Služba Pravdě
zůstává naší hlavní radostí, starostí a odpovědností
Kázání bylo prosloveno 14. 1. 2007 v našem sboru. V tutéž neděli
následoval po bohoslužbách výklad Rev. Alison Halsey z Baltimore o presbyterním
sboru, jehož je farářkou a v němž homosexuálně orientovaní členové tvoří
výraznou část členstva.
Text: Sk 15, 1-29 (text nedělní školy na tuto neděli)
Bratři a sestry, zde máme zápis o
prvním církevním synodu, který se konal v Jeruzalémě. Byl to skutečně
synod, církevní sněm, který byl svolán, aby vyřešil otázku vztahu křesťanů
z pohanů k Mojžíšovu zákonu. Všechny synody, sněmy a koncily se
konaly v církvi z určitého podnětu. Tento první jeruzalémský synod se
sešel, aby sladil pohanskou misii s nároky židovského náboženství. Ta
otázka zněla: mají se pohané, chtějí-li se nechat pokřtít, nejprve stát židy,
tj. obřezat se, anebo to není nutné? Problematika vpravdě časová, neboť se brzy
ukáže, že křesťanů z pohanů bude mnohonásobně více než křesťanů ze židů.
Židovský element tím bude v křesťanstvu přirozeně potlačen. A platí to i
obecně. Každý koncil, sněm či synod řeší otázky, které se vyrojí v té či
oné fázi církevních dějin. Mnohé závěry koncilů se po čase stávají už méně
aktuálními, některé dokonce překonanými. Církev je živý organismus, roste a zraje,
setkává se s novými podněty a překážkami a je nucena se s nimi nově
vyrovnávat. Dřívější usnesení církve k analogickým kauzám však má být bráno v
úvahu.
Slovo synod naznačuje povahu
církevního sněmování, znamená doslova: „společná cesta“. Církev je na cestě
z pozemského Jeruzaléma do nebeského Jeruzaléma, a na této cestě je nutné
se občas usebrat ke společné poradě o žhavých záležitostech a v autoritě,
která je církvi svěřena, se k nim vyjádřit. Už proto, že je třeba chránit
jednotu církve, a to zvláště je-li nahlodávána zevnitř. Vnější tlaky nejsou
tak nebezpečné. Pronásledování či jen zastrašování křesťanů nadělalo arci
značnou paseku, když jedni vzdorovali, jiní zjevně kolaborovali a další
přežívali, jak se dalo. Ani statečná polská církev za časů importovaného
komunismu nebyla imunní vůči estébackým infiltracím, jak se nedávno ukázalo při
jmenování varšavského arcibiskupa. Cizorodé pokusy o oslabení církve mohou
církev skutečně ochromit – zvlášť pokud samotným představitelům církve se
nedostává smysl pro čestnost, pravdivost a morální odpovědnost. Avšak tyto
škody nejsou zpravidla tak velké jako vnitřní drolení Kristova lidu.
Myslíme-li si, že církev byla
rozpárána až reformací, je to jen zdání. Už v prvních staletích, zvláště
ve 4. století – sotva se vzpamatovala ze své perzekucí opletené minulosti,
z níž vyšla po vnější stránce vítězně - se loďka Kristova začala zmítat
nikoli na vlnách zevních bouří, ale vnitřním zápasem o nastavení plachet
křesťanského vyznání. Byl Ježíš syn Boží v podstatném slova smyslu, anebo
jen ve smyslu odvozeném, symbolickém? Patří Ježíš na stranu stvoření, anebo na stranu Stvořitele? Arius svým zpochybněním Ježíšova božství strhl
polovinu církve na svou stranu, a to nejen křesťany z tradičních oblastí,
ale i nově pokřtěné barbary. Ježíš prý byl člověk jako my, jakkoli mimořádný a
Bohem vyvolený. Avšak nemohl být Bohem samým, neboť Bůh je jen jeden. Proti
této interpretaci se vehementně s nasazením vlastní kůže postavil Athanasius,
když tvrdil, že Kristus musel být bohočlověkem. Nebyl-li Ježíš Bohem, nemohl
být Spasitelem, neboť jeho oběť nemohla být zástupná. Odehrávaly se tehdy
těžké zápasy o jádro křesťanského učení o Bohu i o spáse. Nicejsko-cařihradské
vyznání je plodem vítězného Athanasiova boje. Z těchto a podobných důvodů
byly svolávány církevní sněmy už od 4. století. Jednotu církve se vždy
zachránit nepodařilo. A přece jsme svědky pokroku: po stránce křesťanského
učení se církve za posledních sto let společné jednotě přiblížily takřka na
dosah.
