Nelpět na vlastním, pokud to může posloužit spáse jiných
Kázání na Vinohradech 5.8.2007
Čtení: Lk 16,1-9
Text: Lk 16,8-9
Lk 16,3-4.8-9: Správce si řekl: “Co budu dělat,
když mne můj pán zbavuje správcovství? Na práci nejsem, žebrat se stydím. 4
Vím, co udělám, aby mne někde přijali do domu, až budu zbaven
správcovství. … 8 Pán pochválil toho nepoctivého správce, že jednal
prozíravě. Vždyť synové tohoto světa jsou vůči sobě navzájem prozíravější než
synové světla. 9 Já vám pravím: I nespravedlivým mamonem si můžete
získat přátele: až majetek pomine, budete přijati do věčných příbytků.
Bratři a sestry, trochu legendární zkušenost, kterou
možná v jisté obměně znáte, říká, že po návratu z kostela
existoval
v některých rodinách zvyk rodičů nebo někoho z prarodičů ptát se na
to, co bylo v kostele. Tazatel jednak čekal nějaký souhrn z kázání a
kostelního dění, a také si kontroloval, kde byl svou myslí a duší účastník,
povětšinou bujné mládě. Případně následovala otázka, jaké poučení si dotazovaný
odnesl.
Jaké je z toho poučení?, ptá se leckdy člověk, když přečte knihu, shlédne
film. Asi i to zná kdekdo, že po lecčems smutně uzná, že poučení se mu velikého
nedostalo.
Tento začátek chce naznačit, že dnes čtené
podobenství v sobě poučení nese, protože v něm víc než o budování
víry jde o vliv víry, tedy jak se víra v Boha může podepsat na lidském
jednání.
Podobenství je Ježíšovo slovo, kterým chtěl něco
srozumitelně připomenout a zdůraznit. Je to slovo Ježíšovo do souvislosti
života lidí. Slyšeli jsme, že to bylo interní sdělení učedníkům, tj. jakási
vyšší škola lidského zrání, slovo, kterému mohli rozumět ti předpřipravení.
I učedníci byli lidé, majetkem se také zabývali a občas proskočí sdělení,
že jejich myšlení bylo rovněž určováno ohledem na zajištění a budoucnost. Proto
to bylo slovo, které těm, kdo s Kristem kráčí životem, chce a může
poradit.
Podobenství o nepoctivém správci je starocírkevní
perikopou pro tuto neděli, devátou po sv. Trojici. Má je pouze Lukáš. Klade
nám před oči problematiku téměř věčnou, tedy i současnou, proto už předem
si troufám tvrdit, že v tom poučení pro nás, správce svého majetku, je.
Dříve než se soustředím na to, jak celou událost
prožíval onen přistižený, dovolím si malou poznámku k majetku a
chtivosti po něm. Majetek a jeho správa je hlavním tématem našich novin a
zpráv, radosti, závisti, zlosti i moci. Nemajetný se zasní, co by všechno mohl,
kdyby měl, a majetný se zasní, co by ještě mohl, kdyby měl víc. Moudrá prosba
z knihy Přísloví – a vezměme ji jako předpoklad porozumění podobenství a
jeho přijetí – však říká (poučuje): Vzdal ode mne šálení a lživé slovo, nedávej
mi chudobu ani bohatství! Opatřuj mě chlebem podle mé potřeby, 9 tak
abych přesycen neselhal a neřekl: "Kdo je Hospodin?" ani abych z
chudoby nekradl a nezneuctil jméno svého Boha.(30,8-9). Toto slovo si
vrýt do mysli a do srdce znamená odejít odsud zralejší, soudnější,
vyrovnanější, připravenější. Je to prosba, kterou lze považovat za výchozí
bod křesťanova vztahu k životu a zajištění a také za nejvěrohodnější
pozici ve vztahu k osobní představě o svých potřebách a sobě.
Dnešní podobenství sice neříká nic o velikosti majetku
pána, nehovoří ani o tom, jak mnoho onen člověk nepoctivě prohospodařil. O to
nejde. Jde o přístup k majetku, k tomu, co člověk má, co
obhospodařuje, co mu činí radost i starost a co jej v každém případě také
trochu šálí.
Příběh je průhledný. Došlo k nepoctivosti, byla
odhalena, dny správce byly sečteny. Již se začal loučit. Neudržitelnost svého
postavení si uměl přiznat. Ač obviněný, tedy takový, který by měl počítat
s tím, že jej okolí, čtenáři podobenství odsoudí, přesto soudný. Jeho
upřímnost je zobrazena věrně. Zvažoval možnosti, které měl a co bude dělat dál,
a dokázal si přiznat, která cesta je pro něho nemožná: na práci není a
žebrat se stydí. Nepřímo potvrdil obvinění.
