Vyvolte si tedy život, a budete žít
Ezechiel
18,1-4+24-32
Čtení: Dt 30, 15-20
I stalo se ke mně slovo
Hospodinovo: 2 "Co si myslíte, když říkáte o izraelské zemi
toto přísloví: »Otcové jedli nezralé hrozny a synům trnou zuby«? 3
Jakože jsem živ, je výrok Panovníka Hospodina, toto přísloví se už nebude mezi
vámi v Izraeli říkat. 4 Hle, mně patří všechny duše; jak duše
otcova, tak duše synova jsou mé. Zemře ta duše, která hřeší…
24 Když se
spravedlivý odvrátí od své spravedlnosti a bude se dopouštět bezpráví podle
všech ohavností, jichž se dopouští svévolník, měl by žít? Žádné jeho
spravedlivé činy, které konal, nebudou připomínány, zemře za to, že se
zpronevěřil, za svůj hřích, kterým se prohřešil. 25 Vy však říkáte:
»Cesta Panovníkova není správná.« Nuže, slyšte, dome izraelský: Má cesta že
není správná? Nejsou to vaše cesty, jež nejsou správné? 26 Když se
spravedlivý odvrátí od své spravedlnosti a dopouští se bezpráví, umře za to;
zemře pro své bezpráví, jehož se dopouštěl. 27 Když se však
svévolník odvrátí od své zvůle, jíž se dopouštěl, a jedná podle práva a
spravedlnosti, zachová svou duši při životě. 28 Prohlédl totiž a
odvrátil se ode všech svých nevěrností, jichž se dopouštěl; jistě bude žít,
nezemře. 29 Avšak dům izraelský říká: »Cesta Panovníkova není
správná.« Mé cesty že nejsou správné, dome izraelský? Nejsou to vaše cesty, jež
nejsou správné? 30 Proto budu soudit každého z vás, dome izraelský,
podle jeho cest, je výrok Panovníka Hospodina. Obraťte se a odvraťte se ode
všech svých nevěrností a vaše nepravost vám nebude k pádu. 31
Odhoďte od sebe všechny nevěrnosti, jichž jste se dopouštěli, a obnovte své
srdce a svého ducha. Proč byste měli zemřít, dome izraelský? 32
Vždyť já si nelibuji ve smrti toho, kdo umírá, je výrok Panovníka Hospodina. Obraťte
se tedy a budete žít."
Také v lidu izraelském měli
problém vyrovnat se s minulostí. Situace je taková: Izraelský lid byl
odvlečen do babylónského zajetí. Proč ho to postihlo, mnozí nechápou. Jak to,
že lid Hospodinovy smlouvy potkalo takové neštěstí? Zapomněl Hospodin na svou
věrnost? Vzdal se svého lidu? A tu přicházejí proroci (jako např. Jeremiáš)
s jiným vysvětlením. Ne, Hospodin není nevěrný, ale vy, resp. vaši otcové
byli nevěrní. Zhřešili a porušili smlouvu s Hospodinem tím, že trpěli ve
své zemi modlářství, útisk a nespravedlnost. A vy na to teď doplácíte. Vešlo to
i do pořekadla: Otcové jedli nezralé hrozny a synům trnou zuby. Nesete
na sobě provinění otců. Do třetího i čtvrtého pokolení…
To je něco, co také známe a
zkušenost to potvrzuje. Nejen psychologové, kteří vysvětlí, že neřádný život
rodičů, rozvrat v rodině, nezájem jednoho o druhého se promítne neblaze do
života dětí – a někdy i vnuků. Anebo také toto: Jak to s naší církví dnes
vypadá – a s křesťanstvím v naší zemi vůbec – jde také na vrub toho,
jak nestatečně se církve a křesťané chovali za minulého režimu. Sklízíme, co
otcové zaseli. Otcové jedli trpké hrozny a nám teď trnou zuby.
Ale Ezechiel z Hospodinova
pověření káže něco jiného: Toto přísloví se už nebude mezi vámi
v Izraeli říkat. Ne že by to neplatilo. Ale synové se na to nebudou
smět vymlouvat. Ano, otcové zhřešili, to je pravda. Ale vám, synové, tím není
poskytnuto žádné alibi, žádný generální pardon. Vy žijete teď a nevymlouvejte
se na to, co otcové způsobili. Nejste spravedliví jen proto, že zhřešili
otcové. Vy budete skládat účty za sebe, ne za otce. Hle, mně patří všechny
duše; jak duše otcova, tak duše synova jsou mé, vzkazuje Hospodin. Zemře
ta duše, která hřeší.
