O svobodě běžecké
Kázání Petra Slámy na Vinohradech 2.8.2009
1.čtení: 1Kr 18, 20-45
2.čtení: 1Kor 9,24-27 24 Nevíte snad, že ti, kteří běží na
závodní dráze, běží sice všichni, ale jen jeden dostane cenu? Běžte tak, abyste
ji získali! 25 Každý závodník se podrobuje všestranné kázni. Oni to
podstupují pro pomíjitelný věnec, my však pro věnec nepomíjitelný. 26
Já tedy běžím ne jako bez cíle; bojuji ne tak, jako bych dával rány do
prázdna. 27 Ranami nutím své tělo ke kázni, abych snad, když kážu
jiným, sám neselhal.
Když se řekne sport, vybaví se jednomu olympiáda,
spartakiáda, obří akce v Liberci… Dav, který se někam sune; drezúra
jednotlivce. Co má sport společného s vírou? Pavel přirovnává víru
k běhu na stadionu. Já sám občas kvůli sedavému povolání chodím běhat. Ve
Staré Boleslavi se připomíná památka svatého Václava, který neběžel dost
rychle, aby unikl svým vrahům; a jako ozvěnu toho příběhu pak máme asi půl
kilometru od Václavova kostela ještě barokní kapličku blahoslaveného Podivena,
prý panoše Václavova, který v poslední chvíli zachránil Václavův náramek,
budoucí paladium země české, a uháněl s ním pryč do lesů (dnes tam máme
autobusové nádraží), ale zanedlouho i milého Podivena dostihli a zavraždili
muži Boleslavovi.
Nevíme, jestli apoštol Pavel pěstoval jogging, běh na dlouhé
tratě, ještě když psal epištolu Korintským. Motiv sportovního zápolení a
zejména běhu na stadionu se v jeho epištolách objevuje několikrát (kromě
našeho textu také ve Fp 3,13; Žd 12…). Pavel o běhání věděl nejen
z knih. Měl řecké vzdělání – a k tomu alespoň v mládí
aktivní sport patřil. Nelišil se v tom ani od mnohých z nás, kteří
sportovali ve škole, v Sokole, ve Skautu nebo Pionýru. Nelišil se tím od
nás dnes – lišil se tím dozajista od Pána Ježíše. Pán Ježíš působil uprostřed
židovského národa. Židé v zemi Izraele byli sice jistě vystaveni množství
cizích vlivů. Ale podobenství, která Pán Ježíš vyprávěl, byla z prostředí
pastevců, zemědělců, vinařů, vesnických chudáků a boháčů. Židé v zemi
Izraele považovali sport za jednu importovaných oblastí života, kterým je
záhodno se vyhnout. Kulturně zela mezi Ježíšem a Pavlem hluboká propast.
Apoštol Pavel je člověk z města, z velkého světa. Evangelium Pána
Ježíše přeložil pro podobné lidi, jako byl on sám: pro moderní městské lidi vymýšlí
obrazy Božího království, které by mluvily.
Dnes tedy zvolil podobenství ze světa sportu: Sport v
podobě, jak ho známe, do světa zavedli Řekové, má dva kořeny: 1) válku a 2)
náboženský obřad.
