Evangelium není závislé na nás
Kázání na Vinohradech 16. 9. 2007
Fp 1,15-21
Milí bratři a sestry,
určitě také znáte „věčné optimisty“, lidi, kteří
pěstují „pozitivní myšlení“, na všem se snaží vidět tu lepší stránku.
S takovými lidmi je to někdy k nesnesení, protože svět nevidí, jaký
je, ale jaký by ho chtěli mít. Někdy se právě tohle předhazuje věřícím lidem. A
na první pohled by člověk takhle ohodnotil i toho apoštola: je ve vězení, neví,
jestli ho náhodou neodsoudí na smrt – a on říká: raduji se a budu se radovat a
vy se taky radujte.
Jak to vypadá, když věřícího člověka potká něco
zlého? U toho apoštola vězení, obžaloba, možnost mučednické smrti.
V našich poměrech můžeme myslet třeba na náhlou nemoc, která znemožní
člověku aktivní práci a výhled na konec života posune nečekaně blízko. Nebo
tělesné postižení, které znamená veliké omezení. Nebo ztrátu někoho blízkého a
s tím související změnu života. Jakým způsobem se v takové chvíli
uplatní víra?
Jeho blízcí bratři a sestry se tážou do vězení, jak se mu
daří, a Pavel reaguje informací o tom, jak se daří evangeliu! Nepíše nic o
svých okovech ani o mizerné stravě, ani o tom, že je mu líto, že nemohl
dokončit svůj plán evangelizace Evropy. Ten jeho pohled směřuje docela jinam:
hlavně, že se zvěstuje evangelium. A i to, že jsem v téhle situaci, tomu
může pomoci, přispět k šíření evangelia.
Řeknete si, že nikdo z nás není misionář,
ale každý z nás je křesťan. byli jsme přece Kristem povoláni a nosíme na
svém těle nesmazatelnou pečeť křtu… A to, čemu přikládáme největší důležitost,
kolem čeho kroužíme, co je předmětem našich úvah, naší řeči, našeho starání –
to ukazuje, k čemu především směřujeme, oč usilujeme. „Hledejte nejprve
Boží království, říkal Ježíš, a to ostatní vám bude přidáno“. Nebudete o nic
ošizeni, jen je třeba dát věci do správného pořadí. A tohle pořadí nám Pavel
ukazuje. Jeho víra znamená zjednodušení věci.
Ze všeho nejvíc mu záleží na evangeliu. To důležité je
přece, aby se lidé dozvěděli, že Bůh, se kterým budou mít dříve nebo později co
do činění, je chce zachránit, když se v Ježíši Kristu stává jejich Bohem.
K čemu by to bylo, kdyby sám Pavel vyvázl bez škrábnutí, a lidé, kteří
evangelium potřebují slyšet, by se ho nedozvěděli a byli by pro věčnost
ztraceni?
Zdá se vám to příliš duchovní a náročné pro normální lidi?
Nemáme na to, abychom dovedli vlastní starosti upozadit a mysleli na Boha a
záchranu světa? Možná proto to vypadá s vírou lidí kolem nás tak bledě. A
i s nedostatkem radosti v našem životě.
Zkušenost ukazuje, že lidé, kteří pořád krouží kolem
vlastního osudu, vlastního života, pak mají ten život skutečně těžký. Ten, kdo
hledá především svoje štěstí, nikdy neví, jestli už ho našel a je pořád
nespokojený. Zatímco ti, kdo se dávají do služby druhým, mají jiný cíl než
uspokojit sami sebe, ti jsou navzdory všelijakým těžkostem mnohem šťastnější a
žijí naplněný, smysluplný život.
Pavlovi strašně moc záleželo na tom, aby se evangelium
dostalo mezi lidi.Aby byl Bůh dosvědčován jako Bůh lásky a naděje.
Jenže právě jeho zatčení mohlo podkopat takovou
víru. Proč tenhle mocný Bůh, který vzkřísil Ježíše, neochránil svého svědka?
Jenže Pavel přece kázal Krista ukřižovaného a vzkříšeného. Efezští
křesťané nemají tak primitivní chápání Boha, že by očekávali nějaký zázrak.
Nečekají, že by Bůh měl všemu zlému zabránit. A Pavel sám dovede zhodnotit to, co se mu přihodilo, z nadhledu víry: Jeho uvěznění je příležitostí
dosvědčit evangelium i na veřejnosti! Na soudu. Uslyší ho ti, kteří by do
shromáždění jinak nepřišli! A s tím místním sborem to možná po jeho
zatčení vypadalo dokonce líp než před ním. Lidi to vyburcovalo. Když pro věc
někdo trpí, lidé ji začnou brát vážně. Uvězněnému Pavlovi se nedá předhazovat,
že káže jen proto, že je za to placený! Vnější krize církve jsou často období duchovně
nejplodnější. A doby hojnosti a klidu vedou k útlumu a opouštění víry.
Utrpení, nasazení vlastní existence pro myšlenku evangelia je věrohodným
svědectvím.
Víte, co je ale zarážející? Když nemohl kázat
Pavel, objevili se kazatelé jiní, jenomže s jakými pohnutkami? Někteří
z lásky, ale jiní ze závisti, z řevnivosti, z touhy po
kariéře…Je to hrůza. A co na to Pavel: skoro jsem si myslela, že špatně
vidím, když čtu: Ale co na tom! Na tom nezáleží, jaké mají motivy ke kázání –
hlavně, když se evangelium káže! Jakýmkoli způsobem, i s postranními
úmysly!