V řadě veršů, které jsem
nečetl, rozvádí prorokovo kázání tuto myšlenku do větších podrobností: Když je
někdo spravedlivý, jistě bude žít. Ale dejme tomu, že zplodí syna rozvratníka,
který nepůjde v otcových šlépějích – pak syn nebude žít; otcova
spravedlivost jej neochrání před trestem. Ale dejme tomu, že tento syn bude mít
syna, a ten nebude následovat otcův špatný příklad, bude jednat spravedlivě –
pak ten bude žít, bez ohledu na otcovu nepravost. Syn nebude pykat za
nepravost otcovu a otec nebude pykat za nepravost synovu; spravedlnost zůstane
na spravedlivém a zvůle zůstane na svévolníkovi. Synům nebudou trnout zuby
za kyselé hrozny jejich otců.
Je to povážlivá věc. Už
z prvního příběhu bible přece víme, jakým silným pokušením je svádět vlastní
provinění na někoho jiného. Hned první člověk, když je přistižen, že přestoupil
zákaz, se vymlouvá: Žena, kterou jsi mi dal, ta mi dala ze stromu a já jsem
jedl. A žena rovněž: Had mě podvedl a já jsem jedla. Tato snaha se vykroutit,
ospravedlnit, vymluvit tím, že ukážu prstem na někoho jiného, tato schovávačka
před Bohem (i o Adamovi a ženě je řečeno, že se schovali uprostřed stromoví
v zahradě!), to je něco, co s hříchem tak úzce souvisí, že bychom
skoro mohli říci, že toto vymlouvání je samo tím hříchem. Což neznáme lidi,
kteří všechna svá selhání hledí vysvětlit nešťastným dětstvím, otcem
alkoholikem, partou kamarádů? Všechny nedostatky dnešní církve a společnosti
dědictvím čtyřiceti let totality? Ano, vina kráčí z generace na generaci,
Hospodin navštěvuje nepravosti otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení,
ale tento řetězec nepůsobí tak mechanicky, automaticky, osudově. Každý syn má
svou novou odpovědnost, každá generace novou šanci k nápravě toho, co
otcové pokazili. Nám nepřísluší soudit otce, ti budou souzeni samostatně,
stejně jako budeme samostatně souzeni my. Hle, mně patří všechny duše; jak
duše otcova, tak duše synova jsou mé, vzkazuje Hospodin. Zemře
(Božímu soudu propadne) ta duše, která hřeší.
Osudovost lidské viny nepřechází
z generace na generaci, hlásá Ezechielovo prorocké kázání. Ale hlásá ještě
víc: Vina není osudová ani uvnitř příběhu jednoho života. Nevěrník nemusí
natrvalo nevěrníkem zůstat. Ale také: spravedlivý nemusí natrvalo zůstat
spravedlivým. O tom jsou verše, které jsem četl. Kdyby se svévolník odvrátil
ode všech svých hříchů, jichž se dopouštěl…jistě bude žít, nezemře. Žádná jeho
nevěrnost mu nebude připomínána. Pamatujme si to: Žádná nevěrnost nebude
připomínána, rozuměj: připomínána Pánem Bohem, i když lidé často a rádi minulé
nevěrnosti připomínají. A také: Když se spravedlivý odvrátí od své
spravedlnosti a bude se dopouštět bezpráví…žádné jeho spravedlivé činy, které
konal, nebudou připomínány, zemře…za svůj hřích, kterým se prohřešil…Pamatujme
si to: Můj dosavadní spravedlivý, bohabojný život, moje všecka minulá
zasloužilost není jako doživotní očkování, které mě ochrání proti zpronevěře.