Ad 1) Je jakoby modelem boje, nejzřetelněji třeba v boxu
nebo v ragby, ale i při fotbalu nebo hokeji: bojují zde proti sobě dvě
strany; jde o to zvítězit, jde o to druhého porazit. Sportovní disciplínou se
má ukázat, kdo je lepší a kdo nakonec nejlepší. A tak ať sportujeme nebo ne, tu situaci, kdy se v životě musíme snažit, abychom obstáli, kdy nás
srovnávají s někým druhým, kdy my sami sebe s někým srovnáváme - a
snažíme se z toho srovnání vyjít co nejlépe, tu dobře známe úplně
všichni. Soutěžíme v mateřské škole, ve škole, v práci, srovnáváme
se s Němci a Ukrajinci, Evropané s Američany, evangelíci
s katolíky. Srovnáváme se také, často aniž bychom si to plně uvědomovali,
jako věřící lidé s nevěřícími. A jsme zvyklí, že se v kostele
jakékoli srovnávání zatracuje. Boží milost nás každého zastavuje a povolává
jinde a jinak. Slyšíme to tak z mnoha biblických míst. Já bych ale nyní
rád zůstal u toho, že i tak je skutečně život v mnoha ohledech boj,
který vedeme, při kterém vynakládáme námahu a úsilí, abychom obstáli – a
v nabídce možností a vztahů kolem nás musíme volit, mnohému říkáme ano,
ale mnohému také říkáme ne, mnohé a mnozí nás hrozí zastavit, svést
z cesty, nasměrovat jinam. A jako v každém boji jde o to, abychom
vábení všeho toho jiného a svádějícího nepodlehli. Však i starozákonní čtení o
tom, jak si Eliáš svolává Izrael i Baalovy proroky na horu Karmel, je takový
zápas.
Ad 2) Sport ale u Řeků nevznikl jen jako model boje, vznikl
také z výročních náboženských slavností. Sport byl obřadem, festivalem,
byl demonstrací sounáležitosti, sport zprostředkovával zážitek jednoty. Kromě
této stmelující funkce měly olympijské hry přímo funkci bohoslužebnou. Byly
velikou oslavou boha Dia. Ostatně, právě proto olympiády císař Theodosius I.
v celé své říši jako falešné pohanské konkurenční náboženství koncem 4.století
zakázal. Také Eliášův zápas na Karmelu je bohoslužbou. Barvitě, vtipně – a
nakonec velmi krutě – se zde stvrzuje to, že Izrael má patřit Hospodinu a
nikomu jinému. „Neboť kde je tvá práce, tam bude i tvé srdce – tak bychom mohli
parafrázovat Ježíšova slova (v Mt 6,21 a Lk 12,34).
Sport má tedy v sobě kus války a kus náboženství.
V tom je dobrým modelem života. Modelem nikoli jediným, modelem, který je
řeckého, nikoliv židovského původu a který Pavel volí, aby nám něco sdělil.
Především: Pavel píše Korintským o sportu proto, aby jim
vysvětlil, jak se to má s křesťanskou svobodou. Hodí se mu, že píše řeckým
křesťanům, a tak přitom používá jednoho antického, stoického, ideálu. (Biblická
zvěst se často v některých důrazech překrývá s tím, co učí jiné
směry, jiná náboženství. Proto ještě ty důrazy nejsou špatné. Závisí ale, do
jakého celku tyhle cizí důrazy zařadíme.) Od svých řeckých současníků stoiků si
Pavel půjčuje slovo kázeň, či sebeovládání, sebekontrola (enkrateia).
Protože tuhle věc oni – stoici – promysleli dobře: že totiž svobodný není ten,
kdo si běží dát pamlsek, když má chuť; kdo usedá do příkopu, když pocítí první
únavu; kdo druhému vyspílá, když jej popadne vztek. Svobodný je mnohem víc ten,
kdo si pamlsek nemusí dát, i když by na něj měl chuť; kdo pokračuje
v cestě, i když ho již zmáhá únava; svobodný je mnohem víc ten, kdo má pod
kontrolou své vzteky a zášti. Protože ten stoický argument použil v listu
Korintským Pavel, smíme ho i my slyšet z Písma svatého: před dvaceti lety
jsme plnými doušky lokali svobodu moci si konečně koupit jakékoli cizokrajné
zboží. Na mnohé to zboží jsme si mezitím zvykli. Ale objevujeme nový rozměr
svobody: svoboda spočívá v tom, že si navzdory reklamám mnohé z toho
nabízeného prostě koupit nemusím. Pravda, chce to výdrž, sebeovládání –
a o tu právě Pavlovi jde, k té nás chce obrazem běžce na stadionu
povzbudit. Ke svobodě potřebujeme výdrž a pevnou vůli. Běžec na stadionu je
tady jenom Pavlův obraz, ve skutečnosti Pavel přemýšlí o povaze svobody a jeho
myšlenky platí jak mládeži a sportovcům, tak těm, kteří se letos v létě
třeba nikam nevypraví.
