Vzkříšení je prolomením nebe na zem
Kázání Ester Čaškové na Pondělí velikonoční 2010
1 Kor.15,1-11
Chci vám připomenout, bratří, evangelium, které jsem vám zvěstoval, které jste
přijali, které je základem, na němž stojíte, 2 a skrze něž
docházíte spásy, držíte-li se ho tak, jak jsem vám je zvěstoval - vždyť jste
přece neuvěřili nadarmo. 3 Odevzdal jsem vám především, co jsem sám
přijal, že Kristus zemřel za naše hříchy podle Písem 4 a byl
pohřben; byl vzkříšen třetího dne podle Písem, 5 ukázal se Petrovi,
potom Dvanácti. 6 Poté se ukázal více než pěti stům bratří
najednou; většina z nich je posud na živu, někteří však již zesnuli. 7
Pak se ukázal Jakubovi, potom všem apoštolům. 8 Naposledy ze všech
se jako nedochůdčeti ukázal i mně. 9 Vždyť já jsem nejmenší z
apoštolů a nejsem ani hoden jména apoštol, protože jsem pronásledoval církev
Boží. 10 Milostí Boží jsem to, co jsem, a milost, kterou mi
prokázal, nebyla nadarmo; více než oni všichni jsem se napracoval - nikoli já,
nýbrž milost Boží, která byla se mnou. 11 Ať už tedy já, nebo oni -
tak zvěstujeme a tak jste uvěřili.
Docela mě uvedl do
rozpaků jeden spolužák, když se mě zeptal:“Čeho chceš ve své práci dosáhnout?
Co je tvým cílem?“ Nedovedla jsem to říci jednodušeji, než že chci kázat
evangelium tak, aby byli lidé spaseni. Aby nechodili do kostela nadarmo,
zbytečně, bez užitku, ale aby z víry měli ten největší užitek, co z ní lze mít.
K téhle zásadní
otázce se dostává ke konci svého dopisu do Korintu i apoštol Pavel. Mluvil o
všem možném, jak to v církvi má a nemá vypadat, že všemu má vévodit láska a
ohled na druhé. Teď jako by se zarazil a řekne: Doufám, že jsme zajedno v tom
zásadním, protože jinak ty praktické věci nemají smysl.
V
evangeliu a v křesťanské víře jde o spasení, o vzkříšení, o život a smrt.
Pokud nám jde o něco jiného, o něco míň závazného a závažného – třeba o pěkné
společenství, o radostné tváře a nadějnou atmosféru nebo o církevní hudbu a
zpívání – nepochopili jsme, co víra je. Pokud víra zásadním způsobem neovlivňuje
náš postoj k životu a smrti, uvěřili jsme nadarmo a nemáme z víry užitek, který
bychom z ní mohli mít. Jako kdybychom si nevyzvedli výhru, kterou jsme
vyhráli. A jaký je ten užitek? Co je základem víry? No přece naděje na
vzkříšení! Spasení, záchrana, jistota, že život má cíl v Bohu a že k němu
směřujeme už teď navzdory zlu a smrti a navzdory naší hříšnosti.
Základ
křesťanské víry apoštol Pavel vyjadřuje čtyřmi slovesy, krátkými, skoro holými
větami:
Kristus zemřel
za naše hřích podle Písem, byl pohřben, třetího dne byl vzkříšen podle Písem a
ukázal se Petrovi, potom Dvanácti, Jakubovi a všem apoštolům a nakonec i mě. To
zvěstujeme.
Jak ukáží další
staletí, je to opravu to nejstručnější vyjádření, víc už ho zkrátit nelze. Ani
jedno z těch sloves nemůžeme vynechat. Církevní dogmatika na ně naopak nabalila
spoustu dalších vět, takže nám tahle stručnost možná přijde vhod. Je to úžasné
– a já v tom vidím působení Ducha svatého – že se na tomhle vyjádření víry ti
první svědkové shodli. Že se ujalo a prosadilo v celé církvi a jako základ
Apoštolského vyznání platí až dodnes. Nebylo to vůbec samozřejmé ani
jednoduché. Vždyť uplynulo aspoň 30 let od Ježíšovy smrti a vzkříšení, než
tohle Pavel napsal. A on sám z toho nezažil vůbec nic – kromě svého obrácení. Ostatní
měl jen z doslechu. Není zvláštní, že se na tomhle svědectví všichni shodli? Že
jsou jednotni ve vyprávění o tom, co prožili každý jinak? Vždyť při ukřižování
se učedníci rozprchli. Při pohřbu nikdo z nich nebyl. A o prázdném hrobu jako
důkazu vzkříšení Pavel vůbec nemluví. Z jiných dopisů víme, že mezi různými
skupinami učedníků byly velké rozpory. Ale na tomhle zásadním vyznání se
dokázali shodnout.
Víra má
svůj pevný základ. To je i pro nás důležité. Nejsou to jen něčí vznešené
myšlenky nebo nějaký probuzený stav lidské duše. Nejsou to ani jen názory,
které se s každou generací mění a přizpůsobují. Základem evangelia i naší víry
jsou skutky Boží. Dílo Ježíše Krista pro člověka. A tím největším Kristovým
dílem nebylo ani jeho učení, ani uzdravování. Jeho největším dílem byla jeho
smrt a jeho vzkříšení. Ten, kdo nevěří v Ježíše Krista ukřižovaného za svoje
hříchy a vzkříšeného z Boží moci – ten není křesťan.
