Nedělní kázání, 23. 2. 2025
(Zdeněk Šorm)
Čtení: Gn
18,16 — 20
Text: Jonáš 1,1 -2
Sestry a
bratři,
Jestli se mi to
podaří, chtěl bych teď několik nedělí kázat na knihu
proroka Jonáše. Z prorockých knih je možná nejznámější. A nejen mezi
věřícími. Že k Jonášovi patří velryba, to vědí i malé
děti. A my jeho příběh vnímáme trochu právě tak, jako
pohádku pro děti.
Jenomže ta pohádka
je zároveň plná absurdních paradoxů, nepochopitelných napětí a
temných tajemství. Jonáš je jakýsi biblický antihrdina, frustrovaný
smolař. Nic se mu nedaří. Všechno je jinak, než by chtěl. Nic
nemá pod kontrolou. I tím prorokem je proti své vůli. A právě, když
je jeho mise úspěšná, naplní ho to jen zatrpklostí a hněvem. Co by za
to ostatní proroci dali? Co je to za proroka? Nevyčítá Bohu
nepřítomnost záchrany, ale záhuby! A přitom dovede k smrti
truchlit nad uvadlou kytkou! Je ve své zarputilosti tragický i směšný.
Celé to také nakonec vyznívá trochu jako taková tragikomedie, jako jakýsi boží
vtip. Snad vás to neurazí. Snad právě tady je opravdu na místě, že
humor léčí. Ten boží zvlášť. Tak tedy na začátek:
„Stalo se slovo
Hospodinovo k Jonášovi, synu Amítajovu.“ Možná
vás přitom také napadá, že to tehdy měli snazší. Kdyby nám Bůh
jasně řekl, co máme dělat, kdyby k nám promluvil, bylo by
to něco úplně jiného. Ale slyšeli jste snad někdo nějaký
boží hlas? Promluvil snad k někomu z vás Bůh? Ke mně
tedy ne. Ale zároveň mě napadá, že možná ani Jonáš žádný hlas
neslyšel. Ta úvodní věta přece neříká, že by k němu
Bůh promluvil. Říká, že se k němu Hospodinovo slovo stalo.
Možná tu
vůbec nejde o nějaký nadpřirozený hlas. Ty bývají spíš projevem
patologie nebo nástrojem manipulace. Možná nejde ani o to, že by se něco
bezprostředně ozvalo. Možná to slovo Jonáš už dávno znal. Nejspíš o
donebevolajícím zlu toho velikého města dobře věděl. Starý
zákon se o něm ostatně zmiňuje na vícero místech. Možná je už
četl nebo slyšel mnohokrát. Tak, jako my čteme bibli a slýcháme slova
kázání. Možná je ta zvláštní formulace, že se „Hospodinovo slovo stalo“ spíš o
tom, čím pro nás ta slova jsou. To, co dávno víme, se najednou stane
naprosto aktuální a nepřeslechnutelné. Z obecných pravd se stane
osobní oslovení, z pouhých informací se stane cosi neodbytného,
naléhavého, co člověk nemůže jen tak pominout, co na něj
dotírá, co mu nedá spát, co ho nenechá v klidu, nač musí reagovat.
Přitom se pro
ta slova člověk vůbec nemusí nadchnout, ani z nich nemusí
být nadšený. Jonášův příběh svědčí spíš o opaku.
Běžnější bývá — alespoň v bibli to tak je, že se jim
člověk brání, vzpouzí, že se s nimi všelijak bolestně
potýká a nejradši by na ně zase zapomněl. Ale navzdory svým
přáním a záměrům jim už zkrátka nedovede uhnout. O božím
oslovení prostě spíš než tajemné hlasy a horlivé nadšení svědčí
závaznost slova a odpovědnost, která z ní pramení a nelze se
z ní vyvléct. Jak k nám to slovo přichází a jakou má podobu —
zda je slyšíme poprvé, nebo je už dlouho známe, zda přichází zevnitř
nebo zvenčí, zda burácí nebo je sotva slyšitelné - není asi tak
podstatné. Mezi naší a Jonášovou situací není nejspíš žádný rozdíl. Takhle
nějak se k němu stalo slovo Hospodinovo, slovo boží, slovo
pravdy.
Nevíme o něm
takřka vůbec nic. Autor ho dokonce nikde ani nenazývá prorokem. Nic
také nesvědčí o tom, že by to byl nějaký veliký
řečník. Na rozdíl od ostatních proroků, po kterých se nám
dochovaly celé knihy prorockých výroků, jeho poselství se sestává
z pouhých sedmi slov.
Proroctví není
výsada profesionálů nebo otázka nadání a vloh. Proroka nedělá funkce
ani mimořádné vlastnosti a předpoklady. Bůh si může povolat
kohokoliv. Záleží právě jen na tom oslovení, při kterém se
z božího slova stává osobní výzva, při kterém je zaslechneme jako
Jonáš, jako: „Vstaň a jdi!“
Oslovení je ten
okamžik, kdy ti dojde, že boží slovo nestačí jen poslouchat a
souhlasně mu přitakávat, že v něm jde vždycky i o tvoje
angažmá, že tě vytrhuje z nehybnosti a nečinnosti a vybízí
k pohybu, že je vždycky taky výzvou a posláním. Nestačí mít zkrátka
jenom pravdu. Víra není jen o správných názorech. Biblická víra je
především o důvěře, a ta se projevuje vždycky až
v jednání, v rozhodování, v pohybu, na cestě. Tak už
něco dělej, hejbni kostrou, vstaň a jdi! Tím podle bible celá
historie víry u Abrahama začíná a do toho také ústí. Jinak se podle bible
o Bohu mluvit nedá. Jinak pro ni neexistuje.