Dnes se hlavní spory
v církvích přesunuly z oblasti učení do oblasti etiky, morálky.
Otázky jako je Boží trojjedinost, nauka o hříchu, o spáse, o prostředcích
milosti, o posledních věcech – to jsou všechny sféry, kde se jednotlivá
křesťanská vyznání z větší části překrývají. Spory se dnes vedou ne v takové
míře jako dřív mezi konfesemi, ale konfesemi napříč. A to o otázkách jako je
právo na umělé přerušení těhotenství, na euthanasii, na genetický
výzkum anebo – a to je zvlášť bolestivá příčina dělení - na zrovnoprávnění homosexuálních
vztahů. V jednotlivých církvích – zvláště na Západě – se křesťané dělí
více podle postojů k těmto otázkám než podle tradičních konfesijních
pojmenování.
Pokud jde o již zmíněný vztah
k homosexuálům, ten je živý jak v občanské společnosti, tak v církvi.
Můžeme v této souvislosti jen na okraj zmínit i odvážně jednostranné
vyjádření Spolku evangelických kazatelů z loňského ledna, jehož cílem bylo
podpořit parlamentní uzákonění registrovaného partnerství homosexuálů. Občanská
i církevní neshoda v této záležitosti je sama o sobě dostatečným důvodem,
proč ekumenické křesťanství by se touto otázkou mělo vážně zabývat, a to jak ve
světle evangelia o milosti, tak ve světle samotné struktury stvořitelského
řádu. Bude třeba uplatnit jak pavlovský hlas – na jeruzalémském sněmu vyslovený
Petrem - hlas tlačící na svobodu zevních forem ve jménu Krista. Ale stejně tak
bude nutno vzít vážně strážnou službu Jakubovu. Záměrem jakubovského přístupu
bylo a je chránit jádro Zákona Božího, do něhož jsou zaneseny obranné
mechanismy proti nejrůznějším formám lidské zvrácenosti v jakékoli době.
Právě jeruzalémský sněm nám může být modelem pro řešení našich vlastních
církevních dilemat a úzkostných otázek.
Tento
sněm byl vyvolán odlišnou praxí při přijímání nových křesťanů v Antiochii,
kde působili Pavel s Barnabášem, a v Jeruzalémě, kde v čele církve
stáli Petr s Jakubem. Antiochejský sbor byl převážně zformován
z pohanské misie, kdežto jeruzalémský z tradičních židů, kteří
přijali Krista. Otázka tedy zněla, mají-li se pohané nejprve stát židy, nechat
se obřezat a povšechně respektovat Zákon, anebo jsou od tohoto počínání
svobodni. Souhlasná, konsensuální odpověď nakonec dala za pravdu oběma stranám.
