Nejlepší nakonec
Kázání Mikuláše Vymětala na Vinohradech 18.1.2009
1. čtení: Exodus 33:11-23
Text: Jan 2,1 Třetího dne byla svatba v Káně
Galilejské. Byla tam Ježíšova matka; 2 na svatbu byl pozván také Ježíš a jeho učedníci. 3 Když se nedostávalo vína, řekla
Ježíšovi jeho matka: „Už nemají víno.“ 4 Ježíš jí řekl: „Ženo, co to ode mne žádáš! Ještě nepřišla má
hodina.“ 5
Matka řekla služebníkům: „Udělejte, cokoli vám nařídí.“ 6 Bylo tam šest kamenných nádob,
určených k židovskému očišťování, každá na dvě až tři vědra. 7 Ježíš řekl služebníkům:
„Naplňte ty nádoby vodou!“ I naplnili je až po okraj. 8 Pak jim přikázal: „Teď z
nich naberte a doneste správci hostiny!“ Učinili tak. 9 Jakmile správce hostiny
ochutnal vodu proměněnou ve víno - nevěděl, odkud je, ale služebníci, kteří
vodu nabírali, to věděli - zavolal si ženicha 10 a řekl mu: „Každý člověk podává nejprve dobré víno, a teprve
když už se hosté napijí, víno horší. Ty jsi však uchoval dobré víno až pro tuto
chvíli.“ 11
Tak učinil Ježíš v Káně Galilejské počátek svých znamení a zjevil svou slávu. A
jeho učedníci v něho uvěřili.
Vážení přátelé, taková svatba na Blízkém východě, to je něco! Trvá
celý týden, první den ji obstarává náboženská komunita, druhý den rodiče
ženicha, třetí den rodiče nevěsty, čtvrtý den sourozenci ženicha, pátý den
sourozenci nevěsty, šestý den přátelé ženicha, sedmý den přátelé nevěsty. Každý
den je na svatbě někdo jiný, ke konci se svatba slaví spíše po večerech, ale
přece jenom se všichni navzájem potkají a sblíží, různé staré spory a napětí se
přitom mohou smířit a v kronice rodu se začíná psát nová kapitola. Navíc je
svatba také významný náboženský svátek - a není divu, vždyť vzniká nová rodina,
která má naplnit Hospodinovo první přikázání vůbec: „Ploďte se a množte se.“
Proto se také svatby slaví u Židů nejčastěji v úterý, třetí den stvoření a
židovského týdne, v kterém dvakrát zaznělo Boží slovo: „A bylo to
dobré.“ Náš příběh se také odehrává v úterý, třetího dne.
Když se svatba podaří, je ještě dlouho na co vzpomínat, i outsideři
se při tom mohou blýsknout, a není tedy divu, že každá z různých zmiňovaných
skupin kolem ženicha a nevěsty se snaží vytáhnout. A v Káni je tomu nejinak.
Malé hnízdo, pár nemajetných rolnických rodin, ale když pořádají svatbu, zvou
kdekoho z okolí. Takové pozvání je velmi nezdvořilé odmítnout. A tak se na
svatbě schází davy. Ti, kdo měli v rodině na starosti pozvání, měli rozhodně
úspěch. Prestiž svatby i novomanželů prudce stoupla. Od takového množství hostů
se dá čekat i spousta darů pro ženicha a nevěstu. Jenže jak jsem již zmínil,
pořádající rodina zrovna moc bohatá není. A tak svatba bývá spojena také se
stresem a nervováním. Bude všechno v pořádku? Nezapomnělo se na někoho nebo na
něco? Je všeho dost? Na takovouto svatbu tedy přichází Marie a nezávisle na ní
i Ježíš s přáteli.
To, co se odehraje, bude mít v budoucnu pro církev velký význam.
Vždyť ne náhodou je tento oddíl zařazen ke čtení v církvi doprostřed mezi
vánoční a masopustní dobu, do období nazvaného Zjevení Páně, kdy se každoročně
připomíná, kdo to je Ježíš Kristus. V prvním čtení jste slyšeli, jak zjevuje
svou slávu Hospodin - ukazuje se Mojžíšovi jako ten, u kterého Mojžíš a Izrael
našel milost, který jde s nimi, a jehož dobrota ho předchází. Když sám sebe
pojmenovává, klade důraz na odpuštění a na milosrdenství, ale také na
spravedlnost: Exodus 34: 7osvědčuje milosrdenství tisícům pokolení, který odpouští vinu,
přestoupení a hřích; avšak neospravedlňuje vinného. V Káni, jak jsme
slyšeli, zjevil svou slávu Ježíš. Jak to vypadalo?