Existence do nebe
volajícího zla pro ni není otázkou „Jak to Bůh může dopustit?“
Existence do nebe volajícího zla je pro ni vždycky apelem, abys s tím
něco dělal, aby ses ozval, abys proti tomu zlu volal. Protože
v důvěře do té boží odpovědi vždycky patříš, jsi
její nedílnou součástí. Věříš-li v Boha, který není
lhostejný, netečný, odtažitý a bezcitný, pak takový nemůžeš být ani
ty sám. Bez osobní angažovanosti, bez zaujetí a aktivního působení, bez
vystoupení z pohodlné neutrality, která se drží stranou a co se děje
mimo její píseček, ji nezajímá, není víra vírou, a možná ani život životem.
„Vstaň, jdi a volej!“ — to je základní projev důvěry, že
Bůh není osud, že ho zvůle a bezpráví nenechávají v klidu, že má
o tenhle svět zájem. O tom nestačí jenom mluvit. To se má v naší
angažovaností také projevit.
A Jonášovo
povolání ukazuje, že k ní patří nejen pozitivní poselství a radostná
zpráva evangelia, ale stejně tak i kritický hlas a protest. „Vstaň,
jdi a volej proti tomu velikému městu, neboť zlo, které páchají,
vystoupilo před mou tvář,“ praví Hospodin. Nemlč
k bezpráví, nesmiřuj se s ním, nenech zlé věci jen tak
plynout, nepřecházej je mlčením. Ozvi se, protestuj, kritizuj,
řekni jasně, že jsi proti, vyslov otevřeně nesouhlas
s tím, co je zlé. Boží slovo vybízí, abychom byli proti, abychom ke zlému
nemlčeli, abychom mu veřejně a nahlas vyjádřili svůj
nesouhlas, abychom proti němu protestovali.
Možná vás
přitom ale napadne, jestli těch rozhorlených kritiků není
v dnešní společnosti až příliš. Ulice, hospody i sociální
sítě jsou plné těch, kdo jsou vehementně a zásadně proti.
Takřka proti všemu, a hlavně proti druhým, které označují za ty
strůjce všeho zla. Společnost to nesmiřitelně dělí.
Nic jiného než kritika a pobouřený nesouhlas už skoro ani nezaznívá. Že
bychom i my věřící měli rozmnožit tuhle armádu notorických
remcalů a zapálených protestantů? Že bychom se k nim měli
také přidat?
Jenomže ta boží
výzva k protestu je nejspíš o něčem trochu jiném, zní trochu
jinak: „Vstaň, jdi do Ninive, toho velikého města, a volej proti
němu.“ To je něco jiného než pobouřeně remcat
v ústraní, než nadávat v hospodě nebo v kostele, než si
notovat a utvrzovat se v kritice mezi těmi svými, než se
ujišťovat o svém spravedlivém rozhořčení účastí na
demonstraci stejně smýšlejících, kde nás to nic nestojí. To je o
něčem jiném než o tom souručenství protestu, které se uzavírá ve
své bublině a vytváří nepřekročitelné příkopy. To je
právě o jejich překročení, o blízkosti, která mluví
z očí do očí, o důvěře a odvaze, ve které
člověk dovede sám vystoupit proti většině na její
půdě, ve které člověk dovede samostatně pozvednout
hlas proti právě mezi těmi, pro které se něco zlého a
nenormálního stalo normou.
Tahle absence
odstupu, samostatnost a bezprostřední blízkost je nejspíš podstatná a
velice důležitá. Ale také nesmírně náročná a riskantní. A nejen
proto, že při ní jde člověk s vlastní kůží na trh,
nasazuje se, vydává všanc a může to pro něho skončit taky
hodně špatně. Teprve tahle zranitelná blízkost asi umožňuje
skutečně reagovat a nejen bojovat. A ty reakce nemusí být jenom
agresivní. Ale právě to nám může udělat čáru přes
rozpočet. Všechno nakonec může dopadnout jinak, než jsme si
představovali. A o tom, jak je to pro nás těžké přijmout,
svědčí právě Jonáš.
Náročnost té
blízkosti, která nejedná z odstupu, může mít ale ještě jeden
význam. Když Hospodin Abrahamovi podobně oznamuje soud nad Sodomou a
Gomorou pro jejich zvrácenost, mluví právě o něm. Říká: „Jejich
hřích je tak těžký, že už musím sestoupit a podívat se. Jestli si
počínají tak, jak je patrno z křiku, který ke mně
přichází, je po nich veta; zjistím si, jak tomu je.“ Až v té blízkosti
lze zjistit, jak tomu doopravdy je, jestli je skutečně pravda to, co
se k nám doneslo v tom křiku, který se kolem nás ozývá.
Kvůli tomu i Bůh připouští, že ani jeho soudy nemusí být
definitivní. Umíme to i my? To už totiž neznamená jenom změnit druhé, to
vyžaduje změnit sebe.
Jenom s tím
je ale ten kritický zájem asi opravdu boží. Amen.