Nedělní kázání, 19. 5. 2024
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Skutky
2,1 - 18
Text: 2.Korintským
3,3 - 18
Sestry a bratři,
každý z nás asi prožil chvíle, které pro
něho hodně znamenaly, které měly zvláštní sílu, hloubku a krásu;
chvíle, kdy se setkal s nevšední věrností, s nezištnou pomocí, s
nečekaným porozuměním, nebo kdy k nim byl dokonce sám schopen
přispět, kdy k nim v sobě objevil sílu; chvíle, kdy něco
krásného a dobrého vzniklo - třeba společenství lidí, pro které je
respekt k určitým hodnotám důležitější než všechny osobní
rozdíly, a proto se dovedou spojit v dobrém díle.
Je to opravdu síla a nádhera, která dává
tušit, že život může být také něco slavného a skutečně
jedinečného. A tahle zkušenost, tohle tušení je motorem našeho života.
Jsme svědky a účastníky nevšedních
okamžiků, vteřin věčnosti. V záblescích okoušíme div života
pozdviženého nad každou vypočítavost a účelovost, života
překračujícího svůj stín, vymykajícího se danostem, jaksi
přepodstatnělého. A zbytek času k němu hledáme klíč. Ptáme
se, jak na to? Pokoušíme se k němu dospět. Snažíme se ho navodit. A
přeme se také o to, co k němu přispívá, jaká cesta k němu
vede.
A jako jednomu z dějství tohoto sporu
většinou rozumíme i tomu prohlášení apoštola, že litera zabíjí, ale Duch
dává život. Chápeme je v rámci naší diskuze o tom, co vede k dobrému - zda
důraz na normy a řád nebo na svobodnou odpovědnost, zda výchova
autoritativní nebo neautoritativní, zda přísnost nebo důvěra v
dobrou podstatu člověka, zda vláda pevné ruky nebo otevřená společnost,
zda otrocké plnění pravidel nebo tvořivé rozhodování v jejich
intencích, zda dogmatismus nebo svobodomyslnost. A zdá se být naprosto
jednoznačné, čemu apoštol dává za pravdu: Litera zabíjí, ale Duch
dává život. Zastánci nedirektivního přístupu mají další argument. Mohou tu
najít posvěcení.
Přiznám se, i mně je takový
přístup blízký a proto jsem ta apoštolova slova kolikrát jako argument
proti úzkoprsosti dogmatiků použil. Teď ale
musím říct, že je to omyl, který se nám asi často stává. Dovoláváme
se bible pro svoje názory, aniž by nám došlo, že mluví o něčem jiném
a točíme se pak v bludném kruhu.
Jednak i z toho důrazu na svobodnou a
tvořivou odpovědnost se může stát dogma - šablona, která
člověka zotročí a svobodu zkarikuje. To se, myslím, dneska
v důrazu na spontánnost a neformálnost často děje. Ale
především, tak jako každý návod odkázaný na naše schopnosti a možnosti,
narazí i tenhle na jejich meze. Ta základní potíž totiž není v návodu, ale v
nás. Z původní síly a krásy se stane udýchaná povinnost, která pak musí
svoje nedostatky a neúspěchy udržet pod pokličkou, aby prokázala
oprávněnost svého principu a přístupu. Naší člověčinou
jeho sláva pomíjí a tak se jí snažíme ukrýt. Hrajeme na schovávanou v
naději, že si něco z té slávy uchováme - a přitom ztrácíme sami
sebe.
Právě o tom je ta epizoda z Mojžíšova
života, kterou Pavel připomíná:
Když se Mojžíš vracel s deskami desatera z
hory Sinaj, ze setkání s Bohem, jeho tvář prý zářila - odrážela slávu
Boží. Trvala dokud mluvil, co mu bylo přikázáno. Pak ale svou tvář
zahalil jakýmsi závojem. Ne proto, aby druhé chránil před oslněním,
ale aby synové izraele nespatřili konec té pomíjející záře. Ta
záře se bez boží přítomnosti vytrácela, bledla, pomíjela. Zůstala
zase jenom neslavná člověčina. A tu Mojžíš radši skryl, aby
lidem nebral naději a s ní také ideál.