Zdánlivě banální kouzelnická historka o proměně vody ve víno, která
by slušela spíše pohanské mytologii a bohu vína Bakchovi či Dionýsovi, má tedy
velký význam. „Jeho učedníci v něj uvěřili“, končí náš příběh.
„V Káni Galilejské učinil Ježíš první ze svých znamení“, čteme.
Janovo evangelium šetří popisy zázraků a nazývá je znameními. Každý z těchto
příběhů po svém popisuje a vyjadřuje, co Kristus znamená, co přináší světu.
Kromě znamení uzdravujících (chromý a nevidomý od narození), křísících (Lazar)
a uklidňujících (bouře) se jich hned několik týká potravy - přeměna vody ve
víno, nasycení hladového davu chleby a rybami, zázračný rybolov. Co tato
znamení společně vyjadřují? Navazují na divy, které zažívali velcí Boží muži - sycení manou na poušti za Mojžíše, přibývání mouky a oleje za Eliáše, ale také
na dobrá slova, která se píší o vínu, třeba v Ž 23 „kalich můj naléváš, až
přetéká“. V Hebrejské Bibli, Starém zákoně, nás tyto příběhy učí rozumět
Bohu jako tomu, kdo je dobrý a štědrý. Bůh dává, a dává dost. Jak nám zde Ježíš
zjevuje Boží tvář, kterou Mojžíš, přítel Boží, nesměl vidět? A kde v příběhu
najdeme sami sebe? Vraťme se na svatbu.
Jan 2:3-5 3 Když se nedostávalo
vína, řekla Ježíšovi jeho matka: „Už nemají víno.“ 4 Ježíš jí řekl: „Co to ode
mne žádáš! Ještě nepřišla má hodina.“ 5 Matka řekla služebníkům: „Udělejte, cokoli vám nařídí.“
Očekávaný průšvih na svatbě opravdu nastal. Snad že hostů bylo moc,
snad že mezi nimi byli všelijací vyžírkové a vypíjkové, měchy s vínem jsou
najednou prázdné. Skončí to trapasem? Rozejdou se zklamaní hosté předčasně?
Bude se v rodině hledat viník - kdo za to může? Rozhádají se různé ty skupiny
příbuzných a přátel místo kýženého sblížení? To asi víří v hlavě Marii. Obrátí
se na svého syna - snad se skrytým rozkazem: "Nemají vína." Co po něm
chtěla? Aby zaskočil nakoupit do Nazareta? Nebo aby poslal své přátele žebrotou
po vesnici?
Ježíš matku dost striktně odmítá: „Co je nám do toho,
ženská?!“, mohli bychom to přeložit. „Ještě nepřišla má hodina.“
O své hodině mluví Ježíš v Janově evangeliu častěji. Myslí tím na hodinu své
smrti a vzkříšení, na hodinu spásy. Jenže Marie se nenechává odbýt. „Co
vám řekne, udělejte“.
Vážení přátelé, vykladači často vidí zde v Mariině postoji obraz
církve. Marie zde není líčena v příliš dobrém světle, cítí problém, nemá ovšem
moc s ním mnoho udělat, a tak se obrací na Ježíše. A nenechá se odbýt nikým,
ani jím samým - stejně jako ta syrofénická žena, která prosila za svou nemocnou
dcerku. Ví totiž, že Ježíš může věci změnit. A tak místo toho, aby se věci
snažila násilím protlačit sama, žádá - a zároveň připravuje podmínky. „Co
vám řekne, udělejte.“ Církev jako ta, která nemá moc, ale ví, kdo ji má -
to je první obraz církve, který jsem zde našel.
Bylo tam šest kamenných nádob, určených k židovskému očišťování,
každá na dvě až tři vědra. 7 Ježíš řekl služebníkům: „Naplňte ty nádoby vodou!“ I
naplnili je až po okraj. (v.6)
Šest nádob na rituální očišťování se plní vodou. Evangelium je líčí
velmi podrobně - a tak zde mají zřejmě velký význam. V celém příběhu se nemluví
o náboženství a o Bohu, jen na tomto jediném místě, kdy se mluví o nádobách.