Ke svobodě tedy potřebujeme pevnou vůli. Ale silná vůle a
běžecké kvality nejsou tím jediným, co Pavlovi leží na srdci. Záleží také na
směru našeho běhu, čemu nebo komu vstříc člověk běží. Záleží na cíli. Kus
cesty Pavel ušel se stoiky, skauty a sportovci, kteří zdůrazňují sebekontrolu.
Stejně jako jeho dávný předchůdce Eliáš Pavel ale ví a zdůrazňuje, že všechna
ta vytrvalost a sebekontrola jsou pomůckou, která nás má udržet na cestě za
Pánem Bohem jediným. Sebekontrola není sama o sobě cílem. Cílem je společenství
člověka s Pánem Bohem. Setkat se s Pánem Bohem, to je určení a
poslání každého života. Pán Bůh se chce setkat s každým člověkem, toto setkání
– když k němu dojde – vypadá ale u každého člověka jinak. Každého Pán Bůh
zastavuje jinde, každý se proto k Pánu Bohu obracíme trochu jiným směrem,
podle toho, kam až jsme se mu jako ovce zaběhli.
Na cestě víry pak ale existují dva režimy, dvě pravidla
chování: 1) režim obrácení a 2) režim všedního dne. Mnohé se v Písmu
svatém točí kolem obrácení, změny mysli i směru. Bible ví o tom, že
v našem životě čas od času zavládne režim obrácení, režim radikální změny
kurzu, opuštění dosavadních jistot, režim přívratu k Hospodinu. Víra se
v tomto režimu obrácení projevuje pokorou, pokáním, zmlknutím, ano až
pasivitou, spoléhající na Boží milost. Dnešní úryvek z Pavlova listu do Korintu
ale připomíná onen sice vždy druhý, ale v našich životech vždy
kvantitativně mnohem rozsáhlejší „režim všedního dne.“ V tomto režimu
záleží na naší výdrži a vytrvalosti, na našem sebeovládání. Víra je vždy také
během na dlouhou trať, při kterém máme osvědčit věrnost a vytrvalost, podobně
jako běžec na stadionu. V tomto druhém režimu, v režimu všedního dne,
záleží na tom, jestli jsme vytrénovaní, jestli jsme si osvojili návyky, které
pomáhají rozumně hospodařit se silami, které máme. Právě v režimu všedního
dne má své místo pravidelnost chození do kostela, domácího čtení z Bible a
modliteb.
To, že se smíme účastnit onoho Božího šampionátu, je darem
Boží milosti. Nesoutěžíme v něm s druhými, zápolíme s všelijak
pokroucenými možnosti svého vlastního života. Z milosti Boží běžíme po
cestě, na jejímž konci je on, náš nebeský otec. Námaha té cesty ukazuje, že
tohle ještě není cíl. Cíl je před námi, na něj se těšíme a ten nás posiluje.
Jak to v jiném běžeckém oddíle (Fp 3,12) napsal Pavel: „Nemyslím, že bych
již byl u cíle anebo již dosáhl dokonalosti; běžím však, abych se jí zmocnil,
protože mne se zmocnil Kristus Ježíš. Bratří, já nemám za to, že jsem již u
cíle; jen to mohu říci: zapomínaje na to, co je za mnou, upřen k tomu, co je
přede mnou, běžím k cíli, abych získal nebeskou cenu, jíž je Boží povolání v
Kristu Ježíši.“ Amen.