Pohané se nemusí nechat obřezávat, neboť obřízka patří podstatně
k židovství, nikoli křesťanství, proto platí pro křesťanské židy, nikoli
pro křesťanské pohany. Ale pohané, kteří přijali Krista, by se měli řídit těmi
partiemi Zákona, které odedávna platily pro hosty v Izraeli. Vypovídá o
nich 17. a 18. kapitola 3. knihy Mojžíšovy. Měli by se vyvarovat pohanské
bohoslužby, požívání krve a smilstva. V souvislosti s diskutovanou
homosexualitou je třeba poznamenat, že právě v 18. kapitole Levitiku jsou
napsána tato slova: „Nebudeš obcovat s mužem jako s ženou. Je
to ohavnost“. I to patří pod hlavičku odsouzeného smilstva. Příznačně
se dodává: „Vy tedy dbejte na má nařízení a na mé řády, ať se nedopustíte
žádné z těchto ohavností, ani domorodec, ani ten, kdo přebývá mezi vámi
jako host.“ Za tyto hosty dosadili apoštolové křesťany z pohanů.
Byl to konkrétně Jakub, který do
usnesení jeruzalémského sněmu prosadil respekt k izraelským principům
zakotveným v Zákoně, principům, které platily pro vyvolený lid i pro
hosty. Byl to od Jakuba – dá se říci – prozíravý tah, jímž vyvážil a podložil
Petrovu řeč o milosti. Všechny tyto tři principy: zdrženlivost od pohanské
bohoslužby, od požívání krve a od smilstva jsou vzaty z jednoho oddílu ze
Zákona. Pokud by měly platnost napořád, tak homosexualita již byla zásadně
odmítnuta prvotní církví, a my bychom dnes neměli co řešit.
Problém je ten, že mezi těmito
třemi principy se nachází jeden, který byl posléze církví překonán, a ten může
tento přístup zviklat. Tím překonaným principem je samozřejmě zákaz požívání
krve. O krvi se v Levitiku píše toto: „V krvi je život těla. Já
jsem vám ji určil na oltář k vykonávání smírčích obřadů za vaše životy. Je
to krev; pro život, který je v ní, se získává smíření. Proto jsem rozkázal
Izraelcům: Nikdo z vás nebude jíst krev, ani ten, kdo mezi vámi přebývá
jako host, nebude jíst krev.“ (17,11.12). Všimněme si toho zdůvodnění.
V krvi je život. Krev byla určena výlučně ke kultickým účelům, proto
neměla být součástí stravy. Avšak z hlediska Kristovy oběti na kříži –
která další obětování již učinila nadbytečným – můžeme vyvodit, že zákaz
požívání krve již křesťany dále vázat nemusí. A skutečně se křesťané
z tohoto zákazu brzy vymanili. Ty tři principy nemají tedy všechny stejnou
váhu. Tu zmínku o zákazu požívání krve nutno chápat spíše jako pastýřský apel
pro danou situaci. Jelikož to židy uráželo, bylo třeba se požívání krve
zdržet. Nemohl to však být příkaz pro kohokoli v jakékoli době. Pokud jde
však o zdrženlivost od pohanské bohoslužby a smilstva, tam se Kristovým
vykupitelským dílem nic zásadně nezměnilo. Změnila se jen perspektiva. Kristus
nepřišel svět soudit, ale zachránit. A přijímal všechny – bez rozdílu. I ty,
kteří byli na samém okraji společnosti. Přišel za hříšníky jako lékař za
nemocnými. Proto je nám třeba při posuzování těchto tíživých otázek obojího:
jak Zákona, tak evangelia, vždyť Kristus Zákon a Evangelium sjednocuje a
naplňuje.