Ty nádoby jsou zde proto, že vyjadřují věrnost židovskému náboženství.
Kdybychom se nesetkali s Ježíšem, ale s Bakchem, možná by nám také obstaral nezvyklým
způsobem víno - třeba by najednou všechno obrostlo úponky révy, která by vmžiku
vykvetla a urodila, a všichni by si jen vymačkávali hrozny přímo do číše, nebo
by navrtal stůl, jako to udělal Mefisto v Auerbachově pivnici, jak se dočteme
ve Faustovi, a prýštilo by z něj víno. Jenže všechno ostatní by bylo jinak -
nebylo by to na svatbě, ale spíše na pitce či orgii, nebyli bychom obklopeni
svatebními hosty, ale rozkuráženou soldateskou bakchantek - divých podnapilých
žen, a průšvih by nekončil, ale začínal - druhý den bychom se probudili s
bolavou hlavou, a museli platit za opravu stolu i za víno, které by někde v
sudu chybělo.
Nádoby
na rituální omývání, do kterých se vešlo něco mezi 468 a 702 litry vody,
připomínají věrnost svatebčanů i Ježíšovu Bohu Izraele. Tím, že Ježíš nechal
nalít vodu právě do nich, chtěl zřejmě vyjádřit - zde se nesetkáváte s Bakchem
a jeho taškařicemi, ale s mocí Boha Izraele. Ale můžeme na to hledět i z druhé
strany - nemít na svatbě ty rituální nádoby, zřejmě by k žádné proměně nedošlo.
Nám mohou tyto nádoby symbolizovat tradici víry, kterou jsme zdědili - může nám
připadat, že je prázdná - a třeba také v některou chvíli je prázdná - ale bez
ní to nejde. Právě skrze tu tradici, skrze ty kamenné nádoby, které naši
předkové pracně tesali, může Bůh skrze Krista konat své divy. Bůh je může
samozřejmě konat i jinde a jinak, ale když ctíme i tu tradici, v níž chápali
víru naši předci, vyjadřujeme tím Bohu, že chceme, aby i v ní a skrze ní
jednal.
Jak
to může vypadat? „Ježíš řekl služebníkům: “Naplňte
ty nádoby vodou!„ I naplnili je až po okraj.“ (v.7) My si to
představujeme snadno - ale ve skutečnosti je za tím dost práce. Znamenalo to
dojít ke studni či cisterně - a ta byla někdy i za vesnicí, vytáhnout okov, naplnit
džbán, donést ho zase zpátky, a to opakovat, až jsou všechny nádoby až po okraj
plné. Pro jednoho člověka je to práce jistě na několik hodin. A tak
služebníci (řecky diakonois), pracují na rozkaz Ježíše - vypadá to v situaci
hrozícího konce svatby nesmyslně a je to dřina. Jediný smysl, který mohou
nazřít, je v dodržení náboženských pravidel, aby byly nádoby připravené k
očišťování. Snad také tito služebníci jsou obrazem života víry, života v
církvi. Spoustu toho, co děláme, je zdánlivě neefektivní, až nesmyslné. Kdybychom
fungovali jako spolek, jistě se dalo ledacos dělat produktivněji. Jenže,
věříme, že všechno bude jinak, že se ta voda, kterou pracně taháme ve svých
všedních službách, promění Ježíšovou láskou na víno, že se obraz církve promění
z unavených nosičů vody ještě na jednou, na obraz správce, který ochutnává - a
nevěří vlastním chuťovým buňkám. Když by na závěr svatby čekal nějaký ten
bolehlav, přichází to nejlepší - výběrové víno s přívlastkem. Takový obraz Boží
nám tedy zprostředkovává tento příběh - že Bůh je štědrý a dává čím dál tím
lepší věci.
A
tak stojí za to zvát Krista do našeho středu, jak to dělali ti účastníci
svatby. I když nám třeba hrozí, že se všechno víno vypije, však se to ještě
obrátí - naplníme ještě jednou naše staré formy vodou, a on ji promění v
nejlepší víno, proti kterému bude to předchozí jen patokem. Kdo pije takové
víno, toho nečeká druhý den kocovina, ale radost bez konce. Amen.