Je to možné? Je. Lidská nehodnost totiž nemůže
zničit Boží dílo. A Bůh skrze evangelium působí, i když ho někdo káže pro
peníze. Evangelium není závislé na tom, jak kvalitní jsou jeho kazatelé a
proč to dělají. Jistě, že se to pozná. A nás, kazatele, nesmí takové
ujištění zbavit zodpovědnosti při přípravě, ani snahy udělat to co nejlíp umím.
Ale bylo by to zlé, kdyby fungování evangelia záviselo na tom, jestli jsme dost
věřící, dost dokonalí, dost „svatí“. Jestli vždycky a dokonale rozumíme tomu,
co říkáme a jestli náš „stav svatosti“ odpovídá tomu, co kážeme. To bychom
museli většinou mlčet. Bůh evangelium nesvěřil andělům, ale nám, lidem.
Kážeme-li hříšníkům kážeme také sami pro sebe! Boží slovo funguje nezávisle na nás, nositelích a svědcích.
To vede k veliké svobodě. Často se to nepodaří tak, jak by člověk chtěl.
Ale my přece nemáme předvádět své schopnosti ani dosvědčovat, jak jsme dobří,
ale jak dobrý a věrný je Bůh. Apoštol si je jist, že Bůh si svou věc vede dál.
Ať se s ním děje cokoliv, neděje se to bez Boha.
Možná vám připadá, že se v té kritické
situaci apoštol trochu naivně utěšuje tím, že od vlastní problematické
budoucnosti hledí jinam. Není to únik?
Pavel je dost velký realista. Sám sobě nepřipadá tak
nedůležitý,a by si nekladl otázku, co s ním bude. Ví, že buď bude
propuštěn nebo popraven. V takové situaci by bylo normální, kdyby
propuštění vyhlížel a smrti se bál. Jenže on říká: v obou případech se
raduji a budu se radovat. A vy se taky radujte. Jak to myslí?
Jde o to, co je důvodem k té radosti. Z čeho se
raduje teď a na co se těší. Tím absolutně nejdůležitějším je pro apoštola
Kristus, jeho přítomnost a jeho blízkost. A tu zažívá už teď a je si jist, že
se na to m nic nezmění ani ve smrti. (Jsem si jist…) Je to radost
ze života, ve kterém je Kristus. Ne ze života jen tak, života jako takového.
Ať už to dopadne jakkoliv, Kristus je se mnou, nemám důvod se bát. Je se mnou
v životě i ve smrti.
Z jiných míst bible víme, že Pavel nepopíral strach a bolest
2 Kor 6,4: „ve všem se prokazujeme jako Boží služebníci,v
mnohé vytrvalosti, v souženích, tísni, úzkostech, pod ranami,
v žalářích, nepokojích, vyčerpanosti,v bezesných nocích,v hladovění…“
A přesto, že tohle ještě zažíváme, víme, že nás
od Krista už nic nemůže oddělit. Je to jako červená nit, která se táhne vším,
co člověk prožívá. I kdyby to byl rozsudek smrti, neznamená to, že Kristova
blízkost se ztratila! Dokonce právě ve smrti bude Pavel se svým Pánem spojen!,
na svém těle zveličí, oslaví Krista!
Mám zato, že to je pro nás dost nesnadná
představa. Že můžeme Krista dosvědčovat svým životem, to ještě chápeme. Ale
svou smrtí? Svým umíráním? Svými krizemi?
Ale i v těch posledních nebo kritických časech a
chvílích člověk něco dává najevo, něco na něm druzí mohou pozorovat. Kolem čeho
se točí v těchto chvílích rozhovory, přání, myšlenky? Nemoc? Strach?
Budoucnost dětí? Co ve svém stárnutí a umírání zveličujeme my? Co je nápadné,
čeho si ti kolem nás musejí všimnout?
Napadlo vás, že i vaše bolesti, umírání a smrt
mohou svědčit o Kristu? Ano, způsob umírání je totiž stejným svědectvím jako
způsob života! Svědčit se dá i smrtí. A to má Pavel na mysli. Všechno povrchní,
jen hrané, víra která byla jen ozdobou života – ta je v tuto poslední,
rozhodující chvíli pryč. Zůstává to, čeho se člověk drží jako základu svého
života, své naděje, co je pro něj ještě smysluplné.
Na svém těle může křesťan zveličit Krista –
v životě i ve smrti. Oslavit ho, učinit jeho jméno slavným a velkým. Směřujeme
přece k tomu, že už napořád budeme s Pánem. Co víc si přát? Kdo
takhle žije, myslí, věří a doufá, ten je vlastně nezranitelný. Nemá co ztratit.
Smrt je pro něj ziskem! A tak vlastně můžeme jenom získat, ať se děje cokoliv. Nemusíme to vždycky
pocitově prožívat jako zisk, ale z pohledu víry to tak je.
Zdá se vám to moc náročné? Však ani to nejsme
sami. Ani Pavel nebyl takový super-machr ve víře. Obstál díky tomu, že kolem
něj nebyly jen zdi vězení, ale obklopovaly ho také modlitby celého filipského
sboru. A víme také, že Duch nám přichází na pomoc, když si sami nevíme rady…
I když nikdo z nás neví, jak to s ním
dopadne, co nás potká, můžeme se radovat, Pán je nám blízko v životě i ve
smrti. Amen.
Ester Čašková