Nedělní škola dnes Jak vypadá vinohradská nedělní škola dnes, na to jsme se zeptali jejích učitelů. Posledními z těch, kdo na naše otázky odpověděli, jsou Zuzana Bruknerová (ZB) a nový příležitostný učitel Mirek Čašek (MČ). Jak dlouho učíš v nedělní škole? ZB: Přibližně 6 let. MČ: Začal jsem zde na Vinohradech asi v roce 1977. Potom jsem učil děti v Moravči, byly-li ve sboru. Nyní občas vypomáhám - dohromady to učení možná vydá už na 30 let. I když se ve sboru pracuje podle příruček synodní rady, jistě do připravených textů vkládáš i vlastní víru a vlastní zkušenosti. Co ti přijde nejdůležitější při práci s dětmi ve sboru, při jejich vedení k Pánu Bohu? ZB: Modlitba, z ní pak vycházející vztah k dětem a opravdovost. MČ: Podle příručky moc neučím, vnímám ji spíše jako inspiraci. Vkládám do výuky hodně vlastních myšlenek, zkušeností a snažím se brát ohled na složení skupiny, na věk dětí a další faktory. Cílem je, abych je neodradil suchým zvěstováním, ale vytvořil prostor, kde se budou cítit dobře a vnímat, že se s nimi počítá a jejich potřeby jsou respektovány. Někdy je asi složité být většinu nedělí s dětmi a nemít možnost slyšet kázání. Kde čerpáš, abys mohl/mohla dávat dál? ZB: Učitelé dáváním zároveň přijímají, v tom se asi s ostatními učiteli shodneme. A také – kázání neslyšíme, ale slyšíme vstupní slovo, slova poslání, požehnání, …písně. Kromě toho studuji práce ev. kazatelů – prof. Smolíka, v současné době Jana Hellera, atd. MČ: Teď to moc necítím, jsem jen náhradník, takže si kázání užiju. Dříve to bylo občas těžké, učil jsem všechny neděle v měsíci. Člověk ale přijímá i z četby Bible, z prožitého, z příprav. Učitelé mívají řadu hezkých historek z práce s dětmi, v nichž bývá humor, dětské vnímání světa i čistý a jednoznačný pohled na řadu věcí, včetně věcí víry. Nevzpomeneš si na nějakou? ZB: Jednou jedno z dítek uprostřed mého věroučného výkladu zvolalo – jéééé, tobě rostou vousy! Netýká se to však úplně víry… MČ: Když jsme jako mladí kluci po konfirmaci učili NŠ, probírali jsme příběh o Božím soudu, o rozdělování na ovce a kozly, na ty po pravici a levici Boží. Vyprávěli jsme si o tom, jak bude řečeno těm na levici: „Byl jsem nemocný, a nenavštívili jste mě.“ S dětmi jsme příběh sehráli. Jedna holčička byla moc hodná a v roli Pána Boha všechny poslala na pravou stranu. Když jsme se jí ptali, proč to udělala, vždyť jsme ji přece nenavštívili, když byla nemocná, zamyslela se a odpověděla: „Já jsem vám to ale odpustila.“ Bylo to takové pěkné svědectví. Jak by sbor mohl více pomoci nejenom Vám učitelům, ale vůbec práci v nedělní škole? ZB: Děkuji všem, kdo se za děti i za učitele modlí. To je myslím základ. MČ: Jsem jenom náhradník a tolik do toho nevidím, takže na to nejsem schopen odpovědět. Ptala se Jana Šarounová |
číslo 85, duben 2008 Obsah KázáníAnketa k VP Reportáž ze sobotního úklidu Českobratrská církev evangelická — její kořeny a směřování II. Ze sborového archivu VI Nedělní škola dnes 100. výročí otevření kostela a sborového domu Adopce na dálku® 2007 – poděkování Ze staršovstva Sborové akce Archiv Výběr z Hroznůročník 2024 Ke stažení Rozhovor na téma "Krize v ČCE?", Vinohrady 24.1.2010 (122 kB) Bohemská kuchařka (899 kB) Kazatelé Pujmanovi z Bohemky a český pobělohorský evangelický exil na jižní Ukrajině ( 387 kB) |