Učedníci
ani ženy z Ježíšova okruhu to hned nepochopili. Také si mysleli, že Mistr je přece
musí dovést až do Božího království, jít v čele jako správný vůdce. Zdálo se
jim, že selhal, nedopadlo to dobře. Lidská brutalita, zrádnost, touha po moci a
násilí měly přece jen navrch. Naděje na lepší svět, na pokoj a usmíření mezi
lidmi byla pryč. O tom byli na Velký pátek všichni přesvědčeni. Zklamaní,
zoufalí, osamělí a bezradní. Nerozuměli tomu. A o velikonoční neděli ráno byli
šokovaní, oněmělí údivem, rozpačití a stále ještě nechápaví. Teprve Ježíšovo
zjevování a moc Ducha svatého jim otevřela oči.
Je to
zvláštní, že lidi většinou vůbec nezaráží smrt nevinného, prokazatelně dobrého
člověka Ježíše z Nazareta. Jeho ukřižování nám nedělá problémy a nikdo se nad
ním nepozastavuje. Problémy nám dělá vzkříšení. Nám i učedníkům. Pochopili
teprve mnohem později, že se stalo to, co Bůh chtěl. To je ono “stalo se
podle Písem“. Oni to přece znali, teoreticky to měli zvládnuté, farizejská
strana měla dokonce vzkříšení jaksi ve svém “volebním programu“. Počítalo se s
tím. Jenže teoreticky mluvit o vzkříšení a pak se potkat s tím, který byl
předevčírem popraven – to jsou dvě různé věci. To jsou zbožné úvahy na jedné
straně a osobní strhující zážitek na straně druhé.
Vzkříšení
jako světový názor je naprosto neškodné. A myslím, že tak ho vnímají ti, kteří
na pohřbech pokyvují hlavou, pláčí a vděčně poslouchají farářovu útěchu – ale
vůbec jí nevěří. Víra se může stát neškodnou. Ale také může být MOCÍ, která
zásadně mění postoj k životu i ke smrti.
To, co říkají ženy
u hrobu, to, co dosvědčují učedníci a co zažil sám apoštol Pavel, to už vůbec
není neškodné. To je zážitek, který zásadně ovlivnil život všech, kteří ho
prožili. Pochopili, že v tom dění, v tom vzkříšení jsou namočeni také, že se
jich to bezprostředně týká. Že mají styk ne se záhrobím, ale s novým světem, s
nebem, s věčností. My jsme samozřejmě namočeni i v tom ukřižování, to je základ
našeho křtu. Týká se bezprostředně našich hříchů a možnosti odpuštění. Ale to
nás tolik nevzrušuje jako ono vzkříšení. A tak se lidé po staletí pokoušeli a
pokoušejí všelijak vzkříšení dokázat, pochopit, přijít mu na kloub. A jsou
úplně vedle. Vzkříšení je začátkem nového světa, a proto ho nemůžeme posuzovat
měřítky a možnostmi světa starého. Máme co dělat se skutečností, která se
vymyká našim zkušenostem a našemu myšlení, v níž žádné naše výpočty nevyjdou. Dosud
vidíme jako v zrcadle, říká apoštol A to podstatné, oč při vzkříšení jde,
vůbec nejsou biologické změny. Není to znovuoživení, smrt navrácená zpátky.
Vzkříšení je nové Boží stvoření. Patří k tomu eschatologickému, k tomu novému,
co Bůh povolává z nicoty v bytí.
Tohle
nové stvoření je v Božím plánu. A učedníkům až později došlo, že byli svědky
zlomu v dějinách, zlomu epoch, kdy Bůh splnil, co sliboval.
Na kříži zatím
triumfovala smrt. Dokonce i Boží Syn jí podlehl. Co může chtít víc? Zdálo se –
na chvíli – Ježíši samému i učedníkům, že ona má to poslední slovo, tu největší
moc. Ale neměla! Bůh Ježíše povolal k životu. Nenechal smrti její poslední
slovo. Vyšoupl ji z jejího nejvyššího trůnu. Bůh tvoří nové věci i tam, kde
smrt říká: Dost, už nic nebude. Bůh tvoří nové možnosti i tam, kde se nám
hříšníkům zdá, že už dál není možné nic. To je evangelium. Dobrá zpráva o
naději.
Vzkříšení
je novým stvořením, prolomením nebe na zem. A my stykem s tím Ježíšem, který už
je teď v nebi, máme vlastně styk s věčností, s nebem. Jsme tím zasaženi, přes
Ježíše to na nás jaksi svítí, proudí, působí. Vzkříšení Ježíše Krista se nás
tak osobně týká, dává našemu životu nový horizont, nový rozměr, novou naději
tam, kde se zdálo, že už dál není nic. Pokud tomu nevěříme, pak jsme křesťany
nadarmo. Zbytečně a je to škoda.
Jaký pro to všechno
máme důkaz? Žádný. Ano, je to otázka víry. Nedá se to dokázat. Ani celá
teologie nepopírá, že nemáme pro svou víru vnější důkaz y. A nemá cenu se snažit
vzkříšení nějak objektivně dokázat pomocí nezávislé vědy. Víra je totiž
zaujatá. Při přednášce prof. Koháka se jeden mladý muž zeptal: “Když pořád
mluvíte o nadějné budoucnosti, kterou pro nás Bůh připravil, nefandíte si
trochu? Jakou máte záruku, že budoucnost opravdu bude nadějná, že Boží stvoření
přežije?“ Profesor Kohák mu odpověděl: “Fandíme si. To je víra. Záruku nemáme
vůbec žádnou. Víra je spolehnutí se na Boha i proti všem prognózám. Ale
vzhledem k tomu, jaké máme s Bohem zkušenosti z minula, odvažujeme se čekat
dobré i v budoucnosti.“
To je ten užitek
víry. Amen