Tak se v tomto prorockém
kázání láme a hroutí veškerá osudovost lidské viny. Nic není předem dáno a
naprogramováno. Ani v ohledu mezigeneračním, ve vztahu minulosti a
přítomnosti, ani v ohledu jednotlivcova příběhu. Že byl otec grázl, nemusí
znamenat, že syn bude také grázl. Že byl otec bohabojný, nemusí znamenat, že
syn bude také bohabojný. Že jsem byl v mládí nevěrníkem, nemusí znamenat, že
jím budu až do smrti. Že jsem byl v kdysi poctivcem, nemusí znamenat, že
jím budu až do smrti. Zvěst bible vůbec je krásným protestem proti veškeré
osudovosti. Je pozváním ke svobodě, pozváním k alternativě.
Jak se nám to poslouchá? I Izraelci
tehdy a možná našinec dnes nad tím kroutí hlavou: Cesta Panovníkova není
správná, namítali tehdy. Že by se nevěrec a bezvěrec mohl stát
spravedlivým? Odstup to! Že by se spravedlivý mohl stát nevěrcem? Odstup to!
Boží cesty nejsou správné, neodpovídají našim představám. Na to Hospodin: Vaše
cesty, vaše představy, vaše (snad i zbožná) schémata nejsou správné. Moje
cesty jsou pozváním ke svobodě a k alternativě.
Ale řeknete: K jaké svobodě,
k jaké alternativě, když se tu hrozí trestem, trestem smrti? Ale to jste
přeslechli, co Ezechielovo kázání hlásá na svém konci: Vždyť já si nelibuji
ve smrti toho, kdo umírá, je výrok Panovníka Hospodina. Smyslem a cílem
celého tohoto kázání přece není trestat, ukojit Boží pomstychtivost a u nás
vyvolat strach ze smrti. Smyslem a cílem celého tohoto kázání je pozvat syny
Izraele – a přes propast staletí i nás – k tomu, abychom volili správně,
volili život ve společenství s Hospodinem, ne smrt, což je život
v izolaci od Boha. Je to silné evangelium: Pán Bůh si nepřeje, abychom
svůj život trávili bez něj, nepřeje si smrt. Přeje si mít s námi
společenství – a jak silně a tuze si to přeje, prokázal v příběhu svého
Syna, našeho Pána Ježíše Krista, který mezi nás přišel, s námi trpěl a za
nás ukřižován umřel a pro nás byl vzkříšen.
Vyvolte si tedy život, zve nás
Ezechielovo kázání, jako už předtím kázání Mojžíšovo, jak jsme četli. Proč
byste měli zemřít, dome izraelský? Proč byste se měli zříkat mně, který se
vás nezříkám? Nebo také, výrazem, který se v kázání prorokově vyskytuje
dvakrát: Obraťte se tedy a budete žít. Obraťte se, hlásal Ježíš
Nazaretský, protože se přiblížilo Boží království. A jak konkrétní je toto
obrácení, o tom mluví verše, které jsem nečetl: Kdo „jedná podle práva a
spravedlnosti, nehoduje na horách a nepozvedá oči k hnusným modlám…,
neposkvrňuje ženu svého bližního a nepřibližuje se k ženě v čase její
nečistoty, nikoho neutiskuje, dlužníkovi vrací jeho zástavu, nikoho neodírá,
hladovému dává svůj chléb a nahého přikrývá rouchem, nepůjčuje lichvářsky a
nebere úrok, odvrací se od bezpráví, vykonává spravedlivý soud mezi mužem a
mužem, řídí se mými nařízeními, zachovává mé řády a jedná věrně“. Vydalo
by na celé kázání, a možná několik kázání, kdybychom měli tyto pokyny probírat
pojednotlivu. Ale už při prvním přečtení je nám jasné, oč jde, a jak by
z takového „obrácení“ profitovaly naše rodiny, naše církve i naše celá
společnost.
Aby nikdo nemusel živořit místo
žít, aby nikdo nemusel svůj život trávit v ohromné opuštěnosti od Boží
tváře, aby se nikdo nemusel se svým proviněním skrývat za jiné lidi nebo jiné
doby, aby církev nemusela kolaborovat s mocnými a uchylovat se k
vymlouvání, aby rodiny žily v čistotě a věrnosti, aby společnost ctila
právo a spravedlnost, aby chudí nebyli utiskováni: k tomu všemu nás
zve prorokovo kázání, jež jsme dnes zvolili. Díky za tuto zvěst.
Pavel Filipi