Bratři a sestry, jeruzalémský
sněm měl svůj výstup – dopis, který měl být doručen antiochejskému sboru nejen
Pavlem a Barnabášem, ale také Judou a Silasem. Tento dopis garantovaný
konsensuálním rozhodnutím pastýřských autorit pomohl situaci v nově
vzniklém sboru uklidnit. Takový přístup se stal pobídkou a inspirací církvi
v pozdějších staletích, kdykoli musela čelit roztržce a nesvárům. Ne vždy
se podařilo jednotu zachovat. Martin Luther vybízel ke svolání koncilu, ale
tehdejší Řím zůstal k tomuto svolání trestuhodně hluchý. Roztržce
křesťanstva tak nebylo možno bez ochoty obou stran zabránit. Výstupy sněmů,
porad a synodů, ať už ekumenických či partikulárních, mohou být a zpravidla
bývají pro církev důležitou vzpruhou. Totiž bez ohledu na dobu, ve které se právě církev nachází, platí, že církev nemůže dlouhodobě žít, svědčit a růst,
jsou-li její kritéria víry a mravů zamlžována. Jasné, a přitom laskavé pastýřské
slovo má svůj prototyp už v jeruzalémském usnesení.
I my máme svůj českobratrský
synod. Ten se schází dokonce pravidelně v našem kostele. Vedle něj se
angažujeme i v českém Leuenberském synodu. Ten shromažďuje volené či pověřené
zástupce tuzemských evangelických církví a husitské církve, aby spolu
projednávaly dosud nevyřešené otázky, kterým čelí společně. Dále jsou
organizovány dialogy mezi teology oddělených křesťanských útvarů, a to zvláště
světovými konfesijními svazy. Ne vždy se na takových shromážděních projeví
jednota tak brzo jako na jeruzalémském synodu. Ostatně ani tam ta věc
nevypadala tak ideálně, jak nám to líčí Skutky apoštolské. Z Listu
Galatským, kde Pavel musel Petra přísně napomenout, vysvítá, že trhlina mezi
oběma přístupy k pohanům se zazdívala jen pozvolna. Ale rozhodně vždy bylo
a nadále je zdravé a správné spolu mluvit, rokovat, modlit se, číst Písmo a
usilovat o jednotu v pravdě a lásce.
Bratři a sestry, stěží se
v této časnosti všichni křesťané shodnou na všech záležitostech křesťanského
učení a života. Ale těch styčných ploch je daleko víc než těch třecích. A proto
je třeba podle našich možností pěstovat a rozvíjet vztahy mezi křesťany různých
sborů, denominací i rozmanitých názorových skupin v téže církvi, aby bylo
patrné, že nejsme jen spolkem přátel Mistra z Nazareta, ale že jsme jeho
církví, vyvoleným lidem, jeho tělem, kněžstvem, zasnoubenou nevěstou. Naše
identita není dána našimi vlastními předpoklady, ale je dána právě Kristem
samotným. Je nám tedy darována, vložena do vínku, udělena. Ne my jsme vyvolili
Krista, ale on vyvolil nás. Proto si Boží Slovo nemůžeme ohýbat podle našich
vlastních přání a preferencí. Kristus je vykladačem a středem celého Písma. To,
co nás vposledu osvobodí, nejsou naše přirozené sklony a záliby, ale
nadpřirozená Pravda. Proto služba Pravdě zůstává naší hlavní radostí, starostí
a odpovědností. Vždyť Pán Ježíš řekl: „Každý, kdo je z pravdy, slyší
můj hlas.“ A k povaze církve patří, že jí nasloucháme společně a
vzájemně se v tom povzbuzujeme a usměrňujeme. To se děje nejen na úrovni
církevních reprezentantů, ale také zvlášť v každém křesťanském sboru. Zakončeme modlitební prosbou biskupa Jana Augusty z písně „Aj jak jsou
milí tvoji příbytkové“. Představitel staré Jednoty bratrské, přemýšleje o křesťanských
sborech, obrací se na Pána Boha těmito slovy:
„Tys jejich strážce ve
všech pokušeních a obránce v těžkých protivenstvích, v nichž jim
pomáháš Kristem svým. Ó vzhlédni na nás i v nynější časy, ó Bože náš,
uslyš naše hlasy, pro tebe, chovej v své jednotě! Ó dej bydliti nám
v těch příbytcích svých! Dej choditi do sborů svatých svých, Kriste,
k své pravdě přečisté!“ Amen.
M. T. Zikmund