Když Ježíš viděl jejich víru
Kázání Evy Potměšilové na Vinohradech 1.6.2008
Čtení:
Dt 6,1-9.18 a 20-25
Text:
Mk 2,1-5
Mnozí si už odmalička dobře pamatujeme tento
příběh. Je to poutavý příběh, barvitý
obraz, který se okamžitě dobře vryje do paměti: dav lidí
v domě i kolem, muži vystupující s nosítky na
střechu, prorážení otvoru, lana, na nichž je spouštěn
ochrnutý muž k Ježíšovým nohám.
Ten příběh má
ovšem ještě důležité pokračování -
evangelista Marek nám v něm předkládá první
střetnutí Ježíše s farizei. Ti v něm
od této chvíle až do samého konce budou vidět
bezbožníka a rouhače. Stěžejním bodem celého
příběhu je zásadní rozpor mezi chápáním
vztahu Božího odpuštění a lidského
utrpení ve světle tehdejších náboženských
představ a mezi Ježíšově postoji k tomuto všelidskému
"problému" (nouzi).
Soustřeďme
se proto na počínání oněch čtyř mužů, kteří
nesou pátého. Tam je totiž skryto jádro onoho
Ježíšova střetu s farizei. Nevíme o těch
čtyřech nic víc, než že nesou pátého na
nosítkách - jsou to příbuzní, sousedé,
přátelé onoho bezmocného muže? To zůstává
v příběhu zahaleno jako v posledu nepodstatné.
Ale opravdu o těch mužích nic víc nelze říct?
Jsou to přece ti, kterým stojí za námahu vzít
nosítka s ochrnutým a nést ho. A mají
veliký zájem na tom, aby jej dostali k Ježíšovi.
Jsou proto ochotni obětovat nejen svůj čas a své síly,
odložit třeba důležité obchodní jednání,
opustit rozdělanou práci, nechat vystydnout přichystaný
oběd a nevím co ještě. Proč? Protože teď nastala
jedinečná příležitost, teď je možno pomoci. Vše
ostatní stojí až v druhé řadě. A dozvídáme
se ještě něco víc. Tím, že nesou ochrnutého
k Ježíšovi, aby ho uzdravil, vyjadřují jasně, že
nesdílejí tehdejší obecnou židovskou
náboženskou představu o místě a významu utrpení
v lidském životě. Tuto tehdy obecně přijímanou
představu lze shrnout asi takto: S utrpením se nedá
nic dělat, neboť je z Božího dopuštění či
dokonce je Božím trestem. Evangelisté tím, že
ukazují Ježíše, jak uzdravuje nemocné,
jak odstraňuje utrpení, jasně říkají, že Ježíš
tuto tehdy (opravdu jen tehdy?) obecně uznávanou představu o
úzké provázanosti viny a utrpení nesdílí.
Odmítá souhlasit s tím, že utrpení je od
Boha, že se s ním nedá nic dělat! A ti čtyři muži se
tolik namáhají právě proto, že se ani oni
nechtějí s touto představou smířit, neztotožňují
se s ní. Proto tak odhodlaně nesou ochrnutého na
lehátku k Ježíšovi. Nic je nezastaví, ani
dav, ani bezohlední jedinci, ani výška domu, ani
pevnost zdí, ani hloubka, nic je nedokáže odloučit od
přesvědčení, že tam v domě je ten, který může pomoci,
má moc odstranit utrpení z lidského
života. Oni nenesou na ramenech jen ochrnutého, oni vědomě a s
plným nasazením nesou na svých ramenech břemeno
odpovědnosti za bližního. Jsou to příbuzní,
sousedé, přátelé? To není důležité.
Důležité je, že jsou jeho bližními - jsou mu opravdu
nejblíže tím, že jim na něm záleží. Jeho
trápení je jejich starostí, a proto odmítají před lidskou nouzí rezignovat.
A
toto jejich počínání, ono manifestační
nesdílení obecné představy o utrpení jako
trestu za hřích označuje Ježíš jako víru.
"Když Ježíš
viděl jejich víru".
Taková víra se nezastavuje před žádnou
překážkou. Taková víra má fantazii,
vynalézavost. Marek to ve svém příběhu podtrhuje
zmínkou o rozebrané střeše. Nejde mu ani tak o
otázku technické proveditelnosti (proto Mt neuvádí),
ale o to, co se tím vyjadřuje, jde o zvěst. Marek je zde věrný
své koncepci, ve které je víra naplněna jistým
napětím. Představuje víru jako paradox - jakési
"a přece" - takové „i když se zdá, že
to nepůjde“ - jisté „navzdory“, které
zmocňuje člověka k tvůrčí a někdy snad i neobvyklé
aktivitě. „A přece“, které nenechá člověka
složit ruce v klín tam, kde jsme zdánlivě
v koncích.
„Když
Ježíš viděl jejich víru".
