vyhráno. O důvěru
je třeba zápasit dál. A někdy na úplně jiné rovině, než
jsme si představovali. Není divu, když člověk není hned
připravený, když je nejistý a potřebuje čas.
Víra se zkrátka nevyznačuje sebejistotou,
která má vždycky ve všem jasno, do všeho vidí, na všechno má předem
připravenou odpověď a je jen otázkou odvahy, jestli ji nahlas
vysloví. K víře patří i otazníky, zmatky, chvíle nejistoty,
váhání a hledání, které hned tak nekončí. Protože, pokud člověk
přijme výzvu a poslání, opouští svět podle sebe, konfrontuje se se
světem, který nefunguje podle jeho not, se světem, kde je možné
cokoli, a tak vlastně nic nemusí mít význam a smysl, ani odvaha, ani
přímluva, ani zastání.
Jde o víc než jen o geniální taktiku, jak to
všechno provést, nebo o neohroženost, která se toho odváží. Víra se potýká
nejen s odporem nebo se strachem, ale s absurditou, která
člověka zaskočí; s nesnesitelnou lehkostí bytí, ve které se
smysl čehokoli ztrácí. Pokud ji člověk nechce jenom rozmnožit,
nezbývá mu, než se po smyslu znovu ptát a hledat ho. Musí sám znovu zápasit o
naději navzdory tomu, čeho se podle všeho může nadít. I když ho
to zabrzdí a zdrží. I když se může zdát, že tak jenom maří
příležitosti, které se mu nabízejí, i když ty odklady třeba nikdo
nepochopí.
Bez problémů a bez otázek v tom
příběhu naopak jednají král s Hamanem. Ty nic nezarazí, nic je
nevykolejí. Nic pro ně není absurdní. Jsou schopní všeho. Jako by si nic
neprotiřečilo. Jako by jim souvislosti vůbec nedocházely.
Král ujišťuje splněním všech
přání tu, které svým podpisem upřel právo na život. Haman odchází od
Ester v dobré náladě, všecek rozjařen a nadmíru poctěn,
ačkoli právě rozeslal po celém království rychlé posly
s rozkazem, aby byl její lid do posledního vyvražděn,
včetně žen a dětí. A vzápětí je vztekem bez sebe, když se
před ním Mordokaj netřese strachem, jako by mu vůbec
nedocházelo, že ti dva patří k sobě. Vždyť měl u dvora
své informátory! A přesto: žádný otazník, ani stopa zaváhání, žádné
zábrany. Jak je to vůbec možné? Odkud se bere tahle
nepříčetnost? Máme snad co do činění s nějakou
mimořádně nelidskou a cynickou zrůdou?
Možná vůbec ne. Možná nám
příběh nabízí mnohem prozaičtější vysvětlení. Když se
Haman vrátil domů poslal pro své oblíbence a pro svou ženu Zereš. Obklopil
se těmi svými. Těmi, kteří jsou jen zrcadlem nebo obecenstvem
pro vlastní úspěchy, výkony nebo zlobu. Těmi, od kterých žádné
kritické slovo ani otazník neuslyší. Kteří ho v jeho
výjimečnosti nebo zlobě jenom utvrzují. Tohle je nejspíš zdroj té
nepříčetnosti. A není asi nijak mimořádný. Kdo si takový
uzavřený fanklub pěstuje, ten brzy soudnost ztratí a je pak
s jeho podporou schopen čehokoli. Třeba vztyčovat
popravčí kůl a přitom se dobře bavit.
Zda má naději na úspěch tahle
všehoschopnost, nebo ta všelijak nejistá víra, o tom až příště.
Nebudu předbíhat. V životě se o tom také vždycky nemůžeme
ujistit. Na to je třeba si počkat. Dělat z momentální
situace definitivní závěry, by byl omyl. Amen.