Velkopáteční kázání, 18. 4. 2025
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Jan
18,28 — 19,4
Text: Jan 19,5 - 16
Dnes
máme, sestry a bratři, zde v kostele pohlédnout do tváře
utrpení a smrti. Naše současnost je jimi tak prosycena, že před nimi
už spíš zavíráme oči — vypínáme zprávy, nekupujeme noviny, překlikneme
jinak, odvracíme zrak. Možná i proto, že se tím také naše víra dostává do
tísně. Jak věřit v Boha spravedlivého a mocného při
pohledu na takové utrpení, na takovou žeň násilí?
Dnešek
nás ale k tomu pohledu vrací, konfrontuje nás s Bohem ubitým,
zbědovaným, opuštěným, směšným ve své bezmoci a slabosti.
Pašijní příběh nás vybízí — podívejte se: „Hle člověk!“
Odhaluje před námi jeho křehkost, kterou je možná ztlouct, tropit si
z ní kruté žerty, vysmát se jí, zmučit ji i zabít, bez ohledu na pravdu
i spravedlnost. Odhaluje před námi také natvrdo lidskou krutost a surovost;
zhovadilost, které není nic svaté; nenávist, která nezná žádné meze.
A
tohle vše nám velkopáteční bohoslužba staví před oči jako
vrcholné svědectví pravdě, jako tu nejzásadnější
výpověď o Bohu i o člověku. Bez toho není evangelium.
Opět zvěstujeme smrt Páně — dnes netoliko slavením jeho
Večeře, ale celou bohoslužbou, svátkem, který držíme.
Nemá-li
se ovšem naše slavení stát podobně odcizeným a absurdním divadlem, jako
v případě tehdejších zástupců božího lidu, kteří
pečlivě zachovávají svátek velikonočního beránka a přitom
dělají všechno pro to, aby ho ve skutečnosti sprovodili ze
světa, nemá-li dojít k podobné schizofrenii bohoslužby a života,
nemůžeme z něho vynechat naši současnost. Nemůžeme zkrátka
ten příběh číst jinak, než také jako příběh svůj.
Se vším, co děláme a jak tomu, co se okolo nás děje, rozumíme, jsme v něm.
A ten Ježíš, kterého velekněží předvádějí Pilátovi a on ho zase
předvádí jim, je přítomný také ve světě naší zbožnosti,
současného násilí a utrpení i toho, jak na ně reagujeme. O naši
oslavu Krista ukřižovaného nejde ani tak ve vztahu k tomuto
vyprávění, ale ve vztahu k utrpení, k bolesti, k moci a
bezmoci v našich životech.
Čím
je pro nás tedy utrpení? Jak vnímáme, když někdo pravdě oddaný sklidí
výsměch, ocitne se bez pomoci, stane se obětí lidské zvůle? Co
v nás probouzí pohled na oběti násilí? Co se nás při tomto
pohledu zmocňuje a k čemu nás vede?
Je to
soucit? Beznaděj? Marnost? Rezignace? Hrůza nad lidskou
krutostí? Je pro nás potvrzením, že tudy cesta nevede? Probouzí v nás
solidaritu? Úctu? Nebo vztek? Touhu po odvetě? Cítíme nad ním
výčitky? Nebo se utvrdíme ve své opatrnosti? Vidíme v tom doklad
bezmoci pravdy a lásky? Argument pro to, že se zkrátka nic nedá dělat? Nebo
pro to, že je prostě třeba z té věrnosti trochu slevit a
být trochu diplomatičtější?
Pilát:
sází na to první, na soucit s obětí a argumentuje její bezmocí. Jedná
krutě, ale sleduje tím Ježíšovu záchranu. Když neuspěl
s Barabášem, snaží se Ježíše představit jako politováníhodného
ubožáka, od kterého přece nic nehrozí. Jen se podívejte, copak tenhle
chudák něco zmůže? Copak toho nemá dost? Copak ho můžete brát
vážně? Vždyť je k smíchu, nebo k pláči! Nestojí vám za
to, abyste se vzrušovali. Naopak svojí blahosklonností můžete dát najevo
svou převahu
V tom
se ovšem Pilát přepočítal. Od sebevědomé zbožnosti, která si
otázky nepřipouští, se soucitu nedočká. Apely na lidskost u ní vyzní
na prázdno. Lidskost je možná jenom tam, kde si člověk svoje
člověčenství připustí. Pokud si myslí, že má boží vůli
v kapse, nemůže lidskost ani odpovědnost přijít ke slovu. V sebevědomé
zbožnosti je totiž člověk už vyřadil, protože se domnívá, že
nejedná za sebe, ale za Boha. Vynést soud pak není problém. My máme zákon, a
podle toho zákona musí zemřít, protože se vydával za syna Božího. Víra
a zbožnost, které mají vést k lásce a v lásce se uplatňovat,
mohou být úplně zvrácené, pokud si jimi jenom dáváme za pravdu, pokud si
jimi jenom posvěcujeme vlastní jistotu. Pak se i bible může stát
nástrojem vražedným.