Jako my, i on měl za nemožné
otevřeně pohlédnout neslavné realitě našeho
člověčenství zpříma do tváře a přitom neztratit
naději a proto se raději uchýlil k té hře, k té iluzi o
člověku.
Pokud je Bůh přítomen v našem
životě jenom jako požadavek, pravidlo, princip, přikázání — zkrátka jen
jako návod, který máme sami naplnit, pak to jinak nejde. Pak totiž zase všechno
závisí jen na našich silách a schopnostech a každá naše slabost, neschopnost a nedostatek
potvrzují, že je to celé jenom iluze. Pak prostě není možné odhalit svoji
tvář se vším všudy. Pak nezbývá než hrát tu hru na schovávanou. Není možné
připustit si, jací ve skutečnosti jsme.
Apoštol ale píše, že tuhle hru Kristus zrušil,
že s tím závojem udělal konec. To lze chápat dvojím způsobem:
Buď tak, že právě na jeho příběhu se bez všech
servítků odhaluje, jací my lidé ve skutečnosti jsme, totiž že
právě proto, abychom si svou nedostatečnost nemuseli přiznat,
raději to svaté a čisté křižujeme a zprovodíme ze světa. To
by ale apoštol nad tou svobodou asi tak nejásal a dneska bychom asi nic
neslavili.
Mnohem spíš je to tak, že se v Kristu Bůh
ukázal jako ten, kdo je v našem životě přítomen nejen jako princip a
přikázání, ale jako ten, kdo sám jedná, pracuje a mění lidský život.
A proto už toho závoje, té hry na schovávanou není třeba. Je možné odhalit
svou tvář, připustit si, jak na tom jsme, protože všechno nestojí a
nepadá s našimi silami. Nejsme tu jen my, je tu Bůh, který jedná, který
svou silou, svým Duchem přetváří navzdory všemu, co se dá
předpokládat, i nás, který nás všelijak neschopné a na sebe
zaměřené proměňuje ke svému obrazu.
V tom je ta svoboda, v tom je ta šance k plné
otevřenosti. Protože pak už naše chatrnost nemá poslední slovo a neznamená
konec naděje. Ta hra na schovávanou končí tam, kde se, jak píše
apoštol, obrátíme k Pánu, kde si všimneme, že ten přepodstatnělý a
slavný život není výsledkem našich sil a návodů, ale dílem Božím, že se ty
úžasné věci v našem životě dějí navzdory tomu, co je v nás.
O tom je, bratři a sestry, dnešní svátek,
o tom je ten svatodušní příběh. My se v něm většinou
zarazíme u těch ohnivých jazyků, hukotu z nebe a řeči ve
vytržení. Ptáme se: Je to možné? Není to možné? Přeme se o možnost
nadpřirozených jevů.
Co je to ale proti tomu, že si lidé, které už
nespojoval ani společný jazyk, rozumějí? Že neagitují pro sebe, ale
mluví o velkých skutcích božích? Že se přes všechny svoje strachy dovedou
přiznat k tomu, koho všichni odsoudili a popravili? A že to
přitom druhým nepředhazují jen jako kritiku a odsudek, ale jako
naději a záchranu? A klidně snesou i to, že je přitom
někteří mají za ochmelky.
To je teprve hukot! To se zrcadlí slavná zář
Páně - tentokrát místo na tváři, nad hlavami! To je
skutečně řeč, která není z učedníků, která není z člověka.
V tom je opravdu Bůh při díle.
Copak si lidé na světě
běžně rozumějí? Copak si rozumíme my tady v Čechách? A
copak si vždycky rozumíme tady ve sboru? Kdo si to nezakrývá, ten může ve
chvílích porozumění zahlédnout slavnou zář Páně právě na té
naší odhalené člověčině. Právě díky ní může
vidět, že i to, co se nám daří, není jednoduše z nás. Bůh
na nás dělá. To je ta sláva.
Můžeme se poctivě a svobodně
podívat na sebe i na druhé a přece neztratit naději. Duch dává život.
Třeba i navzdory naší vyduchlosti. Amen.