Ve chvíli upřímného přiznání svého stavu už začal
pracovat na své budoucnosti. Jeho aktivita byla obrácena na vlastní
budoucnost, chtěl být někde přijat. S nálepkou nepoctivosti se těžko kde
jinde mohl uchytit. Očištění však nehodlá hledat v soudním rovnání
s pánem, tuto metodu dneška tehdy vůbec neřešil, zvlášť když pán je
zobrazen tak spravedlivě, jak zobrazen je. Mimochodem je třeba říci, že Ježíš
se na soudní vyrovnávání před lidskou institucí díval s despektem. Proto
se to, co naše doba zná jako jediné řešení očištění, a to i tehdy, kdy je
obvinění průkazné, vůbec neobjeví v tomto podobenství. Radu typu – soudit
se tak dlouho, co to jde – tu tedy nehledejme.
Majitel majetku přišel dvakrát zkrátka. Jako by přišel zkrátka rád. To vcelku nenápadné
sdělení podobenství překvapivě ukazuje, že vždy je možné jednat skutečně jinak.
Je to svědectví o tom, že podobenství není jen historka ze života, ale je to slovo
o kritériích pro lidský život, kterým ovšem nerozumí jen tak každý. Ocenit
toho, kdo měl přehled o svém majetku a zároveň na něm dokázal nelpět, to už
předpokládá přístup k věci z jiné (neběžné) strany. Kdo měl uši
otevřené, dokázal chápat, že je řeč o souvislostech, které nejsou běžné, ale
jsou za jistých podmínek uplatnitelné. Brzy nakonec všichni měli poznat, že
k Božímu způsobu jednání patří nelpět na vlastním, pokud to má
posloužit spáse jiných. Pak je možné, aby onen nepoctivec pozval dlužníky
svého pána, patřičně jim pokrátil dlužní úpisy, a ještě se mu následně dostalo
pochvaly od jeho pána. Takovým jednáním pomohl narovnat životní poměry
jiných. To byl dopad prozíravosti, která se sice v prvním sledu týkala
řešení budoucnosti jednoho nešťastníka, ale díky dobré, spravedlivé a moudré
konstelaci z toho mohl vzniknout prospěch v širším rozsahu. Majetek,
který většinou rozděluje, se mohl stát dobrým nástrojem toho, aby vzniklo
přátelství, učednictví nebo následovnictví. Tuto roli majetku Ježíš poté
vzápětí potvrdil.
Závěr podobenství staví před oči syny světa naproti
synům světla. Synové světa jsou vyzdviženi tehdy, pokud dokáží prozírat,
zřít skrze oslnivost majetku a přijmout jeho pouze dočasnou a pouze služebnou
úlohu, jakkoliv potřebnou. Pak dovedou majetkem pomáhat tomu, aby lidé v jejich
okolí mohli žít.
Poučení je zřejmé:
a)
tento model chování je schopen
přijmout a usilovat o něj jen ten, kdo věří, že to má oporu v Boží vůli
dosvědčené Ježíšem Kristem;
b)
kdo Krista následuje, nebude ani
v dnešním světě za hlupáčka nebo naopak za protřelého chytráka - to se
nekryje s výzvou k prozíravosti, jak je tady chápaná;
c)
kdo následuje Krista, usilovně se
snaží vyhýbat se užití úskoku, lsti a podvodu;
d)
kdo následuje Krista, využívá
toho, že smí skrze příměr nahlédnout až k Božímu jednání, jež se mu stává
vodítkem pro rozhodování ve všedním životě, a to i v hospodaření
s majetkem – víra nestojí stranou i těm nejvšednějším věcem;
e)
uvažování o vlastní budoucnosti se
nemůže vyhnout úvaze o tom, jaký dopad na druhé bude mít plánovaný tah za
plněním snů a představ;
f)
následování Krista není kopírování
Ježíše – je to dennodenní uvědomování si, jak každým svým krokem můžeme otevřít
druhým cestu spásy, kterou Bůh nabízí všem, nebo jim naopak v přístupu k ní
zamezit;
g)
víra v Boha je program, který
buduje i tam, kde vládne všeobecná tendence rozdělovat.
Proto patří Pánu Bohu chvála za to, že existuje den,
v němž se smíme společně zastavit u obrazů, které nám ukáží způsoby, jimiž
všední den práce a shonu neoplývá. Amen
Joel Ruml