My jsme zvyklí tento termín víra
užívat spíš v souvislosti s vnitřním
nasměrováním člověka – „Věřím, že
je Bůh, nebo nevěřím, či spíše věřím, že
Bůh není. Věřím někomu, já si věřím,
nevěř tomu,… („Víte, paní farářko,“
slýchala jsem velmi často od lidí tzv. na okraji sboru,
„já věřím, ale“ - a pak následoval
nějaký ten důvod, proč s vírou "nejít
na trh", jaksi ji nedosvědčovat v praxi. A teď, i když se
víc pohybuji mezi lidmi necírkevními, zase často
slýchám - „věřím, že“ - a následují
různé teorie). Ale biblická
víra, Ježíšem
viděná víra
není osobním, vnitřním věřením, jakýmsi
rozpoložením mysli. Biblická víra je vztahová,
aktivuje člověka – ve vztahu k Bohu, ve vztahu k člověku.
Už ten starozákonní oddíl, který jsme
dnes slyšeli, odkazuje k takovému chápání:
„Budeš své vyznání mít v
srdci, také viditelně napsané na veřejích svého
domu, budeš je vštěpovat svým synům, budeš
dodržovat přikázání - ne jiná než
Desatera - jediný Bůh a neporušené vztahy
lidského společenství. V tomto společenství může
tvá víra, Izraeli, dojít naplnění.“
Ne promýšlená, ale žitá víra.
Ježíš
zcela v intencích tohoto starozákonního pojetí
VIDÍ VÍRU
těch čtyř. Nejde o jejich osobní věření, ale o jejich
aktivní vztah k ochrnutému. Víra může nabývat
mnoha podob a konkrétních projevů tak, jak je
mnohotvárný život. A náš příběh
přibližuje jeden projev živé víry. Ve vztahu plném
zájmu a pomoci – v nesení těch, kteří
trpí, kteří potřebují naši pomoc, tam
naše víra získává zřetelné
obrysy. Může být viděna.
Ježíš říká
ochrnutému: „Synu, odpouštějí se ti
hříchy". Proč ale Ježíš mluví o
vině, když jsem řekla, že nesdílel obecnou představu o
spojitosti mezi utrpením a vinou? Ježíš o jisté
souvislosti ví, ale rozumí jí zcela jinak: ne že
když někdo trpí, pak to na něj Bůh seslal jako trest za
konkrétní vinu, selhání, hřích,
ale: že žádná lidská vina nezůstane bez důsledku
– působí utrpení. Někdy je to evidentní,
přímé, jindy skryté – ne tak přímočaré
(lehkomyslné činy, hromadí se, následky někdo
odnese - příroda?) „Synu, odpouštějí se ti
hříchy.“ To je Ježíšovo ujištění
trpícímu: „Tvé ochrnutí není
trest za tvé viny! I pro tebe platí Boží
milosrdenství a odpuštění“ – to jsou
osvobozující slova, rozvazující,
aktivující. Když Ježíš mluví
ochrnutému o vinách, nesnaží se mu vysvětlit
smysl jeho utrpení, ale nabízí mu novou možnost
života. Boží milosrdenství se naplňuje v uzdravení
ochrnutého – a když je nyní zdráv, ať jde
domů a svým jednáním nerozmnožuje ve světě utrpení.
Velmi mnoho a často se v
evangeliích mluví o zdraví a o utrpení. V
žádném z těch vyprávění však
nenajdeme hlubokomyslné úvahy o smyslu utrpení
ani duchovní potěšování trpících.
Utrpení jako takové je nesmyslné. K hrůze
utrpení právě patří, že nemá logiku, že
neexistuje žádné vysvětlení jeho smyslu.
Evangelisté nám představují Ježíše
jako toho, který utrpení nevysvětluje ani nepodává
teologické výklady. Ježíš se staví
proti lidské nouzi, utrpení na odpor. Odstraňuje je.
„Když Ježíš
viděl jejich víru…“ Postavit se po Ježíšově
způsobu k lidské nouzi, k utrpení je jediný
správný a smysluplný postoj. Znamená:
tam, kde můžeme utrpení odstranit, tam je odstraňme, kde je
odstranit nemůžeme, pokusme se je zmenšit. A kde je nemůžeme
odstranit ani zmenšit, tam snad můžeme nabídnout
alespoň kus poctivé lidské blízkosti a tiše
je spolu nést. Ježíšovo přitakání
akci čtyř mužů nám jasně ukazuje směr – chce to někdy
vynalézavost, možná i nevšední řešení,
někdy i odvahu jít za obecně uznávané představy
a praktiky. Stává-li se nouze druhého mou
starostí, pak musím,mohu v onom markovském
„a přece“ víry najít to nejlepší
řešení, jak pomoci.
A chceme-li mluvit o své
víře, pamatujme, že víra se zviditelňuje, získává
zřetelné obrysy, dochází svého naplnění
v postojích vůči druhým, ve vztazích, v pomoci
tam, kde je toho třeba, v nesení těch, kteří jsou
odkázání na pomoc druhých, na naši
pomoc.