A
bezmoc? Ta pak nevzbuzuje lítost, ta jenom potvrzuje vinu, lež. Jsi na
dně? Bůh ale svoje přece na dně nenechá. Tvoje víra je
špatná. Nejsi boží, dovolával ses Boha neprávem. Nemáš pravdu. Pravda
přece vítězí. Sebejisté víře je to jasné. To i ten pohan jako
poleno má před Bohem větší bázeň, než ten, kdo o své víře
nezaváhá.
Jenomže,
bratři a sestry, ona ani lidskost na utrpení nestačí. I ta má své
meze. Možná dovede soucítit. Má ale také svoji odvrácenou tvář a té je
vždycky bližší košile než kabát. I svět soucitu je nakonec odsouzen ke
smutku a beznaději, jak to Ježíš v Lukášově evangeliu
připomíná ženám, které ho na cestě ke kříži provázejí: „Dcery
jeruzalémské, nade mnou neplačte! Plačte nad sebou a nad svými
dětmi…“ Politováníhodné není utrpení, politováníhodný je soucit, který
v utrpení nic víc než důvod k lítosti nevidí.
A
právě z téhle smutné slepoty, ať už lidské nebo nelidské se nás
snaží Jan svým vyprávěním vyvést. V jeho pohledu je všechno jinak —
mocní jsou bezmocní a bezmocný mocný, vítězové jsou poraženi a ten
poražený vítězí. A ne až když utrpení pomine. Právě v něm.
Sebejistí
věřící sice nakonec prosadí svou, ale přitom popřou sami
sebe, sami - nechtěně, ale pravdivě - pojmenují svou bezmoc,
závislost a poddanost. Nemáme krále, jen císaře. Právě ve své
moci, ve svém současném úspěchu jsme jenom loutky, které
přistoupily na hru svého protivníka.
A
Pilát? Pilát je přitom pravda na koni. Ví, jaké mu jeho postavení dává velké
možnosti. Zdánlivě na něm všechno závisí a představitelé
tehdejší církve jsou na něj odkázaní. Bez něho nic nezmůžou.
Mnohokrát jim to také dá s ironií pocítit. Ale právě na to postavení
ho nakonec dostanou. Moc, které se tak hrdě dovolává, je nakonec jeho
slabinou. Proti svému přání i přesvědčení musí vydat toho,
koho chtěl propustit. Kdo odmítne nárok pravdy, ten se stává zajatcem
moci. V těch mocenských tanečcích nakonec všichni ztrácejí svoji
tvář a stávají se jenom figurkami, kterými hýbe někdo jiný.
A ten
zbitý, vysmívaný, vydaný? Čtenář v Janově podání
s překvapením marně hledá lítost, dojemné scény, které by
apelovaly na soucit. Marně hledá také vztek, potřebu odvety, která by
měla vyvážit vynucené příkoří a ponížení. Ono tam totiž
v Janových očích není:
Mezi
těmi, co si dělají iluze o své moci, aby nakonec jenom skákali, jak
druhý píská, je Ježíš jediný, nad kým nikdo moc nemá, koho nikdo a nic
z cesty, kterou přijal, nesvede. I vydaný násilí a výsměchu
naplňuje své poslání. Právě v té bezmoci se dovršuje, dokonává
jeho moc. Moc, pro kterou se narodil, která má jméno „Bůh s námi“.
Níž už člověk klesnout nemohl a Bůh je v tom s ním.
Ani na dně, ani ve smrti, ani odsouzen podle zákona Božího už není
člověk bez Boha, už není sám. Právě tím, čemu se vydal,
Ježíš vítězí. Boží věrnost je v tom utrpení mocnější než lidská
zloba, než lidský strach.
Utrpení
nesvědčí jenom o bezmoci hodné soucitu. Utrpení svědčí
o moci věrnosti, o moci pravdy a lásky, která je hodna důvěry.
Krista není třeba litovat, Kristu je možné a dobré věřit. A pro
toho, kdo věří, už utrpení, bezmoc a prohra nejsou něčím,
čemu je třeba se za každou cenu vyhnout, a zlo nad ním tak ztrácí svoji
moc. Amen.